- kenjon
- Medlem ●
- Karlskoga
Man måste ju göra något på semestern också. Men vad? Någon som har sett något roligt man kan göra med iBeacon? T ex slå på ytterbelysningen och låsa upp dörren när man kommer hem på natten.... Finns det några iBeacontillbehör (typ AP eller vad de kallas)?
Japp, ett antal iBeacons är ju en bra start
Men, låt oss brainstorma tänkbara saker att göra med dem. Kopiera listan nedan och skriv i allt ni kommer på!
1) Meddela när en viss iOS-enhet är inom räckhåll
2) Tända/släcka lampor
3) Låsa/låsa upp dörrar
4) ?
Man måste ju göra något på semestern också. Men vad? Någon som har sett något roligt man kan göra med iBeacon? T ex slå på ytterbelysningen och låsa upp dörren när man kommer hem på natten.... Finns det några iBeacontillbehör (typ AP eller vad de kallas)?
Tänk på att iBeacon inte kör med krypterad trafik så bygg ingen styrning för kassavalvet.
Inomhuslokalisering är rätt så coolt. Du får ju avstånd till varje beacon och kan mappa var du är och kanske vart du är på väg. iBeacon fungerar även mellan iDevices om du inte får tag på något kit. Det här är ett fint alternativ: http://www.digikey.com/product-detail/en/NRF5...
1) Meddela när en viss iOS-enhet är inom räckhåll
2) Tända/släcka lampor
3) Låsa/låsa upp dörrar
4) Visa information på en iPad, istf lappar på kylskåpet.
5) Ha en i resväskan och få meddelande när väskan är på väg upp på "bandet" på flygplatsen.
Well, ni är ju såna trötta jäklar så jag gjorde slag i saken och beställde två stycken beacons från http://twocanoes.com/products/hardware/geohop...
De skeppar inte utanför USA (helt otroligt i nådens år 2015) men jag kör via Borderlinx, får se när det dyker upp. Jag hade mailkontakt med dem just gällande att inte skeppa till Sverige och de påstod att det inte var lönt med mindre beställningar då det kostade ca $100 för paketet. Sicket BS, jag har beställt från alla möjliga delar av världen och inte kostar det sådana summor...inte i närheten.
Well, ni är ju såna trötta jäklar så jag gjorde slag i saken och beställde två stycken beacons från http://twocanoes.com/products/hardware/geohop...
De skeppar inte utanför USA (helt otroligt i nådens år 2015) men jag kör via Borderlinx, får se när det dyker upp. Jag hade mailkontakt med dem just gällande att inte skeppa till Sverige och de påstod att det inte var lönt med mindre beställningar då det kostade ca $100 för paketet. Sicket BS, jag har beställt från alla möjliga delar av världen och inte kostar det sådana summor...inte i närheten.
Amerikaner är rädda för världen utanför
Kan Notifications under OSX AppleScriptas? Så om en notis kommer in från iBeacon, så Macen kan utföra saker då...?
Jag har två st iBeacons nu, kom med tips nu då!
Det jag hittills har gjort är att jag har en på jobbet och en hemma. Den jag har hemma har jag inte knutit till någon speciell action än, mest testat lite fram o tillbaka. Den på jobbet exekverar ett Applescript när jag kommer in inom räckhåll och dödar då screensavern på datorn för att sedan automatiskt skriva in mitt lösenord och logga in mig.
Jag har också testat att knyta events till en webhook hos Zapier som tar emot en POST-action från Geohopper-appen och som sedan agerar på den, i mitt fall genom att skicka ett DM till en viss mottagare på Twitter.
Utöver detta har jag haft ett Applescript som exekveras på bestämt event och som då skickar ett iMessage till bestämd mottagare.
Kom igen nu, ge mig tips
Aliexpress har hitintills funkat bra för mig även om leveranser tar lite tid.