Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bahnhof-tråden

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns redan en tråd om Comhem som internetleverantör.

Och nu efter dåliga erfarenheter av Bahnhof, så känner jag att det är läge för en Bahnhof-tråd också.

Våra tvillingdöttrar delar en lägenhet i Malmö. De har valt Bahnhof som internetleverantör. Och det har fungerat bra sedan de flyttade in i mars förra året.

Någon gång under natten mellan fredag och lördag slutade deras internet att fungera. Jag fick reda på det på lördagen.

Kollade Bahnhofs hemsida. Där nämndes ca 5-6 driftsstörningar, men ingen i Malmö. På söndagen körde jag till lägenheten, och provade med andra kablar, och med en annan router. Kom fram till att felet måste ligga hos Bahnhof, så jag ringde supporten.

Första samtalet, söndag ca kl 14:
"Ja, jag kan se att det är en switch som har gått ner där. Tekniker är beställd, men jag kan inte se när det kommer att vara löst"
- Varför skriver ni inte ut något på driftsstörningssidan.
"Nej, det gör vi inte när det är så små fel. Det är bara den gatan som är drabbad."
- Och du vet inte när teknikern kommer dit?
"Nej, det blir väl tidigast under måndagen, tror jag."

Inget hände under måndagen.

Andra samtalet, tisdag ca kl 14:
"Ja, jag kan se att det är en switch som har gått ner där. Tekniker är beställd, men jag kan inte se när det kommer att vara löst"
- Jaha, samma besked som i söndags
"Jag ska se om jag kan jaga på teknikern, så återkommer jag till dig"
- De ringde inte tillbaka.

Tredje samtalet, onsdag ca kl 15:
"Ja, jag kan se att det fortfarande inte är löst. Tekinker har tydligen varit där idag. Men jag kan inte se varför det fortfarande inte är löst"
- Jaha, nu efter 5 dagar så tycker jag att det är dags att prata ersättning.
"Ja, ni får naturligtvis avdrag för de dagar då tjänsten inte fungerat"
- Det räcker inte. Det här har kostat oss både tid (telefonsamtalen) och pengar (har köpt utökad surfvolym på flickornas mobilabonnemang). Jag tycker att ni kan bjuda på en månadsavgift.
"Det kan vi inte göra. När tjänsten fungerar igen, så får ni avdrag för de dagarna."
- Och varför ringde ni inte tillbaka igår, som ni lovade?
"Jag ber om ursäkt för det"
- Och du kan inte ge någon indikation alls på när det är löst?
"Nej"

Där står vi nu. Jag har aldrig varit med om något liknande.
Hemma har jag tidigare haft Telia. Då hade vi någon gång ett avbrott på 2-3 dagar. Och många korta avbrott - några timmar här och där.
Nu har jag Comhem, och där har också varit något avbrott på 2-3 dagar. Och några få korta avbrott.
Men här är vi nu uppe i fem dagar, och ingen lösning i sikte.

*!%&#*#¤% Bahnhof!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-05 16:43

Maila Karlung

Bisarrt! Har haft Bahnhof här i Malmö ganska länge. Ett avbrott har jag haft och då fick jag också besked att det var något problem med switchen. Detta åtgärdades dock på några timmar. I övrigt har det fungerat alldeles utmärkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-05 16:53

Är ganska grön på nätverk, men vad jag förstår så är en switch relativt enkel att byta ut?
En arbetsdag (vardag) kan jag ta, men fem???
Inte har väl Lexbase hostats från er gata?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-02-05 19:37

Bahnhof har inget eget nät i Malmö, dom går via stadsnätet (som väl egentligen är TeliaSonera Öppen Fiber) och kan inte själv åka ut och byta den här switchen även om dom skulle vilja. Bahnhof är dom jag haft minst problem med när det gäller internet genom stadsnätet.

Visst är det så, men jag är kund hos Bahnhof. Att de i sin tur köper in sig hos andra leverantörer är oväsentligt gentemot mig som kund.

Men till Bahnhofs försvar så vill jag framhålla att de faktiskt inte någon gång under supportsamtalen har skyllt på någon annan. En liten ljusglimt i mörkret.

Ursprungligen av kenjon:

Maila Karlung

Japp, har gjort det nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det räcker inte. Det här har kostat oss både tid (telefonsamtalen) och pengar (har köpt utökad surfvolym på flickornas mobilabonnemang). Jag tycker att ni kan bjuda på en månadsavgift.

Att du väljer att betala för ökad surfvolym är ju inte Bahnhofs problem, även om det är en följd av att deras tjänst är otillgänglig. Sedan är det här med "tid är pengar" rent trams.

Personligen har jag nog bara positiva erfarenheter av Bahnhof. Kan dock anse att det krav på aktivering av varje enskild dator som kopplas direkt mot internet är en aning irriterande.

Ursprungligen av maskh:

Att du väljer att betala för ökad surfvolym är ju inte Bahnhofs problem, även om det är en följd av att deras tjänst är otillgänglig...

Om jag får extra kostnader för att deras tjänst är nere oacceptabelt länge, så är det klart att de ska ersätta mig för det.

Jag begär inte att de ska fixa problemen på 5 minuter eller 5 timmar. Jag kan acceptera 2-3 dagar, om det inte händer för ofta. Men när de efter 5 dagar inte ens kan ge ett besked så måste det börja kosta något för dem.

Jag köpte inte den extra surfvolymen förrän dag 4, då jag tyckte att det hade gått för långt.

Ursprungligen av maskh:

...Sedan är det här med "tid är pengar" rent trams.

Tack för den idiotförklaringen!

Självklart är tid pengar. Jag sitter i 15-20 minuters telefonsamtal med dem, hittills tre gånger (och det lär ju bli fler). Det blir kanske 1-2 timmar då jag skulle kunna jobba och tjäna pengar i stället.

Stå på dig @Jesper Ohlsson. Tycker du gör helt rätt.

Själv har jag inte haft b-hof som leverantör så kan inte säga något direkt illa om dem.

Men deras sätt att (inte) informera sina kunder om att de gick över till privata IP-adresser 2013 var riktigt uselt.

Vore intressant att höra från Bahnhof själva här i tråden. Personligen har jag inget annat än goda erfarenheter av dem men precis som med de flesta företag lär det alltid finnas problem.

Som jag ser det har du inte bara haft enorm otur m de levererade tjänsterna utan också med sbs (skit bakom supporten), dvs någon som är såväl totalt oförmögen att kontakta dig som de utlovat eller kanske ta de extra "stegen" o gräva lite i det eller som kunna erbjuda en fullgod kompensation.

Det handlar om service o någon måste ha missat den delen av utbildningen innan de satte sig i supporten.

En nöjd kund är en kund som kommer åter eller stannar länge

Senast redigerat 2014-02-06 14:59
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-05 22:57

Senast jag hade Bahnhof via fiber fick jag ut ~90/20 fast jag betalade för 10/10. Dessutom en tokstabil uppkoppling, så jag har inga klagomål på dem.

  • Medlem
  • 2014-02-05 23:23

Bara som en liten referens.
Föräldrarna bor i en bostadsrättsförening som har Bredbandsbolaget. En switch brann enligt BBB upp i deras källare. Det tog över två månader innan detta var löst. Så problem finns hos alla aktörer.
BBB tyckte inte att det var så mycket att bråka om eftersom de slapp betala så länge inte tjänsten fungerade.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om jag får extra kostnader för att deras tjänst är nere oacceptabelt länge, så är det klart att de ska ersätta mig för det.

Det är precis det de inte behöver göra. Fundera lite på varför din uppkoppling är så billig som den är. Om uppkopplingen faktiskt är viktig för dig så finns det möjlighet att teckna en SLA. Då kan du räkna med ersättning, men du får också räkna med att din månadsavgift går upp någon magnitud eller två.

Ursprungligen av John A:

Det är precis det de inte behöver göra...

Nej, självklart behöver de inte det. Det handlar väl mer om vad som är rimligt - om vad man ska behöva förvänta sig som kund.

Jag har redan sagt att jag accepterar avbrott. Några timmar här och där. Någon dag här och där. Det får man leva med.

Men >6 dagar för att fixa ett sånt här fel är inte rimligt, och då tycker jag att man har rätt att börja prata ersättning.

(Och dessutom så vet vi ju fortfarande inte var det slutar. Om de fixar det idag så blir det 6 dagar. Men det kommer kanske att ta två veckor, eller två månader. Ingen vet.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-06 07:31

Enligt lag blir vi kompenserade om elen är borta mer än 12 timmar. Internet är snart lika viktigt....

Ursprungligen av John A:

Det är precis det de inte behöver göra. Fundera lite på varför din uppkoppling är så billig som den är. Om uppkopplingen faktiskt är viktig för dig så finns det möjlighet att teckna en SLA. Då kan du räkna med ersättning, men du får också räkna med att din månadsavgift går upp någon magnitud eller två.

Det är rimligt att en leverantör som inte kan leverera med skälig tillgänglighet står för kundens ökade kostnader för att överbrygga ett leveransbortfall. Det kallas kundvård.

Senast redigerat 2014-02-06 10:39

Uppdatering:

Samtal nr 4 till supporten, torsdag ca kl 15.

Idag säger de att det är ett större fel än vad de tidigare trodde. Nu har de också lagt ut det på hemsidan under Driftsstörningar. Det står att det publicerades på hemsidan 3/2, men det stämmer inte. I tisdags kollade jag där innan jag ringde, och då fanns det inte med.

Och de kan fortfarande inte ge något besked om när det ska vara fixat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-07 20:53

Det ligger nere i Karlskoga också sedan ett par dagar...

Jag skickade ju mail till VDn i onsdags. Idag fick jag faktiskt svar, dock inte från VDn, utan från supportchefen.

Det är nästan komiskt, men han kommer med följande förklaring:
Teknikerna har inte kunnat komma in i lokalen där switcharna finns. De har en nyckel-"tagg", men den fungerar inte. Bostadsrättsföreningens kontor är stängt pga sjukdom. Och teknikerna har inte lyckats få kontakt med någon ansvarig i föreningen på hela veckan.

Senast redigerat 2014-02-07 22:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skickade ju mail till VDn i onsdags. Idag fick jag faktiskt svar, dock inte från VDn, utan från supportchefen.

Det är nästan komiskt, men han kommer med följande förklaring:
Teknikerna har inte kunnat komma in i lokalen där switcharna finns. De har en nyckel-"tagg", men den fungerar inte. Bostadsrättsföreningens kontor är stängt pga sjukdom. Och teknikerna har inte lyckats få kontakt med någon ansvarig i föreningen på hela veckan.

Så kan verkliga livet var när man inte betalar för vad det kostar att ha 24/7 service/support.
Vad säger avtalet?

Ursprungligen av keptang:

...Så kan verkliga livet var när man inte betalar för vad det kostar att ha 24/7 service/support...

Ja, det kan det. Men vad har det med saken att göra?

Har jag sagt att jag förväntar mig 24/7-service?

Nej, tvärtom så har jag ett par gånger sagt att jag accepterar avbrott, så länge de inte är orimligt många och orimligt långa.

Sju dagar (hittills) för att reparera en switch är inte rimligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sju dagar (hittills) för att reparera en switch är inte rimligt.

Hittills verkar det ju dock ha varit sju dagar för att få tillgång till rummet där switchen står. Nog för att situationen är exceptionell, men vad vill du att Bahnhof skulle ha gjort? Forcera dörren med våld och sedan ta eventuella juridiska konsekvenser? Det man på sin höjd hade kunnat göra är att ge bättre information till kunderna om varför avbrottet fortlöpte.

Ursprungligen av John A:

...men vad vill du att Bahnhof skulle ha gjort? Forcera dörren med våld...

Ja, de kunde ju ha gjort lite allvarligare försök att kontakta någon i bostadsrättsföreningen.

För det måste ju vara rent skitsnack när supportchefen säger att de under alla de här dagarna inte har kunnat få tag på någon i föreningen.

Men vad säger avtalet, det är väl ändå det man får gå efter?

Att det inte funkar är såklart värdelöst, men avtalet man har skrivit på är det som gäller.
Hade mitt BBB som jag har slutat fungera så får jag använda mitt mobila bredband helt enkelt, det är jag införstådd med och det kan kanske kosta några kronor, men samtidigt kostar mitt 100/10-abb 300kr/månad, ingen big deal helt enkelt..

Kanske dags att ringa AB.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är nästan komiskt, men han kommer med följande förklaring:
Teknikerna har inte kunnat komma in i lokalen där switcharna finns. De har en nyckel-"tagg", men den fungerar inte. Bostadsrättsföreningens kontor är stängt pga sjukdom. Och teknikerna har inte lyckats få kontakt med någon ansvarig i föreningen på hela veckan.

Innan jag kommenterar detta vill jag få mitt personliga jäv deklarerat: Bahnhof är ett av en handfull företag som jag gillar, av både ideologiska och kommersiella skäl. Jag har haft tre anslutningar (hus, lägenhet i stan, stuga) som de levererat utan någon anmärkning eller - vad jag vet, i alla fall - avbrott i fem år. Den enda gång jag kontaktat dem i ett supportärende gällande någon detalj på en räkning löste de det trevligt och tillfredsställande på tre minuter.

Med andra ord är jag benägen att tro att det inte enkom är deras fel. Eftersom lägenheten tydligen är en bostadsrätt så kan ni väl kontakta någon i styrelsen själva? Jag har iofs svårt att tro ingen annan i föreningen märkt att nätet varit nere i en vecka, men... det vore i alla fall intressant att höra vad de har att säga om saken.

Oavsett hur det ligger till med det så kan man konstatera att Bahnhof har en del att jobba på vad gäller information till kunderna vid avbrott.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 10:45

Jag bor i en bostadsrättsförening som nu har Telia som internet/tv leverantör och i ett av källarförråden finns serverrummet.
Något som Telia har full tillgång till med egen nyckel för hur annars skulle dom kunna åtgärda problem på plats smidigt.
Så i detta fall anser jag att förening bär ett stort ansvar då dom inte i avtalet skrivit in att Bahnhof har tillgång till dom utrymmen som krävs för att underhålla tjänsten.

Vår brf är ansluten till stadsnätet(Servanet), varje medlem väljer själv tjänsteleverantör bland ett tiotal alternativ.

Blir det fel på switchen åtgärdas detta av Servanet. Tillgång till utrymmet där switchen står är inskrivet i avtalet mellan oss o Servanet, de har egen nyckel i de fall fysisk tillgång till den aktiva utrustningen behövs.

Enda nackdelen med dylikt avtal är att leverantören kan välja att byta felande utrystning utan att först kolla med föreningen vilken kan bli väldigt överraskad när man plötsligt får en räkning på ett femsiffrigt belopp e-som garantin gått ut på den bytta utrustningen...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 11:59
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vår brf är ansluten till stadsnätet(Servanet), varje medlem väljer själv tjänsteleverantör bland ett tiotal alternativ.

Blir det fel på switchen åtgärdas detta av Servanet. Tillgång till utrymmet där switchen står är inskrivet i avtalet mellan oss o Servanet, de har egen nyckel i de fall fysisk tillgång till den aktiva utrustningen behövs.

Enda nackdelen med dylikt avtal är att leverantören kan välja att byta felande utrystning utan att först kolla med föreningen vilken kan bli väldigt överraskad när man plötsligt får en räkning på ett femsiffrigt belopp e-som garantin gått ut på den bytta utrustningen...

Varför har ni inte förhandlat fram ett avtal där all utrustning som inte är innanför lägenhetsväggarna står leverentatören för?
Skulle tex en switch gå sönder i server rummet är det inget vi behöver stå för utan det gör Telia.

Förresten är det väl stadsnätet som ska stå för kostnaden när något går sönder?

Ursprungligen av lappen71:

Varför har ni inte förhandlat fram ett avtal där all utrustning som inte är innanför lägenhetsväggarna står leverentatören för?
Skulle tex en switch gå sönder i server rummet är det inget vi behöver stå för utan det gör Telia.

Förresten är det väl stadsnätet som ska stå för kostnaden när något går sönder?

Det är möjligt att det går att få till ett sådant avtal, kanske får kolla på det. Vet bara att vi fick en rejäl räkning för att switchen hade pajat o garantin på den gått ut. Hade vi fortfarande haft garanti på den så hade det inte kostat oss ett smack.

Bevaka tråden