Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har förbeställt iPhone 6s/6s plus

Tråden skapades och har fått 353 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av everlast:

Någon som beställt från Telia (postleverans) som fått sin skickad ännu?

/e

Om Telia skickar ut innan den 9/10 kommer de tidigast att göra detta på torsdag 8/10.

Ursprungligen av WilliamWT:

Tänkte att jag skulle starta en tråd här och att vi kunde samla information om förhandsbokningarna osv..

Sammanställer du ett kalkylblad med all statistik och grafer sedan?

Ursprungligen av basu:

Är det någon här som har beställt från tele2 vars beställningsstatus har uppdaterats sedan 2a oktober? För mig står det fortfarande 1-2 veckors leveranstid (från beställningsdatumet) samt "Vi väntar på att din produkt ska komma in i lager.".

jag har beställt idag från tele2 och fick 1-3 arbetsdagar, vilken moddel beställde du??

  • Medlem
  • 2015-10-06 15:33
Ursprungligen av mactopen:

jag har beställt idag från tele2 och fick 1-3 arbetsdagar, vilken moddel beställde du??

Jag beställde en silver 6s plus 64 GB i fredags. Antar att beställningsstatusen inte kommer uppdateras tills de skickat telefonen.

Ursprungligen av basu:

Jag beställde en silver 6s plus 64 GB i fredags. Antar att beställningsstatusen inte kommer uppdateras tills de skickat telefonen.

Jag beställde en 64GB gold för en timme sedan, på beställning o på deras hemsida står det 1-3 arbetsdagar.

Vad har ni som beställt hos Telia fått för prel leveransdatum? Jag har 19:e Oktober, ändå beställde jag kanske 00.10

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-06 16:52

Det klirrar i mina fingrar. Finns det någon butik som säljer telefonen på delbetalning utan abonnemang? Jag föredrar att inte vara bunden till ett abonnemang och känner inte för att betala hela summan för telefonen direkt.

Velar det där med storlekar och undrar hur ni resonerar? Jag vill ju helst ha 128GB, vilket blir dyrt ifall jag skall ha en 6S Plus och sedan betala för ett abb. 64 är jag rädd kommer vara för lite fast då kan man prioritera mera surf.

Ursprungligen av liganen:

Det klirrar i mina fingrar. Finns det någon butik som säljer telefonen på delbetalning utan abonnemang? Jag föredrar att inte vara bunden till ett abonnemang och känner inte för att betala hela summan för telefonen direkt.

du kan köpa telefonen direkt från tele2 på avbetalning utan abonnemang. gå in på tele2.se
Edit: det gäller endast tele2 kunder som redan har ett abonnemang och ville dela upp betalningen

  • Medlem
  • 2015-10-06 17:10

Min står på 9e Oktober fortfarande och jag beställde 01:43.

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Vad har ni som beställt hos Telia fått för prel leveransdatum? Jag har 19:e Oktober, ändå beställde jag kanske 00.10

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 17:12
Ursprungligen av liganen:

Velar det där med storlekar och undrar hur ni resonerar? Jag vill ju helst ha 128GB, vilket blir dyrt ifall jag skall ha en 6S Plus och sedan betala för ett abb. 64 är jag rädd kommer vara för lite fast då kan man prioritera mera surf.

Vad ska du med 128GB till, vad har du för massa data lokalt på telefonen?

Jag anser mig kunna ha rätt mycket data lokalt ibland men aldrig i närheten av att fylla 64GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-06 17:18
Ursprungligen av mactopen:

du kan köpa telefonen direkt från tele2 på avbetalning utan abonnemang. gå in på tele2.se
Edit: det gäller endast tele2 kunder som redan har ett abonnemang och ville dela upp betalningen

Vet att man kan göra det genom att ta rörligt abb med det billigaste surfen. Kommer vara dyrt för mig ändå. Jag lär ju vilja ha nästa modell.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-06 17:19

Velar fortfarande mellan Sena case eller Power Support Air Jacket skalet till min beställda 6s..

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Vad har ni som beställt hos Telia fått för prel leveransdatum? Jag har 19:e Oktober, ändå beställde jag kanske 00.10

Har 9 oktober som prel lev. Står klart i status. Best till post. Räknar med sms på torsdag - senast fredag.
Du kanske best en modell som är längre leveranstid på.

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Vad har ni som beställt hos Telia fått för prel leveransdatum? Jag har 19:e Oktober, ändå beställde jag kanske 00.10

Vilken modell?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-06 17:27
Ursprungligen av zinned:

Vad ska du med 128GB till, vad har du för massa data lokalt på telefonen?

Jag anser mig kunna ha rätt mycket data lokalt ibland men aldrig i närheten av att fylla 64GB.

Härligt att inte vara begränsad. Jag har själv 32 GB på min telefon nu och jag hade önskat den var på mer.

Sedan upplever jag att appar tar mer och mer utrymme. Dessutom så ska ju bilder & video ta mer plats än tidigare. Man kan ju inte lägga till minne efter om man inte köper en med större utrymme.

32 GB finns ju inte längre och 16 gig kommer bara irritera mig i längden.

här!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 18:25
Ursprungligen av liganen:

Härligt att inte vara begränsad. Jag har själv 32 GB på min telefon nu och jag hade önskat den var på mer.

Sedan upplever jag att appar tar mer och mer utrymme. Dessutom så ska ju bilder & video ta mer plats än tidigare. Man kan ju inte lägga till minne efter om man inte köper en med större utrymme.

32 GB finns ju inte längre och 16 gig kommer bara irritera mig i längden.

Jag håller med dig om att man ska ta i i överkant. Dock behöver man ju inte hoppa från 16 till 128 för den sakens skull.

Från 32 till 64 så dubblar du ju och det är massa plats. Bilder o video tar mer plats men inte i närheten av de mängder som skulle kräva en lur med 128GB utrymme, så länge man inte har 100 000+ bilder/videos i fullsize.

T ex kör jag iCloud Photo Library och har drygt 9000 bilder och 300 videor på min 64GB iPhone 6 men har ändå 35GB ledigt. Verkligen overkill med 128GB om man inte har tänkt fylla den med långfilmer. Men när behöver man 50+ långfilmer samtidigt på sin telefon? Aldrig.

Mina två ören iaf. Man ska ju sedan såklart köpa det man vill ha.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-06 19:09

Jag själv valde 64 GB just av den anledningen till att 32 GB är borta. Min 5s 32a har typ 4 GB ledigt kvar och har klarat mig bra på den och hade gjort det med en till 32a, men 16 GB är för litet så fick bli 64.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-06 19:27
Ursprungligen av zinned:

Jag håller med dig om att man ska ta i i överkant. Dock behöver man ju inte hoppa från 16 till 128 för den sakens skull.

Från 32 till 64 så dubblar du ju och det är massa plats. Bilder o video tar mer plats men inte i närheten av de mängder som skulle kräva en lur med 128GB utrymme, så länge man inte har 100 000+ bilder/videos i fullsize.

T ex kör jag iCloud Photo Library och har drygt 9000 bilder och 300 videor på min 64GB iPhone 6 men har ändå 35GB ledigt. Verkligen overkill med 128GB om man inte har tänkt fylla den med långfilmer. Men när behöver man 50+ långfilmer samtidigt på sin telefon? Aldrig.

Mina två ören iaf. Man ska ju sedan såklart köpa det man vill ha.

Sant fast det är ju så att man inte får helt 16,23,64 eller 128GB utan något mindre än det. Jag upplever mig som dum om jag inte spenderar ytligare nån tusenlapp till och får dubbelt så mycket minne när man ändå lägger så pass mycket.

Det där med bilder / video så tänkte jag på det där med 4K och det där live-photo(vad det nu heter). Med tanke på det är fler pixlar och högre upplösning så borde medier och appar ta mer plats? Jag får massa app-data på mina appar.

Visst tänkte jag inte på photo library så man inte behöver ha alla sina bilder tillgängliga hela tiden. Är det så du resonerar på musik? Att du byter spellistor/låtar som skall lagras på telefonen?

Nu har jag inte koll men är det inte så att iPhone Plus kräver mer utrymme för appar än vad än iPhone med mindre skärm/upplösning gör?

Ursprungligen av kievY:

Jag själv valde 64 GB just av den anledningen till att 32 GB är borta. Min 5s 32a har typ 4 GB ledigt kvar och har klarat mig bra på den och hade gjort det med en till 32a, men 16 GB är för litet så fick bli 64.

Blir nog så att jag kommer ta 64GB för jag lär inte ha råd med mer. Får väl ta mer när nästa modell kommer.

Ursprungligen av everlast:

Vilken modell?

6S Plus 128GB Space Gray

Ursprungligen av adress@mac:

Har 9 oktober som prel lev. Står klart i status. Best till post. Räknar med sms på torsdag - senast fredag.
Du kanske best en modell som är längre leveranstid på.

Först stod det 9:e några dagar sen ändrats det till 19

Ursprungligen av basu:

Är det någon här som har beställt från tele2 vars beställningsstatus har uppdaterats sedan 2a oktober? För mig står det fortfarande 1-2 veckors leveranstid (från beställningsdatumet) samt "Vi väntar på att din produkt ska komma in i lager.".

Står bara "Din order är mottagen och under behandling". Har du fått ordernr? Jag beställde enbart bara telefonen men borde jag inte även då ordernr, konstigt. La ordern 2 oktober kl 0:30.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-06 20:22
Ursprungligen av kajmac:

Står bara "Din order är mottagen och under behandling". Har du fått ordernr? Jag beställde enbart bara telefonen men borde jag inte även då ordernr, konstigt. La ordern 2 oktober kl 0:30.

Jag beställde bara en 6s 64 GB utan abonnemang och betalde kontant från Tele2, står även för mig "vi väntar på att få in din vara i lager"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 20:32
Ursprungligen av liganen:

Sant fast det är ju så att man inte får helt 16,23,64 eller 128GB utan något mindre än det. Jag upplever mig som dum om jag inte spenderar ytligare nån tusenlapp till och får dubbelt så mycket minne när man ändå lägger så pass mycket.

Det är en förunnat skillnad i storlek så det anser jag inte att man behöver ta hänsyn till.

Ursprungligen av liganen:

Det där med bilder / video så tänkte jag på det där med 4K och det där live-photo(vad det nu heter). Med tanke på det är fler pixlar och högre upplösning så borde medier och appar ta mer plats?

Nja, video komprimeras ju också i högre grad. Allt beror ju på hur mycket man sparar man det ska ofantligt många bilder/videos till för att fylla ett sådant utrymme som 64GB.

Ursprungligen av liganen:

Visst tänkte jag inte på photo library så man inte behöver ha alla sina bilder tillgängliga hela tiden. Är det så du resonerar på musik? Att du byter spellistor/låtar som skall lagras på telefonen?

Man har alltid alla bilder tillgängliga, väljer om man vill att de ska sparas ner i orginalstorlek på sin enhet eller i en storlek som är anpassad för den aktuella enheten. Perfekt. Man har alltid tillgång till allt.

Med musiken är det heller inga problem, har inget lokalt alls. Jag strömmar allt, tidigare från Spotify men nu ännu bättre från Apple Music.

Ursprungligen av liganen:

Nu har jag inte koll men är det inte så att iPhone Plus kräver mer utrymme för appar än vad än iPhone med mindre skärm/upplösning gör?

Nej, stöder för alla enheter paketeras i samma app.

Ursprungligen av zinned:

Nej, stöder för alla enheter paketeras i samma app.

Fast tanken är att app slicing ska göra så att du bara laddar ner de resurser som krävs för ditt device. Så även om appen innehåller stöd för alla device så laddas bara det som du behöver ner.

Dvs: när nu Apple aktiverar detta igen. De hade väl problem under de första släppen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 20:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast tanken är att app slicing ska göra så att du bara laddar ner de resurser som krävs för ditt device. Så även om appen innehåller stöd för alla device så laddas bara det som du behöver ner.

Dvs: när nu Apple aktiverar detta igen. De hade väl problem under de första släppen.

Stämmer, vilket då gör det ÄNNU bättre för användaren. Dock så kräver inte appen mer data nu på en 128GB iPhone än 64GB.

Ursprungligen av pushloop:

Sammanställer du ett kalkylblad med all statistik och grafer sedan?

första gången jag gör detta men ni som vill kan fylla på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tM-fF...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-06 21:03
Ursprungligen av WilliamWT:

första gången jag gör detta men ni som vill kan fylla på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tM-fF...

Done!

Känns bara dumsnålt att inte ta 128gb. För oss som fortfarande vill ha skivsamlingen i telefonen så är 128gb fortf. i minsta laget.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-06 21:53
Ursprungligen av liganen:

Det klirrar i mina fingrar. Finns det någon butik som säljer telefonen på delbetalning utan abonnemang? Jag föredrar att inte vara bunden till ett abonnemang och känner inte för att betala hela summan för telefonen direkt.

De flesta banker erbjuder ett kreditkort "gratis", dvs det kostar inget extra mot vad du redan betalar. Ofta har man 45 dagar på sig att betala de köp man drar på sig och dessutom en betalningsfri månad så på så vis kan du dela upp telefonens inköpspris på 2-3 månader utan att det kostar något.

Bevaka tråden