Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapade bokmärken i Safari på iMac mot iCloud?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-09-20 15:46

Hej, en snabb fråga som jag hoppas kan lösa problemet med mina bokmärken i Safari som synkar mot iCloud.

Jag satt och redigerade mina bokmärken på min iMac. Uppkopplad som vanligt mot iCloud. Nåt gick fel, en hel viktig bokmärkesmapp raderades, den nya listan synkades mot iCloud.

Återskapade filen Bookmarks.plist från Time Machine. Tänkte inte på att logga ur Safari i systeminställningar, och märkte att mina bokmärken återställdes från iCloud direkt. Mao mina bokmärken i iCloud, filen ligger fortfarande kvar.

Bockar ur iCloud och Safari, likadant på min iPhone. När jag sen åter igen återskapat Bookmarks.plist från Time Machine och iClud inte är synkat så funkar bokmärkena som de skall på min iMac.

Nu är frågan, hur synka upp den återskapade filen mot iCloud så att den uppdateras och kan ge korrekta bokmärken mot min iPhone samt att jag då är säker på att jag har aktuella bokmärken på samtliga mina enheter?

Någon som vet att tvinga ut den återskapade bokmärkeslistan mot iCloud? Eller går inte det. Jag förstår inte varför inte iCloud nu synkar från min iMac så det blir korrekt.

Snabbt svar om någon har tid och lust tack!

MVH

Maths

Hade samma problem en gång.

Om du snabbar dig att kopierar/duplicerar en mapp med bokmärken i Safari på Macen och lägger till kanske...
Så gjorde jag, och det redde ut det, och tvingade iCloud att lägga till de nya bokmärkena.
Men du får va snabb.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-09-20 17:56
Ursprungligen av panther:

Hade samma problem en gång.

Om du snabbar dig att kopierar/duplicerar en mapp med bokmärken i Safari på Macen och lägger till kanske...
Så gjorde jag, och det redde ut det, och tvingade iCloud att lägga till de nya bokmärkena.
Men du får va snabb.

Hallå, förstår inte riktigt, menar du att jag skall kopiera/spara alla bokmärkena i en ny mapp, inte den som ligger i biblioteket?

Jag får va snabb, menar du mellan att lägga in Safari i iCloud och?... Ledsen förstår inte riktigt.

M

Kanske lättare att säga att du får göra en ändring snabbt i dina bokmärken.
Nej, jag menar i mapparna som dina bokmärken ligger i, i safari.

Men du kanske inte har dina bokmärken sorterat så, beror kanske på hur många du har.
Men gör en påtaglig ändring, snabbt, innan iCloud hinner synca, så ska det slå igenom så att det syncar upp till iCloud istället för tvärtom.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-09-20 19:43
Ursprungligen av panther:

Kanske lättare att säga att du får göra en ändring snabbt i dina bokmärken.
Nej, jag menar i mapparna som dina bokmärken ligger i, i safari.

Men du kanske inte har dina bokmärken sorterat så, beror kanske på hur många du har.
Men gör en påtaglig ändring, snabbt, innan iCloud hinner synca, så ska det slå igenom så att det syncar upp till iCloud istället för tvärtom.

Såhär är det, om jag aktiverar Safari i iCloud i Systeminställningar, så leverera iCloud blixtsnabbt ut det som ligger i iCloud in på min iMac. Jag har i detta nu rätt mappar och måste få dem upp på iCloud och vet inte hur jag skall få dem "pushade" in i iCloud utan att först ha aktiverat Systeminställningar. Undrar hur jag kan lura den. På min iPhone har jag aktiverat Safari i iCloud, och den visar inga bokmärken alls.

Jag har massor av mappar med olika delprojekt relaterat och dessa sträcker sig vådligt långt tillbaka i tiden, vill eller kan inte göra mig av med dem, därför fick jag återskapat dem som tur var.

Felet inträffade när jag skulle flytta på en större mapp med en mängd bokmärken, den bara försvann. Frågan är om det finns gräns på hur stor filen Bookmark.plist kan vara. Kanske det är där problemet ligger? För många mappar.

Jag får försöka aktivera Safari i iCloud på iMac igen och snabbt flytta på en mapp, då kanske iCloud läser in den, kanske det var så du menade

M

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-09-20 19:59

Såhär löste jag problemet!

Jag öppnade Safari, öppnade mappfältet till vänster. Parallellt hade jag iCloud fönstret i Systeminställningar öppet till vänster. Jag klickade i Safari och snabbt som tusan kastade jag mig på mappfältet, tog den aktuella mappen (ville inte svara först) så tvingade jag ner mappen in i den aktuella målmappen. Då hände det grejer, dubbelkollade på iPhone och långsamt men säkert är nu iCloud tvingad!

Detta är en liten bugg misstänker jag, dels att uppdateringen för bokmärken i Safari mot iCloud behöver tid, och sen bör kanske man titta på .plist filen så att den strukturen hänger med bättre in i molnet. Nåja det är bara en egen reflektering, jag är ingen expert. Det har hänt förr att meddelanden kommit upp, just nu kan inga ändringar göras.... ett bevis på att det är segt.

Tack för hjälpen.

M

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-21 11:05

Synken funkar ju som att den nyaste filen distribueras ut till alla enheter. När du då lägger in en gammal fil så är ju den på iCloud nyare, och ersätter därför din gamla på datorn.
För att lösa det gäller det att se till så datorns fil är nyare. Alltså så fort du har lagt in den på datorn, gör en förändring (lägg till ett bokmärke, vilket som helst), innan den hinner synka upp. Då blir din dators fil nyare än den på iCloud. När de har synkat ihop sej kan du ta bort det tillagda bokmärket igen.
Även om du nu har fixat det, så kanske mitt inlägg kan hjälpa någon annan

1
Bevaka tråden