Hej Alla kloka!
Har en 24" Alu iMac (Mid 2007) som vi använder som butiksdator på jobbet. (mest för att enkelt kunna ta fram priser och offerter till kunder)
För ett tag sedan, efter att ha varit otroligt långsam under en längre tid, dog den helt och när datorn skulle starta upp så kom endast den gråa mappen med ett frågetecken upp.
Efter mycket läsande så verkade det ju som att Hårddisken hade gett upp, inte mycket att göra, och nu har jag äntligen fått tummen ur och har bytt hårddisken.
Jag följde denna guide: http://www.99mac.se/artikel/5618-guide-skapa-... och använde Diskmaker X för att skapa en Bootbar USB med Yosemite.
Nu när jag startar datorn och håller in Alt så kommer först enheten upp (perfekt! tänker jag) dubbelklickar på den gula USB-disk ikonen och Äpplet kommer fram, efter ett par sekunder så kommer en en "progress bar" upp under äpplet, och den börjar ladda.
Efter ett 10-tal sekunder, när mätaren har kommit ca. 1/6 av vägen så svartnar allt, och datorn stänger av sig.
Har testat flera gånger, och även testat att hålla in Cmd+R, och endast hålla in C under uppstart med samma problem.
Vad har jag missat? Är det så att hårddisken kanske inte var trasig, kan det ha varit något annat som lagt av?
En liten uppdatering:
Jag testade att återställa PRam med "Alt+Cmd+P+R", då hände något som inte har hänt på länge, startljudet lät, det har det inte gjort någon gång sedan datorn kraschade..
Vet inte om det har någon betydelse..
Tacksam för hjälp.
/Christopher