- beh
- Medlem ●
- Stockholm
- 2014-04-12 13:13
Jag tror du missar en ganska viktig poäng... MacPRo är fristående en otroligt vacker skapelse för att vara en potent dator - men blir enligt dig mindre vacker om man sätter den i ett rack (och jag håller helt med). Men kan du då vänligen upplysa mig om vad DU har i DITT rack som gör det till ett konstverk värdigt en kung - eller åtminstone en hedersplats i konferensrummet... Hela poängen med rack är att de står där ingen ser det - för de per definition inte är vackra. Så vad spelar det för roll om hållaren till två MacPro inte vinner en designtävling så länge den funkar. Det gör inget annat du sätter i ett rack heller. Bara en liten parentes...
Nejdå, det handlar inte om estetisk i sig men om att det är en en icke elegant teknisk lösning på problemet som Apple borde rätta till själva. Erik.dv säger det i nedanstående citerade inlägg, det löser ett problem för stunden för en liten marknad som antagligen inte kommer att adressera. Man skulle aldrig finna ett linkande "hack" på en maskin från en annan leverantör, eftersom kunderna kunde fått sitt behov tillfredställt på ett mer elegant sätt.
Så mitt problem med Sonnet Mac Pro in a box lösningen kokar ned till att den är dyr, icke platseffektiv med tanke på värmeutveckling (dvs. lika varma komponenter kunde fått plats i en mindre enhet utan problem) och att den inte borde behövas om Apple bara hade tagit kunder som Erik.dv's verksamhet på allvar.
@beh: visst hade man teoretiskt sätt kunna göra smartare lösningar som var rent tänkta på rackmontering. Där behöver man ofta inte ens ha saker som ljudnivå i åtanke. Nu är saken den är MacPro 2013 är en enormt snabb maskin för dess storlek och en enormt tyst maskin. Även vid orealistiskt hög belastning sker minimal om någon GPU eller CPU-throttling. Maskinerna avger även relativt lite värme.
Är det en optimal maskin att rackmontera? Nej.
Löser rackmontering en funktion för vissa kunder? Absolut. Jag tror även de, relativt få, kunder som vill rackmonter MacPro:n även vill köra OSX, vill ha tysta maskiner men med hög prestanda.
Rackmontering av MacPro är inte i huvudsak eller alls något som skulle ersätta en HP / DELL / Linux Whatever rackserver. Det är en funktion som löser ett problem för en grupp som sitter på desktosystem man i vissa fall gärna rackmonterar.
Precis. Nu är vi på våglängd.