Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt flyter på med Apple TV 3 förutom hemmadelningen som är sirapsseg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När hemmadelning går skitsegt med Apple TV, men alla streamingtjänster rullar utan problem i full HD, vad är det då som är bajs i maskin? Jag försöker streama en film från iTunes på min MBP via hemmadelning mot min Apple TV 3 i vardagsrummet, men den buffrar i typ 1 848 229 år innan skiten börjar. Filen väger totalt 2,1 GB och är en film i full HD. Jag har värsta dunderroutern från vidderna och allt från Netflix till Viaplay funkar som sagt utan problem. Det är bara den där filmen som ska buffras till bedrövelse av nån anledning. Vill minnas att det har varit struligt som tusan med just hemmadelning förr, även när allt annat fungerar. Alla enheter är sprojlans nya (köpta i år) och uppdaterade på alla sätt och vis.

Dunder-router räcker inte.

Vi vill gärna ha specificerat vad du har för hårdvara (router, ATV, dator) och hur dessa ansluter. Nätverkskabel eller Wifi.
Gärna vilken version av OSX också.

Okej. Anledningen till att jag inte specificerade vilken router det handlar om är att jag haft liknande problem med sex olika routrar, så jag tror inte felet står att finna där. Men visst - det är en ASUS RT-AC87U (tidigare avverkat bl a Netgear, Dovado samt Linksys med samma problem). Har varit inne i routerns gränssnitt och kollat att anslutning till Apple TV ser bra ut. Jag ansluter via wifi. OS X Yosemite 10.10.4.

Yttermera är det ju märkligt att streamingtjänsterna fungerar utmärkt, om det nu skulle vara routern som är felkällan. Då borde ju all streaming gå segt. Men det är alltså ENDAST hemmadelning som är segt.

Det är väl iTunes som strular. Investera typ 30 kronor i exempelvis appen Air Video HD som kommer streama allt du vill utan problem mellan din dator och Apple TV. Du behöver en iPhone/iPad som "fjärrkontroll" för att välja vad du vill se, men själva streamen går direkt mellan dator och Apple TV.

Ursprungligen av MatsK72:

Yttermera är det ju märkligt att streamingtjänsterna fungerar utmärkt, om det nu skulle vara routern som är felkällan. Då borde ju all streaming gå segt. Men det är alltså ENDAST hemmadelning som är segt.

Jag sade inte att routern är problemet och tänker inte hänga ut den heller.

Men man skall alltid skriva all hårdvara för att få en så korrekt felsökning som möjligt.

Om du kör wifi på både dator och ATV så är det två sessioner till wifi samtidigt men när du kollar direkt via ATV är det bara en strömmande signal.

Prova att ansluta en enhet med kabel och testa igen.
Uteslut allt i en felsökning genom att testa.

Sitter själv med Airport extreme-router och har haft problem från och till att strömma wifi - wifi. Men kabel - wifi fungerar fint.

Man kan också testa att optimera filen man vill streama. Ska erkänna att jag inte vet exakt vad som händer men har löst långa buffringstider för mig. Tanka ner exempelvis Subler, öppna filen och välj Optimize under File-menyn. Denna länken kan vara läsvärd också: http://forums.macrumors.com/threads/tutorial-benchmarks-optimizing-your-mp4-mov-m4v-video-files.1496052/

Ursprungligen av Sperious:

Det är väl iTunes som strular. Investera typ 30 kronor i exempelvis appen Air Video HD som kommer streama allt du vill utan problem mellan din dator och Apple TV. Du behöver en iPhone/iPad som "fjärrkontroll" för att välja vad du vill se, men själva streamen går direkt mellan dator och Apple TV.

Jag lutar nog åt den här lösningen. Känns som att Apples hemmadelning är dåligt kodad och inget annat. Har i stort sett aldrig tyckt att det fungerat särskilt bra, trots att jag kört både med och utan kablar och över flera olika routers samt med flera olika Apple TV och datorer. Det bara vill sig inte, lite så där som Microsofts produkter alltid varit.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-13 14:09

Jag håller helt med @Borttaget, använd kabel mellan router och AppleTV.
WiFi är en nödlösning, inget annat.

Senast redigerat 2018-07-23 13:36
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med @Borttaget, använd kabel mellan router och AppleTV.
WiFi är en nödlösning, inget annat.

Det känns ju otroligt medeltid! Dra kabel!?! Vad kommer näst... dial-up?

Jag kapar tråden då jag har ett liknande bekymmer. Precis som trådskaparen flyter allt perfekt, till och med hemmadelning med film. Däremot är det hopplöst att visa foton strömmat från Bilder-iTunes-AppleTV. Den står och tuggar med texten "Läser in XXX-bibliotek". Spelar ingen roll hur om jag väljer att dela ut en mapp med 20 bilder eller hela biblioteket.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen... det går utför med Apple...

Senast redigerat 2018-07-23 13:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 14:29

Jag tror inte de hade kablar på medeltiden
All radiotrafik är mer eller mindre känslig för störningar, och har inte alls så hög kapacitet/prestanda som fiber eller kabel. Visst har kapacitet/prestanda via radio ökat häftigt mycket på senare år, men det har den över kabel också. Och mer och mer teknik använder radio, då blir det ännu mer trångt/problem "i luften".

• Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-26 14:45
Ursprungligen av MatsK72:

Jag lutar nog åt den här lösningen. Känns som att Apples hemmadelning är dåligt kodad och inget annat. Har i stort sett aldrig tyckt att det fungerat särskilt bra, trots att jag kört både med och utan kablar och över flera olika routers samt med flera olika Apple TV och datorer. Det bara vill sig inte, lite så där som Microsofts produkter alltid varit.

Jag har inga problem hos mig alls, kör i stort sett allt via Hemmadelning.

Ursprungligen av iTiger:

Det känns ju otroligt medeltid! Dra kabel!?! Vad kommer näst... dial-up?

Om man vill skapa sig problem ska man köra alla sina produkter via WiFi.

Vill man ha en bättre lösning så kör man alla stationära enheter via kabel och överlåter WiFi till de portabla enheterna, som det är tänkt.

1
Bevaka tråden