Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur handla och spara på cd-skiva och usb-sticka

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tacksam för hjälp !

På måndag 2 mars ska min syster begravas här i Uppsala i Stillhetens kapell.
Jag och mina kvarvarande 2 syskon vill spela upp 4 låtar under begravningsakten:

Grieg: Våren Op 46 Morning Mood 3.44
My Way (remastered) med Frank Sinatra 4.36
Nielsen: Dimman lättar Tagen Letter 3.10
Bach: Suite for Solo Cello No.1 in G major BWW 1007 2.32
summa 14 min

Jag förstår inte hur jag kan köpa dessa fyra låtar och spara dem på cd-skiva och usb-sticka för att kunna spela upp dem på begravningen

Kan jag inte köpa bara dessa låtar?
Apple vill att jag ska köpa hela album men det vill jag inte.

Jag kör OS X Yosemite v. 10.10.2
Snälla, hjälp mig!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-02-20 12:05

https://itunes.apple.com/se/album/peer-gynt-s...
Trycker du på (Visa i iTunes) och på 7 kr så köper du bara låten. Lägg alla köpta låtar i ett album och bränn på CD

Fyller på med länkar till de andra tre låtarna:
https://itunes.apple.com/se/album/my-way-rema...
https://itunes.apple.com/se/album/dimman-latt...
https://itunes.apple.com/se/album/suite-for-s...

Köp-knapp för albumen finns uppe till vänster i iTunes.
Köp-knappar för låtar finns ute till höger vid varje låt.

Bränna:
Skapa en spellista i iTunes med de fyra låtarna. Högerklicka på spellistan och välj "Bränn spellista på skiva".

Kopiera till USB:
Bör fungera att bara dra låten från iTunes till USB-minnet.
Om det inte funkar, så kan du högerklicka på låten och välja "Visa i Finder", och sedan kan du dra den därifrån till USB-minnet.

Senast redigerat 2015-02-21 07:47

Usch så tråkigt. Beklagar...

Bara som ett tips - det är inte helt lätt att få ut fungerande mp3-or av köpta itunes-låtar. Att bara kopiera över musiken direkt från itunes-biblioteket eller Finder brukar resultera i m4a-filer som de flesta utomstående inte kan spela upp. I synnerhet inte som de är knutna till ditt itunes-konto. Att konvertera från aac till fungerande mp3 inne i itunes kan också vara svårt av någon anledning.

Alltså: bränn en cd enligt ovan. Måste du absolut ha mp3-or är det bäst att ifrån denna cd rippa mp3 i itunes (gå in i inställningarna -> Allmänt, klicka Importinställningar och välj mp3-kodare). Dessa DRM-fria, "rena" mp3-filer går sedan fint att kopiera från Finder till usb-minne e.dyl.

Jag själv var tvungen att göra precis så här när en utomstående part (utan mac och utan mitt ituneskonto) behövde ett visst musikstycke som bara fanns på iTunes. Jag köpte låten, brände en cd. rippade till mp3 och kopierade till usb-minne. Att konvertera från aac till mp3 direkt i itunes fungerade inte.

Jag kan tänka mig att en cd-skiva är förstahandsvalet för kapellet. Glöm inte att prova den brända skivan i flera olika fristående cd-spelare (alltså ej datorer) i förväg bara för säkerhets skull.

Ursprungligen av johan_tanying:

Usch så tråkigt. Beklagar...

Bara som ett tips - det är inte helt lätt att få ut fungerande mp3-or av köpta itunes-låtar. Att bara kopiera över musiken direkt från itunes-biblioteket eller Finder brukar resultera i m4a-filer som de flesta utomstående inte kan spela upp. I synnerhet inte som de är knutna till ditt itunes-konto. Att konvertera från aac till fungerande mp3 inne i itunes kan också vara svårt av någon anledning.

Alltså: bränn en cd enligt ovan. Måste du absolut ha mp3-or är det bäst att ifrån denna cd rippa mp3 i itunes (gå in i inställningarna -> Allmänt, klicka Importinställningar och välj mp3-kodare). Dessa DRM-fria, "rena" mp3-filer går sedan fint att kopiera från Finder till usb-minne e.dyl.

Jag själv var tvungen att göra precis så här när en utomstående part (utan mac och utan mitt ituneskonto) behövde ett visst musikstycke som bara fanns på iTunes. Jag köpte låten, brände en cd. rippade till mp3 och kopierade till usb-minne. Att konvertera från aac till mp3 direkt i itunes fungerade inte.

Jag kan tänka mig att en cd-skiva är förstahandsvalet för kapellet. Glöm inte att prova den brända skivan i flera olika fristående cd-spelare (alltså ej datorer) i förväg bara för säkerhets skull.

Tack Johan. Jag hade kommit till en liknande slutsats och brände en musik-och ska testa den i kapellets cd-spelare i förväg.

Hur kan jag spara innehållet på cd-skivan utan att bränna den?
Det var enligt min mening väldigt krångligt att göra en cd-skiva jämfört med hur det var förr. Mycket tjat om jag ville köpa hela den cd där den önskade låten ingår.

För att få bästa möjliga kvalitet bör jag bränna så långsamt som möjligt?

Om jag vill skicka till släktingar som orkar resa till begravningen, hur kan jag delge dem musik utan att skicka en cd-skiva?

Tacksam för alla goda råd!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-23 17:29

Att spara innehållet på en CD är att bränna den.
Med dagens brännare ska du kunna bränna i den hastighet som spelaren och skivan klarar av.
Till släktingarna kan du maila filerna eller spara ner på en USBsticka. Alternativt bränna flera skivor förstås.

Ursprungligen av goranlin:

Hur kan jag spara innehållet på cd-skivan utan att bränna den?

Har aldrig provat i iTunes, men i Toast kan man spara som en skivavbild - alltså en virtuell cd-skiva på hårddisken - som sedan kan "kopieras" (brännas) till nya cd-skivor. Kanske att det inte funkar i itunes...

Ursprungligen av goranlin:

Det var enligt min mening väldigt krångligt att göra en cd-skiva jämfört med hur det var förr. Mycket tjat om jag ville köpa hela den cd där den önskade låten ingår.

Det finns ett fåtal artister som vägrar att släppa enskilda låtar på itunes utan vill sälja hela album. Men - så länge knappen med ett kronbelopp (7, 9, 12 kr etc) finns till höger om låten är det bara att trycka på _den knappen_, inte hela albumet (den stora knappen under albumbilden). Då är det ingen konst att köpa bara den låten. Har du aktiverat "one click shopping" är det bara att klicka loss - till kreditkortets fasa...

  • Skapa sedan en ny spellista i itunes som du döper till något vettigt, typ "CD 20150223".

  • Dra dina köpta låtar/andra låtar du skall ha med på cd-n.

  • Dra dem i rätt ordningsföljd.

  • Markera alla låtarna i spellistan.

  • Gå till Arkiv-menyn -> Bränn spellista på skiva.

Ursprungligen av goranlin:

För att få bästa möjliga kvalitet bör jag bränna så långsamt som möjligt?

Inte med dagens datorer och skivor.

Ursprungligen av goranlin:

Om jag vill skicka till släktingar som orkar resa till begravningen, hur kan jag delge dem musik utan att skicka en cd-skiva?

  • Ta den cd-skiva du bränt, och importera in i iTunes till mp3 enligt min post ovan. Du kan med gott samvete välja mp3 128 kbit som kvalitet. Möjligen namnges spåren vid import som Track01, Track02 e dyl, så de kan vara svåra att hitta.

  • Skapa en ny spellista, typ "MP3 20150223" och dra de nyskapade mp3-filerna dit. På så sätt ser du lätt var de olika låtarna ligger trots att de kommer från skilda artister och album.

  • Namnge spåren med åtminstone artist och låttitel genom markera en låt i taget och högerklicka -> Visa Info -> knappen Info. Du har ju bara fyra stycken, så är nog inte så svårt trots kanske helt anonyma spårnamn.

  • Högerklicka på en låt i taget -> Visa i Finder.

  • Koipiera till en ny mapp på skrivbordet.

  • Voilà - här ligger nu dina fyra spår som "rena" mp3-filer utan DRM och annat skräp fast med korrekta "taggar" (inbakad info om artist och titel). Zippa och mejla.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-23 18:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Har aldrig provat i iTunes, men i Toast kan man spara som en skivavbild - alltså en virtuell cd-skiva på hårddisken - som sedan kan "kopieras" (brännas) till nya cd-skivor. Kanske att det inte funkar i itunes... [/ul]

Jovisst, det går att göra i Itunes eller Skivverktyg. Men inte att spara PÅ CDskivan... utan på hårddisken.

1
Bevaka tråden