- Borttaget
- Oregistrerad ●
- 2015-05-19 03:48
I dagsläget har jag en MacBook Pro med Retina-skärm (Late 2012) och iPhone 5c. Dessutom har jag en extern hårddisk från WD (Western Digital). Jag har inga planer på lämna Mac/iOS, snarare utöka (iPad, iMac).
Jag behöver tips och råd för hur jag smidigast och säkrast gör backup. I dagsläget försöker jag med jämna mellanrum kopiera mina bilder, klipp och dokument till externa hårddisken från min Mac.
Olika problem med mitt sätt att göra backup på...
Med handen på hjärtat så uppdaterar jag inte hårddisken tillräckligt ofta. Hårddisken är alltid avstängd och undanplockad så jag behöver koppla den varje gång jag ska göra en ny kopiering. Det här är inte så smidigt. Börjar väl bli lat när jag kör allt trådlöst (min skrivare t.ex. skriver ut trådlöst).
Det är en mekanisk hårddisk (köpte den för ett bra tag sedan) som kanske inte är idealisk idag. Det ska ju vara flashdisk idag. Mekanisk hårddisk är mer känslig. Sen har just min disk från WD hemsk mjukvara så jag använder inte ens mjukvaran förutom dess säkerhetslösenord.
Om huset börjar brinna eller det blir inbrott, så finns både hårddisken och datorn i hemmet dvs. båda kopiorna. Jag vet att man bör ha en ytterligare hårddisk som man placerar i bankfack och sen byter ut med jämna mellanrum mot andra hårddisken som man håller uppdaterad hemma. Hur jag ska få in denna rutin när bara 1. känns omständigt är frågan.
Jag vet inte om jag är för bekväm av mig eller om ni har något smartare sätt?
Jag har funderat på följande:
Skaffa en stryktålig och ev. brandtålig flashdisk eller också bara stryktålig som jag låser in i ett brandsäkert kassaskåp. Tänkt köpa brandsäkert kassaskåp för andra värdefulla dokument och analoga bilder. Frågan är dock hur man gör ett kassaskåp ointressant för inbrottstjuvar... Sen är det ju lätt att skanna/fota värdefulla dokument så det finns digitalt, samma med analoga bilder. Jag kommer dock överlämna digitaliseringen av utvalda analoga bilder när pengarna och orken finns.
Börja lagra online dvs. i någon molntjänst. Det här har jag velat göra länge men dragit mig för kostnaden. Sen vet jag inte vilken molntjänst jag ska välja. Molntjänsten som känns minst lockande är OneDrive pga. använder inte Hotmail/Outlook eller andra direkt tjänster från Microsoft. Sen har vi Dropbox, Google Drive och så givetvis iCloud. Dropbox har jag ingen direkt uppfattning om mer än att den är populär. Google Drive är jag mer bekant med och jag använder många Google-tjänster så det är ett alternativ. Sen iCloud är ju iCloud. Har man både Mac och iPhone så använder man iCloud på något sätt. Dock verkar iCloud dyr i jämförelse med andra men hur mycket dyrare är det egentligen? I dagsläget ska jag ha under 30GB i bilder, övrigt, filmer och ljud (övrigt antar jag inkludera dokument).
Beklagar att det blev så mycket text. Hur gör ni och vad rekommenderar ni?