Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa coder för redigering i adobesvit

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker lära mig mer om codec vilket är en röra. Jag filmar med canon dslr och får ut komprimerad MOV h.264. När man läser på lite så får man reda på att final cut användarna gör om det till Pro res 422 vilket underlättar redigering utan nämnvärd kvalitetsförlust. Vi som redigerar i adobe premiere/after effect vad kan vi göra för att underlättat redigering. Är det någon annan codec som är att föredra? Berätta gärna:)

ProRes är en QuickTime codec så det bör väl fungera hos dig med. Annars har Adobe liknande varianter, DNxHD codec eller CineForm. Adobes lösning har jag själv aldrig använt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 08:51

Adode har ingen egen codec eller container.

- H264 och ProRes är två olika "codecs", dvs metoder för att komprimera rörliga bilder precis som JPEG och PNG har olika metoder för att komprimera stillbilder.
- MP4 och MOV är två olika "containers", dvs filtyper för att hålla på olika "codecs". De flesta containers kan hålla en eller fler ljud och bildströmmar.

Adobe promotar "all native workflow", dvs att man kan jobba med i stort från vad till vad som helst. Som exempel vore det H264 in från kameran och MPEG2 ut för leverans. I verkligheten är inte riktigt saker så bra men överlag är det vad man promptar. Beroende på arbetsflöde kan "all native" fungera bättre eller sämre.

Kör du Adobe-sviten på Mac kan du köra ProRes rakt igenom precis som du gör i ex. FCPX. Annars är AVID's DNxHD ett alternativ. Det senare fungerar även under Windows. ProRes kan man bara läsa på den plattformen dessvärre, att skriva ProRes är meckigt där (Nej, FFMPEG implementationen är inte bra).

Så… Vad ska du göra? Jag skulle rekommendera ProRes. Kör du ex. H264-material från DSLR-kameror bör ProRes 422 räcka. För lite mer krävande arbete med färger, gå upp till ProRes 422HQ. Jag är osäker på om du behöver Apple Compressor för att få tillgång till alla ProRes-varianter. Jag tror sedan 10.8 att de ingår i systemet. För att preppa material i Adobe-världen till ProRes kan du använda deras "Adobe Media Encoder" eller "Prelude".

Ursprungligen av Erik.dv:

Adode har ingen egen codec eller container.

- H264 och ProRes är två olika "codecs", dvs metoder för att komprimera rörliga bilder precis som JPEG och PNG har olika metoder för att komprimera stillbilder.
- MP4 och MOV är två olika "containers", dvs filtyper för att hålla på olika "codecs". De flesta containers kan hålla en eller fler ljud och bildströmmar.

Adobe promotar "all native workflow", dvs att man kan jobba med i stort från vad till vad som helst. Som exempel vore det H264 in från kameran och MPEG2 ut för leverans. I verkligheten är inte riktigt saker så bra men överlag är det vad man promptar. Beroende på arbetsflöde kan "all native" fungera bättre eller sämre.

Kör du Adobe-sviten på Mac kan du köra ProRes rakt igenom precis som du gör i ex. FCPX. Annars är AVID's DNxHD ett alternativ. Det senare fungerar även under Windows. ProRes kan man bara läsa på den plattformen dessvärre, att skriva ProRes är meckigt där (Nej, FFMPEG implementationen är inte bra).

Så… Vad ska du göra? Jag skulle rekommendera ProRes. Kör du ex. H264-material från DSLR-kameror bör ProRes 422 räcka. För lite mer krävande arbete med färger, gå upp till ProRes 422HQ. Jag är osäker på om du behöver Apple Compressor för att få tillgång till alla ProRes-varianter. Jag tror sedan 10.8 att de ingår i systemet. För att preppa material i Adobe-världen till ProRes kan du använda deras "Adobe Media Encoder" eller "Prelude".

Tack för Era svar , utförligt och klokt:) Då är det läge att testa .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 09:00

Vilken version av Adobe CS / CC kör du?

Vilken version av Adobe CS / CC kör du?

Jag kör på CS6, varför? Återkom gärna med ytterligare information för detta är riktigt "bökigt":)

Erik.dv har rätt i det han säger och ProRes 422 är även det jag själv använder.

Men till Canon DSLR-klipp skulle jag definitivt inte transcoda innan redigering. Rakt in med native klipp, redigera på och sen export till det du önskar:

Kanske en ProRes master som arkiv och h.264 för web/spridning.

Ursprungligen av Kottemannen:

Jag kör på CS6, varför? Återkom gärna med ytterligare information för detta är riktigt "bökigt":)

Har du utvärderat FCPX?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Har du utvärderat FCPX?

Nej det har jag inte gjort. Men är tillsvidare bunden till adobe;)

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Erik.dv har rätt i det han säger och ProRes 422 är även det jag själv använder.

Men till Canon DSLR-klipp skulle jag definitivt inte transcoda innan redigering. Rakt in med native klipp, redigera på och sen export till det du önskar:

Kanske en ProRes master som arkiv och h.264 för web/spridning.

Ok, problemet är att jag har fått för mig att ProRes 422 är snabbare att arbeta med tillskillnad mot dslr-klipp som kan upplevas segt i speciellt after effect. Det är därför jag undrar. Min slutleverans är nästan uteslutande till TV3/TV4 (reklam) och då får dom den som h264 och har aldrig fått höra att det är några problem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 09:38

Tidigare versioner av Premier Pro än CS6 var riktigt brutala att jobba med ProRes. CS6 och framför allt CC är mycket bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 09:40

Som AndreeMarkefors skriver kan du eventuellt pröva ett arbetsflöde med H264 in, H264 som arbetsfiler och ProRes 422 som din master output. Beroende på maskin och arbetsflöde kan det fungera bra, det kan också ibland ställa till problem.

Som AndreeMarkefors skriver kan du eventuellt pröva ett arbetsflöde med H264 in, H264 som arbetsfiler och ProRes 422 som din master output. Beroende på maskin och arbetsflöde kan det fungera bra, det kan också ibland ställa till problem.

Det löser ju tyvärr inte det jag upplever. dvs att det går lite segt i speciellt after effect. Är ProRes ett bättre resultat att skicka till TV?
Min maskin är:
Processor 3,4 GHz Intel Core i7
Minne 24 GB 1600 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GTX 680MX 2048 MB
Programvara OS X 10.9.1 (13B42)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 09:49

Det löser ju tyvärr inte det jag upplever. dvs att det går lite segt i speciellt after effect. Är ProRes ett bättre resultat att skicka till TV?

Precis. I program som After Effects kan jag tänka mig ProRes kommer vara mycket bättre format att jobba med. Jag har inte gjort tester i senare versioner men överlag kan H264 ge upphov till många konstiga problem en codec som ProRes inte har.

Jag har aldrig varit med om att man levererar H264 till TV, endast andra format (MPEG2 / IMX, ProRes eller Uncompressed). Vi jobbar internt med ProRes 422, 422HQ samt 4444 eller Uncompressed 10-bit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-22 09:56

Vad gäller After Effects kommer även hur du jobbar med materialet där påverka mycket hur din prestanda är. Disken spelar roll, SSD eller en RAID är att föredra. Hur du har satt upp att programmet ska rendera på flera kärnor samtidigt kommer också påverka, ibland något enormt.

AE är väldigt RAM-krävande men 24GB borde du komma ganska lång med.

Det löser ju tyvärr inte det jag upplever. dvs att det går lite segt i speciellt after effect.

Ja, min "native" rekommendation gäller framförallt videoredigering i Premiere/FCPX.

Jag hade kört native där, och sen exporterat det redigerade klippet som en ProRes intermediate för After Effects.

Men jag tycker inte vanligt DSLR-material kräver den graden av fidelitet att det motiverar tid och utrymme för transcoding för vanlig videoredigering. Det är normalt inget problem att redigera med flyt på en modern maskin. Ett färdigt klipp som skall genom After Effects är en annan sak. Där är rekommendationen ProRes, även från mig.

1
Bevaka tråden