Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple watch visar fel löpdistans utan iPhone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt Apple watch for olika typer av träning under 3 månader och det har fungerat OK, utom att den inte klarar att mäta distans utan att telefonen är närvarande. Jag har sprungit med telefonen några gånger för att den ska kalibrera. Alla inställningar för att den ska få tillgång till positionen är på.

Jag har sprungit samma runda på c:a 4,4 km 13 gånger, 5 gånger med och 8 gånger utan telefon och sträckan utan telefon är konstant 25 % högre, vilket ju inte är så imponerande. Mitt i den här serien nollställde jag löpkalibreringen, uppgraderade till watchOS 2 och började om, men resultatet var lika dåligt. Däremot är klockan imponerande konsekvent när den mäter distans, synd bara att det är så fel.

datum

iPhone

Dist (km)

Jul 26

x

4.23

Aug 12

x

4.11

Aug 15

x

4.12

Aug 18

5.26

Aug 24

5.33

Sept 5

5.34

Sep 11

5.24

Sep 15

5.25

Sep 20

Nollställning, WatchOS 2

Sep 26

x

4.58

Sep 30

5.50

Oct 5

5.46

Oct 11

x

4.57

Oct 14

5.46

Tiden för rundorna varierade inom 30 s så tempo var ganska lika.

Någon som har samma problem?

Senast redigerat 2015-10-14 22:50

Jag tycker det finns två typer av problem.

  1. konstant mätfel

  2. varierande mätfel

Det senare är klart värre eftersom du inte kan lita på resultaten och inte kan jämföra resultaten. Det första är irriterande i sig men ett mindre problem eftersom du vet att dina värden är jämförbara.

Så även om Apple Watch verkar mäta fel så verkar den vara konsekvent.

Btw: hur är det med andra liknande, icke gps, baserade mätare? Hur rätt brukar de mäta? Finns det någon som har koll på det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Btw: hur är det med andra liknande, icke gps, baserade mätare? Hur rätt brukar de mäta? Finns det någon som har koll på det?

Baserat på min erfarenhet av Garmin-klockor är exakthet i storleksordningen
1) GPS: 1-2%
2) Accelerometer på foten (foot pod): 5%
3) Accelerometer på handleden (endast klocka inomhus): 10%

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker det finns två typer av problem.

  1. konstant mätfel

  2. varierande mätfel

Det senare är klart värre eftersom du inte kan lita på resultaten och inte kan jämföra resultaten. Det första är irriterande i sig men ett mindre problem eftersom du vet att dina värden är jämförbara.

Så även om Apple Watch verkar mäta fel så verkar den vara konsekvent.

Jag håller delvis med. Men lyckas den mäta konsekvent borde det inte vara svårt att få den att mäta rätt. Men med 25 % fel kan man lika gärna titta på tiden och gissa, det blir förmodligen bättre.

Felet är också lite paradoxalt eftersom jag är ganska lång (190 cm) och har ett relativt långt löpsteg (inte så effektivt långdistanssteg), så den borde snarare visa för kort distans om den bara tog antalet steg och multiplicerade med ett medelsteg.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Baserat på min erfarenhet av Garmin-klockor är exakthet i storleksordningen
1) GPS: 1-2%
2) Accelerometer på foten (foot pod): 5%
3) Accelerometer på handleden (endast klocka inomhus): 10%

När du säger inomhus, menar du då "riktig" löpning eller på löpband? Springer man på ett löpband blir steglängden sannolikt annorlunda.

För min del är användning inomhus klart intressant. Springer jag utomhus vet jag ju ofta ungefär hur långt jag sprungit. Men när jag spelar basket och tennis har jag ingen aning, så där är det klart intressant att se hur långt det blivit. Jag är medveten om att inte kommer att bli lika exakt om den ska mäta springa, stoppa, vända, springa, samtidigt som man viftar med armarna, men gärna så bra som möjligt.

Jag går i princip exakt i samma tempo varje dag ( detta är dock med telefonen) och vid 10 minuter så är jag vid exakt samma ställe varje gång. Runkeeper brukar diffa +- 200 meter varje gång.

Ursprungligen av stoneage:

När du säger inomhus, menar du då "riktig" löpning eller på löpband?

Riktig

Jag hittade en väldigt smidig app som heter SpectaRun och som plockar data från aktivitets/hälso appen och presenterar som grafer och låter en exportera alla puls och stegdata från en löpning. Så jag har kompletterat min tabell med totalt antal steg.

datum

iPhone

Dist (km)

Steg

Jul 26

x

4.23

4245

Aug 12

x

4.11

4001

Aug 15

x

4.12

4107

Aug 18

5.26

4056

Aug 24

5.33

4117

Sept 5

5.34

4144

Sep 11

5.24

4045

Sep 15

5.25

3955

Sep 20

Nollställning, WatchOS 2

Sep 26

x

4.58

4141

Sep 30

5.50

3949

Oct 5

5.46

3958

Oct 11

x

4.57

4125

Oct 14

5.46

3998

Som synes är spridningen i antal steg inte alls lika stor (+- 3%), så det talar för att det är kalibrering som är skum, inte stegräkningen. Dock är det inte helt konsekvent om man tittar på de tre sista utan iPhone. Där ger färre steg längre sträcka.

Senast redigerat 2015-10-18 10:48

Intressant, jag ska kolla upp appen.

Jag mätte dagens promenad som delvis går över en uppmätt sträcka för en löptävling så jag antar att den är ganska exakt uppmätt. Mätte över en km (mätte över 2 km, genom att gå 1 km med klockan uppkopplad mot telefonen och sedan vända och gå tillbaka med BT avslaget).

Samma skillnad oavsett BT eller inte: ca 2-3% (20 m/km) avvikelse mot den markerade sträckan. I mitt fall så mäter klockan upp något för kort sträcka mot markeringen

Dessutom samma avvikelse mellan kontrollerna. Ingen synbar variation. Det fanns markeringar vid 500m och avvikelsen var konsekvent mellan alla kontroller

BTW: Du borde räkna ut m/steg för att se om det varierar mellan mätningarna

Intressant, appen ser bara 3 träningstillfällen trots att jag har över 100 loggade. Jag undrar om det beror på att jag går istället för att springa?

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, appen ser bara 3 träningstillfällen trots att jag har över 100 loggade. Jag undrar om det beror på att jag går istället för att springa?

Ja, det verkar som den bara plockar ut löppass. Jag har skrivit till utvecklaren och bett att han ska lägga till andra typer av aktiviteter också, jag vill ha mina cykelpass. Det bör ju inte vara svårt att fixa. Skicka ett mail du också, [email protected]

Jag har nu gått till botten med mina problem

Jag gjorde en "fabriksåterställning" på klockan och installerade den som ny. Sedan gick jag ner till idrottsplatsen och sprang 9x1000m uppdelat på två dagar. Jag startade varje 1000 m som en ny "löpning ute". Jag började utan iPhone, dvs helt okalibrerat. Sedan hade jag telefonen på armen varannan gång för att se hur kalibreringen utvecklades. Efter 4 rundor med iPhone hade jag uppnått Apples rekommenderade 20 min kalibrering. Resultatet blev så här (uppmätt sträcka i km):

Runda

Utan iPhone

Med iPhone

1

1.17

2

0.95

3

1.02

4

1.03

5

1.08

6

1.03

7

1.07

8

1.01

9

1.06

Samma data som graf:

Att det varierar lite mellan loppen är ju normalt, men jag tycker man kan säga att kalibrering verkar fungera. Resultatet visar en positiv trend och avvikelsen mot GPS:en är mindre än 5%, vilket är OK för min del.

Varför fungerade det då inte i alla de ursprungliga testen? Återställningen kanske fick bort några dåliga data. Men troligen berodde det på att jag vid de andra kalibreringarna sprang i skogen med iPhone i fickan. Nu sprang jag på en öppen plats med iPhone på samma arm som klockan. Dvs bättre mottagning och samma rörelse på på klocka och telefon.

Som avslutning testade jag också att springa 20 m, vända, 20m till, vända etc. 20 vändor blev 400 m. Jag körde två omgångar utan iPhone dels som "Löpning ute" dels "Löpning inne". Klockan mätte upp 0,46 km resp 0,47 km vilket jag tycker är OK för en mer ojämn löpning. Det var uppenbarligen ingen skillnad mellan inne och ute, vilket är rimligt. Jag skulle tro att skillnaden är att vid "löpning inne" så bryr den sig inte om telefonens gps även om den finns med.

PS Om någon undrar över denna sjukt ambitiösa "forskning" så är jag extra intresserad av hur det fungerar eftersom jag utvecklar appar och har gjort Apple Watch kopplingar till några av dem.

Helt rätt tänkt! Man ska gå till botten med saker och ting

Just det där med GPS kalibrering med "öppen himmel" har jag hört är viktigt (från annat håll)

  • Medlem
  • 2015-10-21 16:44

Lite OT kanske, men jag använder ibland RunKeeper på min iPhone (som sitter på armen) när jag springer. Min 6 km-runda i skogen varierar från 5,9 km upp till rekordet på 19,79 km. En annan runda hade 10 382 m i elevation.

Jag trodde jag hade lagt ner den här tråden efter mina sista tester. Men idag har jag sprungit min vanliga runda, dvs de 4,4 km som jag listade i första posten. Och klockan visade 5,37 km utan iPhone, m a o i stort sett samma resultat som jag fick varje gång tidigare!!!! Det verkar som klockjäveln har bestämt att rundan i skogen är knappt 5,5 km och sedan kan jag leka med mina kalibreringar så mycket jag vill. 25 % fel suger faktiskt.

1
Bevaka tråden