Min första tråd. Joy.
Två skilda fw-diskar har nu kraschat för mig. Jag börjar ana en trend. Om andra på 99mac har liknande problem kanske vi kan identifiera en gemensam nämnare.
För strax under två månader sedan mjukkraschade min externa FW-Maxtor 160GB genom att innehållsförteckningen blev korrupt. Jag kunde inte rädda volymen (jag försökte använda fsck, diskwarrior, norton utilities, diskutility) utan blev tvungen att formatera om skivan.
Veckan därpå köpte jag en ny disk; en FW Maxtor 250GB som tidigare idag *också* kraschade. Jag försökte unmounta den utan framgång flera gånger (finder startade om varje gång jag drog disken till trash) och när jag startade om datorn var volymen oläsbar. Svordomar. Försök med disk utilities och sedan uppgiven omformatering.
Jag kör 10.2.6 på en TiBook 500. Jag har inte behandlat någon av diskarna hårdhänt så jag vill utesluta plötsligt hårdvarufel som felorsak. Och eftersom dagens krasch inte skedde parallellt utan bara drabbade en av diskarna så vill jag också utesluta strömspikar.
Har någon annan av er också upplevt *återkommande* fall av att filsystem på externa fw-diskar blir korrupta?
Jag funderar på om Maxtor sålt dåliga diskar till mig, eller om det är Jaguars hantering av HFS+system på FW-diskar som är buggig. Jag har sällan ryckt ut fw-kabeln ur datorn innan unmount, utan låtit datorn stänga skivorna ordentligt innan jag dragit ut alla sladdar. Den här senaste kraschen föregicks inte heller av att jag drog ut sladden medan disken var aktiv (eller något annat dumt som kan leda till felaktig innehållsförteckning).