Har jobbat en hel del i FM men ser mig inte som någon form av expert. Som du redan upptäck funkar FM och Access olika och det är mest en vanesak vad man uppfattar som "rätt" sätt att göra saker. I FM skapar du "layouter" som är knutna till en av tabellerna i databasen. Layouterna visar posterna på olika sätt eller har olika syften, en och en, som en lång lista, som etiketter, för utskrift osv. Ett urval kan du göra i alla layouter oavsett deras syfte (om de bara innehåller de fält du behöver för urvalet) men det urvalet slår då igenom, som du upptäckt, i alla layouter som är knutna till samma tabell. För att lösa det som jag uppfattar att du frågar efter skulle jag använda manus (makron). Du plockar helt enkelt ihop de saker du vill göra i ett manus som du sedan kör, antingen direkt via menyn, genom att skapa en "knapp" på någon layout som kör manuset eller via ett kortkommando. Det finns lite olika varianter på upplägg, antingen skapar du ett manus som gör alla steg, gör urvalet - byt till utskriftslayouten - sortera - skriv ut - byt tillbaks till ursprungslayouten eller så kopplar du ett manus till utskriftslayouten som då körs automatiskt varje gång du byter till (eller från) den (menyn Layouter - Tillval för layout - Manusutlösare).
Manus är ett otroligt kraftfullt verktyg och jag blir ff förvånad, efter många års användning, över hur mycket smarta saker man kan göra med det. Det gäller som sagt bara att börja tänka som FM tycker att man ska tänka.
Vill du absolut att det urval som du ska ha i rapporten inte ska slå igenom i andra layouter tror jag du får skapa en tabellkopia och köra rapporten (och urvalet) mot den tabellen i stället.