Adode har ingen egen codec eller container.
- H264 och ProRes är två olika "codecs", dvs metoder för att komprimera rörliga bilder precis som JPEG och PNG har olika metoder för att komprimera stillbilder.
- MP4 och MOV är två olika "containers", dvs filtyper för att hålla på olika "codecs". De flesta containers kan hålla en eller fler ljud och bildströmmar.
Adobe promotar "all native workflow", dvs att man kan jobba med i stort från vad till vad som helst. Som exempel vore det H264 in från kameran och MPEG2 ut för leverans. I verkligheten är inte riktigt saker så bra men överlag är det vad man promptar. Beroende på arbetsflöde kan "all native" fungera bättre eller sämre.
Kör du Adobe-sviten på Mac kan du köra ProRes rakt igenom precis som du gör i ex. FCPX. Annars är AVID's DNxHD ett alternativ. Det senare fungerar även under Windows. ProRes kan man bara läsa på den plattformen dessvärre, att skriva ProRes är meckigt där (Nej, FFMPEG implementationen är inte bra).
Så… Vad ska du göra? Jag skulle rekommendera ProRes. Kör du ex. H264-material från DSLR-kameror bör ProRes 422 räcka. För lite mer krävande arbete med färger, gå upp till ProRes 422HQ. Jag är osäker på om du behöver Apple Compressor för att få tillgång till alla ProRes-varianter. Jag tror sedan 10.8 att de ingår i systemet. För att preppa material i Adobe-världen till ProRes kan du använda deras "Adobe Media Encoder" eller "Prelude".