Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem tråden!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-01 16:41

Jag har bredband medium 10/1 och TV medium 8 favoriter (några small-paket finns inte längre). Dessutom telefon som man får på köpet då, men används i stort sett inte. Har haft det i tre år. Har bara fungerat och aldrig strulat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-09 18:27

Jag har haft dem i ett decennium typ.

När jag flyttade in i nuvarande lyan så funkade det rätt knackigt.. det kunde dö ett par timmar titt som tätt.

Efter att de gjort sina standardrutiner, typ bytt modemet och kabeln samt gjord nån mätning, så var det helt hopplöst och som att snacka med en vägg att försöka få dem att fixa dessa avbrott.

Till slut lackade jag ur och böt till mobilt bredband men när jag något år senare tecknade mig för nytt bredband via comhem så fungerade det perfekt och har gjort sen dess.

Två saker värda att veta:

* Deras dns är katastrofal. But till googles eller opendns

* De är bland de värsta jag varit med om på att att telefonsälja till sina befintliga kunder.

Senast redigerat 2013-06-09 19:40
Ursprungligen av Hunter78:

Hej

Jag skulle vilja höra från er alla som använder ComHem som er internetleverantör hur det fungera för er, är ni nöjda eller finns det något att klaga på?

Berätta gärna era upplevelser med ComHem!

Mvh
Hunter78

Hörde en del dåligt om dem innan jag skaffade ComHem men tänkte "Det är nog inte så farligt"...

Vi kan säga så här: jag har sagt upp ComHem för länge sedan och kommer aldrig ens överväga dem igen, ännu mindre rekommendera dem till någon.
Anledningar:

  • Sub-par hårdvara.

  • Uppdateringar löser väldigt lite i förhållande till hur långt tid det tar att släppa dem.

  • Support är en vägg av "allt fungerar perfekt" & "du är den enda i hela landet som har de här problemen".

  • Noll kundbemötande, noll kunskap, noll vilja att lösa problem, noll vilja att ha kvar sina kunder.

I framtiden kommer jag endast att välja seriösa leverantörer som Telia, BBB, Banhof etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-09 19:52
Ursprungligen av snigel1:

* De är bland de värsta jag varit med om på att att telefonsälja till sina befintliga kunder.

Skoja inte, jag har aldrig varit med om några värre krämare. För knappat 3 år sen hade jag en massa strul med dem och måste ha ringt 10-12 samtal innan de fick ordning på felet. Vid varje samtal försökte de sälja på mig sin telefontjänst, typ: "Tyvärr kan vi inte hjälpa dig men jag ser att du inte har telefon via oss..." Helt otroligt, sen när jag krävde kompensation för att de klantat sig så jag inte kunde använda internet och kabel-tv på ca 3 veckor så informerar en "ansvarig" person mig tillslut efter en massa samtal att nu har hon fått tillåtelse av sin chef att inte debitera mig för dessa 3 veckor och sen ge mig 1 månad gratis internet och tv utöver de 3 veckorna om jag tecknar mig för deras telefonitjänst... Ridå.

Senast redigerat 2013-06-09 20:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-09 02:46

Jag hade ett helvete med ComHem för 5 år sedan då vi flytta in, inget funka, och dom sa att det bara var jag som hade problem i huset, även fast det kom fram att grannarna hade haft samma skit. Jag satt i ComHems timslånga supportsamtal flera gånger i veckan, ibland var det för att nätet dött, andra dagen var TVn svart, och det var samma sak varje gång, bara jag som hade problem... När jag sedan sprang på ComHems tekniker i porten så blev man lite smått förvånad när han så öppet berättade att det var så mycket strul överallt, man ju lite fundersam när den ena säger en sak och den andre något annat, luktar som att kundtjänsten hade fått order om att köra Bagdad Bob strategin, och den stackars teknikern hade inte begåvats med samma "ljug för kunden kurs" som kundtjänsten.....
Numera är det helt klart bättre, inte mycket att klaga på, TVn funkar utan problem, nätet svajar iof som en dyngrak bulgarisk busschaffis på en isig väg till och från men det är väl ett ilandsproblem egentligen, det funkar.

Men hur som så vill jag gärna byta bort ComHem, ogillar det företaget allt mer, fick lite småsur smak i munnen när dom ville tvinga på mig en Tivo boxen, och jag insåg att jag inte har några alternativ, jag sitter med det jag har. Blev inte bättre när jag veckan efter läste att ComHem inte betalt en krona i skatt någonsin, utan notoriskt flyttar alla vinstmiljarder utomlands via räntesnurror, och det är ett antal miljarder, så jag vill inte bidra till detta, jag vill bort från dom...

Men frågan är hur fan man gör det, hur blir man ComHemFri om man sitter med ett tre-hål-i-väggen uttag men comhems logga på,, är det att köpa en parabol som är alternativet? telefonen är ju bara telefonförsäljare som ringer till så den kan man släppa och internet går ju att få på andra sätt,,, men hur fan gör man med TVn...

#comhemfri

Senast redigerat 2014-01-09 03:04
  • Medlem
  • 2014-01-09 08:28

Du kan få både TV och internet via ditt gamla telefonjack. Googla, alla större och mindre aktörer finns där. Så kallad ADSL. Alla borde vara ComBort-fria!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-09 08:38

Och ingen möjlighet att få fiber, antar jag?
Jag har ett par kompisar som kör TV över Telias ADSL, de är väldigt nöjda.

Vi hade ComHem under ett par år då det var enda bredbandet som fanns inbyggt i lägenheten. Mitt intryck är inte positivt, ständigt strul, okunnig support som lovar mer än dem bör, några gånger i veckan låg internet nere i snitt. Ofta tog det tid att få upp det. Vi kontaktade dem och berättade hur trötta vi var på deras strul så sa dem att dem kan fixa bättre och snabbare internet för en rimlig summa, vi går med på det så klart då vi inte hade något alternativ. Sedan när dem bygger in Telia-Fiber i lägenheten så bestämmer vi oss för att byta, kontaktar ComHem och får reda på att vi förlängt abonnemanget utan att veta om det när vi fixat bättre bredband...

Nu har vi haft Telia i över ett år och är supernöjda, när väl ComHem fungerade så var det väl okej, men överlag så är comhem inget jag skulle rekommendera till någon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-09 10:45

Nätet gick ner för ett tag sedan. Felsökte som en tok. Starta om dator, router osv. Surfar in för att koll driftstörning med mobilen, jovisst. "Planerat underhåll 00-06".
Borde de inte orka meddela om detta? Allt annat kan de ringa och skicka brev om gång på gång.
Och blir du lovad något så ta namn och anteckna - Comhem är mästare på att "tappa bort" sådant en säljare/kundtjänst lovat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-09 15:33

Jo, vet att man kan få TV från flera bradbandsaktörer, problemet är att man måste ha en extern digitalbox+extra fjärrkontroll, det är väl bara ComHem och Boxer som erbjuder moduler för att använda TVns interna box?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-09 15:54
Ursprungligen av Fredric:

Jo, vet att man kan få TV från flera bradbandsaktörer, problemet är att man måste ha en extern digitalbox+extra fjärrkontroll, det är väl bara ComHem och Boxer som erbjuder moduler för att använda TVns interna box?

Och efter senaste utspelet med TiVo från ComHem så är det väl bara Boxer som är kvar med möjlighet till integrerad box?

  • Medlem
  • 2014-01-09 16:03

Det är många kockar i comhem's soppa, men framför allt så tror jag supporten ligger bakom mycket av problem. Att skylla ifrån sig i så stor utsträckning som möjligt.
Sen om comhem äger fastighetsnäten vet jag ej, men som tekniker själv inom det området så vet jag att hyresvärdar har svårt för att vilja betala för reparation av sina nät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-09 16:05

Jag har haft Comhem ganska länge och är nöjd. Haft några få avbrott och då har de varit hjälpsamma. Men är av princip emot bara en lösning, även om det fungerar bra.

  • Medlem
  • 2014-04-10 21:29

Nu handlar denna tråden kanske mest om ComBorts internet. Men jag hittade den här sköna artikeln om TiVo! Läs, nicka och förundras.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-10 22:24
Ursprungligen av Dalle:

Nu handlar denna tråden kanske mest om ComBorts internet. Men jag hittade den här sköna artikeln om TiVo! Läs, nicka och förundras.

Läs kommentarerna.
Många förståsigpåare

  • Medlem
  • 2014-04-10 23:17
Ursprungligen av lappen71:

Många förståsigpåare

Brukar vara så till IDGs artiklar, men det kan vara ganska underhållande.

Ursprungligen av Dalle:

Nu handlar denna tråden kanske mest om ComBorts internet. Men jag hittade den här sköna artikeln om TiVo! Läs, nicka och förundras.

Oj vad kommentarerna har utvecklats sedan den artikeln släpptes.

Jag måste nog vara en av de få som lärt mig gilla Tivo.

Bakgrund:
Jag har Comhem som internetleverantör. Deras modem/router (Netgear CG3100) används enbart som modem, och jag har en Linksys-router som ska dela ut IP till min enheter. Har haft lite nätverksproblem ett tag. Idag råkade jag se att min routers IP-adress var 192.168.0.10. Det borde vara något helt annat (typ 83.x.x.x). Loggade då in i modemet, och såg att NAT var påslaget. Inte konstigt att jag har haft nätverksproblem, eftersom jag tydligen har haft två enheter som har agerat router.

Frågan:
Är det möjligt att Comhem kan ha skickat ut någon uppdatering som har gjort att NAT har slagits på i modemet/routern?

(Kanske inte en Comhem-specifik fråga egentligen. Men om svaret på min fråga är ja, så är det Comhem som har gjort något dumt/olämpligt, och därför lägger jag frågan i den här tråden.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-28 13:40

Visst kan det vara så, men jag har inga bevis för att de gör så. Det är nog bara att ringa till dem igen. Jag antar att du har kollat IPnumret när de satte den till modem första gången?

Ursprungligen av kenjon:

...Jag antar att du har kollat IPnumret...

Ja, den här konfigurationen med deras modem och min router har funkat klockrent i ett par år nu

Ursprungligen av kenjon:

...när de satte den till modem första gången?

"De"??? Det är jag som har slagit av NAT i CG3100, för att jag ville använda en annan bättre router.

Ursprungligen av kenjon:

...Det är nog bara att ringa till dem igen...

Jag har stängt av NAT, och har sedan stängt av modemet en stund. Förhoppningsvis funkar allt lika klockrent igen när jag slår på modemet. Så jag hoppas att det inte ska behövas något supportsamtal.

Kan inte redovisa något resultat ännu, eftersom det just nu är en driftsstörning som enligt hemsidan beräknas vara åtgärdad kl 18.

Oh, the irony...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-28 15:16

OK, jag har ingen erfarenhet av ComHem, de är inte så låsta som Telias routrar, där operatören måste ställa dem i bryggläge. Gött att kunna göra det själv.
Men visst kvarstår frågan, om operatören uppdaterar firmware, och startar om modemet, om den går tillbaka till routerläge då, vilket inte är otroligt.

  • Medlem
  • 2014-09-28 15:55
Ursprungligen av kenjon:

OK, jag har ingen erfarenhet av ComHem.

Var glad för det! För varje supportsamtal du sparar till deras kundsupport så har du sparat en hjärtinfarkt.

Ursprungligen av kenjon:

...Men visst kvarstår frågan, om operatören uppdaterar firmware, och startar om modemet, om den går tillbaka till routerläge då, vilket inte är otroligt.

Jag vågar nog säga att svaret på frågan är ja. Jag hade inte själv ställt tillbaka den till routerläge, men på något sätt hade det ändå blivit så.

Men nu verkar allt fungera normalt. Nu är modemet återigen bara ett modem, och nu har min router fått "rätt" IP-nummer.

Fast den där driftsstörningen är nog inte helt löst ännu. Förbindelsen kommer och går.

Jag har varit en väldigt nöjd Comhem-kund. Nu är jag inte lika positiv. Dels routerinställningen, och dels har det varit mycket driftsstörningar den senaste veckan.

Senast redigerat 2014-09-28 17:19
Ursprungligen av Dalle:

...För varje supportsamtal du sparar till deras kundsupport så har du sparat en hjärtinfarkt.

Det håller jag inte alls med om. Deras support är faktiskt en av anledningarna till att jag har varit en nöjd kund. Jag har bara kontaktat dem ett par gånger (och då har det gällt tv-boxen), men jag har fått bra hjälp av trevliga och kunniga personer.

Support är inget för mig - har aldrig ringt någon support i hela mitt liv...att ringa/telefonsamtal är något jag undviker in absurdum. Har skickat några mail till olika supportavdelningar senaste 10 åren - that's it.
Har inget att välja på när jag bor i hyres-lgh i Sthlm - Comhem gäller. Att köra Telia genom telefonkopparsladdar är inget då jag inte har landtelefon sedan 15 år och dessutom slitit bort alla telefontrådar som belamrade lgh när jag flyttade in
Eftersom jag alltså är "låst" till Comhem så är det desto större tur att dom för mig - kanske hela innestaden - verkligen LEVERERAR. Alltid något mera mbps än man pyntar för och senaste 10 åren har det varit avbrott 2 ggr. Helt OK (tänk om SJ höll samma standard
Har 250 ner och 50 upp - vill ha 1gbps upp och ner, men då får man dra egen fiber från stadsnätet och ta upp stora plånboken - 250/50 är OK då nätet som sådant ofta är flaskhals, men jag FTP'ar ofta multigigabyte-filer så gigabit-lina - som på jobbet - är en dröm. Det kommer.

Föreningen kan alltid dra in fiber. Givetvis så kommer man troligtvis få betala detta genom högre hyror, om inte föreningen har det gott ställt då dvs. Fiber är dock mer framtidssäkert än COAX.

Du kan alltid snacka med dem. Att ansluta sig till ett stadsnät är poppis verkar det som.

  • Medlem
  • 2014-09-28 19:27
Ursprungligen av Demiurgen:

så gigabit-lina - som på jobbet - är en dröm. Det kommer.

*Skrytvarning*
Nej. Det är redan här. Har gigabit upp/ner sedan drygt två år tillbaka.

Förening? :-D. Jag bor i hyreslgh.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Föreningen kan alltid dra in fiber. Givetvis så kommer man troligtvis få betala detta genom högre hyror, om inte föreningen har det gott ställt då dvs. Fiber är dock mer framtidssäkert än COAX.

Du kan alltid snacka med dem. Att ansluta sig till ett stadsnät är poppis verkar det som.

Vem levererar? Bor du i lgh?

Ursprungligen av Dalle:

*Skrytvarning*
Nej. Det är redan här. Har gigabit upp/ner sedan drygt två år tillbaka.

Bevaka tråden