Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

John Gruber: "Apple uppfann USB Type‑C"

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-02 02:30
Ursprungligen av Perobous:

Jobs historia är fylld av hans egna motsägelser.
Kan du motivera varför du tror att det skulle ha varit väldigt sannolikt att Jobs skulle lagt ned Mac Pro-tillverkningen om han chefat vidare på Apple?
Apple har sålt miljoner MP genom åren så efterfrågan fanns och finns fortfarande för det som är Apples flaggskepp, det hade helt klart varit mindre smart att lägga ned MP-linjen.

Ingen kan ju säga säkert, men det var rätt tydligt att både mac pron fick väldigt lite kärlek, samtidigt som server delen också fick väldigt lite kärlek. Samt att det sägs att Jobs inte ansåg sig förstå server bussiness.

Faktum var att folk hade just fått upp ögonen för Apples Serverar när de lag ner det. Skulle de starta på nytt så skulle ingen lita på deras långsiktighet igen. Apple har bränt väldigt många broar på den punkten. Och jag tycker det var synd, självfallet tjänade Apple inte mycket på den marknaden, då det är en marknad man inte kommer in i fort. Speciellt inte med ett nytt OS. Men iom den biten for, så kan vi glömma att macar någonsin skulle ersätta en windows pc hos storföretagen.

Men om man anser att post pc eran redan är här, ja då är det ju helt klart i linje med att avveckla den sidan. Börja med att lägga ner de små men specifika pro segmenten. Först server sidan, sedan macpron uppdatera den minimalt och se hur marknaden reagerar.

Jag är fullständigt övertygad om att nya mac pro kom till efter Jobs.

Ursprungligen av juanito:

Men om man anser att post pc eran redan är här, ja då är det ju helt klart i linje med att avveckla den sidan. Börja med att lägga ner de små men specifika pro segmenten. Först server sidan, sedan macpron uppdatera den minimalt och se hur marknaden reagerar.

Verkar som om du har misstolkat innebörden av vad Jobs menade med "Post PC"
"In June of 2010, at the D8 conference, while being interviewed by Walt Mossberg and Kara Swisher, Jobs compared tablets and PCs to cars and trucks, saying "[PCs are] still going to be around. They’re still going to have a lot of value. But they’re going to be used by like one out of x people.” while predicting that the vast majority of people will eventually use tablets as a primary computing device, analogous to the majority of people who drive cars."

http://en.wikipedia.org/wiki/Post-PC_era

Jobs initierade hela projektet. Han älskade Mac Pro - det var hans huvudmaskin och han hade ett gäng hemma i huset. Och stora skärmar. Han startade förresten just Next just för att ta fram pro-datorer ("Workstations").
Post-PC betyder att mellanskiktet - "vanliga" personal computers (iMacs t.e.x.) minskar och ersätts av iPads t.ex. Den processen pågår sedan länge och det är därför - som någon säger här i tråden - det inte snackas så mycket om det...vi befinner oss just i det paradigmskiftet. Det som blir kvar är just Workstations - t.ex. Mac Pro. Alltså; de maskiner som överlever paradigmskiftet är just Workstations ty inga andra burkar kan göra vad dom kan göra. Om du höll på med video, 3D, tung layout, etc - så skulle du förstå detta. Den gigantiska underhållningsindustrin och reklamindustrin - jag stora delar av hela den gigantiska mediaindustrin - skulle kollapsa utan Workstations. Man kan inte fixa detta med iWatch, iPad och laptops.
Att man idag kan fixa professionell layout, stilla grafik och fotoproduktion med en vanlig iMac betyder inte att Mac Pro försvinner. Inte heller när man kan fixa layout, stilla grafik och fotoproduktion i en iPad - eller en iWatch...eller ett mikro-inplantat i ena kindtanden - så försvinner Mac pro.

Bara dom som inte håller på med video, 3D, etc - tung högupplöst rörlig bild - svamlar om Mac Pron's död. Eftersom marknaden för just tung högupplöst rörlig bild - och datoranimering - växer exponentiellt så ser jag en ljus framtid för kraftfulla Workstations. Snart är tappet när professionell layout, stilla grafik och fotoproduktion började proddas på iMacs/MacBooks inhämtat.

Det finns en avgörande faktor som ALLTID kommer att finnas; STOR bildskärm. Mediaindustrin rullar på möjligheten att prodda på stora skärmar - 22-40 tum. OM nu PC dör och alla tillslut sitter med handdatorer/handledsdatorer så återstår dom där som tillverkar det enorma och ständigt växande flödet av innehåll som dom som har dessa handdatorer/handledsdatorer konsumerar (plus det dom konsumerar hemma på sina 50-tums TV-apparater och på 500 tums biodukar) - och dessa pros jobbar på STORA skärmar...och då behöver dom en dator till dessa STORA skärmar...

Mac Pro - och andra Workstations (finns väl två märken till tror jag...Dell?) - säljer ju givetvis en droppe i antal jämfört med konsumentprodukterna. Det är som i alla andra verksamheter m.a.o.; verktygen är få och produkterna verktygen levererar är många. Det säljs fler personbilar än långtradare (som skyfflar dessa bilar och skyfflar stålet dom görs av). Det säljs fler plastleksaker än industrirobotarna som stansar fram dom i miljoner. Etc. Etc.

Produktionsverktygen - i detta fall en Mac Pro - blir ju givetvis dyra - åtminstone i en konsuments ögon...men en konsument behöver ingen Mac Pro. Å andra sidan är datorer - t.o.m. en Mac pro - surrealistiskt billiga jämfört med andra verktyg i mediabranchen :-D. Jag jobbar på en Mac Pro som kostade drygt 60 tusen spänn, men man kan köpa mååånga Mac Pro's för priset av EN fet broadcastglugg. :-D. Datorer - även välbestyckade mac Pro's - är försumbara investeringar inom mediaindustrin. Även en frilansare kan lugnt köpa en - jämfört med en som frilansar i t.ex. åkeribranchen så är en dator för 50 papp lite jämfört med en lastbil för en mille. Och en som jobbar i mediabranchen tar timbetalning som åkaren bara kan drömma om

Så - Mac Pro kommer att stanna och t.o.m. öka i försäljning och dom är osannolikt billiga verktyg. Ingen annan branch på planeten har så otroligt billiga verktyg vad jag känner till. Man kan få en hyfsad Mac pro för 40 papp! Det är ju absurt billigt i denna industri.

Jag är rätt säker på att dagens Mac Pro aldrig hade blivit till om Jobs inte dött.

• Medlem
  • International user
  • 2015-05-02 13:00
Ursprungligen av Demiurgen:

Jobs initierade hela projektet. Han älskade Mac Pro - det var hans huvudmaskin och han hade ett gäng hemma i huset. Och stora skärmar. Han startade förresten just Next just för att ta fram pro-datorer ("Workstations").
Post-PC betyder att mellanskiktet - "vanliga" personal computers (iMacs t.e.x.) minskar och ersätts av iPads t.ex. Den processen pågår sedan länge och det är därför - som någon säger här i tråden - det inte snackas så mycket om det...vi befinner oss just i det paradigmskiftet. Det som blir kvar är just Workstations - t.ex. Mac Pro. Alltså; de maskiner som överlever paradigmskiftet är just Workstations ty inga andra burkar kan göra vad dom kan göra. Om du höll på med video, 3D, tung layout, etc - så skulle du förstå detta. Den gigantiska underhållningsindustrin och reklamindustrin - jag stora delar av hela den gigantiska mediaindustrin - skulle kollapsa utan Workstations. Man kan inte fixa detta med iWatch, iPad och laptops.
Att man idag kan fixa professionell layout, stilla grafik och fotoproduktion med en vanlig iMac betyder inte att Mac Pro försvinner. Inte heller när man kan fixa layout, stilla grafik och fotoproduktion i en iPad - eller en iWatch...eller ett mikro-inplantat i ena kindtanden - så försvinner Mac pro.

Bara dom som inte håller på med video, 3D, etc - tung högupplöst rörlig bild - svamlar om Mac Pron's död. Eftersom marknaden för just tung högupplöst rörlig bild - och datoranimering - växer exponentiellt så ser jag en ljus framtid för kraftfulla Workstations. Snart är tappet när professionell layout, stilla grafik och fotoproduktion började proddas på iMacs/MacBooks inhämtat.

Det finns en avgörande faktor som ALLTID kommer att finnas; STOR bildskärm. Mediaindustrin rullar på möjligheten att prodda på stora skärmar - 22-40 tum. OM nu PC dör och alla tillslut sitter med handdatorer/handledsdatorer så återstår dom där som tillverkar det enorma och ständigt växande flödet av innehåll som dom som har dessa handdatorer/handledsdatorer konsumerar (plus det dom konsumerar hemma på sina 50-tums TV-apparater och på 500 tums biodukar) - och dessa pros jobbar på STORA skärmar...och då behöver dom en dator till dessa STORA skärmar...

Mac Pro - och andra Workstations (finns väl två märken till tror jag...Dell?) - säljer ju givetvis en droppe i antal jämfört med konsumentprodukterna. Det är som i alla andra verksamheter m.a.o.; verktygen är få och produkterna verktygen levererar är många. Det säljs fler personbilar än långtradare (som skyfflar dessa bilar och skyfflar stålet dom görs av). Det säljs fler plastleksaker än industrirobotarna som stansar fram dom i miljoner. Etc. Etc.

Produktionsverktygen - i detta fall en Mac Pro - blir ju givetvis dyra - åtminstone i en konsuments ögon...men en konsument behöver ingen Mac Pro. Å andra sidan är datorer - t.o.m. en Mac pro - surrealistiskt billiga jämfört med andra verktyg i mediabranchen :-D. Jag jobbar på en Mac Pro som kostade drygt 60 tusen spänn, men man kan köpa mååånga Mac Pro's för priset av EN fet broadcastglugg. :-D. Datorer - även välbestyckade mac Pro's - är försumbara investeringar inom mediaindustrin. Även en frilansare kan lugnt köpa en - jämfört med en som frilansar i t.ex. åkeribranchen så är en dator för 50 papp lite jämfört med en lastbil för en mille. Och en som jobbar i mediabranchen tar timbetalning som åkaren bara kan drömma om

Så - Mac Pro kommer att stanna och t.o.m. öka i försäljning och dom är osannolikt billiga verktyg. Ingen annan branch på planeten har så otroligt billiga verktyg vad jag känner till. Man kan få en hyfsad Mac pro för 40 papp! Det är ju absurt billigt i denna industri.

Jag känner jobs historia och äger en mac pro själv. Första generationen, jag har själv blivit en konsument snarare än en producent. Den datorn är möjligen min sista dator, även om jag funderar på att ersätta pron med en med en mini. Främst för att jag är fast i 10.7 speciellt efter att mitt grafik kort dog, har kvar en gammal Nvida 7300.

Jag såg defenitift att apples intressen för pro marknaden svalnade rejält. Innan den nya mac pron, hur många var det inte som funderade på att byta till windows eller bygga hackintosh istället. Forumen var fyllda med dylika diskussioner, av sådana som jobbade professionellt.

Så länge tog det inte att ta fram nuvarande mac pron så det skulle förklara apples is kyla mot den under många år. Apple gick ju till och med i förväg och sa till marknaden att de ska komma ut med en produkt för den marknaden. Något de inte skulle ha gjort om de inte återigen satte fokus på något de hade försummat tidigare.

Nej, dom gick ut för att bekämpa det absurda - och för företaget skadliga - ryktet att Apple skulle lägga ner Mac Pro - dom höll ju på sedan en tid att ta fram en revolutionerande Mac Pro. Inte satte dom ”fokus” på Mac Pro’n för den virala rappakaljans skull Jag har en helt annan verklighetsuppfattning än du märker jag.

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar med allt detta med ”fokus”. Jag tror också att du inte riktigt förstår vad som krävdes för att ta fram denna nya Mac Pro och vilka tidsrymder vi talar om.

Detta är min verklighetsuppfattning:
Det var ett fruktansvärt dyrt projekt med en omfattande projektering som bl.a. innebar att USA fick en datorfabrik - något USA inte haft på decennier. Tomtförhandlingar, delstatsförhandlingar om skatt, budgivningar, lobbying, Wachington D.C.-spring...själva labbandet med den revolutionerande prototypen var bara en del i en stor apparat som pågick i många år. Det var dessutom ett prestigeprojekt med politiska dimensioner (Made in USA).
Lägg där till tajmandet av Intels utvecklingscykel och framtagandet av nya interface (Thunderbolt). Ibland måste spetsföretag som Apple vänta in övrig IT-utveckling trots att det på alla andra plan är startklart (om detta var så i detta fall vet jag inte - men det är en realitet i den hetsiga datorindustrin). Missar man en cykel så förskjuts allt ett ca. år. När det gäller pro-verktyg så gör man helst inte som med billigare massproducerade konsumentprodukter - sådana släpper man även om det ligger fel i övriga IT-cykeln om andra faktorer (marknadsandelar etc) väger tungt. Man släpper ibland prototyper t.o.m.

Mitt i allt detta börjar det koka virala psykoser om att Apple lägger ner Pro’n - dom skiter i Hollywood och halva planetens medieproffs. Jag och många andra skrattade bara år smörjan; vi visste givetvis att Apple ALDRIG skulle lämna pro-segmentet - utan det så är Apple inte Apple längre. Apple VAR pro i decennier innan dom också (lyckosamt) gav sig in på masskonsumismen. Apple är Tech and the fine arts. Att dom inte skulle erbjuda ett verktyg för dom som producerar mycket av den ”fine” arts som konsumeras i deras ziljoner masskonsumentmanicker är helt otänkbart. Vi förstod att dom höll på med något exceptionellt - så klart En ny värld var i antågande (snabbare gränssnitt och SSD). Att den nya Mac Pro’n inte skulle vara en best med massor av PCI- och HDD-platser fattade alla insatta - att den däremot blev så fenomenalt liten, tyst och rund blev en överraskning.

I ett historiskt perspektiv var ”förseningen” inget speciellt alls (läs historien om första MacIntosh t.ex. - eller vilken ny manick som helst som Apple tagit fram). Apple gjorde bara vad dom ska göra; dom såg läget att skita i inkremental gegga och sy ihop något riktigt nytt och versatilt och riktigt, riktigt vackert.

Dom som deltog i den virala hysterin om Apples lämnande av proffs-kunder var inte pro’s själva - åtminstone inga pros med historisk och teknisk kunskap...och absolut inte boende i Kalifornien...inte i USA alls möjligen. Samtidigt som dom flippade ut på forum så satte Apple och kokade ihop en fenomenal ny maskin för proffesionella kreatörer. Explosionen av iPhone gjorde givetvis fördelningen av resurser (människor - var hitta kompetenta människor mitt i en boom?) inom företaget en svår balansgång och man prioriterade så gott det gick antar jag.

Det knäppaste av allt i det hela är att man på fullaste allvar menade att ett företag som dränktes i rent guld skulle lägga ner något :-D. Det är ju normalt något företag på dekis måste göra. Lägga ner. Avveckla. Dumpa.
Även om Pro’n går med förlust - vilket jag inte tror - så lägger Apple inte ner den. Det är en prestigesak och det är mycket, mycket bra för varumärket Apple att även ha ett verktyg för pros. Jag är övertygad om att tanken på att lägga ner Mac Pro inte varit uppe på dagoprdningen hos Apple. Någonsin. Jag tror tvärtom att man just nu sedan en tid sitter och syr ihop ännu en ny Mac Pro. Den kommer att vara snäppet mindre och helt fantastisk.

Apple gick ju till och med i förväg och sa till marknaden att de ska komma ut med en produkt för den marknaden. Något de inte skulle ha gjort om de inte återigen satte fokus på något de hade försummat tidigare.

Senast redigerat 2015-05-02 19:53
  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-02 19:58

Nej, dom gick ut för att bekämpa det absurda - och för företaget skadliga - ryktet att Apple skulle lägga ner Mac Pro - dom höll ju på sedan en tid att ta fram en revolutionerande Mac Pro. Inte satte dom ”fokus” på Mac Pro’n för den virala rappakaljans skull Jag har en helt annan verklighetsuppfattning än du märker jag.

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar med allt detta med ”fokus”. Jag tror också att du inte riktigt förstår vad som krävdes för att ta fram denna nya Mac Pro och vilka tidsrymder vi talar om.

Detta är min verklighetsuppfattning:
Det var ett fruktansvärt dyrt projekt med en omfattande projektering som bl.a. innebar att USA fick en datorfabrik - något USA inte haft på decennier. Tomtförhandlingar, delstatsförhandlingar om skatt, budgivningar, lobbying, Wachington D.C.-spring...själva labbandet med den revolutionerande prototypen var bara en del i en stor apparat som pågick i många år. Det var dessutom ett prestigeprojekt med politiska dimensioner (Made in USA).
Lägg där till tajmandet av Intels utvecklingscykel och framtagandet av nya interface (Thunderbolt). Ibland måste spetsföretag som Apple vänta in övrig IT-utveckling trots att det på alla andra plan är startklart (om detta var så i detta fall vet jag inte - men det är en realitet i den hetsiga datorindustrin). Missar man en cykel så förskjuts allt ett ca. år. När det gäller pro-verktyg så gör man helst inte som med billigare massproducerade konsumentprodukter; man släpper även om det ligger fel i övriga IT-cykeln.

Mitt i allt detta börjar det koka virala psykoser om att Apple lägger ner Pro’n - dom skiter i Hollywood och halva planetens medieproffs. Jag och många andra skrattade bara år smörjan; vi visste givetvis att Apple ALDRIG skulle lämna pro-segmentet - utan det så är Apple inte Apple längre. Apple VAR pro i decennier innan dom också (lyckosamt) gav sig in på masskonsumismen. Apple är Tech and the fine arts. Att dom inte skulle erbjuda ett verktyg för dom som producerar mycket av den ”fine” arts som konsumeras i deras ziljoner masskonsumentmanicker är helt otänkbart. Vi förstod att dom höll på med något exceptionellt - så klart En ny värld var i antågande (snabbare gränssnitt och SSD). Att den nya Mac Pro’n inte skulle vara en best med massor av PCI- och HDD-platser fattade alla insatta - att den däremot blev så fenomenalt liten, tyst och rund blev en överraskning.

I ett historiskt perspektiv var ”förseningen” inget speciellt alls (läs historien om första MacIntosh t.ex. - eller vilken ny manick som helst som Apple tagit fram). Apple gjorde bara vad dom ska göra; dom såg läget att skita i inkremental gegga och sy ihop något riktigt nytt och versatilt och riktigt, riktigt vackert.

Dom som deltog i den virala hysterin om Apples lämnande av proffs-kunder var inte pro’s själva - åtminstone inga pros med historisk och teknisk kunskap...och absolut inte boende i Kalifornien...inte i USA alls möjligen. Samtidigt som dom flippade ut på forum så satte Apple och kokade ihop en fenomenal ny maskin för proffesionella kreatörer. Explosionen av iPhone gjorde givetvis fördelningen av resurser (människor - var hitta kompetenta människor mitt i en boom?) inom företaget en svår balansgång och man prioriterade så gott det gick antar jag.

Det knäppaste av allt i det hela är att man på fullaste allvar menade att ett företag som dränktes i rent guld skulle lägga ner något :-D. Det är ju normalt något företag på dekis måste göra. Lägga ner. Avveckla. Dumpa.
Även om Pro’n går med förlust - vilket jag inte tror - så lägger Apple inte ner den. Det är en prestigesak och det är mycket, mycket bra för varumärket Apple att även ha ett verktyg för pros. Jag är övertygad om att tanken på att lägga ner Mac Pro inte varit uppe på dagoprdningen hos Apple. Någonsin. Jag tror tvärtom att man just nu sedan en tid sitter och syr ihop ännu en ny Mac Pro. Den kommer att vara snäppet mindre och helt fantastisk.

"

Fullt möjligt. Inte så säker på,att du har rätt. Men ja det är mycket möjligt att det var patriotismen som låg bakom. På det syftar jag på Obamas möten med företagsom Apple till att bli made in USA företag och på ett vis förklarar det mac prons öden men det förklarar inte server bitens öden. Apple gjorde ju väldigt bra ifrån sig i början. Men sedan svalnade det för både server sidan och mac pro. Mycket pga framgångarna med både iphone och ipad. Men som du sager de kunde vara helt isolerade från varandra. Jag är dock inte så säker den saken.

• Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-05-05 16:38

[ snip wall of speech/preach ]

Att FCPX inte hade en del pro-grejer första året var en ickefråga för den riktiga pro-industrin som alltid är fullt upptagna med att producera och inte har tid att ägna sig år forumspekulationer hela dagarna

Min erfaranhet och bekymmringar kring detta var inte ifrån "forum", utan information som jag fick när jag var projektledare för ett mediaprojekt för ett av världens största oljesällskap.

Man kan gärna jämföra Sony och Apple - Sony var dessutom Jobs absoluta favorit och förebild (både estetiskt och deras aggresiva satsning på forskning och utveckling).

Apple är ibland de företag inom teknik och IT som lägger allra minst andel av sin vinst på forskning.

betyder det att dom har "bytt focus"? Kommer dom då att lägga ner iPods? Eller iPhones? Herregud...

Man ser vad man vill se. Bara att välja vilka glasögon du vill titta igenom. Konkret så är detta något som framtiden får utvisa vem som har rätt (vi kan diskutera här i evigheter tills vi blir alldeles blåa).

Jag hoppas dock verkligen att jag har fel, och att du har rätt.

• Medlem
  • International user
  • 2015-05-05 20:14
Ursprungligen av omartint:

[ snip wall of speech/preach ]
Apple är ibland de företag inom teknik och IT som lägger allra minst andel av sin vinst på forskning.

Det här är enligt mig ett icke argument.

Själv jobbar jag i ett företag, där pengar läggs ned på "forskning".
Men när det kommer till att förverkliga något så blir det aldrig av. Hur mycket pengar som plöjs ner i "forskning" har ofta väldigt lite att göra med vad man faktiskt åstadkommer genom sin "forskning".

Så visst det är ett mått på något, men då måttet är ett mjukt värde utan koppling till hårda värden, är det meningslöst. Det kan räcka med att ha rätt kille på rätt plats för att ersätta en hel kommitté av forskare.

Edit: Det är detta jag tror var Jobs parad gren, att hitta rätt person för rätt jobb.

Senast redigerat 2015-05-06 08:35
  • Medlem
  • 2015-08-20 09:59

Det här är enligt mig ett icke argument.

Själv jobbar jag i ett företag, där pengar läggs ned på "forskning".
Men när det kommer till att förverkliga något så blir det aldrig av. Hur mycket pengar som plöjs ner i "forskning" har ofta väldigt lite att göra med vad man faktiskt åstadkommer genom sin "forskning".

Så visst det är ett mått på något, men då måttet är ett mjukt värde utan koppling till hårda värden, är det meningslöst. Det kan räcka med att ha rätt kille på rätt plats för att ersätta en hel kommitté av forskare.

Edit: Det är detta jag tror var Jobs parad gren, att hitta rätt person för rätt jobb.

Säger inte att du absolut har fel. Xerox är väl ett typiskt sådant exempel på företag som haft en enormt stor statsning på forskning, och bidragit med forskning och utveckling av mycket av den grundteknink vi använder idag, men har å andra sidan (som du är inne lite på) varit enormt dåliga på att tjäna pengar och kapatialisera på det (de har haft fel slutkundsprodukter).

Min kommentar var (som alla kan se ovan i tråden) endast ett svar till ett annat inlägg som påstod: "Man kan gärna jämföra Sony och Apple - Sony var dessutom Jobs absoluta favorit och förebild (både estetiskt och deras aggresiva satsning på forskning och utveckling)."

Till skillnad ifrån Sony (och Xerox) så tycker jag att Apple varit enormt duktiga på att produktifiera innonvation (som ofta byggt på andras FoU). Där har både Jobs och Apple varit helt lysande och enastående. Vilket jag är tacksam för när jag använder deras produkter.

Att Apple lägger ner "lite" på forskning i förhållande till vinst är ju information som är värdelös. Ett företag som har extremt stora vinster varje år kommer alltid att ligga långt nere på listan när dewt gäller forksningsbudgets storlek i förhållande till vinst - det är ju enkel matematik.
Man kan ju inte ösa multimiljarder på trams bara för att man har så stor vinst :-D. Alltså; Apple lägger säkert - garanterat - ner EXAKT så mycket pengar på forskning som dom anser vara relevant - som täcker det dom VILL.
Världen består inte av en outtömlig källa av smarta idéer som bör utvecklas, verkligheten består av massor av pengar och en brist på idéer.
Beviset för att Apple lägger ner tillräckligt mycket pengar i sina lab är just det faktum att dom tjänar så mycket pengar att forskningbudgeten utgör en mindre del än vad den kanske gör i andra företag som tjänar mindre pengar.
Förresten så är ju denna diskussion bara luft, ty vad jag vet så är det ingen utanför Apple som vet hur mcyket dom lägger ner på forskning. Och om dessa siffror nu av någon anledning (kanske finns dom i rapporterna som enligt lag måste publiceras för aktiebolag i USA?) vet hur mycket dom satsar så är det intressanta SUMMAN sdom satsar - inte hur stor denna summa är i förhållande av en vinst.

• Medlem
  • 2015-08-20 18:38

Man kan ju inte ösa multimiljarder på trams bara för att man har så stor vinst :-D. Alltså; Apple lägger säkert - garanterat - ner EXAKT så mycket pengar på forskning som dom anser vara relevant - som täcker det dom VILL.

Det tror jag ingen säger emot. Så är det säkert.

Men å andra sidan så säger det ingenting alls - appropå att du klagade just på det (kasta inte sten i glashus).

Bevaka tråden