Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6 med RAW bilder?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns denna möjlighet tror ni? Eller krävs det en bildprocessor som inte telefonen klarar? Eller handlar det om rättigheter, som att en telefon inte får ha den funktionen?

Har en äldre Canon Powershot som tar en jpeg och en RAW, borde ju iPhone 6 klara också?
Självfallet är linsen på iPhone 6 sämre än Powershot men sensorn är ju motsvarande..

IPhone 6 finns inte. Menar du iPhone 5S?

För mig låter det som om han spekulerar kring funktioner i kommande iPhone 6 ( om den nu kommer kallas för det.).
Tror ingen eller väldigt få kan svara på detta du inte vill ha kvalificerade gissningar förstås.
Varför vill du ha raw i en mobil?

Ursprungligen av memnon:

För mig låter det som om han spekulerar kring funktioner i kommande iPhone 6 ( om den nu kommer kallas för det.).
Tror ingen eller väldigt få kan svara på detta du inte vill ha kvalificerade gissningar förstås.
Varför vill du ha raw i en mobil?

Om så är fallet så är det vettigare att ställa frågan till en spådam.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-21 10:56

Det finns förstås inget hinder för Apple att spara bilder i RAW-format i iPhone. Alla digitalkameror fotar i RAW, men de flesta kompakter slänger RAW-datat efter jpeg-konverteringen. Att dagens iPhone inte sparar RAW beror sannolikt på att Apple har bedömt att nyttan med det är för liten (för få användare som har glädje av det) för att lägga till den ökade komplexiteten i gränssnittet (vilket de flesta användare märker av).

Men, i och med att nya Photos-appen kommer att ersätta Aperture och dessutom fungera sömlöst mellan Mac och iOS, så kan man hoppas att de även lägger till möjligheten att spara iPhonebilder i RAW-format. Jag skulle definitivt uppskatta det i alla fall.

Jag skummade igenom dokumentationen för PhotoKit (ramverket som Photos-appen på iaf iOS använder, och alla framtida plugins), och det verkar inte bättre än att redigeringar som görs med plugins bara kan resultera i JPG-filer. Så där finns inte raw-stödet iaf, så jag förmodar att det inte finns någon annanstans heller.

Det är lite konstigt då mängden fotografer som tar impulsbilder skulle glädjas över möjligheten att korrigera exponeringen en aning i efterhand.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-21 16:21

En högst överskattat funktion för majoriteten av användarna.

Ja och pratar jag om dem användarna?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-21 16:40
Ursprungligen av D_Odell:

Ja och pratar jag om dem användarna?

Det är dom som spelar roll för Apple

För att sammanfatta: RAW är ingenting som skulle behöva ny hårdvara utan det är "ren" mjukvara i den bemärkelsen att RAW är det som läses ut från kamerasensorn och sedan behandlas för att ge JPG bild. Så det krävs ingen bildprocessing som Iphone inte klarar redan idag. Det är inte heller någon fråga för eventuella licensrättigheter.

Däremot är det svårare för det stora flertalet användare att fota i RAW eftersom det kräver efterhandhandling och fler moment för att få fram en bild som du kan skicka vidare. Därför är det nog sannolikt som lappen71 skriver - det kommer inte vara en funktion som Apple prioriterar eftersom det ger ett mer invecklat flöde som inte ger något extra för det stora flertalet av användarna.

RAW formatet kräver dessutom mer utrymme eftersom filerna blir större än de komprimerade JPG-bilderna.

Jag har funderat på det där och även om jag fotograferar i RAW med min DSLR så tror jag inte att jag skulle använda RAW på Iphonen. För mig så är den är point-and-shoot och flödet ska vara så enkelt som möjligt eftersom jag använder den mycket...

Fast samtidigt så hade dom kunnat göra det till något väldigt lättanvänt som inte behöver ta extra utrymme, om man t ex bara hade kunnat justera exponeringen direkt efter att man tagit bilden. Vi skulle kunna kalla det "Aftertouch". Det hade räddat många bilder i knepigt ljus för min del iaf.

(dock kanske det blir av mindre värde när kamera-API'erna tillåter manuella kontroller i iOS 8)

1
Bevaka tråden