Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min iMac 24" 2008 visar inte skrivbordet eller Finder!!!!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 18:49

Panik, någon som har tips!

Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på. iMac 24" 2008, 1TB intern och 1TB extern med Yosemite
Panik, någon som har tips!

Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på.

Har en LaCie extern 1TB, satt idag och kastade en mängd material runt 20 GB. Efter det så vid kommando på öppning av min dators HD började den berömda bollen att snurra!

Aha den behöver gå ett tag och jag avvaktade 20 min, men bollen snurrade irriterat vidare och jag kunde inte nå Finder, så jag tvingade med en manuell omstart.

Då gick det trögt, och hela skärmen är vit och markören står längst upp till vänster, den trådlösa musen funkar ej, så jag petar in en kabelmus.

Kommer inte åt Finder, försöker med "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.

Försöker med omstart "alt" för att välja skiva,

Startar om med en gammal Snow Leo skiva och kör verktygsprogram, skivkontrakt, kontrollerar och reparerar båda HD och dessa är felfria. Inga behörigheter kunde köras.

Gör omstart, problemet kvarstår, Finder och skrivbordet svarar ej. Försöker "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.

Här står jag och har massa förberedelser inför resa på måndag (konferens tisdag) inget material.

Vad som är märkligt är att skivorna är okey, startindikatorn under äpplet hår c:a 1/3 sen slår den över till dev blanka tomma bilden.

Testade att gå in i revover disken och då vill den med Time Mashine återskapa från den externa men vad är det den tar bort?

Vågar jag köra recovery i TM? Vad skriver den över och vad blir kvar? Eller blir det en komplett återställning (modell iPhone?) och vilken kopia vågar man välja? Har aldrig återskapat hela backup från TM, bara enstaka filer från Mountain Lion för Yosemite strejkade senast när jag försökte med ett dokument senast ett par veckor sedan.

Bifogar bild på blank tom bild och startskivor val, vad göra härnäst!

Tack på förhand!

Maths

Jag gissar på att hårddisken är slut.

Rådgivningen är åtminstone gratis. http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/priva...

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 19:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag gissar på att hårddisken är slut.

Tror du det. När skivan reparerats och gett besked felfri?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 19:47
Ursprungligen av Snabeldrake:

Rådgivningen är åtminstone gratis. http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/priva...

Jo det får bli en sista utväg!

Ursprungligen av Maths:

Tror du det. När skivan reparerats och gett besked felfri?

Yepp! Bara att du läser ett gäng trådar här på 99mac så förstår du att det inte är någon garanti på att disken ska vara felfri.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 20:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

Yepp! Bara att du läser ett gäng trådar här på 99mac så förstår du att det inte är någon garanti på att disken ska vara felfri.

Misstänkt detta, det är tight med nya Yosemite.

Ursprungligen av Maths:

Misstänkt detta, det är tight med nya Yosemite.

Vad menar du?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 20:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad menar du?

Gammal Intel lågfrekvent processor tight att köra Yosemite för badbollen har därefter synts till och från. Den är utvecklad för nyare processorer, då blir det tight! Fattar du!

Ursprungligen av Maths:

Gammal Intel lågfrekvent processor tight att köra Yosemite för badbollen har därefter synts till och från. Den är utvecklad för nyare processorer, då blir det tight! Fattar du!

Jo, men du skrev detta som ett svar på ett inlägg som handlade om att det kan finnas fel på en hårddisk, trots att Skivverktyg inte hittar något.

Jag ser inte kopplingen till Yosemites eventuella hårdvarukrav.

Senast redigerat 2014-11-01 21:32
  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 21:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men du skrev detta som ett svar på ett inlägg som handlade om att det kan finnas fel på en hårddisk, trots att Skivverktyg inte hittar något.

Jag ser inte kopplingen.

Tyvärr förstår jag inte tråden? Jag har skrivit min detaljerade felsökning och försökt med det som står mig närmast, skivkontroll från extern system DVD och nu även när jag kört snabbstart, startskiva/enheter alt. knappen nere vid start och alla behörigheter och reparationer kört på alla ikoner och avbilder, INGA FEL ALLT FELFRITT! Att då få ett falskt besked verkar knasigt!

Nu chansar jag på en återställning från "recovery" ikonen, och den jobbar just nu via TM!

Ursprungligen av Maths:

Gammal Intel lågfrekvent processor tight att köra Yosemite för badbollen har därefter synts till och från. Den är utvecklad för nyare processorer, då blir det tight! Fattar du!

Förstår vad du menar (tror jag), men jag tror att du är fel ute. Bara för att Yosemite inte skulle vara optimerat för äldre Mac:ar med Intel-processor, så medför inte det per automatik att skivkontroll levererar 100% korrekta resultat.

Du kan givetvis installera OSX på samma disk igen, men bli inte förvånad om problemet eventuellt dyker upp igen.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 21:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förstår vad du menar (tror jag), men jag tror att du är fel ute. Bara för att Yosemite inte skulle vara optimerat för äldre Mac:ar med Intel-processor, så medför inte det per automatik att skivkontroll levererar 100% korrekta resultat.

Du kan givetvis installera OSX på samma disk igen, men bli inte förvånad om problemet eventuellt dyker upp igen.

Du har säkert en poäng, får jag bara igång den så står det en ny beg på inköpslistan, en 2012 el nåt.... Tips?

Ursprungligen av Maths:

Du har säkert en poäng, får jag bara igång den så står det en ny beg på inköpslistan, en 2012 el nåt.... Tips?

Om den du har uppnår dina krav, varför då inte bara byta disk? Du kan hitta guider på hur du kan göra det själv på ifixit.com

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 22:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om den du har uppnår dina krav, varför då inte bara byta disk? Du kan hitta guider på hur du kan göra det själv på ifixit.com

Ja, det har slagit mig. Kan man sätta in en SSD disk i den tror du?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 22:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om den du har uppnår dina krav, varför då inte bara byta disk? Du kan hitta guider på hur du kan göra det själv på ifixit.com

Tror inte det är sant, finns det en iGod?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-01 23:06

Nu har Time Mashine kallat på iGod och löst problemet

Ursprungligen av Maths:

Panik, någon som har tips!

Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på. iMac 24" 2008, 1TB intern och 1TB extern med Yosemite
Panik, någon som har tips!

Har idag stött på ett problem som jag inte blir klok på.

Har en LaCie extern 1TB, satt idag och kastade en mängd material runt 20 GB. Efter det så vid kommando på öppning av min dators HD började den berömda bollen att snurra!

Aha den behöver gå ett tag och jag avvaktade 20 min, men bollen snurrade irriterat vidare och jag kunde inte nå Finder, så jag tvingade med en manuell omstart.

Då gick det trögt, och hela skärmen är vit och markören står längst upp till vänster, den trådlösa musen funkar ej, så jag petar in en kabelmus.

Kommer inte åt Finder, försöker med "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.

Försöker med omstart "alt" för att välja skiva,

Startar om med en gammal Snow Leo skiva och kör verktygsprogram, skivkontrakt, kontrollerar och reparerar båda HD och dessa är felfria. Inga behörigheter kunde köras.

Gör omstart, problemet kvarstår, Finder och skrivbordet svarar ej. Försöker "Säker Start" som inte svarar samma problem kvarstår, vita ytan kommer upp.

Här står jag och har massa förberedelser inför resa på måndag (konferens tisdag) inget material.

Vad som är märkligt är att skivorna är okey, startindikatorn under äpplet hår c:a 1/3 sen slår den över till dev blanka tomma bilden.

Testade att gå in i revover disken och då vill den med Time Mashine återskapa från den externa men vad är det den tar bort?

Vågar jag köra recovery i TM? Vad skriver den över och vad blir kvar? Eller blir det en komplett återställning (modell iPhone?) och vilken kopia vågar man välja? Har aldrig återskapat hela backup från TM, bara enstaka filer från Mountain Lion för Yosemite strejkade senast när jag försökte med ett dokument senast ett par veckor sedan.

Bifogar bild på blank tom bild och startskivor val, vad göra härnäst!

Tack på förhand!

Maths

TACK FÖR ERA INLÄGG NU ÄR PROBLEMET LÖST!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-02 01:13

Gott att det löste sig.

Hade du prövat enkelanvändar- och verbose-läge?

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-02 01:25
Ursprungligen av reboot81:

Gott att det löste sig.

Hade du prövat enkelanvändar- och verbose-läge?

Tjaba! Uppsala!

Nej, förklara gärna

  • Medlem
  • Kållered
  • 2014-11-02 01:25
Ursprungligen av Maths:

Tjaba! Uppsala!

Nej, förklara gärna

Låg ju länk med kollar....

1
Bevaka tråden