- keptang
- Medlem ●
Caterham CT05.
https://dl.dropbox.com/s/ww9k35hl68386zv/caterhamct05.jpg
ser att du också sitter och följer live-rapporteringen av Blomqvist. Ericssons F1-debut.
Som jag skrev i glad-tråden (angående Marcus Ericssons chanser) så var det länge sedan en rookie gick vidare och blev framgångsrik*. Jag tog mig tid att titta lite närmare på det nu, och kikade på vem som är den "färskaste" föraren att vinna ett lopp. Om vi bortser från "vi-har-ingen-aning-om-hur-däcken-fungerar-One-hit-wonder"-Maldonados seger 2012 så är Vettel, Hamilton och Kovalainen de färskaste. De började köra F1 2007. I synnerhet rookies som kommer in till de nya backmarker-stallen har haft det kämpigt. Hittills är det bara Bruno Senna och Ricciardo som har gått vidare till ett större stall, båda från HRT.
Den här bristande tillförseln av nya framgångsrika förare är ett problem som till stor del kan skyllas på de restriktiva testreglerna som har varit i bruk de senaste åren. Stallen kan helt enkelt inte utvärdera nya förare, och nya förare får ingen träning utom under GP-helgerna. Därför välkomnar jag FIAs beslut att återinföra tester under pågående säsong, om än i liten skala. Vad tror ni, räcker det? Eller är det "too little, too late"?
Jag tycker FIA kan ta lite väl förhastade beslut ibland när de vill ändra reglerna. Visst är det en god tanke att låta stallen spara pengar, men det får ju inte gå ut över sportens framtid.
*Framgång är förstås en definitionsfråga. Grosjean har ett antal pallplatser under bältet, och Ricciardo har just befordrats till det regerande mästarstallet, för att nämna ett par andra exempel. Men jag valde att se på GP-vinnare för att det blir en tydlig gränsdragning.
Måste säga att jag är lite bekymrad över de team som kör med Renault-motorer.
Mercedes- och Ferreri-motorerna verkar spinna på fint medans Renault har grymma problem. Det ryktades om att det skulle komma uppgraderingar till elektroniken som styr nämnda motor under morgonen. Men tydligen hjälpte det inte.
De får nog hoppas på nästa test i Bahrain istället. Lotus är nog inte allt för bedrövade att de missade testerna i Jerez.
Näst sista testdagen före premiären i Australien. Ser inge vidare ut för Marcus tyvärr. Nu rullar bilen för tillfället. Men vad hjälper det när man är nästan 10 sekunder efter, per varv?!
RBR har grymma problem och har kört ett varv fram tills lunch. Är nog inte roligt att vara ingenjör hos Renault nu. Hamnar de i samma sits som Pirelli förra året? Att de blir beskyllda för att leverera grejer som inte håller alls?
Kollade även andra racet av V8 Supercars där Volvo tog en andraplats. Inte dåligt för att vara första tävlingen någonsin i serien.
Hur många kommer komma i mål i första racet, hälften av startfältet?
I bästa fall...
V8 Supercars-racet var riktigt kul, ska nog kolla på långa racet imorgon bitti om jag orkar upp.
Jag ska definitivt kolla. Det var första gången jag såg det nu på förmiddagen. Men det var tät, likvärdig racing, och det är ju aldrig fel.
Jag ska definitivt kolla. Det var första gången jag såg det nu på förmiddagen. Men det var tät, likvärdig raceing, och det är ju aldrig fel.
Håller med, det var riktigt kul och jämn racing.
Grymt av Volvo Polestar att ta en andra plats, motorn kom för en vecka sen och man hade 1 testdag innan.
Man börjar ju fundera på om Ferrari verkligen kan bygga bilar längre... Ferrari har ju legat efter de 5 senaste åren, eller kanske enda sedan Kimi tog sin VM-titel, var det 2007? Sedan dess har man ju bara sagt "vi är lite efter i år, men nästa år, då jävlar!" Men det "nästa året" verkar ju aldrig komma...
Gutierrez åkte på en riktig flygtur, var nog ingen bekväm landning. Fick Maldonado ens något straff för det?
Man börjar ju fundera på om Ferrari verkligen kan bygga bilar längre... Ferrari har ju legat efter de 5 senaste åren, eller kanske enda sedan Kimi tog sin VM-titel, var det 2007? Sedan dess har man ju bara sagt "vi är lite efter i år, men nästa år, då jävlar!" Men det "nästa året" verkar ju aldrig komma...
Gutierrez åkte på en riktig flygtur, var nog ingen bekväm landning. Fick Maldonado ens något straff för det?
Håller också med bedrövligt. Vad pysslar dom med. Ingen goodwill detta för Ferrari .
Någon som har koll på hur stor budget och mycket Ferrari satsar på F1 i dagsläget jämfört med andra topp stall och tidigare år ?
Man börjar ju fundera hur prioriterat F1 satsningen är nuförtiden från Ferraris sida ?