Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch vattentålig, men kan inte simma

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter presentationen av Apple Watch har flera journalister fått känna på klockan och ställa frågor till Apple, vilket gör att mer information blir tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Trist, hoppas den blir helt vattentålig i framtiden.

Det jag undrar i tillägg:

1. är den helt oduglig utan iphone?
2. kan man jogga utan iphone och använda gps etc?
3. kan man ha med sig musik eller är det BT som gäller?

f

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-10 12:50
Ursprungligen av el gringo:

Det jag undrar i tillägg:

1. är den helt oduglig utan iphone?
2. kan man jogga utan iphone och använda gps etc?
3. kan man ha med sig musik eller är det BT som gäller?

f

1. Njae. Den loggar nog utan kontakt med iPhone, men för uppkoppling osv använder den säkert BT 4.0 till mobilen.
2. Nej
3. Ingen musik i den där skulle jag tro. Men du kan styra andra enheters mediauppspelning.

Ursprungligen av koffas:

Trist, hoppas den blir helt vattentålig i framtiden.

Vilken grad av vattenskydd vill du ha? Det finns ingen klocka som är "helt vattentålig"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 12:51
Ursprungligen av el gringo:

Det jag undrar i tillägg:

1. är den helt oduglig utan iphone?
2. kan man jogga utan iphone och använda gps etc?
3. kan man ha med sig musik eller är det BT som gäller?

f

1:Ja (om man vill åt alla funktionerna så)
2:Nej
3:Nej

Ursprungligen av reboot81:

1. Njae. Den loggar nog utan kontakt med iPhone, men för uppkoppling osv använder den säkert BT 4.0 till mobilen.
2. Nej
3. Ingen musik i den där skulle jag tro. Men du kan styra andra enheters mediauppspelning.

2 är definitivt nej med tanke på GPS men jag har inte fattat om klockan kan mäta steg självständigt så att du få logga tid och antal steg

Ursprungligen av el gringo:

Det jag undrar i tillägg:

1. är den helt oduglig utan iphone?
2. kan man jogga utan iphone och använda gps etc?
3. kan man ha med sig musik eller är det BT som gäller?

f

Utan Iphone ska basfunktioner som att visa tiden och kolla koll på vissa hälso- och träningsgrejer fungera, men när det gäller meddelanden och musik krävs kopplingen till telefonen.

För att använda GPS krävs en Iphone, klockan har ingen egen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken grad av vattenskydd vill du ha? Det finns ingen klocka som är "helt vattentålig"

Haha! Jag vill kunna simma och duscha med min klocka precis som jag kan idag med min pebble.

3. Jo, man kan ladda den med musik för ljoggingrundan. Hur mycket vet jag inte..tills den tilldelade partionen på palshminnet är fullt antar jag.

Ursprungligen av el gringo:

Det jag undrar i tillägg:

1. är den helt oduglig utan iphone?
2. kan man jogga utan iphone och använda gps etc?
3. kan man ha med sig musik eller är det BT som gäller?

f

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:18
Ursprungligen av Demiurgen:

3. Jo, man kan ladda den med musik för ljoggingrundan. Hur mycket vet jag inte..tills den tilldelade partionen på palshminnet är fullt antar jag.

Länk till den informationen tack.

Music. Control the music on your iPhone without taking it out of your pocket. And when you leave iPhone at home to go for a jog, listen to music directly on Apple Watch.

http://www.apple.com/watch/features/

Ursprungligen av lappen71:

Länk till den informationen tack.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:29
Ursprungligen av Demiurgen:

Music. Control the music on your iPhone without taking it out of your pocket. And when you leave iPhone at home to go for a jog, listen to music directly on Apple Watch.

http://www.apple.com/watch/features/

Väldigt luddig beskrivning som inte säger egentligen ett smack.

För mig är det kristallklart. Hur är det med er andra här? Hur tolkar ni texten?

Ursprungligen av lappen71:

Väldigt luddig beskrivning som inte säger egentligen ett smack.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:32
Ursprungligen av Demiurgen:

För mig är det kristallklart. Hur är det med er andra här? Hur tolkar ni texten?

Det säger ingenting om hur mycket musik som kan lagras med andra ord väldigt luddigt.

Senast redigerat 2014-09-10 13:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 13:34
Ursprungligen av koffas:

Haha! Jag vill kunna simma och duscha med min klocka precis som jag kan idag med min pebble.

Usch, så osanitärt.

Tycker att det är mycket som känns luddigt i beskrivningarna. Men det är såklart medvetet då den slutliga produkten inte är helt färdig ännu. Det finns ju inga tekniska spesifikationer vad jag kan se.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:38
Ursprungligen av gustaftroeng:

Tycker att det är mycket som känns luddigt i beskrivningarna. Men det är såklart medvetet då den slutliga produkten inte är helt färdig ännu. Det finns ju inga tekniska spesifikationer vad jag kan se.

Sant

Hur djupt vill du simma?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken grad av vattenskydd vill du ha? Det finns ingen klocka som är "helt vattentålig"

Det finns massor av klockor som är helt vattentåliga. Vattnet är inget problem, problemet är trycket på stora djup. Bell & Ross Hydromax är testad till 12.000 m. Det är djupare än den djupaste punkt i världshavet och då måste man väl kunna säga att den är helt vattentät eller vattentålig som du kallar det. En klocka är antingen vattenskyddad (man kan tvätta händerna) eller vattentät till x meter eller x atm.

Jag har varit med om två "vattentäta" klockor (dyra) som efter några år bildade kondens innanför glaset, det var många många år sedan så kanske dom blivit bättre nu, men jag blev skeptisk och sedan dess behandlar jag alla klockor (med genomgångar i klockkroppen) som möjligtvis vattetåliga (lite regn pallar dom) och dushar/badar aldrig med klockor - ingen är vattentät oavsett vad som påstås :-). Så - detta är en ickefråga för mig personligen.

Ursprungligen av Micke W:

Det finns massor av klockor som är helt vattentåliga. Vattnet är inget problem, problemet är trycket på stora djup. Bell & Ross Hydromax är testad till 12.000 m. Det är djupare än den djupaste punkt i världshavet och då måste man väl kunna säga att den är helt vattentät eller vattentålig som du kallar det. En klocka är antingen vattenskyddad (man kan tvätta händerna) eller vattentät till x meter eller x atm.

Det räcker gott och väl att att simma längder på badhuset samt duscha. Tror du  watch klarar det?

Ursprungligen av lappen71:

Det säger ingenting om hur mycket musik som kan lagras med andra ord väldigt luddigt.

Fast frågan var om det gick. Inte hur mycket man kan lagra och det känns glasklart. Du kan lagra musik på klockan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 15:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast frågan var om det gick. Inte hur mycket man kan lagra och det känns glasklart. Du kan lagra musik på klockan

Enligt mig så är det alla fall luddigt för om det bara går att lagra ett album så är det lika med att det inte går

Jag skulle inte göra det :-). Så här tror jag man kan tänka: Vattetålig = lite stänk och en dag i regnet ok, men man bör inte sänka ner enheten helt i vatten - inte ens en sekund. Tätningarna/packningarna runt knappar som går genom klockkroppen håller ute vatten så länge vattnet inte är med tryck.
Det innebär att man säkert kan komma undan med att duscha med den någon gång (oj, jag glömde ta av mig klockan), men man spelar tombola om man duschar med den varje gång (en duschstråle som träffar pefekt har ju ett tryck, men det allmänna stänket i duschen är små droppar med liten vikt och närmast försumbart tryck .
Så ser jag på saken.

Ursprungligen av koffas:

Det räcker gott och väl att att simma längder på badhuset samt duscha. Tror du  watch klarar det?

Ursprungligen av Micke W:

Det finns massor av klockor som är helt vattentåliga. Vattnet är inget problem, problemet är trycket på stora djup. Bell & Ross Hydromax är testad till 12.000 m. Det är djupare än den djupaste punkt i världshavet och då måste man väl kunna säga att den är helt vattentät eller vattentålig som du kallar det. En klocka är antingen vattenskyddad (man kan tvätta händerna) eller vattentät till x meter eller x atm.

En oljefylld rackare den där
Bell&Ross

När man talar om vattentrycket så ska man komma ihåg att om du simmar med klockan så blir trycket större. Det är därför som man ska ha klockor för 30 m eller djupare när man simmar

Jag ska erkänna att jag minns inte om det är 30 meter som man brukar säga. Trots allt så är min klocka graderad för 300 m (inklusive heliumventil) trots att jag knappt kan simma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-10 15:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns ingen klocka som är "helt vattentålig"

Jodå. T.ex.:

http://www.suunto.com/Dive-Collections/Watch-...

Om Apple Watch kunde ersätta en Suunto D6i i funktionalitet hade det blivit inköp på nolltid!

Allvarligt talat: Det går ju ändå inte att byta batterier. Den laddas induktivt. Det borde inte vara så svårt att tillverka den fabriksförseglad. Dvs hermetiskt tillsluten. Fyll den med olja så att den inte innehåller någon gas alls så borde den kunna göras rejält vattentät. Skruvmojen och knappen på sidan borde den kunna läsa av magnetiskt genom det täta skalet.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag skulle inte göra det :-). Så här tror jag man kan tänka: Vattetålig = lite stänk och en dag i regnet ok, men man bör inte sänka ner enheten helt i vatten - inte ens en sekund. Tätningarna/packningarna runt knappar som går genom klockkroppen håller ute vatten så länge vattnet inte är med tryck.
Det innebär att man säkert kan komma undan med att duscha med den någon gång (oj, jag glömde ta av mig klockan), men man spelar tombola om man duschar med den varje gång (en duschstråle som träffar pefekt har ju ett tryck, men det allmänna stänket i duschen är små droppar med liten vikt och närmast försumbart tryck .
Så ser jag på saken.

Förståligt men ändå rätt trist, jag tycker att en fitness-klocka ska mäta all typ av träning man gör inklusive simning.

Ja just ja...dom har ju en "Sports"-modell (utan Saphire t.ex.). Det kan ju vara så att DEN är vattentät :-). Vi får se - dom släpper nog mera info i december typ - eller samma månad den släpps (gissar februari-mars).

Ursprungligen av koffas:

Förståligt men ändå rätt trist, jag tycker att en fitness-klocka ska mäta all typ av träning man gör inklusive simning.

Ursprungligen av koffas:

Det räcker gott och väl att att simma längder på badhuset samt duscha. Tror du  watch klarar det?

Tror inte man skall varken bada eller duscha med en Apple Watch. Jag skulle nog ta av den även då jag tvättar händerna.
För att en "vanlig" klocka skall fortsätta att vara vattentät eller t.o.m. vattenskadad så krävs det att man gör kontinuerlig service. Packningarna som sitter vid kronan och boettens bakstycke förlorar sin elasticitet och förmåga att stänga ute vatten och smuts. M.a.o. vattentät idag och akvarium i morgon.

Står ingenting (vad jag kan se) huruvida den är vattentålig eller vattentät, så den diskussionen är väl rätt onödig?

Bevaka tråden