Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator: Felaktigt Acrobat PDF-format ?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag inser hur dumt det här kan verka eftersom att jag egentligen inte kan redogöra alls för vad har gjort. Men ändå.

Jag gör konstruktionsritningar, dvs typ streckteckningar, i Illustrator. Dokumentet är sparat sedan tidigare utan problem. Jag har sedan gjort några ändringar/tillägg som jag vill spara men får då bara upp att det är Felaktigt Acrobat PDF-format. Allt jag kan välja är OK och jag kommer då tillbaka till dokumentet utan att ändringarna sparats.

Dokumentet är för övrigt fortfarande sparat i Illustrator-format så varför programmet över huvud taget tjuter om PDF fattar jag inte.

Dokumentet innehåller i princip bara en massa streck plus ett par textförklaringar.

Ett släckt lager med rektanglar som fyllts med övertoningar tänds efter jag klickat OK i felrutan så jag prövade att radera det och sedan spara men det fungerar ändå inte.

Om någon, mot förmodan, har nån idé om vad som är fel skulle jag uppskatta hjälp. Tack på förhand!

Bara på kul så prövade jag att spara (i andra program exportera) filen som PDF och tro det eller ej men det funkade.

Prövade sedan att spara tillbaka PDF-filen till Illustrator-format fast med nytt namn och det fungerade också.

Problemet verkar därmed i princip löst men jag undrar fortfarande vad det var som var fel

• Medlem
  • 2003-08-03 13:26

Jag har för mig att det fanns en bugg i version 10.0, som gjorde att man i vissa fall var tvungen att spara med ett nytt namn. Jag har inte råkat på det själv på länge.

Jag har en bekant som inte kan välja "spara som" över huvudtaget i OS 9, med senaste versionen. I OS X fungerar det däremot. Det verkar finnas något övergripande problem med hela sparningsmekanismen alltså.

Illustrators filformat bygger i grunden på PDF (t.ex. kan en Illustrator fil från version 9 och senare öppnas direkt av Acrobat, utan konvertering) det är därför felmeddelandet hänvisar till PDF

Felmeddelandet indikerar en skadad fil, vilket är förklaringen till att det fungerar efter att du sparat den i ett annat format, filen har då byggts upp på nytt.

Den vanligaste orsaken till skadade filer är överföringsfel då man jobbar mot nätverk.

Man tackar!

Dock är jag fortfarande inte riktigt på det klara med vad som var (och är) problemet. Efter att jag gjort ett fåtal nya ändringar i den nya filen och ville spara dessa så återkom samma ruta igen. Lösningen att åter spara om i nytt namn (nytt format är inte nödvändigt) fungerar men det känns inte som en riktigt bra åtgärd.

Någon mer som kan bekräfta att version 10 skulle vara buggigt i sparningsprocessen? Det verkar onekligen som att det stämmer.

Jag kör inte i nätverk och kan inte inte förstå vad annars som skulle ha skadat filen. Två gånger dessutom.

Om någon har ytterligare synpunkter så mottages dessa tacksamt.

• Medlem
  • 2003-08-03 19:56

Jo det är något som inte stämmer. En kompis till mig kan inte spara alls i 10an. Det rasslar till men inget mer händer... Hos mig fungerar det dock som det skall.

Se till att ni har uppgraderingen till 10.0.3 För engelsk version så kan den laddas ner från www.adobe.com/support/downloads/ Svensk version kan beställas kostnadsfritt från Adobes kundtjänst

1
Bevaka tråden