Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som hämtat ut vår iPhone 6 / 6 Plus

Tråden skapades och har fått 322 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-07 09:23
Ursprungligen av Capeman:

Oj. Jag hade min i ett och ett halvt år utan att ha något skydd och utan att få någon repa.

Haft min 4S i snart tre år, tappat den lite då och då. Studsat i asfalt, ner för en betongtrappa, "hoppat" ur fickan på grusplaner.
Inte haft någon typ av skydd på den what so ever. Inte en enda repa i glaset, dock ser det ut som en lämmel tuggat lite i hörnen på skärmen (fall från 3 meter ner i asfalten är inte jättesnäll behandling)

  • Medlem
  • 2014-10-07 09:30

Jag plockade ut min 6 igår och den är väldigt stor i jämförelse med 4S... Det känns som att jag får härda ut och hoppas på en liten iPhone 7 snarare än att jag vänjer mig

  • Medlem
  • 2014-10-07 09:48
Ursprungligen av jac:

Jag plockade ut min 6 igår och den är väldigt stor i jämförelse med 4S... Det känns som att jag får härda ut och hoppas på en liten iPhone 7 snarare än att jag vänjer mig

Du vänjer dig säkert snart. Och efter en månad kommer du inte vilja ha en skärm som är mindre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-07 12:29

Så, nu har jag endast 7% kvar och det ser ut som följer:

Användning: 6h 11min
Vänteläge: 1 dag, 5h

När jag nu tittar tillbaka på @kenjon och hans screenshot över hans batteriförbrukning så slås jag ju av en helt avgörande sak som jag helt missade tidigare - han använder ju knappt sin telefon mer än att stirra på hemskärmen och kolla mail. Inte så konstigt att han kan få ut så pass mycket tid från en laddning då.

Edit: Fel procent, det var 7% och inte 9%.

Senast redigerat 2014-10-07 12:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-07 14:03

@kenjon , nu tog batteriet slut. Det blev till sist:

Användning: 6h 47min
Vänteläge: 1 dag, 6h

Så, du lyckades använda (eller ja, använda och använda) din hela fyra timmar längre samt att din kunde ligga i vänteläge dubbelt så lång tid som min. Båda lurarna är alltså iPhone 6.

Ursprungligen av zinned:

@kenjon , nu tog batteriet slut. Det blev till sist:

Användning: 6h 47min
Vänteläge: 1 dag, 6h

Så, du lyckades använda (eller ja, använda och använda) din hela fyra timmar längre samt att din kunde ligga i vänteläge dubbelt så lång tid som min. Båda lurarna är alltså iPhone 6.

Känns som en rätt rimlig användningstid. Hur man lyckas få ut 10h och 2 1/2 dag utan att lyssna på musik eller liknande är för mig en gåta.

Med iPhone 6. Med min 6+ är det förhållandevis enkelt. Men den har också nästan dubbelt så stort batteri.

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå stenmjölet så slog det mig att om det virvlar runt så mycket stenmjöl på våra gator och grusvägar så att det repar skärmarna - hur ska då inte våra lungor skadas?

För att inte tala om de sönderrepade, numera helt otransparanta bil- och husfönstren.

Ursprungligen av Capeman:

För att inte tala om de sönderrepade, numera helt otransparanta bil- och husfönstren.

Du måste ha väldigt stora fickor om du går runt med bilar och husfönster i dem

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-07 18:24
Ursprungligen av Vassius:

Enligt Bredbandskollen maxar min 6+ linan och lite därtill. 106 Mbit ner över wi-fi, bättre än min rMBP ju!

Nu har jag bytt till vanliga sexan och kan glatt konstatera att den presterar lika bra på mitt wifi!

Angående repor på skärmen, det händer när man minst anar det. Hade precis köpt 3GS på releasedagen.
Bad frugan hålla i den en stund när jag höll på med något annat, hon la den i sin handväska, när jag fick tillbaka telefonen en stund senare så hade den en stor fet 3cm repa mitt på skärmen.

Själv har jag aldrig lyckats repa en mobilskärm, varken före eller efter incidenten ovan.

Plötsligt händer det.

  • Medlem
  • 2014-10-07 19:41

Sensmoralen är med andra ord, lämna aldrig telefonen ifrån dig.

Ursprungligen av keptang:

Angående repor på skärmen, det händer när man minst anar det. Hade precis köpt 3GS på releasedagen.
Bad frugan hålla i den en stund när jag höll på med något annat, hon la den i sin handväska, när jag fick tillbaka telefonen en stund senare så hade den en stor fet 3cm repa mitt på skärmen.

Själv har jag aldrig lyckats repa en mobilskärm, varken före eller efter incidenten ovan.

Plötsligt händer det.

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-10-07 20:29
Ursprungligen av keptang:

Angående repor på skärmen, det händer när man minst anar det. Hade precis köpt 3GS på releasedagen.
Bad frugan hålla i den en stund när jag höll på med något annat, hon la den i sin handväska, när jag fick tillbaka telefonen en stund senare så hade den en stor fet 3cm repa mitt på skärmen.

Själv har jag aldrig lyckats repa en mobilskärm, varken före eller efter incidenten ovan.

Plötsligt händer det.

Jag har själv lyckats repa mobiler på alla möjliga och omöjliga sätt. Min xperia z tappade jag på min egen sko så att metallöglan som håller skosnöret repade upp baksidan. Så på min iPhone 6 så har jag både displayskydd och skal oavsett vad jag pysslar med. Sjukt lätt hänt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-08 00:13

Om min batteritid: den dog efter 3 dygn och 7 timmar, varav 11 timmar användande. Mest Mail och iMessage, uppdatering av appar. Streamar gör jag inte.
Testade Internetdelning igår. Tre timmar tog nästan 30 %, typ.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-08 07:21

Nöjd med min 6+ men, jag tycker att sleep-knappen sitter fel. När jag tar min tumme (håller oftast telefonen i höger hand) för att söva luren så ligger mitt pekfinger mot volymknappen och jag trycker då in både sleep- och ljud-knapparna, ofta så ökar eller minskar ljudet i stället för att söva luren. Lätt att lösa genom att hålla ett litet annat grepp, men svårt då det första greppet känns mer naturligt, ännu.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nöjd med min 6+ men, jag tycker att sleep-knappen sitter fel. När jag tar min tumme (håller oftast telefonen i höger hand) för att söva luren så ligger mitt pekfinger mot volymknappen och jag trycker då in både sleep- och ljud-knapparna, ofta så ökar eller minskar ljudet i stället för att söva luren. Lätt att lösa genom att hålla ett litet annat grepp, men svårt då det första greppet känns mer naturligt, ännu.

SIM-kortsfacket och on/off-knappen borde bytt plats.

  • Medlem
  • 2014-10-08 09:59

Jag är ambivalent.
Jag har idag en svart 6+ 64GB, men jag har "alltid" varit sugen på en guldfärgad. Därför är jag lite sugen på att byta. Men jag försöker intala mig själv att jag snabbt kommer att tröttna på den skrikiga färgen samt att svart trots allt ramar in skärmen så mycket bättre än vitt vid tex filmtittande.
Vad säger ni som har "guldfärgade" enheter, tröttnar man på färgen?

Ursprungligen av Dalle:

Jag är ambivalent.
Jag har idag en svart 6+ 64GB, men jag har "alltid" varit sugen på en guldfärgad. Därför är jag lite sugen på att byta. Men jag försöker intala mig själv att jag snabbt kommer att tröttna på den skrikiga färgen samt att svart trots allt ramar in skärmen så mycket bättre än vitt vid tex filmtittande.
Vad säger ni som har "guldfärgade" enheter, tröttnar man på färgen?

Jag hade en guldfärgad bokad på Telia för avhämtning på releasedagen men droppade den till en kompis eftersom jag stod först i kö för en svart på Grafit (och eftersom Apple inte klarar av att leverera 64 GB:ar till andra butiker än sina egna så står jag fortfarnde och stampar först i kön)

Jag tycker att 5s guld är snyggare än 6/6+ guld. Svårt att säga varför men det är min känsla. Jag tror att det beror på kanten.

En silver 6/6+ hade jag kunnat tänka mig men inte en guld.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-08 10:45

Min 6+ är guld och färgen är inte alls skrikig tycker jag.

Min 6 är guldfärgad och jag är nöjd med färgen. Köpte den på releasedagen här i Sverige. Jag hade aldrig någon 5s, så det här är min första iPhone som inte är svart eller vit. Tycker färgen är diskret, inte skrikig. Precis som @BlackSmp tycker jag nog däremot att den gjorde sig ännu bättre på 5s. Har lagt en sådan sida vid sida med min iPhone 6, och det kan vara en illusion, men jag upplevde 5s som något mer ljust guldfärgad. Jag ångrar mig dock inte, tycker fortfarande guldfärgen är snygg och det är roligt med en annan färg än de två man är van vid sedan tidigare.

  • Medlem
  • 2014-10-08 13:54

Nu är det nog dags att plugga i laddaren. Men imponerande ändå måste jag säga. Kan inte minnas att jag haft så bra batteritid i någon telefon sedan min Nokia 3330.

Det är en 6+.

Ursprungligen av Dalle:

Nu är det nog dags att plugga i laddaren. Men imponerande ändå måste jag säga. Kan inte minnas att jag haft så bra batteritid i någon telefon sedan min Nokia 3330.

Det är en 6+.

oj vad du pratar i telefon
Jag skulle nästan klara mig utan telefondelen haha.
Pratar kanske 3 minuter om dagen, om ens det.

  • Medlem
  • 2014-10-08 17:05
Ursprungligen av Capeman:

Min 6 är guldfärgad och jag är nöjd med färgen. Köpte den på releasedagen här i Sverige. Jag hade aldrig någon 5s, så det här är min första iPhone som inte är svart eller vit. Tycker färgen är diskret, inte skrikig. Precis som @BlackSmp tycker jag nog däremot att den gjorde sig ännu bättre på 5s. Har lagt en sådan sida vid sida med min iPhone 6, och det kan vara en illusion, men jag upplevde 5s som något mer ljust guldfärgad. Jag ångrar mig dock inte, tycker fortfarande guldfärgen är snygg och det är roligt med en annan färg än de två man är van vid sedan tidigare.

Jag jämförde guld och vit 5S och tyckte att det var svårt att faktiskt se skillnad på dem! Men jag såg en guld 6 ute i det fria och den är faktiskt betydligt tydligare...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-10-08 21:13
Ursprungligen av MatsOlov:

Nöjd med min 6+ men, jag tycker att sleep-knappen sitter fel. När jag tar min tumme (håller oftast telefonen i höger hand) för att söva luren så ligger mitt pekfinger mot volymknappen och jag trycker då in både sleep- och ljud-knapparna, ofta så ökar eller minskar ljudet i stället för att söva luren. Lätt att lösa genom att hålla ett litet annat grepp, men svårt då det första greppet känns mer naturligt, ännu.

Precis det jag stört mig på med Android-lurar. Varför kunde inte Apple behålla den däruppe tro?

Ursprungligen av CEk:

Precis det jag stört mig på med Android-lurar. Varför kunde inte Apple behålla den däruppe tro?

Ja den är fan felplacerad
fick problem i går när jag skulle använda telefonen som vattenpass som jag ibland brukar göra
blev svårt att lägga den ner och få det rakt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-08 21:30
Ursprungligen av CEk:

Precis det jag stört mig på med Android-lurar. Varför kunde inte Apple behålla den däruppe tro?

För att man når inte den med en hand om den hade suttit kvar där uppe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-10-08 22:09
Ursprungligen av zinned:

För att man når inte den med en hand om den hade suttit kvar där uppe.

Jag kan lätt låta den glida ner nån centimeter för att använda pekfingern däruppe. Nej, klart minus från min sida. Anar mig fått en lätt böjning på den också efter några dagar i främre jeansfickan, vanlig 6:a. Nån annan som råkat ut för det? Trodde problemen var uppskrivna men blir det ännu värre är det fan bedrövligt.

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-10-08 22:19
Ursprungligen av CEk:

Jag kan lätt låta den glida ner nån centimeter för att använda pekfingern däruppe. Nej, klart minus från min sida. Anar mig fått en lätt böjning på den också efter några dagar i främre jeansfickan, vanlig 6:a. Nån annan som råkat ut för det? Trodde problemen var uppskrivna men blir det ännu värre är det fan bedrövligt.

Faktum är att efter att jag bytte från min 4S så letar jag automatiskt med fingret på baksidan som den satt på min LG G2. Inte alls en dum lösning faktiskt.

  • Medlem
  • 2014-10-10 20:45

Nyss hemkommen från Apple i Täby. Var och bytte ut min rymdgrå 6+ till en likadan fast vit. Nu känner jag mig mer hemma på nåt sätt. Svart kan vara snyggt, men även tråkigt och deprimerande*. Samt att precis vart enda fingeravtryck syns direkt! Jag hade helst velat ha en guldfärgad, men nu blev det en silver, det får gå lika bra det.

*Hela vardagen är ju grå och svart. Ska man då verkligen ha en telefon som påminner om höstregn, snöslask, vardagsstress och tristess?

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-10-10 21:13
Ursprungligen av Dalle:

Nyss hemkommen från Apple i Täby. Var och bytte ut min rymdgrå 6+ till en likadan fast vit. Nu känner jag mig mer hemma på nåt sätt. Svart kan vara snyggt, men även tråkigt och deprimerande*. Samt att precis vart enda fingeravtryck syns direkt! Jag hade helst velat ha en guldfärgad, men nu blev det en silver, det får gå lika bra det.

*Hela vardagen är ju grå och svart. Ska man då verkligen ha en telefon som påminner om höstregn, snöslask, vardagsstress och tristess?

Hela min vardag är så ljus och fluffig så min rymdgrå påminner mig om att det finns folk som har det annorlunda

  • Medlem
  • 2014-10-10 21:39
Ursprungligen av vlc:

Hela min vardag är så ljus och fluffig så min rymdgrå påminner mig om att det finns folk som har det annorlunda

Översittare.

(Skoja bara)

Bevaka tråden