Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om hur jag själv byter HD på en iMac 27" mitten 2010?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-05 22:43

Hej 99'ers....

Har en iMac 27" som behöver en ny HD, några smarta svar på hur jag byter detta själv och var man kan hitta lämpliga och behjälpliga sugkoppar etc. Finns bytespack att köpa i USA, men det är överkurs.

Har för avsikt att sälja den, så det blir en vanlig SATA, gärna tips om märke och höest länk till bra val från nätbutik.

Tänkte isf installera Yosemite, hur går man vidare med stegen efter bytet och partitionering etc. så jag kan få hem mjukvaran via Apple Store?

Tacksam för tips och gärna vad jag bör tänka på.

MVH

Maths

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-06 00:48

Varför sugproppar överhuvudtaget? Kör in naglarna mellan glas och chassi, släpper riktigt enkelt.
(Från tråden http://www.99mac.se/forum/t/279860-imac-27-i7... )

Har öppnat min och andras 27" flertalet gånger. Använder kreditkort och de lite tunnare "medlemskorten". Naglar funkar oxå. Tänk bara på att glaset är skört och att skaddarna sitter knepigt. Går att byta disk utan att koppla loss alla sladdar. De 8 skruvarna som håller fast skärmen sitter nära magneterna, var beredd med pincett/tång när du tar ut och sätter i skruvarna.
Damm behöver du inte oroa dig över, små partiklar syns ej när skärmen är igång.

Lycka till!

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 01:22

Tack, jag har sett länk till ifixit tid. men denna var ny, kollar!

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 01:24
Ursprungligen av reboot81:

Varför sugproppar överhuvudtaget? Kör in naglarna mellan glas och chassi, släpper riktigt enkelt.
(Från tråden http://www.99mac.se/forum/t/279860-imac-27-i7... )

Har öppnat min och andras 27" flertalet gånger. Använder kreditkort och de lite tunnare "medlemskorten". Naglar funkar oxå. Tänk bara på att glaset är skört och att skaddarna sitter knepigt. Går att byta disk utan att koppla loss alla sladdar. De 8 skruvarna som håller fast skärmen sitter nära magneterna, var beredd med pincett/tång när du tar ut och sätter i skruvarna.
Damm behöver du inte oroa dig över, små partiklar syns ej när skärmen är igång.

Lycka till!

Tack det var bra info för jag funderade just på om man kunde lyfta ut fronten utan sugkoppar, förstår att det är tight med skruvar, det är torch om jag är rätt på det? Prövar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-06 12:22
Ursprungligen av Maths:

Tack det var bra info för jag funderade just på om man kunde lyfta ut fronten utan sugkoppar, förstår att det är tight med skruvar, det är torch om jag är rätt på det? Prövar.

Japp tror det är T10. Tror du behöver en mejsel, knske för trångt med bits.
Jag lossar alltid överdelen av skärmen, i nederdelen hakar du loss glaset, sitter med metallpinnar.

Stor hjälp är om du har någon som håller fast slärmen när du drar, så den inte vickar fritt.
Även den här länken är bra, dock behöver du inte göra krokar, räcker med att lyfta upp med en liten mejsel i var sin sida. Och en vän som håller i skärmen, alternativt har du en bok i munnen som du kilar in under skärmpanelen...

Senast redigerat 2015-08-06 12:53
  • Medlem
  • 2015-08-06 13:23

@reboot81 Vad bedömer du att man behöver för mek-kunskaper för att byta hårddisken? Jag har skruvar en del PC samt i min Mac Mini flera gånger. Men iMacen känns knepigare när man måste ta bort hela skärmen.
Skulle behöva hjälpa min mor att byta hårddisken i hennes iMac 21,5" 2009.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-06 13:50

På ifixits sida står det vilka verktyg man behöver. Storlek på torx-mejslar m m.
Jag har bytt utan att ta bort alla kontakter till skärmen, det bör gå att vinkla upp den så man kommer åt disken ändå. Antingen ber man någon hålla den upprätt eller så riggar upp den och förankrar den med gaffa.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-06 19:23
Ursprungligen av Dalle:

@reboot81 Vad bedömer du att man behöver för mek-kunskaper för att byta hårddisken? Jag har skruvar en del PC samt i min Mac Mini flera gånger. Men iMacen känns knepigare när man måste ta bort hela skärmen.
Skulle behöva hjälpa min mor att byta hårddisken i hennes iMac 21,5" 2009.

Om det inte skiljer avsevärt mellan 21,5 och 27 så är det inte toksvårt. Man får gå försiktigt fram och lirka med kontakterna. Ta kort på hur de sitter så vet du när de skall sättas tillbaka. Eller märk upp med tejp eller nåt.
Jag brukar starta upp datorn när jag bara har glaset kvar för att kolla så allt funkar. Blås bort damm och sätt ihop, det fixar du säkert!

Ps. När du ändå har datorn isär så kan det vara berättigat att koppla loss skärmen helt så att du kan gå ut på balkong/farstu med datorn och blåsa bort 6års damm. Ds

Ursprungligen av Maths:

Har en iMac 27" som behöver en ny HD, några smarta svar på hur jag byter detta själv och var man kan hitta lämpliga och behjälpliga sugkoppar etc. Finns bytespack att köpa i USA, men det är överkurs.

Om du ändå vill ha nåt hjälpmedel till glaset så kan jag berätta att jag köpte "vakuumlyftare" på Biltema till min 21,5-tummare.

Det räckte faktisk med en, för jag kunde lossa ena övre hörnet först, lägga nåt emellan så det inte sögs ner igen, och sedan lossa det andra. Med två hörn fria kan man vinkla bort glaset och lyfta uppåt.

Ursprungligen av Maths:

Tänkte isf installera Yosemite, hur går man vidare med stegen efter bytet och partitionering etc. så jag kan få hem mjukvaran via Apple Store?

Funkar datorn nu, eller har du en annan Mac? Det smidigaste är om du skapar dig ett USB-minne med installeraren på. Annars behöver du nåt annat system för att komma åt App Store, för jag tror inte din dator är så pass ny att du kan återställa direkt över Internet. (Du fick en trave DVDer med den, väl?)

Läs hur du gör här.
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Sen, om du installerar en HDD som inte har Apples firmware på sig kommer temperatursensorn att ge ett felaktigt värde. Så i början kommer fläkten att gå på högvarv, men det kan du lösa med HDD Fan Control.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-06 22:29

Eller smcFanControl, som är gratis.

http://www.eidac.de

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 22:29
Ursprungligen av reboot81:

Japp tror det är T10. Tror du behöver en mejsel, knske för trångt med bits.
Jag lossar alltid överdelen av skärmen, i nederdelen hakar du loss glaset, sitter med metallpinnar.

Stor hjälp är om du har någon som håller fast slärmen när du drar, så den inte vickar fritt.
Även den här länken är bra, dock behöver du inte göra krokar, räcker med att lyfta upp med en liten mejsel i var sin sida. Och en vän som håller i skärmen, alternativt har du en bok i munnen som du kilar in under skärmpanelen...

Tackar, noterar ang. T10 etc. ;o) Gäller att bara vara försiktig och gärna två som lyfter försiktigt.

Maths

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 22:33
Ursprungligen av Konrad:

På ifixits sida står det vilka verktyg man behöver. Storlek på torx-mejslar m m.
Jag har bytt utan att ta bort alla kontakter till skärmen, det bör gå att vinkla upp den så man kommer åt disken ändå. Antingen ber man någon hålla den upprätt eller så riggar upp den och förankrar den med gaffa.

Bra tips, har Gud skapat iFixit? verkar vara en riktigt bra pedagogisk sajt, Tack för tipset än en gång.

Maths

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 22:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du ändå vill ha nåt hjälpmedel till glaset så kan jag berätta att jag köpte "vakuumlyftare" på Biltema till min 21,5-tummare.

Det räckte faktisk med en, för jag kunde lossa ena övre hörnet först, lägga nåt emellan så det inte sögs ner igen, och sedan lossa det andra. Med två hörn fria kan man vinkla bort glaset och lyfta uppåt.

Funkar datorn nu, eller har du en annan Mac? Det smidigaste är om du skapar dig ett USB-minne med installeraren på. Annars behöver du nåt annat system för att komma åt App Store, för jag tror inte din dator är så pass ny att du kan återställa direkt över Internet. (Du fick en trave DVDer med den, väl?)

Läs hur du gör här.
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Sen, om du installerar en HDD som inte har Apples firmware på sig kommer temperatursensorn att ge ett felaktigt värde. Så i början kommer fläkten att gå på högvarv, men det kan du lösa med HDD Fan Control.

Grymt svar ang. att ta en extern lösning på Yosemite. Kollar även detta. Klart jag kan lämna in den på Macsupport i Göteborg, samtidigt är det värdefullt att själv lära sig för hemmafix.

Återkommer om det blir oklart,

Maths

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 22:35
Ursprungligen av reboot81:

Eller smcFanControl, som är gratis.

http://www.eidac.de

Tackar!

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-06 22:36

Beträffande lämplig och mest prisvärda HD, jag har hört att WD Caviar Black 1TB 64mb är bra, ngn som har annan åsikt? Skall man köpa på Inet, Komplett? Ngn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-07 12:36

Prisvärd är ett luddigt begrepp
1TB ligger runt 6-700kr, men mitt tips om man är ute efter prestanda är en hybrid hårddisk, dvs en vanlig hårddisk med en liten inbyggd SSD. Tex Seagate Desktop SSHD ST1000DX001 1TB .
Har själv en sådan fast 4TB, presterar helt ok.

Butik väljer jag efter pris samt vad jag kan få för priset. Ex Inet kan ge bättre support än Elgiganten.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-07 13:58
Ursprungligen av reboot81:

Prisvärd är ett luddigt begrepp
1TB ligger runt 6-700kr, men mitt tips om man är ute efter prestanda är en hybrid hårddisk, dvs en vanlig hårddisk med en liten inbyggd SSD. Tex Seagate Desktop SSHD ST1000DX001 1TB .
Har själv en sådan fast 4TB, presterar helt ok.

Butik väljer jag efter pris samt vad jag kan få för priset. Ex Inet kan ge bättre support än Elgiganten.

Tack för tipset, men det blir ingen SSD, den skall säljas bara jag får bytt HD.

Maths

Ursprungligen av Maths:

Tack för tipset, men det blir ingen SSD, den skall säljas bara jag får bytt HD.

Tipset är inte en SSD. Det är en traditionell hårddisk, men med en liten inbyggd SSD, för att göra den snabbare.

Det kan kanske vara ett försäljningsargument, och prisskillnaden är inte stor.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-07 16:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tipset är inte en SSD. Det är en traditionell hårddisk, men med en liten inbyggd SSD, för att göra den snabbare.

Det kan kanske vara ett försäljningsargument, och prisskillnaden är inte stor.

Okey! Det visste jag inte att det fanns då kanske jag skall titta över den jag köpte ist för den som pajade, exakt likadan, knappt använd. Har du något exempel, är det inte den modells WD Caviar som Macsupport i Gbg hade rekommenderat? Har den likvärdigt chassi? Som jag förstår om man då skall ha en ren SSD så behövs en modul, med en hybrid som jag förstått du menar, är det då samma SSID format?

Maths

Ursprungligen av Maths:

...Har du något exempel...

Den frågan förstår jag inte. Du har ju ett bra exempel i tipset du fick av reboot81 i inlägg 17.

Ursprungligen av Maths:

...är det inte den modells WD Caviar som Macsupport i Gbg hade rekommenderat?

Nej, den WD Caviar Black som du nämnde tidigare är inte en hybrid-hårddisk.

Ursprungligen av Maths:

...Har den likvärdigt chassi?...

Japp, en hybrid-disk (även kallad SSHD) ser ut precis som en vanlig mekanisk 3,5-tums-disk (även kallad HDD eller HD).

Ursprungligen av Maths:

...om man då skall ha en ren SSD så behövs en modul...

Vet inte vad du menar med "modul". Men någon form av adapter krävs, eftersom de flesta SSD är i 2,5-tums-format, och original-disken här är 3,5-tums. Men du skulle ju inte ha en SSD.

Ursprungligen av Maths:

...är det då samma SSID format?

Förstår inte den frågan heller. Vad menar du med SSID-format? Begreppet SSID brukar betyda "namn på ett trådlöst nätverk" (service set identifier).

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-07 23:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den frågan förstår jag inte. Du har ju ett bra exempel i tipset du fick av reboot81 i inlägg 17.

Nej, den WD Caviar Black som du nämnde tidigare är inte en hybrid-hårddisk.

Japp, en hybrid-disk (även kallad SSHD) ser ut precis som en vanlig mekanisk 3,5-tums-disk (även kallad HDD eller HD).

Vet inte vad du menar med "modul". Men någon form av adapter krävs, eftersom de flesta SSD är i 2,5-tums-format, och original-disken här är 3,5-tums. Men du skulle ju inte ha en SSD.

Förstår inte den frågan heller. Vad menar du med SSID-format? Begreppet SSID brukar betyda "namn på ett trådlöst nätverk" (service set identifier).

Tack, kollar reboot81´s inlägg, har inte hunnit sätta mig in i alla goda svar.

WD är en ren standard disk om jag förstår det rätt och ingen inbyggd SSD. Jag trodde man benämnde vanliga diskar med SSID, möjligt att jag missuppfattat begreppet. Är inte pro!

Jag får kika vidare och ta del av allt detta nästa vecka när jag har mer tid.

MVH

Maths

Ursprungligen av Maths:

Tack, kollar reboot81´s inlägg, har inte hunnit sätta mig in i alla goda svar.

Att inte först läsa igenom svaren och tipsen man fått, utan i stället bara gå vidare och ställa frågor som faktiskt redan är besvarade - det tycker jag visar på en brist på respekt mot dem som lägger tid på att försöka hjälpa till.

Ursprungligen av Maths:

Jag trodde man benämnde vanliga diskar med SSID

Nej, traditionella hårddiskar brukar kallas HDD. SSID är något helt annat, som jag beskrev tidigare.

Begreppen vi har är alltså: HDD, SSHD och SSD.

Men nu när vi vet vad du menade, så förstår jag fortfarande inte din fråga om SSID-format.

Jag har redan svarat att en SSHD och HDD ser likadana ut (samma chassi, samma yttre format). Vilket format var det du syftade på i den frågan?

Senast redigerat 2015-08-08 09:50
  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-08 11:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att inte först läsa igenom svaren och tipsen man fått, utan i stället bara gå vidare och ställa frågor som faktiskt redan är besvarade - det tycker jag visar på en brist på respekt mot dem som lägger tid på att försöka hjälpa till.

Nej, traditionella hårddiskar brukar kallas HDD. SSID är något helt annat, som jag beskrev tidigare.

Begreppen vi har är alltså: HDD, SSHD och SSD.

Men nu när vi vet vad du menade, så förstår jag fortfarande inte din fråga om SSID-format.

Jag har redan svarat att en SSHD och HDD ser likadana ut (samma chassi, samma yttre format). Vilket format var det du syftade på i den frågan?

Jesper, jag förstår inte varför du skall kritisera mig om att jag bara är ärlig och talar om att jag inte hunnit sätta mig in i frågor och svar, det fanns inte tid i veckan jag har inte för avsikt att vara här för nöjets skull. Brist på respekt? Varför då bry sig att ens skriva en gång till i tråden, jag fattar ingenting.

Jag har iaf svarat medlemmar i den ordning jag fått tips och inlägg.

Maths

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-08 11:51

Han menar bara att har du haft tid att skriva svar (vilket tar mer tid än att läsa) så borde du haft tid att läsa de svar du har fått, innan du börjar skriva igen

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-08-08 12:01

Jag har läst och besvarat alla svar, hur svårt skall det vara? Om någon skall kritisera så är det väl isf moderatorn. Sen samlar jag information för att byta HD disk inom ett par veckor när jag vet vad jag skall göra och vad jag behöver köpa. Alla kanske inte har den tekniska begåvningen att omedelbums förstå alla begrepp etc. Jag får väl be offentligt om ursäkt, tar gärna kritik men blir förvånad att medlemmar uttrycker sig på det viset.

http://www.99mac.se/forum/regler

Maths

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-08 13:37
Ursprungligen av Maths:

Jag har läst och besvarat alla svar, hur svårt skall det vara? Om någon skall kritisera så är det väl isf moderatorn. Sen samlar jag information för att byta HD disk inom ett par veckor när jag vet vad jag skall göra och vad jag behöver köpa. Alla kanske inte har den tekniska begåvningen att omedelbums förstå alla begrepp etc. Jag får väl be offentligt om ursäkt, tar gärna kritik men blir förvånad att medlemmar uttrycker sig på det viset.

http://www.99mac.se/forum/regler

Maths

Om du kollar under Jespers namn så står det "medlem" och inte moderator. Han går under två roller, och här som medlem.

Ursprungligen av Maths:

Jag har läst och besvarat alla svar, hur svårt skall det vara?

Du bad om exempel när du redan hade fått bra exempel. Då ser det ut som att du inte har läst svaren. Det tycker jag är brist på respekt.

Ursprungligen av Maths:

...Varför då bry sig att ens skriva en gång till i tråden, jag fattar ingenting...

För att jag vill bidra till en lösning. Jag kan både kritisera ditt sätt att läsa (eller rättare sagt inte läsa) tipsen, och samtidigt fortsätta att försöka hjälpa. Det ena utesluter inte det andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-08 17:36

Lugn i båten säger jag bara Inte alltid någons fel när käbbel uppstår. Jesper du ser ju på första inlägget i tråden vilken nivå TS har lagt ribban om du vill se det innan du skriver igen, sen har du ju helt rätt i Jesper att det minsta man kan begära är att svaren som har erlagts i tidigare inlägg läses noggrant , klart en fråga om respekt eller brist på respekt på någon nivå från trådens parters sida.. annars tröttnar man snart att svara på TS frågor.
Inte alltid enbart moderatorns uppgift att styra in tråden på rätt spår igen Maths och se till att relevant information framkommer utan faktiskt alla medlemmars ansvar .

Sen behöver inte alla trådar sluta i logiskt uteslutande man kan ibland se bortom logiken

Bevaka tråden