Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Dual 2Ghz är försenad enligt Macoteket & Apple...

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har pratat med 4 olika på InWarehouse, dem säger fortfarande att imorgon kommer dem, beställer man nu har du den inom ett par dagar.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-14 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag väntar på Mac:en, den är väl värd att vänta på, en JO det är en överasskning om de inte kommer innan slutet av oktober in i november, jag kan räkna med 1-3 veckor senare men inte 3-4 månader. Man vill ju jobba i mac miljö och OS-X, har ju licenser på Cubase mm för ett antal tiotusenkronor.. När man tänker på att sitta vid PC så är det som att licenser och sånt inte hör till PC utan där är det bara piratkopiering som gäller.

när man säger att man skall köpa XP till en Pc, får man onda blickar... men det köper du väl inte!! Men om folk betalar för programmen kanske dem blir bättre också.

Nää mitt folk, det blir min G5:a ändå, trots väntan. Jag hoppas bara att för en gång skull få den innan julafton.

update: 14 augusti

Leveranser av Dual G5

* Enligt Macoteket är deras leveranser 10 September

* Enligt InWarehouse så har dem fått Augusti spikat av Apple

* Enligt Apple Store slutet av oktober

* Enligt Macworld skall alla skeppas i
Augusti

Är det så att Apple Store får sina senare kanske??

*EN PUST A LÄTTNAD* Trodde du skulle hoppa över till andra sidan!

Jag kom på mig själv sneglades på andra sidan igår efter dina tidigare inlägg, skrev till min kontakt på Apple har inte fått svar men bara som en EXIT ut om det skiter sig helt med leveranserna! Men jag skall ha en Apple om det så blir på min dödsbädd! )) Tanken på att gå över till en PC dator känns avlägset!

Jag stödjer er alla som väntar i er kamp! Men vad vi skall vara stolta med våra G5:or snart!

Skall bara ha en backup plan:-)

Fick en grym spec på en PC ..

Men jag ger Apple en chans nu först.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 15:40

När det gällde förra powerbooken så kom den ut i butik före den leverades till kund. Vi får se när den kommer men Dell bland annat har fått på pälsen i media för ett år sedan när det gällde sena leveranser. En ny processorgeneration hade hunnit komma innan personal pc:n leverades. Det lär inte bli så här.

låter som om dom har fel! apple store uppger inte felaktig leverans för skoj skull...7-10 veckor stämmer nog...tyvärr

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag har pratat med 4 olika på InWarehouse, dem säger fortfarande att imorgon kommer dem, beställer man nu har du den inom ett par dagar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
låter som om dom har fel! apple store uppger inte felaktig leverans för skoj skull...7-10 veckor stämmer nog...tyvärr

Senaste svaret jag fick från Apple Store när jag frågade om det blivit förseningar på G5 2x2 GHz så sa de att att den beräknade leveranstiden gäller från dagen då man beställer. Inte helt ologiskt :rolleyes:
Det jag försöker komma fram till är att även om G5orna skulle börja levereras till de första kunderna i morgon så kommer nya beställare (iaf via Apple Store) få vänta ca 7-10 veckor på sina maskiner. Därför betyder inte nödvändigtvis en byggtid på 7-10 veckor på en ny order betyda att G5-produktionen är försenad.

Tyvärr ska man nog inte hoppas på för mycket... personligen är jag nästan på väg att avboka ordern och vänta på nästa revision istället. Väntar med förfäran på min senaste orderstatus...

  • Medlem
  • 2003-08-14 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
låter som om dom har fel! apple store uppger inte felaktig leverans för skoj skull...7-10 veckor stämmer nog...tyvärr

Från när man beställer ja!

Prata med en kille på AppleStore idag, han kunde garantera mig en G5:a Dual om jag beställde hos han idag, så skulle jag ha den om 2 veckor!!!

Vad sägs om detta då?

Bara det att jag redan beställt från www.powerpc.se (vilket känns som ett säkrare kort) , men kul o kolla.

Även alla återförsäljare inom Sverige skall få sina inom 4 veckor, om 2 veckor går båten med massa G5:or till Sverige, enligt han.

Senast redigerat 2003-08-14 18:33
  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 18:23

Visst känns det tryggt att alla besked är så samstämmiga varifrån de än kommer...?;)

  • Medlem
  • 2003-08-14 18:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Prata med en kille på AppleStore idag, han kunde garantera mig en G5:a Dual om jag beställde hos han idag, så skulle jag ha den om 2 veckor!!!

Vad sägs om detta då?

Bara det att jag redan beställt från www.powerpc.se (vilket känns som ett säkrare kort) , men kul o kolla.

Även alla återförsäljare inom Sverige skall få sina inom 4 veckor, om 2 veckor går båten med massa G5:or till Sverige, enligt han.

Då får vi hålla tummarna att inte båten förliser!;)

Vi får väl åka jämte med varsin motorbåt och om den skulle sjunka hoppa över och ta med sig varsin G5:a.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-14 21:00

Även jag har beställt dual CPU G5 och det gjorde jag dagen efter nyheten, för jag visste att det är turordningslista.
För Apple vill inte ha stora lager, högst 3 dagar vad jag minns.
Jag har stort tålamod att vänta
Om det skulle dröja flera veckor till så vet jag ändå att man får världens snabbaste datorn (eller första 2x64 bit CPU persondator)

Nu har Apple nåt att skylla på:

Citat:

Power outage affects G5 chip production

I USA var detta om nån sovit de senaste dagarna.

Kanske man skall kolla upp PC världen vad dem har för system att erbjuda: Vad sägs om PIIII med GARANTERAD Funktionalitet!

Iallfall till musik, låter som en dröm!

http://www.audiomaster.net/produkter/studio7.html

Ringde som en idiot och försökte få tag i dem, men kom på att det är Lördag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Kanske man skall kolla upp PC världen vad dem har för system att erbjuda: Vad sägs om PIIII med GARANTERAD Funktionalitet!

Hmpff...

  • Medlem
  • 2003-08-17 10:13

Ta det lugnt... Den kommer...

Håll ut... Den kommer...

G5 är ju gjord för all media hantering...

Så vänta.....vänta....vänta

Men när man inte kan producera efter sålt sin G4:a nu i Augusti och missar sin chans till Eurovision song contest 2004 som skall vara inne September!!

BLir man sur.. Augusti i all ära, men 2-3 månader extra är för mkt bara.

Men jag skall hålla ut, överger inte mac så lätt. Men får jag höra att det blir någon mer förkjutning nu om nåt kärnkraftverk som gått sönder, eller alla på fabriken blir sjuka, så får jag byta plattform helt enkelt.

5-10 September är min väntan slut, har den inte kommit då!!!

  • Medlem
  • 2003-08-17 21:26

Jo jag vet vad du menar..... jag vet nästan precis hur du känner dig.... =(

Jag hoppas på att vi kanske har fått en revision redan... jag menar SÅ mycket beställningar kan det inte ha gjorts... iallafall inte på värstingen som vi väntar på.... men men det är väl bra att den är populär...;)

Så här skriver säljare på eBay gällande 1,6Ghz varianten.......

We expect delivery of our G5 inventory sometime between August 20th-September 10th. If you buy this unit now, we will guarantee you delivery from our first allocation we receive. Apple is currently quoting 9-10 week delivery times from today! We'll have them in late August or early September!

Goda nyheter?

The New York Times reports that Apple has over 100,000 pre-orders of the Power Mac G5 and that the new 64-bit computer will be available in US "today" (Monday), while Adobe's free G5-optimized Photoshop plugin will be available on Tuesday, which Adobe says "will improve Photoshop's performance on Apple's G5 computers by 75 to 200 percent, depending on the operation."

Och detta innebär för vanliga svensson!!

att dem snart kommer till Sverige eller vaddå?

Naturligtivis är det något positivt i alla fall, då många blivit oroliga att de skulle komma först i oktober.

Desto snabbare de levereras i USA desto snabbare kommer de till övriga länder. Så räkna med minst 2 veckor till, förutsatt att NY Times har rätt.

Men det här snacket om Apple Store.. beställer man idag så är det 7-10 veckor leverans, alltså från den dag man beställer.
Men som i mitt fall beställt från en återförsäljare dagen efter kyenoten får jag då vänta tills alla på Apple Store fått sina, eller hur fungerar det med oss, är Apple Store prioriterad först?

Pratade med en kille på AudioUnits om deras PC Studio 7, enligt han så kommer G5:an December enligt vissa rykten, men så långt iväg tor jag själv inte på.. Vilket fall som helst den är värd att vänta på efter ha kollat vad PC kan erbjuda.

Får betala 29.000:- för PC med liknande prestande i.f.s moderkort som inte har varken ljudkort eller firewire utan alla komponenter noga utvalda för optimal prestanda alla firewire ligger som instick. Detta gör att dem GARANTERAR att det fungerar och livslåg support..

Men som sagt det blir en G5 iallfall..

Kom igen, litar du mer på vad en pcsäljare säger än säg NY Times?

De verkar relativt säkra på sin sak får man säga. De ger t om ett datum (imorgon tisdag) för Adobes Photoshop-plugin.

Jag tror inte du ska tänka alltför mycket på vad en pcsäljare säger om G5-leveranser.

PS: Vilken tillverkare säger _inte_ att deras grejor fungerar? Det låter inte speciellt förtroendeingivande att de måste garantera att något fungerar. Det förväntar man sig när man köper något.

Säger inte att en PC säljare går att lita på, nej men man behöver ju inte stänga ute hela världen bara för man är mac-användare. Han som jobbade där kör själv en G4:a!

Och lite kul är ju att du säger en PC användare kan man inte lita på, kan man det med Apple?

Jag överger inte mac för PC, men jag blir inte dum i huvudet heller bara för man kör mac!

Vi kan bara sitta och vänta tills dem kommer till Sverige.

Inget av rykterna angående leveranser är mer eller mindre trovärdiga.

När den kommer så kommer den.. och jag tror personlign inte att Apple vill att dem skall komma i Oktober när dem sagt Augusti.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Kom igen, litar du mer på vad en pcsäljare säger än säg NY Times?

Du har en poäng där Jon. Men, det riktigt märkliga är att är att vi kunder skall vända oss till NY Times för att få trovärdig information angående Apple. Borde inte Apple själva ha den pålitliga informationen och sprida den vidare till sina kunder, kan man tycka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Och lite kul är ju att du säger en PC användare kan man inte lita på, kan man det med Apple?

Det är väl rimligt att anta att Apple borde ha säkrare informationskällor om sin egen produktion än oberoende bedömmare som en PC-försäljare.

Det har inte med Mac eller PC att göra. Någon har mer info än en annan, helt enkelt.

Bevaka tråden