Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproblem i SE T610

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Kan man tanka ner spel till T610:an, precis som till T310? När man går in på SonyEricsson.com verkar det iaf som om man enbart kan tanka ner spel till T300 och T310.

Du måste gå in via WAP för att kunna ladda ner "gratis-spelen".
www.sonyericsson.com/fun/

http://www.mophungames.com/swe/ finns det fler spel att köpa. Än så länge för T300/310, men det står att spelen kommer anpassas för T610 inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 10:33

Är det någon som kan köra Minigolf mer än en gång?
Jag körden 18-håls runda vilket fungerade bra, men när jag nu väljer new game så får jag bara se en repris på mitt tidigare spel. Får inte spela igen! Blir samma om jag byter spelare och level.

Är det bara en demo som medföljer? Om så är fallet så finns det ingen information om det...

Mvh Olof

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-06-02 12:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Är det någon som kan köra Minigolf mer än en gång?
Jag körden 18-håls runda vilket fungerade bra, men när jag nu väljer new game så får jag bara se en repris på mitt tidigare spel. Får inte spela igen! Blir samma om jag byter spelare och level.

Är det bara en demo som medföljer? Om så är fallet så finns det ingen information om det...

Mvh Olof

Jag har inte upplevt de problem som du beskriver, utan jag kan spela om och om igen:) Kanon bra tidsfördriv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Jag har inte upplevt de problem som du beskriver, utan jag kan spela om och om igen:) Kanon bra tidsfördriv.

Intressant. Kan du byta namn på spelaren? Ex heter min spelare 1 alltid APA. Känns som något är skumt..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-13 10:53

Tja grabbs.
Tänkte kanske inhandla en T610 idag. Men är kluven, har dom fått bort bruset ? Känns ju dumt att köpa en telefon för 4000:- som brusar..,

(Brus betyder läsk på norska, nu vet ni det.. )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Udo
Tja grabbs.
Tänkte kanske inhandla en T610 idag. Men är kluven, har dom fått bort bruset ? Känns ju dumt att köpa en telefon för 4000:- som brusar..,

(Brus betyder läsk på norska, nu vet ni det.. )

Jag köpte min T610 första dagen, och har inte haft något brus. Be affären stoppa in ett kort i luren, och kolla exet innan du köper. Det bör dom väl ställa upp på.

  • Medlem
  • 2003-06-13 11:50

Tillverkade från v 23 ska vara OK. Alla andra har fel, även om inte alla användare verkar märka det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Tillverkade från v 23 ska vara OK. Alla andra har fel, även om inte alla användare verkar märka det.

Enligt uppgift från SE har inte alla fel, även om majoriteten har det. Hade det varit så med alla från start, tror jag inte att ens att SE släppt luren. Någon på SE borde ha märkt problemet. Luren har ju ändå testkörts under en längre period.
Vid start av massproduktionen hände något, men vad ?
Jag känner flera som inte har något problem med ljudet. Dom man pratar med i telefonen, brukar ju också påpeka i så fall.

För att vara säker, tycker jag ändå att du bör testa luren i affären innan du slår till.....;)

Jag fick min T610 från ClickOnTime igår. De hade sagt att deras telefoner skulle vara fixade, men den låter förskräckligt när jag talar i den. De skyller på leverantören som sagt att det skulle vara fixat.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-06-19 12:03

Det verkar vara krångel mest hela tiden med alla leverantörer och återförsäljare hit och dit. Själv fick jag min första T610 den 14 maj, beställde 13:e. Glad i hågen, snudd på överlycklig... men efter en stund upptäckte jag precis som alla andra det suspekta bruset.

Nu har det gått mer än en månad och jag väntar på min 3:e mobil, denna gång skulle jag få en splitter ny som garanterat skulle fungera. Andra gången fick jag en lagad telefon som inte hade ngn fungerande vibrator.

Är det fler än jag som upplever att de flesta internet-återförsäljare lutar sig tillbaka och skyller på distanshandelslagen och säger att de varken vill häva köpet eller skicka en helt ny första gången det är problem...?

Jag vore tacksam om ngn kunde tipsa om en bra försäljare som vill kundens bästa och skickar nya produkter så fort som möjligt om det skulle vara fel på varan.

Tack på förhand!

Ja ClickOnTime kan jag bara avråda folk ifrån, tyvärr. Jag fick ju min telefon till slut, men min bluetooth-adapter kom inte. Nu har det gått över tre veckor sedan jag beställde och jag har fortfarande inte fått någon bluetooth-adapter, så jag har valt att häva köpet och få pengarna tillbaka (man förskottsbetalar dom). Under dessa tre veckor har det hela tiden stått att de har adaptern i lager och att den kan leverera den på 3 dagar. Jo tjena...

Vad gäller ljudproblemet så hänvisade ClickOnTime till deras servicepartner som skulle fixa det. Jag ringde dit och de bad mig skicka in telefonen, vilket skulle betyda att den skulle vara borta minst en vecka (och att jag fick stå för frakten).

Som tur var så kontaktade jag också en lokal servicefirma som fixade min telefon över dagen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 14:55

En kund köpte en T68i av Clickontime. Det tog en och en halv vecka trots att det även stod där att varan fanns i lager med en leveranstid på tre dagar.

  • Medlem
  • 2003-06-19 23:39

Om man handlat som privatperson på postorder ehandel så är det väl bara att returnera varan och be att få pengarna tillbaka, man behöver inte ge någon anledning. sen kan man handla hos någon annan !

Självklart, men det är j väntan som är störande. Om det utlovas 3 dagar och tar 3 veckor t.ex...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 21:38

Varning! Varning!

Köpte en T610 2:a Juli, trodde att dom "brusiga" telefonerna sålts slut/tagits från marknaden, men Icke!

Min telefon var tillverkad vecka 20 så det verkar stämma att de före vecka 23 är kassa. Ska få en ny telefon till veckan så det var i alla fall inget snack hos återförsäljaren (Telia).

För övrigt har jag inget än lovord för telefonen/ Sulan

De telefoner som har hårdvara R3A brusar inte, (i alla fall inte de som vi provat) be att få se kartongen innan ni köper. Det står på samma lapp som IMEI.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
De telefoner som har hårdvara R3A brusar inte, (i alla fall inte de som vi provat) be att få se kartongen innan ni köper. Det står på samma lapp som IMEI.

Går inte denna typ av information ut till återförsäljarna? Det är ju tammefan skandal att det fortfarande säljs brusande telefoner då man genom att läsa på kartongen kan identifiera dem!!

SonyEricsson har verkligen inte skött detta snyggt.......

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
De telefoner som har hårdvara R3A brusar inte, (i alla fall inte de som vi provat) be att få se kartongen innan ni köper. Det står på samma lapp som IMEI.

Hur tolkar man informationen på telefonen egentligen?

På min står bakom batteriet:
R2E, R8A (Det är lite mer text där också men det är dessa alla pratar om) Vad betyder de?

Vad är skillnaden i olika hårdvarurevisioner egentligen? Massa förbättringar eller? Nu är det väl i första hand ljudproblmet som åtgärdats men sker annat också?

Det är oftast väldigt små skillnader mellan de olika hårdvaruversionerna. T.ex. på P800 så blev det en ny version när batteriluckan fick "ribbor" för att göra den lite stabilare. Det är oftast inget man som användare märker av.

Fick tillbaka min lur från service igår. MYCKET bättre ljud och uppgraderad firmware (R1L)...nu börjar det likna nåt!!
Servicetid: 12 dagar..

Nu har jag iofs skaffat en Nokia 6100 som jag är mycket nöjd med (bättre menyer, enklare funktioner, snabbare..osv osv....tycker jag..smaksak) och kommer nog att behålla. Dock har den ingen blåtand men en USB-kabel till Wintel-burken och Outlook funkar lika bra. Man synkar ju inte telefonboken varje dag direkt... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
De telefoner som har hårdvara R3A brusar inte, (i alla fall inte de som vi provat) be att få se kartongen innan ni köper. Det står på samma lapp som IMEI.

Köpte min telefon för några veckor sedan, det står R3A på boxen, MEN min telefon brusar också.

Kan det kanske ha att göra med att jag gjorde en "total återställning" (varpå alla ordinarie ringsignaler [utom tre] försvann!?)...

Mycket skumt med andra ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-11 19:12

Fick min servad (nylödd och uppgraderad) idag efter en vecka! Inget brus och rappare menyer. Hänryckning!

I 50 minuter...

Bäst som jag kollade igenom min telefonbok låser sig telefonen och slutade att reagera på alla knapptryckningar. Totallåsning. Vad göra? Efter ett tag tog jag ut batteriet. Jag väntade samtal och ville ha igång den så snabbt som möjligt. I med batteriet igen men då - ingenting händer, ganz schwartz. Hemkommen i laddaren - inget liv.

Snacka om slutbrusat!

Har någon nån aning om vad som kan ha gått snett? En vecka till på reparation... Skall jag kräva en ny lur?

Min dog på precis samma sätt, men efter bara tre dagar!

Jag gick till Telia, de började prata om att skicka den på reparation men då sa jag att jag skulle häva köpet.

Jag hade dock redan kollat upp konsumentlagen som säger att det är upp till kunden att avgöra vad som är lämpligast, skicka varan på reparation eller kräva en ny. Så jag kände mig ju säker på att få en ny telefon.

Kräv en ny du!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-12 16:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av DavidL
Min dog på precis samma sätt, men efter bara tre dagar!

Jag gick till Telia, de började prata om att skicka den på reparation men då sa jag att jag skulle häva köpet.

Jag hade dock redan kollat upp konsumentlagen som säger att det är upp till kunden att avgöra vad som är lämpligast, skicka varan på reparation eller kräva en ny. Så jag kände mig ju säker på att få en ny telefon.

Kräv en ny du!

OK, tack för tipset! Men förstår jag dig rätt - fick du en ny telefon?

Företaget där jag köpte luren påstår att det är S/// som "kräver" att reparera en gång till. De sade till och med att man kan få reparera flera gånger än så... innan?

Börjar gilla min gamla T39:a igen. Nytändning? Firman ifråga känns däremot mindre angelägen att ha som partner i fortsättningen om de trixar.

Yes, jag fick en ny telefon!

här är saxat från konsumenverkets hemsida, hoppas att det hjälper dig något!

(försökte att få in en länken men det funkade inte så bra så håll till godo

Citat:

Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att

hålla inne betalningen
kräva att felet avhjälps
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengarna tillbaka
få skadestånd.

Självfallet kan du inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till två år efter köpet.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet på en vara avhjälpas. Antingen ska felet repareras eller varan bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på varans pris och felets art.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du på grund av felet vill ha en helt ny spis. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet på plats.

Inom skälig tid
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad
Säljaren ska också göra reparationen eller bytet utan kostnad för dig. Åtgärden att avhjälpa felet eller leverera en ny vara ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig". Säljaren är skyldig att avhjälpa felet, om du begärt det, med undantag för om hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
andra förluster, som exempelvis en bilfärjebiljett som inte kan utnyttjas, och stilleståndsersättning vid fel på bil.
Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs! Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en_bestämd vara har samma skada.
Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Now kick some ass!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-12 20:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av DavidL
Now kick some ass!

Tack för uppmuntran och KV-info! Imorgon drar vi katta en gång till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-28 15:08

Är tydligen dålig på att sparka rumpor, men nu är nallen tillbaks i idet efter en andra reparation, och fungerar (tänk att man blir glad av det!): brusar inte och känns snabbare! Nu ska jag bara fortsätta tappa den i golvet innan det är dags för nästa omgång!

Bevaka tråden