Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona hårddisk OS X 10.4.11 ppc mac g5 dual 2.3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-09 17:12

Jag ska klona min hårdisk 1Tb .2 parti,( osx 10.4.11) med en extern 1.5tb firewire. Måste ha med ALLT.
Vad ska jag tänka på? Använder Superduper eller skivverktyg? Hur ska den externa va inställd?
Tacksam för svar!

Senast redigerat 2014-01-09 18:18
Ursprungligen av plank2:

...Vad ska jag tänka på?...

Det beror på vad du ska använda klonen till.

Om du vill kunna boota från den, så föreslår jag att du delar upp den i två partitioner, och klonar varje partition separat.

(Jag gissar att "2 parti" betyder att den gamla interna disken har 2 partitioner)

Ursprungligen av plank2:

...Superduper eller skivverktyg...

Spelar ingen roll. Det är en smaksak. Själv föredrar jag CarbonCopyCloner.

Ursprungligen av plank2:

...Hur ska den externa va inställd?...

Ja, det beror ju på vad du menar med "inställd".

Filsystemet bör vara samma som du har nu på den interna disken, vilket förmodligen är Mac OS Extended.

Och om du ska boota från den externa disken på en PPC-dator, så måste partitionstabellen vara "Apple partition map".

SuperDuper ser till att disken blir bootbingsbar - bara att kryssa i.

Ursprungligen av johan_tanying:

SuperDuper ser till att disken blir bootbingsbar...

Det gör Skivverktyg också, och CarbonCopyCloner också.

Men i alla tre fallen så måste man ju ändå formatera disken rätt först - rätt partitionstabell och rätt filsystem.

Eller menar du att SuperDuper även fixar formateringen? (Jag har själv aldrig provat SuperDuper)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-09 23:06

tackar!
formatera Rätt, partitionstabell? När jag stoppar in den tomma externa disken hur ska den vara formaterad och partionerad?
Mac os extended och appel pertion map, är det bara att kryssa i när jag fixar in disken i skivverktyg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-09 23:09

har både ccc och superduper, testade ccc med en hårddisk som jag hade använt förut och då ville den inte ta programen men allt annat?
Måste man ha en tom hårdisk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-09 23:09

ja jag vill kunna boota

Nu har jag inte kört superduper sen 10.4.11 (vilket iofs inte ens är tre år sedan då min iBook inte pallade längre), men jag har för mig att programmet ordnar allt om man gör kloningen från scratch.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-10 11:24
Ursprungligen av plank2:

har både ccc och superduper, testade ccc med en hårddisk som jag hade använt förut och då ville den inte ta programen men allt annat?
Måste man ha en tom hårdisk?

Du behöver nog läsa på lite
Börja med manualen för ccc.

Jag kör också Carbon Copy Cloner. Brukar funka utmärkt, och skapar bootbara kopior. SuperDuper är säkert lika bra, men den har jag inte provat. Båda kostar en del, men de fyller en väldigt viktig funktion så de är värda pengarna.

SuperDuper är gratis om man bara skall göra en full kopia. Att göra inkrementella backuper, dvs bara kopiera det som ändrats, kostar pengar. För att engångsklona duger gratisversionen utmärkt.

(Själv backupade jag regelbundet med betalversionen av SD under 10.4.11 då TimeMachine inte funkar under detta OS).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-13 23:13

Fixat med superduper! Kunde boota från extern hårddisk oxå,
tusen tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden