- REP
- Medlem ●
- Uppsala
Skrevs ursprungligen av miri
Det är fler än en här på 99mac som, liksom du, sitter och jobbar i XP hela dagarna. Alla är inte lika "frälsta" som du uppenbarligen är.
Kanske är det så, att din Microsoftevangelism gör sig bättre på något annat forum?
Jag arbetar med Mac hela dagarna sedan-96 men upptäckte för ca en månad tillbaka att det också går bra med XP. Ej heller frälst.
Tack för ett svar REP.
Skall meddela min vän och kollega att kolla upp hårdvaran
Mikael Risedal
Tack !
Kolla minne i första hand (plocka bort någon)
Sedan kolla att hårddisken är ok (OSX använder virtuellt minne bl.a.)
Använd programmet Cocktail.
Lycka till...
Åh nej, inte ett nytt plattformskrig. Tycker nån att XP är bra, så är det väl bara att lyckönska dem. Också deras egendomliga preferenser måste accepteras, så länge de inte skadar sig själve eller andra. Att de sen drar på sig tropikhjälmar och drar ut i macbuschen för att predika är nästan lite sött.
Skrevs ursprungligen av REP
...Jag har jobbat med Mac o PC över 20 år, när någon säger att Mac OSX är så där bra, de VET inget ! De drar förhastande för fort att XP är bäst och drar samma över en kam...
Let's not suck each others dicks just yet, som någon sa.
Det finns gott om saker som är rätt dåliga i OS X. Badbollen som dyker upp i en minut när jag startar Word eller iCal, mystiska beteenden i Finder (ett otal) mm. Den stora skillnaden just nu mellan OS X och XP är att Apples operativsystem blir otroligt mycket bättre hela tiden, medan Windows tar ett steg framåt och två steg bakåt.
XP är OK, så länge man inte använder det för mycket. Det beror delvis på att Windows mer än gladeligen tillåter vilket program som helst att installera services, som ligger i bakgrunden och stör, och delvis på att registret fylls med motsägelsefull information. Inställningar glöms bort, eller ignoreras, och problemen blir fler och fler ju mer man använder datorn. Efter mindre än ett år segar datorn rejält, och en ominstallation är det enda som hjälper.
OS X har mer rättframma problem. Finder är kass. Badbollen dyker upp i helt oväntade situationer. Aqua är lite för tungt för dagens datorer. Jag kan inte komma på att det finns några dolda problem, som kommer krypande som en tjyv om natten, men jag kan gott förstå ifall man ogillar OS X främst pga prestandaproblem.
Både Windows och MacOS suger, fast på olika sätt. Choose your preference.
Skrevs ursprungligen av stfm
Let's not suck each others dicks just yet, som någon sa.
Det finns gott om saker som är rätt dåliga i OS X. Badbollen som dyker upp i en minut när jag startar Word eller iCal, mystiska beteenden i Finder (ett otal) mm. Den stora skillnaden just nu mellan OS X och XP är att Apples operativsystem blir otroligt mycket bättre hela tiden, medan Windows tar ett steg framåt och två steg bakåt.
XP är OK, så länge man inte använder det för mycket. Det beror delvis på att Windows mer än gladeligen tillåter vilket program som helst att installera services, som ligger i bakgrunden och stör, och delvis på att registret fylls med motsägelsefull information. Inställningar glöms bort, eller ignoreras, och problemen blir fler och fler ju mer man använder datorn. Efter mindre än ett år segar datorn rejält, och en ominstallation är det enda som hjälper.
OS X har mer rättframma problem. Finder är kass. Badbollen dyker upp i helt oväntade situationer. Aqua är lite för tungt för dagens datorer. Jag kan inte komma på att det finns några dolda problem, som kommer krypande som en tjyv om natten, men jag kan gott förstå ifall man ogillar OS X främst pga prestandaproblem.
Både Windows och MacOS suger, fast på olika sätt. Choose your preference.
Vänta bara !
Jag har provat Panther ett tag och den är effektivare och inga badbollar har jag sett ! Men det är ifrån min erfarenhet med G4 533 MHz och det kan upplevas olika för alla med olika datorer. Men jag ser Panther mycket lovande ! Så jag tror att du kommer bli glad
Många säger sig vilja undvika ett "plattformskrig", detta upprepas ofta i olika trådar. Men i detta försök till begränsning ligger en uppfattning att ämnet är uttömt, det blir det aldrig!
Nya fräscha argument väntar på att omsättas, trots att det ser annorlunda ut då mycket tuggas om, de allra bästa argumenten, krassa, inspirerande och känslomässiga har vi nog inte hört ännu.
Ett forum som är öppet för nya Macägare måste dessutom också tåla att frågor upprepar sig ständigt. När järngänget på 99mac sitter och dikterar samtalstonen tror jag att inaveln byggs på och att en del nytillkomna inte känner sig inbjudna.
Om vissa frågor anses opassande av skälet att ni talat om dem tidigare krymper utrymmet för de nya skrivande krafterna.
Skrevs ursprungligen av johan dansk
:/
påminner om min polares erfarenheter för några veckor sen när han beställde en tolva (pb 12").
Apple ville inte skicka dom förän än han ahdde betalt, vilket är rimligt nog, problemet var bara att dom inte hadde berättat för honom exakt hur han skulle betala!
Efter många om och men, slutade det hela med att han avbeställde och köpte en ny, vilket konstigt nog gick mycket smidigare...
Samma sak hände mig 2001.
Jag var dock förhoppningsful och väntade i 6 veckor innan jag ringde och frågade vad som hade hänt. Så man fick vänta längre än vad man kanske skulle ha behövt.
Tycker dock att det är dåligt av Apple Store att inte höra avsig eller skicka infomation om och hur betalningen ska gå till. Jag tycker faktiskt att det ansvaret har dom och inte jag.
Nu hyr jag datorn som jag använder idag och om jag ska köpa något i framtiden så blir det hos någon återförsäljare.
Så tyvärr Hilde... vi kommer inte att språkas vid något mer.
Skrevs ursprungligen av Findah
För att man trivs med ett snyggt OS utan virus och säkerhetshål?
Apple har väl aldrig varit så bra på att släppa "Security Updates" som sedan de började med MacOS X.
Att luta sig tillbaka som Macanvändare och tro att man sitter på världens säkraste operativ är nog lite naivt. MacOS fram till version 9 var en sak. 10 och framåt är som vi vet en helt ny värld.
Mycket av snedfördelningen när det gäller säkerhetshål, virus osv har nog att göra med just fördelningen av användare, samt många "hackers" vrede mot MS.
Skulle Apple skaffa sig ovänner på samma sätt ligger de nog inte långt efter.
Men framför allt, hade Apple varit i MS position hade attackerna och de upptäckta säkerhetshålen säkert varit i närheten.
Tack för ett svar REP.
Skall meddela min vän och kollega att kolla upp hårdvaran
Som ett exempel på hårdvaruproblem kan jag berätta att vi har en speciell dator i labbet på jobbet som har ett moderkort som är kännt för att vara kass. Nåt särskilt chipset som AMD inte borde släppt ifrån sig.
Den datorn fryser helt och hållet, helt oprovocerat, med jämna mellanrum.
Även ominstallerade OS osv har testats utan framgång.
Jag sålde precis min värsting Dell Inspiron för att XP är ett helt horibelt system utvecklat av ett företag som inte delar mina moraliska och etiska preferenser. Precis som jag inte tankar på Shell eller köper Nestlé-produkter så har jag gjort mitt val, jag tyckte det var enkelt och självklart.
XP kan funka helt ok för lite surfning, kolla e-posten eller skriva några dokument i Office. Men det går även alldeles utmärkt i Mac OS
Sen börjar saker balla ur efter ett tag, drivare till ljud och skärm fick installeras om tre gånger, helt plötsligt blev det bara svart o tyst, he.
Min Powermac startar jag om var tionde dag, mest för att jag tycker att det känns bättre, inte för att jag behöver. Har du prövat att bränna en CD eller DVD i XP samtidigt som du fortsätter med ditt normala arbete med maskinen? Det har jag åtskilliga gånger för att man är så van det på macen, men det är inte att rekommendera i XP. Antalet felbränningar och att OS:et segar helt ihop när man försöker göra mer än en sak åt gången, trots 1GB av deras "snabba" DDR-RAM, det är ju inte direkt berömvärt.
Däremot så är jag ingen direkt Microsofthatare, systemet har sina fördelar men det passar helt enkelt inte mig, det är för mycket problem, jag gillar att använda min dator, inte mecka med den. Nu har det ju blivit bättre under åren men jag tycker det är långt ifrån bra. Ett av problemen är väl att hur skall man kunna anpassa ett OS efter så många systemkonfigurationer, jag avundas inte windowsutvecklarna. Det är ju inte konstigt att det alltid är nåt som ställer till det.
Vad gäller säkerhetsuppdateringar så är det ju löjligt att ens jämföra Microsoft med Apple, de spelar ju inte ens i samma division. Microsoft har ju själv medgivit att det hittas alldeles för mycket hål för att man skall hinna täppa till dem. Produktchefen för utvecklingsavdelning har öppet medgivit att de har problem att göra systemet säkert då hela tiden tvingas använda gammal "legacy" kod för att till största möjliga mån behålla kompabilitet. Det är väl inte för inte som Microsoft i dagarna sagt att man nu skall försöka "härda XP". I patcharna är det bara de största hålen de tätar. Patcharna kan ta månader innan de släpps trots att feedback har framförts från utvecklare. Det brukar ju sluta med att utvecklarna blir less och helt enkelt postar säkerhetshålet på webben för att få microsofts uppmärksamhet att de använder ett osäkert OS. Apples uppdatering sist tog inte mer än två dar från nyheten nådde webben och patchen dök upp, det är skillnad på skrot o korn....
"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And what that means is, I don't mean that in a small way, I mean it in a big way. In the sense that... they don't think of original ideas and they don't bring much culture into their product"
Steves kommentar tycker jag säger en del om Microsoft som företag
Jag tankar inte heller på Shell eller käkar Kinder-ägg eller dricker coca-cola, men det är inte av samma anledning som jag inte nyttjar Microsoft-produkter.
Det är helt enkelt inte ett alternativ.
Det är som att välja mellan en Porsche och en grön kungspingvin.
Microsoft är ett skämt.
Och jag har testat XP, eftersom mina päron använder det. Förresten så har de visst fått virus på den datorn nu…
Citat:
De duktiga hackerna hittar ständigt nya hål som ni PC med XP tyvärr sliter i håret varje veckan. Det lovar jag...
Min sambo kör en p4a burk med Win XP. Hon har ingen brandvägg, inget virusprogram. Hon använder datorn mest till att surfa på webben, icq samt ladda ner filmer och musik med DC++.
Hon har aldrig haft ett enda virus. Installerade just ett virusprogram för att scanna. Det hittade noll. Efter nästan ett år, utan ominstallation. Dessutom slår hon nästan aldrig av datorn.
Att hävda att Win XP är ren skit är bara löjligt. Visst man får modda det en hel del och ändra om utseendet så att det blir mer trevligt. Men det gör jag iofs i Mac OS X också, så det är inte så konstigt. (Vem har dockan i originalstorlek och med iconförstoringen på?).
Som det har sagts redan, inget datorkrig. Men det är ju lagom irriterande när man gång på gång hör argument mot XP eller 2000 och man känner inte igen sig alls. (Blåskärm har jag aldrig stött på i XP eller 2000 t.ex.)
Det OS man sitter med på jobbet kanske man inte ändrar om så mycket i. Därför känns det inte så roligt. (Är man van Mac i första hand kanske man inte heller har kunskap att ändra om OSet för att få det trevligare. Kanske går inte felsökning osv lika snabbt heller. Och upplevs då som krångligt.) Jag tycker att man ändrar om en jävla massa i både Win XP och OS X innan man trivs med det. Men gör man verkligen det med sin jobbdator (kanske delar man jobbdator med andra och då rör man oftast inget).
Fan, vart lite kluddigt skrivit det här, men hur som helst det jag vill komma fram till är.
Windows XP är ett helt okej OS, med många likheter med Mac OS X. Personligen kör jag hellre Mac OS. Men jag använder Windows oftare, av olika anledningar.
Jag tycker dock inte att Mac OS X är ett riktigt moget Operativsystem än. Vi får se hur det går med 3an dock. Verkar ju lovande.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Citat:
De duktiga hackerna hittar ständigt nya hål som ni PC med XP tyvärr sliter i håret varje veckan. Det lovar jag...
Min sambo kör en p4a burk med Win XP. Hon har ingen brandvägg, inget virusprogram. Hon använder datorn mest till att surfa på webben, icq samt ladda ner filmer och musik med DC++.
Hon har aldrig haft ett enda virus. Installerade just ett virusprogram för att scanna. Det hittade noll. Efter nästan ett år, utan ominstallation. Dessutom slår hon nästan aldrig av datorn.
Att hävda att Win XP är ren skit är bara löjligt. Visst man får modda det en hel del och ändra om utseendet så att det blir mer trevligt. Men det gör jag iofs i Mac OS X också, så det är inte så konstigt. (Vem har dockan i originalstorlek och med iconförstoringen på?).
Som det har sagts redan, inget datorkrig. Men det är ju lagom irriterande när man gång på gång hör argument mot XP eller 2000 och man känner inte igen sig alls. (Blåskärm har jag aldrig stött på i XP eller 2000 t.ex.)
Det OS man sitter med på jobbet kanske man inte ändrar om så mycket i. Därför känns det inte så roligt. (Är man van Mac i första hand kanske man inte heller har kunskap att ändra om OSet för att få det trevligare. Kanske går inte felsökning osv lika snabbt heller. Och upplevs då som krångligt.) Jag tycker att man ändrar om en jävla massa i både Win XP och OS X innan man trivs med det. Men gör man verkligen det med sin jobbdator (kanske delar man jobbdator med andra och då rör man oftast inget).
Fan, vart lite kluddigt skrivit det här, men hur som helst det jag vill komma fram till är.
Windows XP är ett helt okej OS, med många likheter med Mac OS X. Personligen kör jag hellre Mac OS. Men jag använder Windows oftare, av olika anledningar.
Jag tycker dock inte att Mac OS X är ett riktigt moget Operativsystem än. Vi får se hur det går med 3an dock. Verkar ju lovande.
Kan Inget annat än att hålla med!
I skrivande stund så skriver jag på mina föräldrars gamla P3 med 512 MB Ram och Win Xp!
Den datorn har haft Windows Xp installerat ni i ca 1 år utan ett enda problem med virus eller krascher eller att systemet skulle på något sätt var slött eller odugligt.
Föräldrarna kör tunga program som Autocad 2002, Adobe serien, m.m. i hemmet för att slippa vara på sitt företag hela tiden om de vill se eller test något i respektive program!
Men varför har jag då har bett att gå över till mac, är bara av en enda anledning är för jag har tröttnat på Windows! Inte för att det inte är bra utan för att jag vill ha något annat efter 17 år med pc.
Så länge man sköter Pc och är noga med uppdateringar av Antivirus och Windows samt inte installerar massa B – Program så funkar Windows och Pc lika bra som Mac!
Vem sitter hela dagar i kommando Tolken i Mac Os X = förmodligen väldigt få av oss, förutom geeks som jag som tycker det är roligt!
Jag har avbeställt min Dual 2Ghz på Applestor utan har traskat över till Kullander & Kullander i Malmö och beställt en där istället! Är mäktigt trött på Applestore.
(Blåskärm har jag aldrig stött på i XP eller 2000 t.ex.)
Det har jag gjort några gånger i XP! Det blir en "blå helskärm" fylld med massa text som man aldrig hinner läsa för den syns bara i ca. 4 sekunder. Sen startar datorn om och man möts av den trevliga rutan som ni ser här nere!
Senaste gången jag såg "blåskärmen" var när jag spelade James Bond 007 NightFire
Vänta här nu. Hur hamnade ni på PC. vs Mac från början? Hans "utbrott" hade med Apple Store att göra.
Det finns ju inte mycket mer att göra än att ligga på och trycka på Apple Store. Att gå över till PC som du funderar på att göra gör inte saken ett dugg bättre. Jag vill inte verka partisk till Apples fördel, men PC strular en hel del, trots XP. Apples OS funkar, kanske inte deras service i alla lägen, PCs OS funkar inte (Undantag Linux), inte heller deras service enligt mig. Men nu blir jag ju partisk ändå....
Ang. virus, för företag skulle Macen kunna spara många slantar. För Macen har nog itne hälften så många virusattacker emot sig som PC har. Så jag väljer ett säkert OS (OS X) istället för ett OS som släpps med säkerhetshål som kan skada mitt OS (Win XP)
Det har sagts förut, jag säger det igen. Båda plattformerna har sina fördelar resp. nackdelar. Gör ditt val
Virus:
Har du ett fullgott virusskydd som uppdaterar sig dagligen så finns det inga som jag känner som har blivit infekterade för att de kör PC.
Motivera istället varför betalar man 63000:- för något som rätteligen borde kostat hälften eller mindre?.
Mikael Risedal
Man behöver ju inte köpa den värsta G5an med apple 20-tums Cinema Display, går ju köpa begie pc skärm och en enkel G5a under 20.000.
Har för mig att jag testa nåt virusprog när jag körde OS8 för några år sen.. men sen har jag aldrig använt något skydd och har aldrig fått något virus, tillskillnad från windows polarna som hela tiden installerar om och uppdaterar både det ena och det andra.
Håller med Christoffer Larsson.
Det här är tjafsigt, jag menar IDG-tjafsigt!
Visst är AppleStore lite väl dåliga på att ta hand om sina kunder. Mina erfarenheter med dem rör sig inte om 63000 kr utan bara 300 kr. Skulle beställa en videokabel till iBooken, fick tala med en britt och bokstavera ALLT, namn, adress. Nånstans försvann väl ett snabel-a för jag fick inte nån kabel. Köpte på inLife istället, när jag tröttnat på att vänta.
Mac som en livsstil och som ett verktyg för formgivning, idéutveckling och gränsförskjutning, och som med sin design och smidiga användarlösningar lockar och uppmuntrar att tänka annorlunda är sannolikt mycket tyngre argument än vad många av oss spontant inser, och som PC-folket inte alls förstår.
Det blev en diskussion som heter duga av mitt inlägg:D
Att jag funderade på att köpa PC istället för Mac hade flera anledningar.
Dels för att jag sitter på företaget som nästan enda Mac användare:( , vilket ställer till problem ibland. Men kanske framförallt som en reaktion på Apples dåliga kundrelationer.
Jag kommer att fortsätta som Mac användare, men kommer kanske inte fortsätta att försöka göra hela företaget Mac vänligt. Det har och göra med bristen på bra ekonomisystem för Mac, bland annat.
Att vara Mac användare är en livsstil. Att vilja gå mot strömmen, att ha krav på kvalitet i livet. Sen är känslan av att vara en del av Mac världen också bidragande.
Mac världen är mer än att bara använda en produkt, det är en kreativ miljö som är förbaskat skön att tillhöra!
Nu drar jag mig ur den här diskussionen, som för min del har handlat om en besvikelse över brist på service i Apple Store/Finans.
Jag kommer att beställa min G5 och 23" skärm hos en av de stora online försäljarna
Göran
Skrevs ursprungligen av klaren
Att vara Mac användare är en livsstil.
Göran
Kanske för vissa. Men troligtvis långt ifrån alla.
Mac OS eller Windows är ganska mycket vilket som idag. Bara att välja det man trivs med för stunden. Varför ska man låsa sig till ett märke/os? För mig har ca varannan dator varit en Mac och varannan en med Windows.
Mac OS eller Windows är ganska mycket vilket som idag. Bara att välja det man trivs med för stunden. Varför ska man låsa sig till ett märke/os? För mig har ca varannan dator varit en Mac och varannan en med Windows.
Du har med andra ord låst dig till två system?;)
Jag vågar påstå att Mac är en livsstil för de allra flesta. Ett aktivt val. Windows ÄR väldigt mycket sämre på nästan alla punkter man kan tänka sig. Framför allt för ovana datoranvändare innebär Mac OS X en rejäl befrielse. Jag har sett detta i verkligheten när jag visat Mac för folk som sedan blivit så imponerade att de själva slängt ut PC'n.
Även när man snackar med inbitna PC-användare på t.ex. Direct Connect idag märker man hur väldigt många har en positiv bild av Mac. De tycker det är lite dyrt kanske, men vore jäkligt fräckt att ha, inte minst de bärbara.
Ciryon
Virus:
Har du ett fullgott virusskydd som uppdaterar sig dagligen så finns det inga som jag känner som har blivit infekterade för att de kör PC.
Motivera istället varför betalar man 63000:- för något som rätteligen borde kostat hälften eller mindre?.
Mikael Risedal
Var det inte nåt virus som härjade nyss.. hmm Winupdate gick ner bl.a.
Skrevs ursprungligen av Andersson
Var det inte nåt virus som härjade nyss.. hmm Winupdate gick ner bl.a.
Jo, och mot det hjälpte inga virusprogram. Bara att man har installerat alla säkerhetsuppdateringar. Med tanke på att microsoft släpper uppdateringar väldigt ofta är det ytterst få användare som installerar dem. Dessutom presenteras säkerhetsuppdateringar i Windows XP/2000 som "pratbubblor" nere till höger i skärmen. Eftersom det hela tiden presenteras meningslös information i de här pratbubblorna ("du har nu pluggat in en USB-mus" t.ex.) så tenderar användare att ignorera dem.
Ciryon
Har man autoupdate på både på sitt virusprogram och Windowsupdate så är virus sällan till problem.
Till min XP maskin har jag fått alla större virus,förutom det senaste "blaster",antagligen p.g.a att allt uppdateras automatiskt.Mitt virusprogram har hittat alla andra och tagit bort dem.
Sätt på autouppdateringen,min rekommendation till er som har PC.Löser antaglien en del problem,men kanske inte alla.
Allt snack om Mac som livsstil får mig att vilja tipsa om en bra bok som kom för något år sedan: Naomi Kleins No Logo!
När jag var tonåring handlade livsstilskriget inte om olika datorer utan var en kamp mellan syntare och hårdrockare. Hårdrockarna var klart flest, men det är ju tydligt att syntmusiken vann till slut.
Kan inte säga att livsstilskriget mellan Mac vs Windows känns lika intressant, men jag håller förstås inte på Windows...