Jag har nu gått till botten med mina problem
Jag gjorde en "fabriksåterställning" på klockan och installerade den som ny. Sedan gick jag ner till idrottsplatsen och sprang 9x1000m uppdelat på två dagar. Jag startade varje 1000 m som en ny "löpning ute". Jag började utan iPhone, dvs helt okalibrerat. Sedan hade jag telefonen på armen varannan gång för att se hur kalibreringen utvecklades. Efter 4 rundor med iPhone hade jag uppnått Apples rekommenderade 20 min kalibrering. Resultatet blev så här (uppmätt sträcka i km):
Runda | Utan iPhone | Med iPhone |
---|
1 | 1.17 | |
2 | | 0.95 |
3 | 1.02 | |
4 | | 1.03 |
5 | 1.08 | |
6 | | 1.03 |
7 | 1.07 | |
8 | | 1.01 |
9 | 1.06 | |
Samma data som graf:
Att det varierar lite mellan loppen är ju normalt, men jag tycker man kan säga att kalibrering verkar fungera. Resultatet visar en positiv trend och avvikelsen mot GPS:en är mindre än 5%, vilket är OK för min del.
Varför fungerade det då inte i alla de ursprungliga testen? Återställningen kanske fick bort några dåliga data. Men troligen berodde det på att jag vid de andra kalibreringarna sprang i skogen med iPhone i fickan. Nu sprang jag på en öppen plats med iPhone på samma arm som klockan. Dvs bättre mottagning och samma rörelse på på klocka och telefon.
Som avslutning testade jag också att springa 20 m, vända, 20m till, vända etc. 20 vändor blev 400 m. Jag körde två omgångar utan iPhone dels som "Löpning ute" dels "Löpning inne". Klockan mätte upp 0,46 km resp 0,47 km vilket jag tycker är OK för en mer ojämn löpning. Det var uppenbarligen ingen skillnad mellan inne och ute, vilket är rimligt. Jag skulle tro att skillnaden är att vid "löpning inne" så bryr den sig inte om telefonens gps även om den finns med.
PS Om någon undrar över denna sjukt ambitiösa "forskning" så är jag extra intresserad av hur det fungerar eftersom jag utvecklar appar och har gjort Apple Watch kopplingar till några av dem.