Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågor om att dela ut internet från min dator.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-15 20:00

Fråga 1.
Jag är utomlands och har fått låna en grannes wifi som jag ansluter min dator (eller iPhone) till. Jag vill inte gärna visa min granne att jag också ansluter mina andra enheter som iPhone, Apple TV och iPad.

Så kan jag dela internet via min MBP till de andra enheterna? Jag har testat att slå på "Internet sharing" men kommer inte längre då jag får internet från wifi så kan jag inte själv dela via wifi vad jag ser nu.

Fråga 2.
Jag funderar på att köpa en USB sticka med 3G from "3" här nere (Italien). Jag fick testa en och hastigheten var ok. Men vad jag förstår så tillåter inte den att dela internet från min dator till andra enheter. Stämmer det och kan man kringgå det på något snyggt sätt?

1) Nej, men spelar det någon roll, kommer din granne bry sig?
2) Prova, tror det kommer fungera ändå.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-16 13:34

1. Han är nog rädd att jag ska koppla in 10 enheter och använda hela bandbredden. Ser han att 4-5 enheter är inkopplade tror han nog automatiskt att det tar mycket i bandbredd. Jag vill inte oroa honom i onödan, för jag kommer naturligtvis att se till att inte belasta linan mycket. Bara kunna synca min enheter och kunna ta paddan och läsa tidningen mm.

2. Jag har ingen sticka att prova med nu och vill inte köpa en utan att veta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-16 15:58
Ursprungligen av Matsaki:

Jag funderar på att köpa en USB sticka med 3G from "3" här nere (Italien). Jag fick testa en och hastigheten var ok. Men vad jag förstår så tillåter inte den att dela internet från min dator till andra enheter. Stämmer det och kan man kringgå det på något snyggt sätt?

För några år sedan hade jag en USB-sticka med 3G. Det fanns ett program man måste installera och köra för att koppla upp sig. Programmet mixtrade till internetinställningarna så att Wifi blev inaktiverat på datorn.

Sedan dess HATAR jag USB-stickor med 3G som kräver uppkopplingsprogram eller drivrutiner. HATAR. Klåparna som tillverkar stickorna hatar OS X och gör fula program som inte lirar sjysst med resten av datorn.

Ett bättre alternativ är att du köper en fristående Wifi-router med inbyggt SIM-kort för 3G/4G. Då kan ju fler enheter surfa direkt. Och du behöver inte installera äckliga program på din fina Mac. De flesta telefonoperatörer säljer ju sådana smidiga små batteridrivna routers med internetabbonnemang numera.

Eller att du skaffar ett lokalt SIM till din olåsta iPhone och använder internetdelning på telefonen till datorn.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-16 21:47

Jag tar åt mig tipset och ska gå till 3 i morgon och se vad de har för routrar och priser.

1
Bevaka tråden