Panik, någon som har tips!
Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på. iMac 24" 2008, 1TB intern och 1TB extern med Yosemite
Panik, någon som har tips!
Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på.
Har en LaCie extern 1TB, satt idag och kastade en mängd material runt 20 GB. Efter det så vid kommando på öppning av min dators HD började den berömda bollen att snurra!
Aha den behöver gå ett tag och jag avvaktade 20 min, men bollen snurrade irriterat vidare och jag kunde inte nå Finder, så jag tvingade med en manuell omstart.
Då gick det trögt, och hela skärmen är vit och markören står längst upp till vänster, den trådlösa musen funkar ej, så jag petar in en kabelmus.
Kommer inte åt Finder, försöker med "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.
Försöker med omstart "alt" för att välja skiva,
Startar om med en gammal Snow Leo skiva och kör verktygsprogram, skivkontrakt, kontrollerar och reparerar båda HD och dessa är felfria. Inga behörigheter kunde köras.
Gör omstart, problemet kvarstår, Finder och skrivbordet svarar ej. Försöker "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.
Här står jag och har massa förberedelser inför resa på måndag (konferens tisdag) inget material.
Vad som är märkligt är att skivorna är okey, startindikatorn under äpplet hår c:a 1/3 sen slår den över till dev blanka tomma bilden.
Testade att gå in i revover disken och då vill den med Time Mashine återskapa från den externa men vad är det den tar bort?
Vågar jag köra recovery i TM? Vad skriver den över och vad blir kvar? Eller blir det en komplett återställning (modell iPhone?) och vilken kopia vågar man välja? Har aldrig återskapat hela backup från TM, bara enstaka filer från Mountain Lion för Yosemite strejkade senast när jag försökte med ett dokument senast ett par veckor sedan.
Bifogar bild på blank tom bild och startskivor val, vad göra härnäst!
Tack på förhand!
Maths