Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprepade fw-diskkrascher?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min första tråd. Joy.

Två skilda fw-diskar har nu kraschat för mig. Jag börjar ana en trend. Om andra på 99mac har liknande problem kanske vi kan identifiera en gemensam nämnare.

För strax under två månader sedan mjukkraschade min externa FW-Maxtor 160GB genom att innehållsförteckningen blev korrupt. Jag kunde inte rädda volymen (jag försökte använda fsck, diskwarrior, norton utilities, diskutility) utan blev tvungen att formatera om skivan.

Veckan därpå köpte jag en ny disk; en FW Maxtor 250GB som tidigare idag *också* kraschade. Jag försökte unmounta den utan framgång flera gånger (finder startade om varje gång jag drog disken till trash) och när jag startade om datorn var volymen oläsbar. Svordomar. Försök med disk utilities och sedan uppgiven omformatering.

Jag kör 10.2.6 på en TiBook 500. Jag har inte behandlat någon av diskarna hårdhänt så jag vill utesluta plötsligt hårdvarufel som felorsak. Och eftersom dagens krasch inte skedde parallellt utan bara drabbade en av diskarna så vill jag också utesluta strömspikar.

Har någon annan av er också upplevt *återkommande* fall av att filsystem på externa fw-diskar blir korrupta?

Jag funderar på om Maxtor sålt dåliga diskar till mig, eller om det är Jaguars hantering av HFS+system på FW-diskar som är buggig. Jag har sällan ryckt ut fw-kabeln ur datorn innan unmount, utan låtit datorn stänga skivorna ordentligt innan jag dragit ut alla sladdar. Den här senaste kraschen föregicks inte heller av att jag drog ut sladden medan disken var aktiv (eller något annat dumt som kan leda till felaktig innehållsförteckning).

Citat:

Jag har sällan ryckt ut fw-kabeln ur datorn innan unmount, utan låtit datorn stänga skivorna ordentligt innan jag dragit ut alla sladdar.

Betyder det att du ändå har dragit ur kabeln utan att avmontera disken vid några tillfällen? Inte bra, i så fall. Jag brukar dra ner FW-disken i papperskorgen, vänta 10 sekunder så att disken verkligen hinner spinna ner och avmontera sig (fånigt uttryck ) och sen dra ur kabeln. Har ingen Maxtor, men väl två LaCie och en One-disk och har aldrig haft några problem med dessa. Hot-swappar flera gånger i veckan.

Citat:

Betyder det att du ändå har dragit ur kabeln utan att avmontera disken vid några tillfällen?

Det har väl hänt alla, men eftersom Finder skäller ut en med en arg varningsdialog så var det länge sedan. Jag är rätt övertygad om att alla unmounts gått rätt till senaste dagarna. Sista veckan har jag förresten inte ens avmonterat disken, utan bara låtit den somna tillsammans med datorn varje kväll (datorn och disken har stått ihopkopplade på mitt skrivbord nu i över en vecka sedan jag kom hem från semestern).

Något jag funderat på är om jaguar slarvar med att "stänga" diskarna i samband med att datorn somnar.

Har förresten någon positiva erfarenheter av Norton FileSaver, eller är det något som ska undvikas? Jag undrar om det kan hjälpa mig att rädda datan vid krascher (genom att ha backups på volymdata).

Kör också 2 st FireDiskar, En Maxtor 120Gb en 200Gb, på 200gb.

200Gb disken lät som någon slog i den och ville ut men nu har den blivit tyst, också i början så försvann den från skrivbordet och enda lösningen var att göra en formatering på nytt.

Sen har de fungerat, verkar som man måste vänja dem lite i början:-)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 18:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Kör också 2 st FireDiskar, En Maxtor 120Gb en 200Gb, på 200gb.

200Gb disken lät som någon slog i den och ville ut men nu har den blivit tyst, också i början så försvann den från skrivbordet och enda lösningen var att göra en formatering på nytt.

Sen har de fungerat, verkar som man måste vänja dem lite i början:-)

LaCie hårddisklådor bör inte formattera av Apple Skivverktyg. Det kan bli problem.
Använd LaCie medföljande formatteringsprogram och då fungerar allt utan problem.
Till Anders: Följde det med formatteringsprogram med dessa Maxtor lådor ? Läs manual som de rekomenderar vilken formatteringsprogram ska användas.

Kört både Lacie och en Maxtor disk i snart två år utan ett enda haveri, Firewire är klockrent för lagring.

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 20:06

Jag har haft liknande problem med 2 st LaCie D2 diskar, men jag har kört dom både på min Tibook med 10.2.6 och på min G4 med OS 9.22. Finns nån gammal tråd med mitt problem. Jag lyckades aldrig lista ut varför detta hände och jag har inte använt diskarna annat än på Tibooken på ett tag nu, där funkar dom bra, även om jag då och då glömmer bort mej, rycker ur sladden och drar iväg med datorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-18 00:49

Har en extern 80gigs Maxtor, som brukar sacka ner och ibland bara försvinna med medellandet "En fw disk har …", händer oftast när jag kör in en av mina kompisars iPodar, men även när jag tryckt in en DV-kamera… Maxtor kanske inte gillar apple så mycket…:mad:

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 16:31

Jag börjar också ana en ond trend.

Min halvårsgamla externa Maxtor 250GB firewire-disk håller på att dö nu. Håller just nu på och backar upp data från den sista kvarvarande partitionen...

De andra två partitionera har gått och dött, och inget diskräddningsprogram verkar bita. Som tur är fanns där inga riktigt kritiska data, men jag ska ändå försöka plocka lite saker därifrån med Data Rescue.

Jag har ända sedan disken var ny varit noga med att avmontering och nedspinning av disken när man kopplar ur den o.s.v. Den har inte heller utsatts för något yttre fysiskt våld, mer än så den enda slutsatsen jag kan dra är att Maxtor gör riktiga skit-diskar.

Nu funderar jag på att köpa en ny IDE-disk och klämma i Maxtor-lådan, för jag förutsätter att det är disken och inte firewire-bryggan i lådan som det är fel på. Nån ny disk från Maxtor vill jag inte ha, även om jag har garanti kvar.

Har en kompis som köpten en LaCie PocketDrive (20GB tror jag) till sin nya G4 sawtooth. LaCie-disken kraschade bara efter en vecka, han fick en ny av LaCie som också krachade. Efter att den tredje LaCie disken kraschade fick han nog. Antagligen något med G4:an som gjorde att det krachade, kanske strömpikar?? Idag är han en nöjd iPod-ägare istället.

Jag har själv en LaCie PocketDrive 20Gb sedan 2 år tillbaka som jag kör till min iBook samt kopplar in och ur på en massa andra burkar. Det har fungerat smärtfritt och jag är helnöjd med den. Jag avmonterar alltid den och väntar några sekunder innan jag drar ur FW-sladden.

1
Bevaka tråden