Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera InDesign till 2 eller vänta på 3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en licens på InDesign 1.5 - jobba i Classic eller boota om i 9 är inget större bekymmer, jag använder den inte så mycket, men jag har hört från flera håll att InDesign < 2.0 gör svårrippade filer, stämmer det så borde man kanske uppgradera därför.

Nu när ryktet om en InDesign 3.0 under hösten kanske man inte vill köpa en 2.0 uppgradering. Hur brukar Adobe göra med uppgraderingar? Kommer jag att kunna uppgradera 1.5 --> 3.0 billigare eller är det idé att ta 2.0:an?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-13 14:19

Kanske inget riktigt svar på din fråga men enligt min mening så gör IND2 *avsevärt* mycket bättre PDF än IND1.5.

Vi har betydligt mer problem med IND 1.5 filer än IND 2 som brukar funka rakt av.
(D.v.s exporterade PDF från IND2)

Mitt råd är att uppgradera nu. Du får även en hel del buggfixar på köpet.

/Bauer

Senast redigerat 2003-08-14 13:38

vi gör layout i ID2, sparar en postscriptfil och destillar till pdf med tryckeriets inställningar - fungerar utmärkt. hade en ps-fil på 1 GB - den tog ett tag att destilla

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-14 13:40

el gringo
Har du testat att hoppa över PS-steget och exportera som PDF direkt? Om inte så är det värt att pröva.
Funkar som sagt MYCKET bra här.
(Vi kör Harlequin RIP)

sörmlands grafiska - som vi använder - har egna inställningar "joboptions" som enbart fungerar i destiller - tror inte det är möjligt att köra direkt ifrån indesign för att få rätt inställningar för deras maskiner...

men annars funkar ID2 till PDF utmärkt!

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-14 14:16

Om pengar inte är ett problem kan du gott uppgradera till 2.0 nu, tycker jag. ID 1.5 är ganska trist jämfört med ID 2.

Om pengar däremot är en avgörande faktor kanske ni ska vänta lite och se vad som händer på ID3-fronten, eftersom ni har klarat er utan 2.0 så här länge. Jag skulle tro att man kommer att kunna uppgradera från 1.5 likaväl som från 2.0, men det är bara min gissning.

Hoppas att det går att uppgradera 1.5 till 3.0 ialla fall... - jag måste vänta till december med att göra det (pga ekonomin).

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-18 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Hoppas att det går att uppgradera 1.5 till 3.0 ialla fall... - jag måste vänta till december med att göra det (pga ekonomin).

Du får bätre uppgraderingspris på 2>3 varianten än 1.5>3 om det ens går att göra det. Jag tror det blir nästan lika dyrt som att köpa en ny licens.
Vad jag minns så det gick inte att hoppa över versionerna men jag är inte 100 på det.
Samtidigt får du jobba med en mycket bättre version (2) tills det kommer trean. Du får räkna med 2-3 månaders delay får svensk version när trean (engelsk som vanligt) lanseras. Då är det många månaders kamp med den verkligen mycket sämre 1.5. Bara för den sakens skull är det värd att uppgradera.
Edit: tillägg

Den normala uppgraderingspolicyn hos Adobe är att det går att uppgradera från vilken version som helst och till samma pris.

Vid några tillfällen har de dock gjort avsteg från det, t.ex. har vissa Photoshopversioner varit dyrare om man haft allt för gammal version.

Som alltid i sammahanget så är det frågan hur länge man är beredd att vänta, ungefär som att köpa ny dator, väntar man så får man mer för pengarna, men har inte lika kul under tiden

Hoppas de följer den uppgraderingspolicyn, den kommer att få mig att lägga lite pengar på Indesign 3 i höst/vinter.

Det är inte så att jag tycker det verkar särskilt besvärligt med ID 1.5 (jag gör inget dagligt arbete med programmet) - men jag är lite orolig av det jag hört om hur dålig postscript ID 1.x skickar.

Hur illa är det med det egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Hoppas de följer den uppgraderingspolicyn, den kommer att få mig att lägga lite pengar på Indesign 3 i höst/vinter.

Det är inte så att jag tycker det verkar särskilt besvärligt med ID 1.5 (jag gör inget dagligt arbete med programmet) - men jag är lite orolig av det jag hört om hur dålig postscript ID 1.x skickar.

Hur illa är det med det egentligen?

Inte illa alls faktiskt. Från och med InDesign 1.5.2. så är i princip alla buggar i utskriftshanteringering borta.

Även tidigare så var problemen inte särskilt stora, de som upplevt problem har i regel gjort det för att de behövt andra uppgraderingar av t.ex. PostScript-drivisar, utskjutningsprogram, rippar etc.

Det absolut vanligaste "problemet" har varit att InDesign i sin PDF-export använder s.k. "CID-encoding" av teckensnitt. Äldre rippar och somlig "emulerad" postscript stödjer inte sådan kodning. Lösningen är i dessa fall att antingen skapa PDF-filen via Distiller eller att de uppgraderar sina rippar etc.

1
Bevaka tråden