- Ingemar Ragnemalm
- Medlem ●
- Linköping
Jag har ytterst rudimentära önskemål om redigering av kommeriella DVD-filmer:
- Klippa bort vissa delar. (Otäcka eller på annat sätt olämpliga scener som barnen ska slippa se.)
- Lägga till ljudspår. (Egen dubbning.)
Jag tänker mej att jag borde kunna kopiera filmen till hårddisken, redigera i QuickTime Player om inte annat, så kan jag klippa i alla fall (MPEG-2 funkade inte i iMovie såg jag i en annan tråd), men då är dubbningen kvar. En viss omkodning, kanske nedsampling, kunde kanske vara värt för att få ner storleken lite.
Det jag vill göra är helt enkelt att på ett enkelt sätt och med hyfsad kvalitet göra barnvänliga klippningar av ett par filmer. Jag har tidigare gjort ett Star Wars 1-utdrag åt barnen (minimalt med våld, mycket Jar-Jar och Anakin, de älskar den!), och det blev hyfsat genom digitalisering från video, om än lite väl suddigt. DVD har hittills varit knepigare. Jag provade först att köra analogt (känns fånigt men lätt att göra) men det blir stora sorgkanter som kostar massor.
Hur borde jag göra?
Inget svar men bra och ambitiös idé.
En kompis klippte om Fäbojäntan där hon tog bort alla snuskscener och bara behöll den lysande dialogen. Det var iofs inte för att göra den barnvänlig men lär (jag har inte sett den) blivit skitkul.
Kan nog säga att om du inte sysslar med detta annars, så är det ett alldeles för jobbigt och tidsödande arbete. Samt kostsamt.
Annars så är programvaran du behöver:
- 0sex (för att rippa och avkoda video och audio strömmar)
- DVDSTudio Pro
- Final Cut Pro
Tack för tipsen! Jag börjar med DVDbackup och klippning i QuickTime. Sen får jag väl fundera på om jag kan skala lite för bättre komprimering, kanske med Final Cut, som jag har tillgång till.
Jag inser att det är mycket jobb om man ska göra det perfekt, men nu är det bara för hemmabruk, och då är det snabba och enkla lösningar som gäller - i den mån det går.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Tack för tipsen! Jag börjar med DVDbackup och klippning i QuickTime. Sen får jag väl fundera på om jag kan skala lite för bättre komprimering, kanske med Final Cut, som jag har tillgång till.
Jag inser att det är mycket jobb om man ska göra det perfekt, men nu är det bara för hemmabruk, och då är det snabba och enkla lösningar som gäller - i den mån det går.
Nja, så fungerar det inte.. Du måste 1. Avkoda (decss) videoströmmarna 2. Inhandla MPEG2 pluginen för Quicktime, som i princip bara kodar upp MPEG2 video ingeting annat. 3. Konvertera MPEG2 filen till ett annat format för redigering.
4. Koda av AC3 ljudet till ett Quicktime kompatibelt format.
5. Om du skall dubba eller göra egna textspår så skall du använda DSP.
Vore inte det snabbaste och enklaste att förlora kvalité genom att slänga in i en dv kamera eller via en konverter och rakt in i iMovie eller final cut om du nu har det. Tappar kvalité men det är lätt att klippa och lägga på extra ljudspår från det.
Martin
Skrevs ursprungligen av Martino
Vore inte det snabbaste och enklaste att förlora kvalité genom att slänga in i en dv kamera eller via en konverter och rakt in i iMovie eller final cut om du nu har det. Tappar kvalité men det är lätt att klippa och lägga på extra ljudspår från det.
Det var där jag började, genom att koppla SVHS-utgången från en Pismo till video-in på en AV-Mac. Det blev för dåligt, på grund av de stora sorgkanterna. DV-kameran kanske skulle fixa lite bättre kvalitet, men jag tvivlar lite på det. Jag försökte det med en video, och det blev inte bättre. Nu är förstås en DVD mindre brusig, men att gå över analogt lägger i alla fall till en del brus.
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
2. Inhandla MPEG2 pluginen för Quicktime, som i princip bara kodar upp MPEG2 video ingeting annat. 3. Konvertera MPEG2 filen till ett annat format för redigering.
Aj sjutton, klarar inte QuickTime MPEG2? Det var ju illa.
Skrevs ursprungligen av Isbiten
Jepp det är vad DVDBackup gör
Jovisst, men den ger ju från sig videoströmmar? Utan endast VOB filer.
Skrevs ursprungligen av johan skaneby
först använder du DVDbackup, sen använder du http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19483
DVDxdv heter det programmet. sen är det bara att klippa.
så kan det va, lycka till
johan
Men varför krångla?
Det är ju bara att ta 0SEX och rippa och avkoda MPEG2/AC3 strömmarna på en gång?
Och sen transkoda om dom med t.e.x Diva?
(http://diva.3ivx.com/)
ja det har du alldeles rätt i .
men av frågan kan vi ju utläsa att materialet skall redigeras om , och i sådana fall måste man redigera med DV pal filer. ett redigerings program som hanterar 3Ivx och liknande finns ju inte?
alltså håller jag fast vid mitt råd.
mina två förslag går ut på att först av avkryptera DVD filerna, och sedan konvertera dem till redigeringsbart format - DV pal.
men det går ju åt lite hårdiskutrymme närmare bestämt 10 GB per 50 min.
eller hur?
johan
DVDxDV var nog den uslaste "trial" jag sett. Buggig och icke-informativ. DVDbackup var bra mycket proffsigare, och den är ju gratis.
Och vad gör den? Efter mycket tuggande lämnar den ut en stor fil, som med QuickTime Player kan spela upp ljud men utan bild. Suck!
Jag provade att koda med 3ivx, som alternativt utdata. Då dök den. Och så provade jag Sorenson3. Åter stor fil utan bild.
Det känns som om det inte borde vara fullt så komplett omöjligt svårt att avkoda lite MPEG2 och klippa lite. Med tanke på att MPEG2 inte är absolut senaste kodningsstandarden hade jag nästan trott att QuickTime (åtminstone Pro) skulle klara det, men icke.
Naturligtvis är det inte trivialt att koda film, det är ett svårt problem, men därifrån till det här resultatet...
Men att ni inte läser vad jag skriver.. Suck...
1. Ladda hem 0sex ( http://www.cs.buffalo.edu/~afaversa/OSEx-current.sit )
2. Ladda hem Diva (http://diva.3ivx.com)
3. Rippa dom videoströmmar du vill ha.
4. Transcoda dom i Diva till vilken codec som helst. (DV, MPEG4, Gud och hans moder o.s.v)
P.s 3ivx går ju visst att redigera i vilket Quicktime kompatibelt program som helst så länge du har codecen installerad.
jovisst, men du måste skilja mellan codecar som är till för att visa film och codecar som är till för att arbeta med. en divx eller sorensen är extremt hårdmatematist komprimerade codecar som ställer höga krav när processorn räknar ut hur bilden skall se ut. komprimeringen sker över flera rutor. andra codecar som tex dvpal codecen har hög kvalitet men blir tung och är framför allt en codec som lämpar sig väl för redigering . Den rymmer mer information och mindre komprimerings matematik. dock är den inte tyngre än att hårdisken orkar levera data hastigeten. (t.ex en Animation codec blir jättefin, men innehåller så mycket helt okomprimerad info per sekund att hårdisken istället blir flaskhalsen.) allt detta väldigt korfattat beskrivet. jag läste nyligen att någon lyckats klippa muxade vobfiler (dvdfiler råa från dvdplattan) filer direkt i FCP4, något som jag inte testat och inte tror på förrän jag gjort det.
DVD backup tar en kopia av dina DVD filer och dumpar dom obs-avkrypterade-obs kopior vobfiler på hårdisken.Något som måste ske om du har en egen inköpt kommerisell DVD som du vill klippa i. Dessa är krypterade.Din egen eller dina grannes egen gjorde DVD är förmodligen inte krypterad. då kan du teoretiskt behandla den direkt från disk, ,men vissa säger att det sliter onödigt på DVD spelaren som måste stå óch tugga en ruta i taget i flera timmar som om omcodningen pågår.
det här är ett rätt komplicerat område, det var därför jag hoppades att DVD till DV programmet skulle göra jobbet åt dig.
kan du ge det en till chans? kanske maila uphovsmannen?
det finns ytterligare ett antal program som mencoder och ffmpeg, men dom kan vara lite mariga att förstå. Vad gäller din VOB fil så är den muxad vilket betyder att bild o ljud är ihopplagda, någon som QT inte förstår. BBdemux gör som namnet antyder om VOB filen till 2, d.v.s demuxar den. nu har du en aiff fil och en mpeg2fil. dessa måste man sedan läggas samman igen i QT och exportera till en , ja just det, DV pal fil som du sedan tar in i FCP. men det är fler steg, resultatet ska var det samma dock.
principen är det viktigaste att förstå
puh..
återigen, lycka till
Nu testar jag med några andra verktyg som jag hittade i Mac DVD ripping tutorial. Det går mycket bättre. Nu har jag i alla fall fått ut en MPEG2 som VLC kan spela upp. Klart fall framåt! Nu ska jag bara försöka koda om den till nånting redigerbart.
Anderton,
om du kan sätta upp en sekvens som matchar en divx encodad filmsnutt utan att FCP vill rendera, så är jag väldigt intresserad av veta om det verkligen går.
eller om det går i något annat program.
själv har jag försökt ett tag nu. om skall filmen ut via firewire hamnar vi i dv pal igen. (med viss reservation för vad en G5:a med firewire extreme klarar)
jag testade med FCP 3. senare i helgen skall jag testa med FCP 4.
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Men att ni inte läser vad jag skriver.. Suck...
Jag läser i alla fall vad du skriver, men det tar nån timme för varje verktyg man ska testa. Jag började med DVDxDV. Det tog sin modiga tid och blev dåligt. OSEx ligger på disken, så jag får väl kolla vad den gör om inte den jag testar nu hjälper.
3ivx är klart en av de codecs som jag försöker koda om till i första hand, för jag inbillar mej att den är bra och rullar glatt i QuickTime.
Skrevs ursprungligen av johan skaneby
Anderton,
om du kan sätta upp en sekvens som matchar en divx encodad filmsnutt utan att FCP vill rendera, så är jag väldigt intresserad av veta om det verkligen går.
eller om det går i något annat program.
själv har jag försökt ett tag nu. om skall filmen ut via firewire hamnar vi i dv pal igen. (med viss reservation för vad en G5:a med firewire extreme klarar)
jag testade med FCP 3. senare i helgen skall jag testa med FCP 4.
Well, jag säger inte att man skall göra det. Bara att det går.
Diva var hur som helst ett jättelyft! På helt rimlig tid konveterade jag en 90-minutersfilm till 3ivx! Bara beskärningsfunktionen gör den til en solklar vinnare! Lättanvänd och smidig, precis vad jag var ute efter!
Nu ska jag bara komma på hur jag ska koda ljudet för att hålla storleken nere. Förslag?
Jag blev nyfiken och testade Diva på filmen "Vi hade ialla fall tur med vädret" och fick fin bild men inget ljud.:confused:
Sen prövade jag med "Alien" och "Sagan om ringen" men bilden blir "trasig" stora, STORA block. Inte som komprimerings artefakter utan något annat. Eller så blir det grå randigt.
Vad gör jag för fel?
ps. OT! Hur lägger jag in bilder i meddelandet? Dom finns på datorn men jag fattar inte hur man gör:rolleyes: OT! ds
Ljudet tuggade jag separat (först till AIFF med mAC3dec och sedan kodade jag det till MPEG-4-ljud med QuickTime Player) och lade ihop ljud och bild i QuickTime Player. Det blev perfekt!
Ok tråkigt att man måste krångla med 3 program jag trodde det bara var att tuta och köra med 1 men ok.
Ska testa som du gjorde.
Ingen som vet varför min bild blir konstig?
Jag skulle vilja lägga in bild på hur det ser ut men inte hur man gör:D :rolleyes:
Testade mAC3dec men det bara hackade (det kodade ljudet) kodade till .mp3 för att det inte skulle ta så stor plats när jag testade.
Sen tog det alldeles för lång tid! ca 34h för en .vob fil på 250 Mb!:eek:
Jag måste göra något fel.
Skrevs ursprungligen av mikemccool
Testade mAC3dec men det bara hackade (det kodade ljudet) kodade till .mp3 för att det inte skulle ta så stor plats när jag testade.
Sen tog det alldeles för lång tid! ca 34h för en .vob fil på 250 Mb!:eek:
Jag måste göra något fel.
VOB filen kan ju knappast varit 250 MB för en hel film?
Sen måste du tänka på hur du komprimerar filmen också. Och hastigheten på din burk. På en G4/400 AGP tar en "DVD" film ca 23 timmar med rätta inställningar.
Om du vill bara "rippa" filmen i 1-2 steg så kan du ju använda OpenShiiva som encodar din VOB fil till en 3ivxs MPEG4 encoder/Apple MPEG4/Xvid MPEG4 endocder med MPEG4 audio (AAC) i en MPEG4 container (.mp4)
Ok, filen var någon slags mini dokumentär/förtitt eller nåt därför den lilla storleken.
Skall testa, men ingen som vet varför bilden inte funkar med vissa filmer i Diva?
Har testat att först använda 0SEx och då verkar det funka i Diva och mAC3dec också:D