Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hackar DivX?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

XP Pro var (och är) det i burkarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Gränsen för hack i divx går någonstans vid 16 MB grafikminne. Jag har en iMac G3 500 med 8 MB och en med 16 MB. I övrigt 384 MB ram och 100 MHz systembuss.

På den med 8 MB hackar det, men inte på den med 16. Min iBook (vit 600 MHz) har 16 MB grafikminne, och där flyter det bra.

En PB 12" har ju 32 MB grafikminne och snabbare processor och systembuss så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några som helst problem med den.

Då borde vilken G4 som helst med ett bra grafikkort klara av det också. Eller?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-02 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Då borde vilken G4 som helst med ett bra grafikkort klara av det också. Eller?

Antagligen.
Du behöver nog inte ett bra grafikkort ens, utan ett hyggligt bara.

kör på en ibook 800 combo och alla divx/xvid-filmer börjar hacka etfer ett par minuter.. asjobbigt.. testat både mplayer, senaste vlc och divxcodecen till QT

har 380 i minne också.. det är precis som den sätter igång och buffrar upp efter ett tag sen flyter det på i några minuter. .sen hackar det igen

fattar int ehur folk kan titta på filmer med mycket sämre maskiner än vad jag har

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-02 12:01

Fattar inte varför det fortfarande finns folk som håller på och tjorvar med att spelaupp divxfilmer i qt.....

Ursprungligen av Gadd:

Fattar inte varför det fortfarande finns folk som håller på och tjorvar med att spelaupp divxfilmer i qt.....

Tjorvar? [Dubbelklicka, play, titta] Är det tjorv det?
Tjorvet är dt man måste göra när det inte funkar, och det är bara ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 16:48
Ursprungligen av Svante S:

Tjorvar? [Dubbelklicka, play, titta] Är det tjorv det?
Tjorvet är dt man måste göra när det inte funkar, och det är bara ibland.

Denna tråd är från 2003 ...

Men när den ändå är uppe kna jag ju göra ett inlägg också:
Att använda QuickTime är oftast mycket smidigare än VLC/MPlayer eftersom det är QT som är inbyggt i webbläsare mm, samt mer integrerat i övriga systemet. Dessutom går det snabbare/snabbt på datorer där det annars hackar med VLC/Mplayer, samt att VLC/Mplayer känns buggigare.

Ursprungligen av Rajje:

Denna tråd är från 2003 ...

Men när den ändå är uppe kna jag ju göra ett inlägg också:
Att använda QuickTime är oftast mycket smidigare än VLC/MPlayer eftersom det är QT som är inbyggt i webbläsare mm, samt mer integrerat i övriga systemet. Dessutom går det snabbare/snabbt på datorer där det annars hackar med VLC/Mplayer, samt att VLC/Mplayer känns buggigare.

2003, got me!

Men jag fiskade efter en möjlighet att spela några Xvidfiler i QuickTime, men det hackar tyvärr lite, trots codecs. VLC hackar inte men vill inte spela på TV-n i helskärm. Helskärm funkar bara på iBookens interna och jag saknar valet "Presentera Film..." från Quicktime.
Mplayer hackar också och är inget vidare öht, tycker jag.

Allt gnäll på QuickTime måste vara beroende på att man måste ha Pro för att inse kvalitéerna.

Letade egentligen efter en annan tråd.... så kan det bli en fredag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 00:09

Hoppas oxå att QT fixar **allt**, så är det tyvärr inte nu...

The end draws near...

http://ffmpeg.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-09 13:17
Ursprungligen av Svante S:

VLC hackar inte men vill inte spela på TV-n i helskärm.

Det är inte helt självklart hur man gör. Men så här gör jag:

Koppla in TV:n i datorn.
Öppna filmen i VLC.
Gå till menyn Video -> Video device och välj TV:n.
Tryck på fullskärmsknappen på Controllern eller äpple+F.

Ursprungligen av Kalle W:

Gå till menyn Video -> Video device och välj TV:n.
Tryck på fullskärmsknappen på Controllern eller äpple+F.

Tack för tipset!

Nope, "Video Device" är skuggad, trots att TV-n är igång och kontakt med datorn, Det bli QT i alla fall-man får stå ut med hackandet......

Underteckna: Tålmodig Macanvändare....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-09 21:25
Ursprungligen av Svante S:

Nope, "Video Device" är skuggad, trots att TV-n är igång och kontakt med datorn,

Så brukar det bli om man öppnat filmen och sedan kopplat in TV:n. Gör tvärt om så ska det fungera (annars är det något annat knas som jag inte riktigt kan förstå).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Fattar inte varför det fortfarande finns folk som håller på och tjorvar med att spelaupp divxfilmer i qt.....

Nja, tycker inte att det är så konstigt när det är så många olika program och codecar inblandade samt div-x-filmer som tydligen kan fungera olika bra.

Kan inte någon skapa en tutorial eller dylikt som heter typ "DivX och Mac" där man går igenom alla relevanta format, program och codecar och hur allt hänger ihop och hur programmen skiljer sig. Sedan vore det schysst med en tabell där man har med ett antal olika mac-modeller och hur de hanterar olika filmer under olika codecs gärna på datorer med helt fräscha system så att det är en jämförelse som inte beror på att "Nisses" dator körs som webserver för ett 40-tal företags hemsidor medan han försöker se på film.

Fast det är klart.... Det finns ju ingen tutorial-avdelning här på 99mac, kanske är dags för det....

Vad tycker ni andra? Är det en bra idé och är det någon som skulle vilja skriva en sådan tutorial? Själv har jag aldrig sett en divx-film på mac så jag är nog inte rätt man

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-02 13:23

De två bästa programen för divx är ju vlc och Mplayer, då slipper du hålla på med codecs och skit också.

bara spela på.

men varför hackar då filmerna på min dator med vlc och mplayer...

divx på mac verkar inte vara en möjlighet.. får ägna all min divx-tid åt pezen från och med nu

lite besviken är jag fö rinnan jag köpte macen så blev jag garanterad av mac-folk att det funkade hur bra som helst

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
men varför hackar då filmerna på min dator med vlc och mplayer...

divx på mac verkar inte vara en möjlighet.. får ägna all min divx-tid åt pezen från och med nu

lite besviken är jag fö rinnan jag köpte macen så blev jag garanterad av mac-folk att det funkade hur bra som helst

Ja du. Alla maccar har samma problem som din. Det är ju klart att dom har. För du har ju det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
De två bästa programen för divx är ju vlc och Mplayer, då slipper du hålla på med codecs och skit också.

bara spela på.

Halleluja. Exakt. Vad skall man ha "guider" till när man kan göra det enkelt för sig? Visst, postfiltreringen är lite bättre i QT. Men så stor skillnad är det ju inte.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-03 17:22

du har alltså en 366 ibook?

Du säger att divx laggar på den, är du säker på att det inte är xvid då du försöker spelaupp? för de kräver en 400 lr någe sånt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Halleluja. Exakt. Vad skall man ha "guider" till när man kan göra det enkelt för sig? Visst, postfiltreringen är lite bättre i QT. Men så stor skillnad är det ju inte.

Det jag syftade på är inte att det är komplicerat att spela divx på mac utan att frågeställningar kring divx verkar dyka upp om och om igen. Om någon gör en rejäl genomgång så kanske man slipper det...

Mycket mystiskt det här...

På vissa macar funkar det hur bra som helst och på vissa går det inte alls. Varför undrar jag. Hur kan en 800 iBook hacka när en 600 inte gör det?
Vilken skit-PC som helst klarar ju av det.
För det kan jag ju säga: ingen DivX = ingen Powerbook. Jag lägger inte 20K på en dator som inte klarar av att visa film. Och då menar jag ALLA filmer. Inte några halvmesyrer.
Min iBook (som nu är avyttrad av just det skälet) klarade vissa filmer galant ena dagen och så andra dagen så funkade det inte alls. Samma film, samma program. Hur konstigt som helst.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-05 03:26

Om det är så att det laggar på en ibook 800 så är de någe skumme eftersom att de funkade hur bra som helst på min gammla G4 400 med vlc.

Sen är det ju så att olika personer är olika känslig mot att det rycker. Känner flera som inte märker om det är en bildhastighet av 15 bilder/s eller så. Att se ryck i animationer är något av en yrkesskada hos gammla amigaprogrammerare å sånt.

Någon som funderat på varför såpoperor kör i 50 Hz, medans mycket annat kör 25 Hz tex?

Vad jag menar, är att kanske är det inte så att en 600 klarar det galant medans en 800 Mhz inte gör det, det kanske är andra testkrav..

  • Medlem
  • 2003-08-05 14:20

Om en film hackar på en iBook 800, så beror det INTE på datorn. Vissa kombinationer av filmer och spelare fungerar tyvärr dåligt. Det är ju rena vilda västern när det gäller format, så det kanske inte är så konstigt. Detsamma gäller på PC. Vissa filmer funkar inte i Mediaplayer, andra funkar bara i Mediaplayer.

Det är väl filmpiraternas kanske största problem? De program som skapar filerna har alldeles för mycket inställningar. Det borde bara finnas en knapp, "Gör en olaglig, komprimerad kopia av den här filmen".

Om man dessutom drar upp filmen på TV, så får man ytterligare ett problem. Många filmer börjar rycka, därför att de är kodade i "fel" framerate.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Vilken skit-PC som helst klarar ju av det.

Glöm det! Hade en Celeron 300Mhz för ett tag sedan, i princip alla filmer hackade. Inte ens med lägsta/sämsta kvalitetsinställningarna rullade det på bra.

Ingen kommer att kunna garantera att du kan spela upp ALLA filmer utan att det hackar någon gång på en PowerBook.

Vid detta laget framgår det ju tydligt i tråden att många har olika erfarenheter av vad det krävs för prestanda, både på Mac och på PC, för att spela upp DivX-filmer utan att det hackar.
Och svaret är att det skiljer från film till film, hur bild/ljud är komprimerat och vilken spelare/codec du använder.

Senast redigerat 2003-08-06 00:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Hmmm...
Säg det som inte är mer optimerat för Windows...;)

Jag är fortfarande inte mer optimerad för Windows!

Det finns 2 stora steg av hinder när man kollar på film i helskärm i MacOS X:
* G3/G4 (altivec hjälper massor)
* Quartz Extreme (du har QE om du har ett AGP grafikkort och 16 MB+ videominne)

Om du inte har varken G4 eller Quartz Extreme så är 500 MHz tröskeln du ska kolla på (en iBook/500 från 2001 klarar de flesta filmerna), en PM 7500 uppgraderad till G3/500 (OBS i MacOS 9) är precis under gränsen.

Mera minne hjälper naturligtvis, och stäng gärna alla program i bakgrunden. Bara att avsluta Word kan hjälpa massor.

Sen beror det på codecet (divx/xvid/3ivx) som den är kodad i, och vad du spelar med (jag använder bara VideoLAN client).

Ett annat problem kan vara att filmen är gjord för amerikanerna, dvs att det är 30 FPS, och inte 25 som i Europa. Konverteringen mellan 30/25 kan göra att kamerasvepningar upplevs ryckigt eftersom datorn måste kasta bort 5 bilder per sekund.

Anledningen Windows-datorer klarar det bättre är 1) Bättre optimerade avkodare, 2) inget krav som Quartz Extreme har på grafikkortet. (jag har sett massor av DivXer på en 350MHz compaq med Win2000)

Sen på PC-sidan finns massor av skillnader också. T.ex. Celeron-processorer klarar inget alls

  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 08:24

Jag uppgraderade nån codec till Quicktime, har för mig att det var 3ivx 4.0.3 till 4.0.4. Den funkade väldigt bra tycker jag. Spelar divx utan hack i OS X med iBook466, 192MB RAM, 8MB grafikkort - inge Quartz Extreme här inte

- Emil

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-11 13:01

Har själv en QS733 som givetvis divX-filmer funkar fint på mha VLC (0.5 o framåt). Min polare som brukar coppa filmer av mig har en iBokk800Combo o han kör oxå på samma VLC och vi ser på samma filmer som på min QS utan problem på lill-boken. Jag anser mig ha rätt höga krav på "flyt" eftersom jag är emot att se film på datorn från början.

Men lite subtitle-support hade suttit fint, så man kan se andra filmer än ajmeriika-filmer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Har själv en QS733 som givetvis divX-filmer funkar fint på mha VLC (0.5 o framåt). Min polare som brukar coppa filmer av mig har en iBokk800Combo o han kör oxå på samma VLC och vi ser på samma filmer som på min QS utan problem på lill-boken. Jag anser mig ha rätt höga krav på "flyt" eftersom jag är emot att se film på datorn från början.

Men lite subtitle-support hade suttit fint, så man kan se andra filmer än ajmeriika-filmer.

Du, det är liiite svårt att se vad du skriver. Det kan vara bra om vi håller oss sånär det svenska språket här. Annars blir det svårt att fatta.

Det finns sub support i VLC.
På min G4/400 AGP så är det inga problem alls att spela upp någon slags MPEG4 kodad film. Inga FPS tappade alls utan i undantagsfall.

Bevaka tråden