Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple watch vs Moto 360

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iTiger:

Här tycker jag precis tvärtom. Jag skulle vilja ha en vanlig analog klocka med smartwatch-funktioner. Kanske analoga visare med digital information i glaset.

Jag skulle kunna tänka mig den här lösningen: http://www.techradar.com/news/portable-devices/other-devices/forget-the-smartwatch-just-stick-montblanc-s-e-strap-onto-your-regular-watch-1278612
Speciellt om de fem dagarnas batteritid håller vad det lovar.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag skulle kunna tänka mig den här lösningen: http://www.techradar.com/news/portable-devices/other-devices/forget-the-smartwatch-just-stick-montblanc-s-e-strap-onto-your-regular-watch-1278612
Speciellt om de fem dagarnas batteritid håller vad det lovar.

Helt klart intressant lösning

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-07 20:54
Ursprungligen av iTiger:

Här tycker jag precis tvärtom. Jag skulle vilja ha en vanlig analog klocka med smartwatch-funktioner. Kanske analoga visare med digital information i glaset.

Tvärt om här. Kommer nog aldrig att bära en gammeldags klocka igen. Vill ha smarttech om det skall var något på armen. Utom under reenactment då.

Ursprungligen av iTiger:

Analog = Mekanisk?

Eller bara analog visning?

• Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-07 23:08
Ursprungligen av iTiger:

Trots att den är rund. Och tänka sig... det GÅR att läsa notiserna på den runda skärmen

Det har väl ingen påstått, heller?

Det som har nämnts är mail o längre texter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Analog = Mekanisk?

Eller bara analog visning?

Mekanisk eller ej spelar ingen större roll. Så hardcore är jag inte. Analog visare... traditionellt utseende... och med vissa smartwatch-grejer... Sånt skulle jag vilja se

Ursprungligen av zinned:

Det vet jag såklart Det var bara en liten pik till de som hävdade att "runt funkar absolut inte!".

För mig är en smartwatch ingen ersättare för en telefon, dator eller läsplatta. Den kompletterar. Förlänger. Förenklar.

Ursprungligen av iTiger:

Mekanisk eller ej spelar ingen större roll. Så hardcore är jag inte. Analog visare... traditionellt utseende... och med vissa smartwatch-grejer... Sånt skulle jag vilja se

Jag hade slagit av hjärnan när jag skrev den där frågan:) Analogt och mekanik är två helt olika saker - klantigt av mig.

Men för att bli seriös kring det ämnet så tror jag att det är mellanklassens quartzur som kommer få det jobbigt om smartwatch slår igenom.

De billigare kommer att kunna klara sig på pris och de dyra exklusiva (Rolex, IWC) kan klara sig på just det mekaniska men det kommer nog bli ett stort manfall på de halv-exklusiva (som min Omega eller Tag, Breitling m.fl)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hade slagit av hjärnan när jag skrev den där frågan:) Analogt och mekanik är två helt olika saker - klantigt av mig.

Men för att bli seriös kring det ämnet så tror jag att det är mellanklassens quartzur som kommer få det jobbigt om smartwatch slår igenom.

De billigare kommer att kunna klara sig på pris och de dyra exklusiva (Rolex, IWC) kan klara sig på just det mekaniska men det kommer nog bli ett stort manfall på de halv-exklusiva (som min Omega eller Tag, Breitling m.fl)

Absolut! Det tror jag med! Hard-core-klockfanatiker kom inte lyfta ögonbrynen åt en smartwatch. Jag har en polare som var helt lyrisk över sin helt mekaniska klocka som gick lös på runt 100.000 spänn. Själv var jag lagom imponerad... "100.000? Och den har inte ens kompass...?"

Ursprungligen av zinned:

Tror man behöver vara bra desperat för att sitta och läsa långa texter på sin klocka istället för att ta upp mobilen. Sitter man på möte är det respektlöst oavsett vad man läser på. Andra tillfälle där det är otrevligt att sitta med telefonen uppe är det minst sagt lika otrevligt att läsa på klockan.

Personligen använder jag mina till att få en notis och en överblick av vad som händer om det är något viktigt dvs. Är det det så brukar jag ursäkta mig och svara. Men det är jag det.

Det är iofs i utkanten av denna diskussion men jag läste en ganska intressant analys (via DaringFireball)

http://www.aboveavalon.com/notes/2015/1/8/selling-apple-watch

Huvudpoängen är troligen att vi nördar tenderar till att göra saker invecklade.

Citat:

Many people are overthinking Apple Watch. For Apple, the hardest part won’t be telling people why they should use the device, but rather getting people to use the device. There is a subtle difference.

Men även detta var intressant eftersom det pekar på en trolig säljstrategi

Citat:

Why people will buy an Apple Watch:

It’s a cool watch. The Apple Watch is a watch with a customizable digital face and a selection of interchangeable bands.
It looks nice. The Apple Watch has a clean, fresh, design that strikes a balance between luxury and technology.
It’s made by Apple. The Apple Watch is designed in California by the same company that is responsible for the iPhone, iPad, and Mac.

Inget snack om att det är en dator utan det är en klocka - en snygg klocka. Detta är givetvis subjektivt och om man inte tycker att den är snygg så kommer man inte att köpa/prova den - såsom med många accessoarer - du måste tycka om dem. Men fokus är inte på funktionaliteten utan på "känslan"

Och innan fanboyropen skallar så fortsätter han:

Citat:

There has been a tendency to mock people that want to buy products simply because a certain company makes them. Some will say this type of buyer is being guided by marketing, or is just a follower, but in reality it comes down to trust. Many people trust Apple. It is this very important connection with users that will likely get people to at least try the Apple Watch, and for Apple that is the best outcome they can wish for

Min tolkning: Känslan gör att folk kommer att prova Apple Watch (eller inte). Användbarheten avgör om de fortsätter att köpa den i framtiden.

Och vi diskuterar redan framtiden - vad sjutton vill vi använda den till...

Det tror jag ger sig (förutsatt att det blir en relativ framgång) och jag misstänker att det är något som vare sig vi eller Apple känner till som då kommer att bli "the killer app".

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-09 10:00

Många kommer säkert att köpa den för att det är en cool, snygg klocka från Apple. Inte jag, klockor har jag många och alla ligger i lådor.
När jag köper en A Watch är det för allt det andra som den har och som Apple gör så bra.
Utgången är ju det samma så det spelar ingen roll, för Apple eller mig, varför jag köper den. Och det visar på att Apple tänker ett steg längre än de flesta andra tillverkare.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-09 12:12

Jag tycker inte iWatch är en klocka. Det är en armbandsdator som kan visa tiden; likväl som iPhone inte är en telefon. Det är en handdator som man kan ringa med.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker inte iWatch är en klocka. Det är en armbandsdator som kan visa tiden; likväl som iPhone inte är en telefon. Det är en handdator som man kan ringa med.

Det är vi nördar som tänker så, den stora massan tänker inte så - inte först.

Bevaka tråden