Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag virusskydd?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:

Varför tror du jag har så dåligt omdömme?

Mot bakgrund av att du tydligen tar ett generellt svar personigt så tycker jag att ditt omdöme är sämre än dåligt.

Ursprungligen av Dalle:

Varför ska jag kontrollera filer som eventuellt kan spridas till pc-användare? I så fall får de väl själva se till att skydda sig? Vad ska jag mer göra, se till att de har en bra hemförsäkring och att de använder gummi? Ligger det också i mitt ansvarsområde som Mac-användare för att skydda det sårbara pc-folket?
Nej, jag är ingen företagare som skickar filer till mina kunder. Hade jag haft ett företag och mottagit en smittad fil från en kund hade de med glädje fått tillbaka den.

Varför ska du över huvud taget göra något i samhället? Varför ska du hålla dig hemma från arbetsplatsen när du är sjuk? Det är väl inte ditt problem om andra blir smittade av något skit som du bär med dig till jobbet. Resonemanget är ungefär lika korkat som när du sitter och drar in hemförsäkring och gummianvändning i jämförelse med antivirusprogram på din Mac.

Jag anser att vi som Mac-användare (nåja, jag är på väg bort) är minst lika skyldiga att "rensa" internet som andra är. Kan du bidra till att inte skicka vidare en massa skit så ska du göra det.

Ursprungligen av Megolon:

Är det någon här som verkligen fått in ett virus eller trojan i sin Mac?
Själv tycker jag att det är helt onödigt att använda ett virusskydd om chansen är minimal.
Varför ska jag slöa ner min dator när jag troligtvis aldrig kommer få uppleva ett verkligt virus till Mac.
Den enstaka gången jag fått in malware har jag kört AdwareMedic.

Moderna antivirusprogram slöar inte ner din maskin till den grad att du märker det. Den kvalificerade majoriteten har så otroligt mycket kraft i sina maskiner att de knappt ens utnyttjar en bråkdel.

Ursprungligen av oldpeer:

Moderna antivirusprogram slöar inte ner din maskin till den grad att du märker det. Den kvalificerade majoriteten har så otroligt mycket kraft i sina maskiner att de knappt ens utnyttjar en bråkdel.

Inte alls min erfarenhet.

  • Medlem
  • 2015-08-13 20:13
Ursprungligen av Megolon:

Inte alls min erfarenhet.

Det finns grader av allt. En automatisk scanning av alla filer som laddas ner tar i princip inga resurser alls och ger ett relativt gott skydd. Vi pratar i normalfallet på sin höjd om ett par sekunder vid enstaka tillfällen. Sen finns det de mer extrema alternativen som börjar skanna allt på filsystemet om man inte rört muspekaren eller tryckt på tangentbordet på ett par sekunder; mitt förslag är att inte använda dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 22:18
Ursprungligen av cdecl:

Det finns grader av allt. En automatisk scanning av alla filer som laddas ner tar i princip inga resurser alls och ger ett relativt gott skydd. Vi pratar i normalfallet på sin höjd om ett par sekunder vid enstaka tillfällen. Sen finns det de mer extrema alternativen som börjar skanna allt på filsystemet om man inte rört muspekaren eller tryckt på tangentbordet på ett par sekunder; mitt förslag är att inte använda dem.

Nej, just detta är ett elände på jobb datorerna. De skannae alla filer som laddas ner även de som laddats ner från företagets egna servrar. Det är ett sicket elände.

I dessa fall borde ju servern amsvara för scannandet och av pä clienterna inställda så att de inte scannar filer laddade från det interna nätet.

Hur som haver det märks tydlig och man kan få vänta länge innan en fil öppnas

AV slöar ner avsevärt, och bör inte användas där det inte är nödvändigt. Men vad som är nödvänigt är ju individuellt.

Vad gäller att ta saker personligt: nejdå inte alls men riktade din kommentar till mig. Varför jag frågade dig varför du tror att jag har så dåligt omdömme.

Frågan är relevant i vår diskussion, därför det är just användarnas omdömme som varierar. Det du säger är att man inte kan veta om filen är smittad eller inte. Det är det jag oppnerar mg mot. Jag har rätt hög kontroll på vad jag delar med mig för filer. Jag känner alltid deras ursprung. Gör jag inte det så delar jag dem nte heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-13 22:23
Ursprungligen av juanito:

Jag föredrar att låta folk bevisa att de är korkade, av princip skäl. Men sant det leder oftast till mer huvudvärk

Ursprungligen av juanito:

Frågan är relevant i vår diskussion, därför det är just användarnas omdömme som varierar. Det du säger är att man inte kan veta om filen är smittad eller inte. Det är det jag oppnerar mg mot. Jag har rätt hög kontroll på vad jag delar med mig för filer. Jag känner alltid deras ursprung. Gör jag inte det så delar jag dem nte heller.

Då hoppas jag att du aldrig, någonsin tar emot filer från någon. Du kan nämligen aldrig veta om varenda fil du tar emot är säker - inte ens om det kommer från vänner och bekanta.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-14 11:38
Ursprungligen av oldpeer:

Då hoppas jag att du aldrig, någonsin tar emot filer från någon. Du kan nämligen aldrig veta om varenda fil du tar emot är säker - inte ens om det kommer från vänner och bekanta.

Visst kan jag, som tidigare sagt, varför tror du jag har så dåligt omdömme att jag inte skulle hålla reda på vad det är för filer de vill dela till mig, samt vilken historia de har?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-14 11:39
Ursprungligen av cdecl:

Jo, men hur har du tänkt att de som saknar sunt förnuft (enligt din definition) ska göra då? För det finns ju uppenbarligen de där ute som faktiskt har fått in skadlig programvara i sin Mac och därför enligt dig saknar detta sunda förnuft.

De får ju stå sitt kast, som med allt annat.

Ursprungligen av oldpeer:

Varför ska du över huvud taget göra något i samhället? Varför ska du hålla dig hemma från arbetsplatsen när du är sjuk? Det är väl inte ditt problem om andra blir smittade av något skit som du bär med dig till jobbet. Resonemanget är ungefär lika korkat som när du sitter och drar in hemförsäkring och gummianvändning i jämförelse med antivirusprogram på din Mac.

Sämsta jämförelsen ever. Som när det skreks vitt o brett om att alla minsann skulle ta och vaccinera sig mot influensan som enligt staten var mer eller mindre en epidemi. Vilken bluff, de lyckades dupera mer eller mindre hela svenska befolkningen för att de skulle dra in pengar till läkemedelsbolagen. O så många gick på det...

Ursprungligen av oldpeer:

Jag anser att vi som Mac-användare (nåja, jag är på väg bort) är minst lika skyldiga att "rensa" internet som andra är. Kan du bidra till att inte skicka vidare en massa skit så ska du göra det.

Inte enligt mig. Jag är bara skyldig att se efter mig själv och mitt eget användande. Andras användande får de ansvara för själv, definitivt inte jag. Jag kan göra det om jag känner för det men det är definitivt inget jag ska göra eller är skyldig att göra.

Nja...skulle nog själv vilja säga att det faktist behövs. Jag har själv haft antivirus och brandvägg till Mac i kanske fyra år och har under den tiden fått kanske femton till tjugo varningar om malware så de finns om inte många. Kan även vara en bra ide om du arbetar mot windows datorer. Säkerheten går före det mesta i mitt fall i varje fall. Vet inte om jag skulle satsa på Norton dock, senast jag kollade så hade de inte fått så bra kritik. Lastar ner datorn.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-14 22:29

Där jag jobbar finns typ 50 Mac:ar. Ingen har antivirus. Ingen har virus. Så har det varit länge.

Det enda problemet någon haft – som kan relateras till frågeställningen – är att ett användare haft problem med MacKeeper.

Virus till OS X: Nej, det verkar inte finnas. Vissa säger det finns. Men jag tror inte på det. Jag har efterfrågat virus av de som hävdar det motsatta, men ingen har någonsin kunnat ge mig en länk till ett ställe som installerar virus. Ingen. Någonsin.

Skadlig kod till OS X: Ja, det finns. Men du måste installera den själv (och då är det inte ett virus) och gör det lämpligen genom att fultanka ett program - från någon fildelningstjäst - som du tänkt slippa betala för. Programmet kräver admin-inloggning och fulkoden finns där den vill, bara för att du tillät det.

Piratkopierade program kan innehålla fulkod, men de installeras inte förrän användaren tillåtit det.

Därmed inte sagt att någon illasinnad programmerare någon gång kanske lyckas att få ett program genom filtret.

  • Medlem
  • 2015-08-15 00:17
Ursprungligen av filuren:

Skadlig kod till OS X: Ja, det finns. Men du måste installera den själv (och då är det inte ett virus) och gör det lämpligen genom att fultanka ett program - från någon fildelningstjäst - som du tänkt slippa betala för. Programmet kräver admin-inloggning och fulkoden finns där den vill, bara för att du tillät det.

Piratkopierade program kan innehålla fulkod, men de installeras inte förrän användaren tillåtit det.

Därmed inte sagt att någon illasinnad programmerare någon gång kanske lyckas att få ett program genom filtret.

En annan vanlig ingångsvektor i de fall jag bevittnat har det rört sig om webbsidor som har lett användaren att ladda ner och installera ett plugin, ofta något som utger sig för att vara något harmlöst som t. ex. Silverlight; det ser ofta seriöst ut och tänker man sig inte för så är det lätt att åka dit på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-15 01:06
Ursprungligen av filuren:

Där jag jobbar finns typ 50 Mac:ar. Ingen har antivirus. Ingen har virus. Så har det varit länge.

Det enda problemet någon haft – som kan relateras till frågeställningen – är att ett användare haft problem med MacKeeper.

Virus till OS X: Nej, det verkar inte finnas. Vissa säger det finns. Men jag tror inte på det. Jag har efterfrågat virus av de som hävdar det motsatta, men ingen har någonsin kunnat ge mig en länk till ett ställe som installerar virus. Ingen. Någonsin.

Skadlig kod till OS X: Ja, det finns. Men du måste installera den själv (och då är det inte ett virus) och gör det lämpligen genom att fultanka ett program - från någon fildelningstjäst - som du tänkt slippa betala för. Programmet kräver admin-inloggning och fulkoden finns där den vill, bara för att du tillät det.

Piratkopierade program kan innehålla fulkod, men de installeras inte förrän användaren tillåtit det.

Därmed inte sagt att någon illasinnad programmerare någon gång kanske lyckas att få ett program genom filtret.

Exakt så.

Det finns inga virus till OSX.
Korrekta benämningen är malware.

Ursprungligen av Borttaget:

Det finns inga virus till OSX.
Korrekta benämningen är malware.

Fast virus är ju en typ av malware.

http://www.cisco.com/web/about/security/intel...

Senast redigerat 2018-07-23 13:36
Ursprungligen av mendezzz:

Fast virus är ju en typ av malware.

http://www.cisco.com/web/about/security/intel...

Svar ja, Men fortfarande regelrätta virus finns ändå inte till OSX.

Så du kan bara ta det gemensamma ordet.

Ursprungligen av Borttaget:

Svar ja, Men fortfarande regelrätta virus finns ändå inte till OSX.

Så du kan bara ta det gemensamma ordet.

Tyvärr tror jag många hänger upp sig på namnet "antivirus" och då tror att det endast är skydd mot regelrätta virus, men ett modernt antivirusprogram skyddar ju ofta mot trojaner, spyware adware, ransomeware etc etc.

Senast redigerat 2018-07-23 13:36
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-16 16:49
Ursprungligen av filuren:

Där jag jobbar finns typ 50 Mac:ar. Ingen har antivirus. Ingen har virus. Så har det varit länge.

Det enda problemet någon haft – som kan relateras till frågeställningen – är att ett användare haft problem med MacKeeper.

Virus till OS X: Nej, det verkar inte finnas. Vissa säger det finns. Men jag tror inte på det. Jag har efterfrågat virus av de som hävdar det motsatta, men ingen har någonsin kunnat ge mig en länk till ett ställe som installerar virus. Ingen. Någonsin.

Skadlig kod till OS X: Ja, det finns. Men du måste installera den själv (och då är det inte ett virus) och gör det lämpligen genom att fultanka ett program - från någon fildelningstjäst - som du tänkt slippa betala för. Programmet kräver admin-inloggning och fulkoden finns där den vill, bara för att du tillät det.

Piratkopierade program kan innehålla fulkod, men de installeras inte förrän användaren tillåtit det.

Därmed inte sagt att någon illasinnad programmerare någon gång kanske lyckas att få ett program genom filtret.

Nej, du behöver inte installera skadlig kod.
Det är lätt hänt att du besöker en legitim sida där reklamen är skadlig och vips så har du fått in en bakdörr.

Mest troligt via någon tredjepart typ Java/Flash

Ursprungligen av juanito:

Problemet ligger väl i att folk inte förstår vad ett behov innerbär. Ett behov är ju olika på grund av en mängd faktorer. Men man ställer ju frågan om man behöver ett virus skydd med Mac OS X. Just den faktor som inte har ett positivt svar.

Den riktiga frågan är ju; Behöver jag ett antivirus program på min dator? Svaret på den frågan är ju individuell, och har mer med ens eget betende att göra än med vilken dator man har.

Så för att få slut på detta eveinerliga frågande i en mängd trådar, sku kunde ju vi som svarar börja omforma frågan för frågeställarna. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

Det verkar ändå som om det inte är en helt ointressant fråga även om det finns flera trådar där frågeställningen liknar min - 49 svar ganska snabbt. Det visar sig ju också att det inte direkt finns någon koncensus, svaren spretar en hel del.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-18 12:30
Ursprungligen av zappee:

Nej, du behöver inte installera skadlig kod.
Det är lätt hänt att du besöker en legitim sida där reklamen är skadlig och vips så har du fått in en bakdörr.

Mest troligt via någon tredjepart typ Java/Flash

Okej, så kanske det är. Alltid lär man sig något.

Ursprungligen av filuren:

Där jag jobbar finns typ 50 Mac:ar. Ingen har antivirus. Ingen har virus. Så har det varit länge.

Hur vet ni att ni aldrig har haft någon skadlig kod när ni inte har något program som kan identifiera sådan?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-18 21:58
Ursprungligen av mendezzz:

Hur vet ni att ni aldrig har haft någon skadlig kod när ni inte har något program som kan identifiera sådan?

Och varför skulle man inte veta det? Hur identifierar programvaran dem, med magi?

Ursprungligen av juanito:

Och varför skulle man inte veta det? Hur identifierar programvaran dem, med magi?

De som skriver skadlig programvara vill ju så klart inte att användaren ska märka att den har blivit drabbad och försöker så klart dölja för användaren att den har skadlig kod på datorn. Antivirusprogramvarorna har ju olika sätt att upptäcka detta tex skanna filerna och jämföra mot en databas med kända malware. Det kan även hålla koll på program om de "beter" sig som skadlig promvara, låt säga att programmet börjar brute forca alla användares lösenord på datorn eller kontaktar ett känd botnet-server, det märker ju inte användaren av men programmet kommer flagga det som att det beter sig som skadlig kod.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-18 22:59
Ursprungligen av mendezzz:

De som skriver skadlig programvara vill ju så klart inte att användaren ska märka att den har blivit drabbad och försöker så klart dölja för användaren att den har skadlig kod på datorn. Antivirusprogramvarorna har ju olika sätt att upptäcka detta tex skanna filerna och jämföra mot en databas med kända malware. Det kan även hålla koll på program om de "beter" sig som skadlig promvara, låt säga att programmet börjar brute forca alla användares lösenord på datorn eller kontaktar ett känd botnet-server, det märker ju inte användaren av men programmet kommer flagga det som att det beter sig som skadlig kod.

Visst försöker de, men än har de inte undgått mig. När jag körde min egen server hade jag stenkoll på alla möjliga försök, men något AV behövdes inte.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-08-19 08:31
Ursprungligen av zinned:

De får ju stå sitt kast, som med allt annat.

Sämsta jämförelsen ever. Som när det skreks vitt o brett om att alla minsann skulle ta och vaccinera sig mot influensan som enligt staten var mer eller mindre en epidemi. Vilken bluff, de lyckades dupera mer eller mindre hela svenska befolkningen för att de skulle dra in pengar till läkemedelsbolagen. O så många gick på det...

Inte enligt mig. Jag är bara skyldig att se efter mig själv och mitt eget användande. Andras användande får de ansvara för själv, definitivt inte jag. Jag kan göra det om jag känner för det men det är definitivt inget jag ska göra eller är skyldig att göra.

Jag håller med dig. Vi slutar att vaccinera oss nu!!! Det är väl upp till var och en att veta vem dom har umgåtts med och om dem har umgåtts med någon som är smittad av kikhosta, smittkoppor eller något annat. En gång blir vi övervaccinerade och det är det värsta som hänt samhället och vi borde strunta i vaccineringar helt. Jag måste nog säga att din jämförelse var det sämsta jag sett på länge.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-19 09:43
Ursprungligen av andas:

Jag håller med dig. Vi slutar att vaccinera oss nu!!! Det är väl upp till var och en att veta vem dom har umgåtts med och om dem har umgåtts med någon som är smittad av kikhosta, smittkoppor eller något annat. En gång blir vi övervaccinerade och det är det värsta som hänt samhället och vi borde strunta i vaccineringar helt. Jag måste nog säga att din jämförelse var det sämsta jag sett på länge.

Inte alls, vaccinering är frivilligt, och vilken skyddsnivå contra risker som finns är upp till en och var att överväga och besluta om. Sist och slutligen handlar det ju om ens eget betende. Beter man sig på ett sätt som utsätter en själv för risker, ja då bör man kanske fundera på "vaccinering".

T.ex. reser jag till ett område med utbredd malaria, kommer jag att vistas i områden under sådana tider där risken finns, då kanske jag överväger en "vaccination". Pippar jag runt, ja då kanske jag bör fundera på att skydda mig från hepatit, gonore, hiv etc. Men om jag inte pippar runt, varför skulle jag ens fundera på sådana saker?

Det är ens eget betende som bestämmer graden av skydd man kan behöva, och så är situationen idag med moderna system som OSX det är användarens eget beteende som är nyckeln.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-20 21:02
Ursprungligen av juanito:

Och varför skulle man inte veta det? Hur identifierar programvaran dem, med magi?

Ursprungligen av juanito:

Visst försöker de, men än har de inte undgått mig. När jag körde min egen server hade jag stenkoll på alla möjliga försök, men något AV behövdes inte.

Jag tror du underskattar dagens malware.
Så lätt är det inte att upptäcka, om du inte sitter och tittar på minsta lilla händelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-20 21:07
Ursprungligen av zappee:

Jag tror du underskattar dagens malware.
Så lätt är det inte att upptäcka, om du inte sitter och tittar på minsta lilla händelse.

Eller så underskattar du mig

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-21 19:44
Ursprungligen av mendezzz:

Hur vet ni att ni aldrig har haft någon skadlig kod när ni inte har något program som kan identifiera sådan?

Frågan är bra och relevant, och jag tackar dig för den. Sanningen är att jag egentligen inte vet, däremot är jag nära övertygad om att virus inte finns hos oss. Detta av framför allt två anledningar:
- Några av oss (testgrupp) kör Little Snitch. Ingen har sett några misstänksamma utflöden.
- Ingen har råkat ut för något elände som kan relateras till virus.

Det värsta som hänt, mig veterligen, är att en person installerade MacKeeper. Tack vare bra och enkel info på nätet var skiten lätt att bli av med.

Men, som sagt, helt säker på att något hänt oss är jag inte. Men ingenting tyder eller har tydit på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 21:54
Ursprungligen av filuren:

Frågan är bra och relevant, och jag tackar dig för den. Sanningen är att jag egentligen inte vet, däremot är jag nära övertygad om att virus inte finns hos oss. Detta av framför allt två anledningar:
- Några av oss (testgrupp) kör Little Snitch. Ingen har sett några misstänksamma utflöden.
- Ingen har råkat ut för något elände som kan relateras till virus.

Det värsta som hänt, mig veterligen, är att en person installerade MacKeeper. Tack vare bra och enkel info på nätet var skiten lätt att bli av med.

Men, som sagt, helt säker på att något hänt oss är jag inte. Men ingenting tyder eller har tydit på det.

Det beror lite på vad för företag ni är.
Om ni är intressanta så märker ni inte om ni är hackade.
93% av de stora företagen är hackade, https://www.fireeye.com/blog/threat-research/...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 22:39
Ursprungligen av zappee:

Det beror lite på vad för företag ni är.
Om ni är intressanta så märker ni inte om ni är hackade.
93% av de stora företagen är hackade, https://www.fireeye.com/blog/threat-research/...

Av dessa 93% så hade ungefär 99% antivirus, och det hjälpte dem inte från att bli crackade.

Att bli utsatt för en riktad attack går det knappt att skydda sig alls för. Det finns alltid en väg in. Men det är stor skillnad på en sådan attack och det som såkallade antivirus skyddar dig emot.

Bevaka tråden