Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som kan editera det riktiga skapelsedatumet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med alla våra filmer på barnen. OS X Yosemite visar bara infon när själva filen lades till på disken och inte det riktiga skapelsedatumet som finns lagrat i filen.

Jag undrar nu vilket program jag kan använda för att se det riktiga skapelsedatumet för en videofil och förhoppningsvis ett som jag kan ändra den infon till den rätta oxå..

Vet att bildfiler har någon "EXIF" info eller liknande för att se detta. Borde inte t.ex. m4V filer ha det oxå?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-17 09:25
Ursprungligen av jonatannn:

Har problem med alla våra filmer på barnen. OS X Yosemite visar bara infon när själva filen lades till på disken och inte det riktiga skapelsedatumet som finns lagrat i filen.

Jag undrar nu vilket program jag kan använda för att se det riktiga skapelsedatumet för en videofil och förhoppningsvis ett som jag kan ändra den infon till den rätta oxå..

Vet att bildfiler har någon "EXIF" info eller liknande för att se detta. Borde inte t.ex. m4V filer ha det oxå?

Jadu, förr kunde man komma åt det med Quicktime, så har du Quicktime 7 på maskinen borde det vara enkelt, men högst troligen så har du inte detta.

Det är synd, då få människor bryr sig om att hantera metadata på filer på rätt sätt. Så få att inte ens Apple bryr sig mera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-17 10:22

QT7 finns väl fortfarande nerladdningsbar?

Ursprungligen av kenjon:

QT7 finns väl fortfarande nerladdningsbar?

http://support.apple.com/kb/DL923?viewlocale=...

Ursprungligen av juanito:

Jadu, förr kunde man komma åt det med Quicktime, så har du Quicktime 7 på maskinen borde det vara enkelt, men högst troligen så har du inte detta.

Det är synd, då få människor bryr sig om att hantera metadata på filer på rätt sätt. Så få att inte ens Apple bryr sig mera.

Har faktiskt Q7pro men är osäker på var jag hittar det. Är det cmd+J som gäller?

Något bra program som kan meditera så man får rätt datum? Gärna ett där man kan hantera flera filer samtidigt i en lista

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-17 13:10
Ursprungligen av jonatannn:

Har faktiskt Q7pro men är osäker på var jag hittar det. Är det cmd+J som gäller?

Något bra program som kan meditera så man får rätt datum? Gärna ett där man kan hantera flera filer samtidigt i en lista

Så länge sen för mig sen jag kollade i QT7. Vet inte om jag har det kvar själv. Men hittar du rätt ställe, kan man ju skriva ett AppleScript, för att hantera fler filer. Kan försöka kolla när jag kommer hem.

Osäker dock på hur det idag läses av osx/iphoto/photos.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-17 14:10

Jag hittar inget "created date" eller motsvarande i QT7Pros menyer.

Är du helt säker på att datumet som anges är när det kopierades till annan disk och inte senast sparat?

Du kan testa detta lilla AppleScript. Problemet är att Unix har ett lätt bisarrt förhållningssätt till skapande-datum, som anses vara när filens "inode" (en typ av filinformation i filsystemet) skapades.

De finns många program som kan läsa det datum som finns i filen, men Finder använder information från inode, snarare än det som finns i filen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan testa detta lilla AppleScript. Problemet är att Unix har ett lätt bisarrt förhållningssätt till skapande-datum, som anses vara när filens "inode" (en typ av filinformation i filsystemet) skapades.

De finns många program som kan läsa det datum som finns i filen, men Finder använder information från inode, snarare än det som finns i filen.

Hade ju varit vackert om detta fungerat dock så skrev den endast det datumet som fanns när filen skapades på disken och inte det riktiga datumet..

Nä, Graphic converter funkade inte då den bara accepterade bildfiler och iphoto fick inte fram rätt skapelsedatum utan gick endast på det datum då den skapades på disken..

Inget annat program som läser/skriver metadata från filmfiler då?

Om du inte räds terminalen så bör du pröva vad du får fram för information om du skriver mdls /filenssökväg

Sist oxh slutligen finns Phil Harveys fantastiska ExifTool. Den information det inte får fram får inget annat heller

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du inte räds terminalen så bör du pröva vad du får fram för information om du skriver mdls /filenssökväg

Sist oxh slutligen finns Phil Harveys fantastiska ExifTool. Den information det inte får fram får inget annat heller

Föredrar nog ett program där jag slipper hantera det via terminalen. Får söka vidare

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-18 00:51
Ursprungligen av jonatannn:

Föredrar nog ett program där jag slipper hantera det via terminalen. Får söka vidare

Det du vill veta om en videofil tar MediaInfo fram. Kostar 9kr.

Nedan ser vi Finders info o filen, och MediaInfos. Filmen är tagen på en Samsung S4. Notera att tiden i kodnings/taggninsdatumet är i UTC och att Samsung (eller appen polaren filmar i) väljer att spara starttiden för filmen som filnamn.

Vi kan konstatera att Finder är bedrövligt ut metadatasynpunk för videofiler. MediaInfo kan hitta infon, men är ingen smidig lösning.
Varken iMovie eller FCPX visar 20:32, utan 18:32

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-18 08:13
Ursprungligen av reboot81:

Vi kan konstatera att Finder är bedrövligt ut metadatasynpunk för videofiler.
Varken iMovie eller FCPX visar 20:32, utan 18:32

Jo det var bättre förr, även om det inte var perfekt då heller. Men saknar gamla MacOS när det gäller MetaData.

1
Bevaka tråden