Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack och adjö Apple, eller?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har blivit så fullständigt frustrerad på Apple de senaste åren och nu har supporten gjort bort sig och det blev droppen.

Min iPhone 5S byttes två gånger, min iPad Air 2 har bytts, min Macbook pro har strul med WIFI och min iPhone 6 plus har en lös display + andra småfel. Det känns inte ok att betala premium och få skit. Ja, jämfört med andra produkter så har faktiskt Apple blivit lågkvalitet i mina ögon.

Så, till diskussionsvärdet- vad väljer man istället? Windows 10 lär det bli, men vilken telefon kan man lita på att den fungerar som iPhone gjorde "förr"? Ipad:en fungerar faktiskt bra efter reklamationen så den kan vara kul att behålla.

Du måste ha haft en jäkla otur, har haft nog ett 20-tal Apple-produkter genom åren och bara en har behövt service efter ca 3 års användning (Mac Pro 2008).

Instämmer med ovanstående – du måste helt enkelt haft rejäl otur. Jag har kört Mac/Apple se'n 1985, ägt nå'nstans mellan 25 - 30 Mac:ar/IPods/IPads och bara haft två som inte helt enkelt fallit för åldersstrecket. En Mac gick logikkortet på – hittade en liten kondensator på botten vid demontering och en där grafikkortet pajade – så pass gammal att jag hellre köpte nytt. Om du ska switcha så glöm inte att det inte bara är burken/prylarna du ska byta ut – det är hela ekosystemet med OS, appar/program, konton och allt annat.
Bara som kul grej – jag har en Macintosh Plus med fristående 20MB hårddisk som fortfarande rullar. Startas upp för ett parti LodeRunner eller liknande när nostalgisuget sätter in.
Förväntar du dig dessutom bättre byggkvalité genom att byta plattform är jag rädd att du blir besviken igen – jag ska inte dra mina erfarenheter av detta hos de Win-burkar jag haft (jodå sådana också) men kan säga att det inte är en slump att vi kör Mac only på mitt företag numera.

Senast redigerat 2015-05-08 14:34

Ja fy va trist det är med prylar som inte fungerar. Värsta jag vet. Som tur är har jag än så länge bara goda erfarenheter från supporten. När min Iphone bråkade sist fick jag hjälp i Täby trots att de var fullbokade och jag åkte hem nån timme senare med en lagad telefon.

Angående att byta så håller jag med dig om att Windows 10 verkar lovande. Men jag har klämt alldeles för lite på deras lurar för att ge några köpråd. När vi tittade på telefoner hos Microsoft i Barcelona (Mobile World Congress) tyckte jag de kändes välbyggda och jag gillar att de kommer i starka färger.

Tillägg: hur jobbigt det är att byta när det gäller att byta konton, köpa nya appar etc har jag däremot inte provat.

Min fru har ungefär samma otur som du @Mactastic. Medan jag inte haft några problem med mina Apple-produkter. Någonsin. Jo iPhone 5 hade jag batteriproblem med men den lämnade jag in för batteribyte.

Jag har funderat en del kring det där med otur. Statistisk sett "kan" det inte vara otur. Det skulle vara en på en miljard eller så. Så troligtvis ställer jag för höga krav på mina prylar. Men tjejens iPhone strular en del också. Och hennes Mac. Och vår Apple TV.

Grejjen är att jag lovade supportkillen att sälja allt och byta till Android när han ville reservera 8500:- ytterligare för att de hade gjort bort sig med min bokade service. Känner mig liksom tvungen nu..

Ursprungligen av Mactastic:

Jag har funderat en del kring det där med otur. Statistisk sett "kan" det inte vara otur. Det skulle vara en på en miljard eller så. Så troligtvis ställer jag för höga krav på mina prylar. Men tjejens iPhone strular en del också. Och hennes Mac. Och vår Apple TV.

Grejjen är att jag lovade supportkillen att sälja allt och byta till Android när han ville reservera 8500:- ytterligare för att de hade gjort bort sig med min bokade service. Känner mig liksom tvungen nu..

Du får byta om du vill. Ingen hindrar dig.

Skulle jag bytt till något annat idag hade jag nog valt Android, helst vanilla, och någon PC både till TV och sedan som arbetsdator. Prisjakt är din vän.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-08 15:28

All teknik strular, då den förlitar sig på annan teknik.
Nu har du ju fått de trasiga prylarna utbytta, är det inte (relativt sett) frid och fröjd i fruktskålen?

Själv lämnade jag Windows för fem årsedan, jag kan med ett enda skål berättiga mitt byte på dator,mobil,mediespelare till Appleprylar: nästintill krashfria.
Såhär fem år senare kommer jag fortfarande ihåg hur jag försökte tolka felkoder 0x08700001 på en blå bakgrund, medans jag bara sett en ledsen macgubbe två gånger.

Ursprungligen av Mactastic:

Jag har funderat en del kring det där med otur. Statistisk sett "kan" det inte vara otur. Det skulle vara en på en miljard eller så. Så troligtvis ställer jag för höga krav på mina prylar. Men tjejens iPhone strular en del också. Och hennes Mac. Och vår Apple TV.

Grejjen är att jag lovade supportkillen att sälja allt och byta till Android när han ville reservera 8500:- ytterligare för att de hade gjort bort sig med min bokade service. Känner mig liksom tvungen nu..

Funderar lite på vad du menar med strular. Hårdvaruproblem är ju en sak och nätverksbekymmer och sådant är ju en annan. Tror inte det går att hitta helt felfria perfekta prylar oavsett vem som tillverkat dem.

Vad jag menar är att om jag köper en telefon för 2500 så är jag rätt nöjd att den fungerar. En telefon för 8500 ska fungera. Punkt.
Skillnaden på 6000 ska enligt mig ge ett mervärde i form av användarupplevelse, lyx och allmän nöjdhet. Idag känner jag mig lurad varje gång jag knappar på telefonen.
Ida, det handlar om kvalitet och testning. Sparar man in på mjukvara så buggar det, på hårdvara så blir det reklamationer. I kombination så blir det inte bra.

Otur eller ej, jag ser en tydlig trend fr.o.m iPhone 5S- alla tidigare Apple jag ägde var helt utan reklamationer och historiken efter kan ni läsa om i första posten.

Ursprungligen av Mactastic:

Vad jag menar är att om jag köper en telefon för 2500 så är jag rätt nöjd att den fungerar. En telefon för 8500 ska fungera. Punkt.
Skillnaden på 6000 ska enligt mig ge ett mervärde i form av användarupplevelse, lyx och allmän nöjdhet. Idag känner jag mig lurad varje gång jag knappar på telefonen.
Ida, det handlar om kvalitet och testning. Sparar man in på mjukvara så buggar det, på hårdvara så blir det reklamationer. I kombination så blir det inte bra.

Otur eller ej, jag ser en tydlig trend fr.o.m iPhone 5S- alla tidigare Apple jag ägde var helt utan reklamationer och historiken efter kan ni läsa om i första posten.

Jag förstår hur du menar. Jag tycker mina Apple-prylar håller hög kvalitet, i de fall när de inte gjort det har jag fått snabb och smidig hjälp för att rätta till/byta ut grejerna. Mjukvaran däremot "strular" väl ibland, men som jag ser det har jag mindre strul än jag skulle haft på andra plattformar. Förstår inte hur någon skulle kunna garantera att allt är problemfritt, det finns för många parametrar som påverkar som är utanför tillverkarnas kontroll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-08 16:06

Du måste verkligen har otur @Mactastic! riktigt tråkigt! Det är inte fel att byta och testa annat, du kommer ha något att jämföra. Jag kan också tycka att det blir jobbig att byta ut hela Isystemet och tror att om du är van med den så kommer du förr eller senare att ångra dig och använda Apple produkter igen. Lycka till!!
BTW. Apple support kan vara dåliga ibland.. beror på vem man får prata med

Ursprungligen av Mactastic:

Vad jag menar är att om jag köper en telefon för 2500 så är jag rätt nöjd att den fungerar. En telefon för 8500 ska fungera. Punkt.
Skillnaden på 6000 ska enligt mig ge ett mervärde i form av användarupplevelse, lyx och allmän nöjdhet. Idag känner jag mig lurad varje gång jag knappar på telefonen.
Ida, det handlar om kvalitet och testning. Sparar man in på mjukvara så buggar det, på hårdvara så blir det reklamationer. I kombination så blir det inte bra.

Otur eller ej, jag ser en tydlig trend fr.o.m iPhone 5S- alla tidigare Apple jag ägde var helt utan reklamationer och historiken efter kan ni läsa om i första posten.

Priset ska inte spela någon roll – Är det ett äpple på så ska det fungera!

Frågan är "Vad är det som inte fungerar"? Kan du ge några exempel?

Jag kan själv bli störd på att adressboken badbollar sig när man råkar bläddra förbi posten "Truecaller", eller att dialogrutor och fönster är gjorde för Macintosh SE.
Det finns några såna där små, irriterande idiotgrejer som har kommit från Apple. Men de är få.

Men att byta till Windows, där man har fler idiotgrejer än man kan räkna till, är inte tänkbart för mig...

Tycker också nivån har blivit sämre efter Steve lämnade rodret. Problemet med iMessage och Apple-id som diskuterades här: http://www.99mac.se/forum/t/312201-jag-far-in...
har fortfarande inte blivit löst för mig. Trots senioradvicor etc etc.
Man undrar hur det står till på Apple?
Trots mer försäljning verkar mycket vara sämre än på Steves tid är min känsla. Han hade mer koll.
Uppenbarligen så går Apple igenom mycket omorganisation efter Steve, och jag tror förvirringen har varit större än vad som synts utåt.
För mig finns det överhuvudtaget inget bättre alternativ, så man får ge det tid, och se vart Apple tar vägen...?
Men TS har uppenbart haft maximal otur, bara att beklaga över frustrationen.

Ursprungligen av panther:

Tycker också nivån har blivit sämre efter Steve lämnade rodret. Problemet med iMessage och Apple-id som diskuterades här: http://www.99mac.se/forum/t/312201-jag-far-in...
har fortfarande inte blivit löst för mig. Trots senioradvicor etc etc.
Man undrar hur det står till på Apple?
Trots mer försäljning verkar mycket vara sämre än på Steves tid är min känsla. Han hade mer koll.
Uppenbarligen så går Apple igenom mycket omorganisation efter Steve, och jag tror förvirringen har varit större än vad som synts utåt.
För mig finns det överhuvudtaget inget bättre alternativ, så man får ge det tid, och se vart Apple tar vägen...?
Men TS har uppenbart haft maximal otur, bara att beklaga över frustrationen.

Jag tycker inte nivån alls har blivit sämre. Snarare tvärtom. Glöm inte att iPhone 4 lanserades på Steves tid...

Det är inte alls konstigt att ett företag som är så pass stort som Apple uppenbarligen inte kan hålla 100% kvalitet på alla de 100-tals miljoner produkter som skickas ut varje år. Jag vet inte hur många år bakåt som det slogs rekord för vid Q4 2014 men det var nog ett par. Tror det har lite med saken att göra också. Jämför gärna med Microsoft som aldrig har kunnat rulla ut något som inte kraschat eller haft fel. Inte ens deras "fitnesstracker" är felfri. Google behöver vi inte ens diskutera då alla deras releaser mer eller mindre är i någon form av alpha/beta-stadie.

Jag har ingen koll på alla Apple-produkter vi haft under åren. Det som utmärker dem är är just den höga kvaliteten. Den enda gång jag behövt anlita service från Apple var när de meddelade mig att hårddisken på min iMac ingick i en batch som kunde riskera att hårddisken gick sönder. De bytte ut hårddisken gratis. Frågan är om det finns någon som tillverkar bättre och mer långlivade produkter?

Säger inte att det är så i det här fallet.
Jag har vänner som lyckas ställa till det mesta medvetet och omedvetet.

Tråd rensad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-09 18:22
Ursprungligen av keptang:

Tråd rensad.

Fasen, nu missade jag det du rensade bort pga en ofrivillig browserrefresh...hann ju se att det verkade vara roliga inlägg så här en lördagskväll

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-05-09 19:46

blir man avstängd på 99mac om man säger hejdå apple ?

Ursprungligen av Storfot:

blir man avstängd på 99mac om man säger hejdå apple ?

Självklart inte. Du har missat några inlägg som numera är borttagna enligt mitt tidigare inlägg tidigare i tråden.

Tillbaka till topic, tack.

Ursprungligen av Storfot:

blir man avstängd på 99mac om man säger hejdå apple ?

Frågan är väl snarare - varför man vill vara kvar - om man säger " hejdå  "
Själv skulle jag inte vilja vara kvar på ett Windows forum - och har heller ingen produkt från dom.
Man måste få välja själv. Skönt är väl det.

Ursprungligen av adress@mac:

Frågan är väl snarare - varför man vill vara kvar - om man säger " hejdå  "
Själv skulle jag inte vilja vara kvar på ett Windows forum - och har heller ingen produkt från dom.
Man måste få välja själv. Skönt är väl det.

Varför måste man välja någon sida överhuvudtaget? Kan man inte använda olika enheter och olika operativsystem?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2015-05-17 08:51
Ursprungligen av adress@mac:

Frågan är väl snarare - varför man vill vara kvar - om man säger " hejdå  "
Själv skulle jag inte vilja vara kvar på ett Windows forum - och har heller ingen produkt från dom.
Man måste få välja själv. Skönt är väl det.

Jag har ingen apple produkt hemma

Ursprungligen av Storfot:

Jag har ingen apple produkt hemma

På jobbet?

Jag kör en Samsung Galaxy S5 på jobbet och den är helt ok. Bra batteritid, bra skärm och kan allt iPhone kan. Gissar att deras S6:a är ett bra köp. Så det är mitt tips på telefonsidan. Eller förresten... jag hade nog satsat mina pengar på en av Nexus-telefonerna så du får en "ren" Android-installation.

På datorsidan är det lite lurigare. Tydligen är det ett jävla kaos bland drivrutiner och sånt nu under övergångarna mellan alla Windows-versioner. Men jag gissar att det kommer att bli lite bättre med Windows 10. Om jag förstått saken rätt så kommer Microsoft att övergå till Apples policy att mer eller mindre ge bort nya operativsystemet gratis/billigt. Själv har jag Windows 8-nånting på min stationära PC och den är läskigt snabb. Min iMac står och svettas vid uppstarten där PC:n slår Macen med minst 6-7 minuter. Pinsamt.

Ursprungligen av Anderlind:

Varför måste man välja någon sida överhuvudtaget? Kan man inte använda olika enheter och olika operativsystem?

det är klart att man kan men jag ser klara fördelar med att hålla sig inom ett och samma ekosystem för sina maskiner oavsett vad man väljer.

Och att välja att köra olika system är lika mycket ett val som att hålla sig till ett system så du kommer inte undan att göra ett val:)

Ursprungligen av iTiger:

Jag kör en Samsung Galaxy S5 på jobbet och den är helt ok. Bra batteritid, bra skärm och kan allt iPhone kan.

Prova handoff... ?

Ursprungligen av iTiger:

. Själv har jag Windows 8-nånting på min stationära PC och den är läskigt snabb. Min iMac står och svettas vid uppstarten där PC:n slår Macen med minst 6-7 minuter. Pinsamt.

Om din PC startar 6-7 minuter snabbare än din iMac så är det antingen fel på iMacens disk eller så har du ställt in den så den startar upp en massa program vid starttillfället.

Ursprungligen av Perobous:

Om din PC startar 6-7 minuter snabbare än din iMac så är det antingen fel på iMacens disk eller så har du ställt in den så den startar upp en massa program vid starttillfället.

6-7 minuter är ju säkert lätt överdrivet även med en 5400rpm-disk. Däremot är det föga förvånande om en PC med en SSD, modell nyare, startar upp snabbare än en iMac med några år på nacken. Windows är ganska snabbt i uppstart med SSD-disk och nyare processor.

Bevaka tråden