Jag funderar på att köpa en USB sticka med 3G from "3" här nere (Italien). Jag fick testa en och hastigheten var ok. Men vad jag förstår så tillåter inte den att dela internet från min dator till andra enheter. Stämmer det och kan man kringgå det på något snyggt sätt?
För några år sedan hade jag en USB-sticka med 3G. Det fanns ett program man måste installera och köra för att koppla upp sig. Programmet mixtrade till internetinställningarna så att Wifi blev inaktiverat på datorn.
Sedan dess HATAR jag USB-stickor med 3G som kräver uppkopplingsprogram eller drivrutiner. HATAR. Klåparna som tillverkar stickorna hatar OS X och gör fula program som inte lirar sjysst med resten av datorn.
Ett bättre alternativ är att du köper en fristående Wifi-router med inbyggt SIM-kort för 3G/4G. Då kan ju fler enheter surfa direkt. Och du behöver inte installera äckliga program på din fina Mac. De flesta telefonoperatörer säljer ju sådana smidiga små batteridrivna routers med internetabbonnemang numera.
Eller att du skaffar ett lokalt SIM till din olåsta iPhone och använder internetdelning på telefonen till datorn.