Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX på ny HDD, men datorn vill inte!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla kloka!

Har en 24" Alu iMac (Mid 2007) som vi använder som butiksdator på jobbet. (mest för att enkelt kunna ta fram priser och offerter till kunder)

För ett tag sedan, efter att ha varit otroligt långsam under en längre tid, dog den helt och när datorn skulle starta upp så kom endast den gråa mappen med ett frågetecken upp.

Efter mycket läsande så verkade det ju som att Hårddisken hade gett upp, inte mycket att göra, och nu har jag äntligen fått tummen ur och har bytt hårddisken.

Jag följde denna guide: http://www.99mac.se/artikel/5618-guide-skapa-... och använde Diskmaker X för att skapa en Bootbar USB med Yosemite.

Nu när jag startar datorn och håller in Alt så kommer först enheten upp (perfekt! tänker jag) dubbelklickar på den gula USB-disk ikonen och Äpplet kommer fram, efter ett par sekunder så kommer en en "progress bar" upp under äpplet, och den börjar ladda.
Efter ett 10-tal sekunder, när mätaren har kommit ca. 1/6 av vägen så svartnar allt, och datorn stänger av sig.

Har testat flera gånger, och även testat att hålla in Cmd+R, och endast hålla in C under uppstart med samma problem.

Vad har jag missat? Är det så att hårddisken kanske inte var trasig, kan det ha varit något annat som lagt av?

En liten uppdatering:

Jag testade att återställa PRam med "Alt+Cmd+P+R", då hände något som inte har hänt på länge, startljudet lät, det har det inte gjort någon gång sedan datorn kraschade..
Vet inte om det har någon betydelse..

Tacksam för hjälp.
/Christopher

Senast redigerat 2015-07-10 09:46
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-12 17:31

Har du partitionerat hårddisken med Skivverktyg?

Ursprungligen av kenjon:

Har du partitionerat hårddisken med Skivverktyg?

Förmodligen inte, eftersom datorn lägger av under uppstarten. Han har nog inte kommit så långt som till Skivverktyget ännu, gissar jag.

Till TS:
- Exakt vilken iMac-modell är det?
- Hur mycket minne (RAM) har den?
- Vad är det för hårddisk du har monterat? (märke, modell, storlek)

Har du testat Internet Recovery? Dvs. starta upp med Cmd+R och ladda ned och köra en för modellen avsedd recoverypartition från nätet?

Ursprungligen av pushloop:

Har du testat Internet Recovery? Dvs. starta upp med Cmd+R och ladda ned och köra en för modellen avsedd recoverypartition från nätet?

Internet recovery finns inte på en modell från 2007.

Ursprungligen av Borttaget:

Internet recovery finns inte på en modell från 2007.

Precis, kom med maskiner som levererades med Lion, 2011.

Senast redigerat 2018-07-23 13:29

Det är en 24" iMac, modell: EMC 2134 med Intel 2,4GHz med 4GB RAM.

Disken som satt i har jag för mig var en Seagate Barracuda 1TB, och den nya disken är en WD Caviar green 1TB. (Båda är på jobbet, så har inte exakt modellnummer på dom, men kan ta fram det i veckan)

Den tidigare disken bytte jag för ca 5 år sedan när originaldisken dog.

Har som sagt försökt alla olika startkommandon som jag läst eller hittat, men i alla fall så kommer antingen äpplet upp och sedan progress bar'en upp och som endast laddar en stund, sedan dör datorn..
Eller så får jag upp vilken disk jag vill starta, och där stan bara USBstickan som jag skapade med Diskmaker X.. Och när man väljer denna så blir det samma resultat, datorn dör efter att den laddat ett tag.

Har inte fått fram skivverktyg heller, så har inte kunnat partitionera om hårddisken till rätt format heller, så funderar på om jag kan plocka ur disken och koppla den externt till min MacBook PRO och installera OSX på så vis?

Eller har jag helt enkelt missförstått mappen med frågetecken? Är den inte att disken är oläsbar/skadad..?

Tack för er hjälp!
/C

1
Bevaka tråden