Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigaset lanserar prylhittare

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För den som då och då glömmer nyckelknippan eller var bilen står parkerad finns det hjälp att få. Gigaset lanserar G-tag, en liten Bluetooth-pryl som håller reda på var du gjort av det viktigaste.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-17 17:11

BT gör väl att räckvidden blir väldigt begränsad, så den stooora parkeringen på ICA (eller IKEA) kan nog fortfarande kräva lite spring i benen.

Upp till 30 meters räckvidd säger dom så någon ICA Maxi-parkering är inte att tänka på.

Går batteriet att byta själv om man är teknisk kunnig?

Ursprungligen av kenjon:

BT gör väl att räckvidden blir väldigt begränsad, så den stooora parkeringen på ICA (eller IKEA) kan nog fortfarande kräva lite spring i benen.

Appen kommer ihåg senaste platsen. Så det ska funka.

Ursprungligen av Chaosstar:

Går batteriet att byta själv om man är teknisk kunnig?

Ja.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-18 13:46

För den som inte vill vänta på dessa finns ju Kensingtons donglar redan. Gav två stycken till pappa (75 år) i julklapp. Räckvidden är ju inte något att skryta med men nycklar är ju små och kan gömma sig även inom ett begränsat område som en lägenhet eller ett kontor. De kan hamna i en klädhög eller mellan soffans kuddar osv. Sedan brukar det alltid finnas en funktion "senast tillgänglig" där man på en karta får upp sist telefonen kontakt med donglen. Då kanske man ser att man glömt nycklarna eller prylen på kontoret eller i bilen på parkeringen osv.

Fungerar precis som The Tile.
https://www.thetileapp.com
Köpte för någon månad sedan och det fungerar OK. Kommer ihåg senaste plats och använder BT när man är nära den. Köpte 4 st för nästa 700kr med införsel moms från USA.
Satte på barnens nyckel (tagg) knippa och har använt funktionen ett antal gånger och det fungerar.

Ursprungligen av Thomas Jonsson:

Fungerar precis som The Tile.
https://www.thetileapp.com
Köpte för någon månad sedan och det fungerar OK. Kommer ihåg senaste plats och använder BT när man är nära den. Köpte 4 st för nästa 700kr med införsel moms från USA.
Satte på barnens nyckel (tagg) knippa och har använt funktionen ett antal gånger och det fungerar.

Fast batteriet räcker väl bara ca. 1 år sen måste man byta ut enheterna?
Men funktionen verkar vara densamma.

Ursprungligen av keptang:

Fast batteriet räcker väl bara ca. 1 år sen måste man byta ut enheterna?
Men funktionen verkar vara densamma.

Ja det är nackdelen, får ju se vad kostnaden för det blir...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-20 01:36

Har fått hem ett test ex av G-tag som jag provat.

Batteriet går att byta på denna icke vattentäta enhet. Tre små torxskruvar sitter i botten. Trist att man inte lagt in en packning, nu är enheten lika fuktskyddad som en TV-fjärr.
Mitt största problem var dels att den tappade kontakt trots att enheten låg bredvid mobilen, samt att appen reagerar så långsamt och otydligt. Avståndet från taggen visualiseras med olika färger på ringarna och en liten ljusgrå textskyld. Går man runt och letar vill man ju kunna vifta med mobilen och då kan man inte se skärmen. Här hade ett "pling" passat ypperligt. Eller en "homing"signal.

Väntar med spänning på uppdateringar av appen. Kan bli bättre, men nu är den inte bra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-28 13:33

Och nu är Kinakopian på ebay beställd.

Ursprungligen av reboot81:

Och nu är Kinakopian på ebay beställd.

Var den bra?

Sitter och söker runt nätet för någon sån här pryl till mina nycklar etc.
Någon mer som har hittat andra bra fungerande där man kan byta ut batteriet som har pip?
(så tile är inte intressant)

Senast redigerat 2015-07-10 21:13
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-10 23:23
Ursprungligen av panther:

Var den bra?

Sitter och söker runt nätet för någon sån här pryl till mina nycklar etc.
Någon mer som har hittat andra bra fungerande där man kan byta ut batteriet som har pip?
(så tile är inte intressant)

Oj, hade glömt av den här. Och dessutom förlagt den i flytten...
Startade upp appen och fann den betydligt fortare än Gigaset-dosan. Varför? Jo här kan man skicka pip samt att man får en indikation i % på signalstyrkan. En svag lysdiod lyser oxå. Gigaseten piper inte, och visar styrkan i 4 fasta steg. (En uppdatering har lagt till ljud på mobilen när man söker, lite som ett radareko.)

Det här är en billig kinakopia. Plastig, ingen gummipackning och en mobilapp som... ja den är billig. Appen heter "Small Lovely"!
Den skryter med flera funktioner, selfie, anti-lost och find.
Selfie gör att man kan använda enheten som fjärrutlösare. Det gör den utan problem. Find är själva hitta-prylen-funktionen. Man ser på karta vart den senast syntes (den här funktionen har Gigaset problem med). Dock lider appen av samma problem som Gigaset: endast karta, ingen satellitbild.
Anti-lost är en funktion jag inte får att fungera. Jag har alla notiser på och tappar den anslutningen (jag tog ur batteriet, dessa rackare har bra räckvidd!) så säger appen till, om den är igång och aktiv. Byter jag till en annan app eller till hemskärmen så är den knäpp tyst när anslutningen försvinner.
Själva enheten är tunnare än Gigaset, annars likvärdig i storlek.

Min slutsats är att "Small Lovely" är en bättre produkt om man vill hitta borttappade saker, trots den udda appen och den plastiga konstruktionen. 70kr är inte heller fel, så det blir till att beställa 2 till.

Senast redigerat 2015-07-10 23:54
Ursprungligen av reboot81:

Min slutsats är att "Small Lovely" är en bättre produkt om man vill hitta borttappade saker, trots den udda appen och den plastiga konstruktionen. 70kr är inte heller fel, så det blir till att beställa 2 till.

Tack, ja kanske är det så...
Har läst mycket konstigheter om sådana här grejer som blivit backade på diverse sajter, och det verkar vara en hel del folk som inte ens får sina produkter eller får vänta oändligt och sen funkar inte grejerna nå't vidare. tex trackr bravo som det förväntades mycket av. Har liksom ingen lust att lägga ut 700-1000:- och inte veta vad f*** man får.
Kineserna kanske har bättre moral ibland för sin billiga 'skit'. Lätta och trevliga att handla av i alla fall. Hittills nöjd med annan kina-shopping.
Kanske blir några 'small lovely's' ? ska läsa runt lite mer när jag har tid.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-11 10:21

Du hittar den för 52kr inkl frakt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 01:08

Kan nu berätta att kinaskitens batteri (antagligen) dog i november nån gång.
Vilket såklart bekräftades häromdagen när det var skarpt läge:
(irriterad kvinnlig röst) -Har du tappat bilnyckeln när ni gjorde snögubbar??? Ni var ju ute i två timmar!!! Nyckeln låg tack och lov under skohyllan och inte i skogen.
Samtidigt tuffar G-tagen på. Dessutom har tyskarna uppdaterat appen frekvent med nya funktioner.
Blir en tur till elgiganten som just nu erbjuder 3st för 398kr.

Köpte några small lovelies…som jag sen i princip glömde bort att jag hade.
Är nog rätt bra på att hålla ordning på mina nycklar
En gick det att byta batteri på efter kanske 6mån och få igång igen, 3 andra gick inte.

Har googlat på andra sådana här grejer och det verkar vara rätt dåliga omdöme ganska rakt över.
Generellt har jag fått en uppfattning att kanske ~50% är någorlunda nöjda för att förenkla det.
Så några nya blir det inte för min del. Ska leta snygga nyckelringar istället.
Väntar nog tills sånt här har utvecklats lite mer, får komma ur ’beta-stadiet’ först innan jag tycker
det är värt att slänga upp ett par hundra per tag.
Kanske till 5.0 Bluetooth kommer…?

1
Bevaka tråden