Jag tänker mig målgruppen som användare som ofta hanterar diagram. Den typen av användare tror jag framförallt jobbar med data som de får av andra, typ i tabellform, så tanken är att kunna välja t.ex. en tabell / tabbseparerad data, som datakälla.
Tanken är inte att duplicera funktioner som redan finns i InDesign, eller lättillgängligt i andra program, t.ex. summering/sortering av data. Istället vill jag erbjuda användaren en möjlighet att "presentera" den datan som diagram
InDesign har ju alla funktioner man kan tänka sig för att skapa utseende, så tanken är att tillägget inte ska tillhandahålla så gräsligt många "default"-stilar, men däremot ge användaren själv möjlighet att påverka sina "templates" eller vad man nu ska kalla dem. Dvs. vill du ha en viss fyllning så gör du det i InDesign, precis som när du ändrar utseende på vanliga objekt. Sen har tillägget ansvar för att rita former, storlekar, proportioner etc. Med andra ord, så få dialogrutor och så visuellt som möjligt.
Tankegången är alltså precis som för låt säga typografimallar, där du definerar dem med InDesigns vanliga verktyg, och sedan kan du "applicera" dem på valfri text. Förstår du hur jag tänker?
Kan det vara något?