Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV 4 Plex ute nu

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 00:32
Ursprungligen av dfgh:

Vad är det med filmofiler och 24 fps? I alla spel vill man ha 60+ och när man filmar vill man minst ha 60. Varför blir en del kåta av att spela upp Hollywoodrullar i 24fps?

Mest fps är inte bäst. Som kenjon säger så kan hög fps vara önskvärt när man vill rita upp renderade bilder på en skärm. Tex i ett spel där man vill att det ska flyta på. Men i spelet renderas tex en snabb rörelse MED rörelseoskärpa. När man filmar så använder man frameraten som ett verktyg för att förmedla något. Använder man sig av en hög framerate så får man en skarp och exakt bild, medans om man går ner i framerate får möjlighet till rörelseoskärpa. Många är "tränade" att uppskatta de effekter som 24fps ger i filmer, saker och ting blir inte skarpa när de rör på sig utan förmedlar en rörelse.
Pysslar du med fotografi och förstår nyttan av ND-filter? De är just för att få ner hastigheten (på en bild) för att få fram en annan bild med ett annat budskap.

Luddigt? Låt då youtube förklara det bättre än jag kan.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-04 06:08
Ursprungligen av reboot81:

Mest fps är inte bäst. Som kenjon säger så kan hög fps vara önskvärt när man vill rita upp renderade bilder på en skärm. Tex i ett spel där man vill att det ska flyta på. Men i spelet renderas tex en snabb rörelse MED rörelseoskärpa. När man filmar så använder man frameraten som ett verktyg för att förmedla något. Använder man sig av en hög framerate så får man en skarp och exakt bild, medans om man går ner i framerate får möjlighet till rörelseoskärpa. Många är "tränade" att uppskatta de effekter som 24fps ger i filmer, saker och ting blir inte skarpa när de rör på sig utan förmedlar en rörelse.
Pysslar du med fotografi och förstår nyttan av ND-filter? De är just för att få ner hastigheten (på en bild) för att få fram en annan bild med ett annat budskap.

Luddigt? Låt då youtube förklara det bättre än jag kan.

Nej det är bra förklarat men det är ju fps hysteri på nya kameror varje år. Sony, gopro m fl marknadsför mer upplösning i bättre framerate. Jag tycker de blir för mycket rörelseoskärpa med 30 och under men jag har inte heller steadycam och Dolly när jag skjuter.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-04 06:19
Ursprungligen av reboot81:

Att man använder ett Plex konto betyder väl inte att man exponerar serverns innehåll mot nätet?

Nope inte om man har gratis konto. Bara att signa up.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-04 08:32
Ursprungligen av dfgh:

Vad är det med filmofiler och 24 fps? I alla spel vill man ha 60+ och när man filmar vill man minst ha 60. Varför blir en del kåta av att spela upp Hollywoodrullar i 24fps?

Spel och film ska spelas upp i den frekvnsen de filmades and producerats i. Spel ska hålla, om möjligt, samma frame rate som skärmens refresh rate, ofta 60 Hz eller 60 fps. Filmer är överlag filmade i 23.98, 24 eller 25 fps. Därav måste uppspelningsenheten förstå detta, kommunicera det med skärmen / TV'n och ställa om denna till rätt frekvens. Det fungerar även bra med en jämn multipel, ex 75 Hz kommer visa 25 fps fint, eller 72 Hz för 24 fps.

Ovan är helt objektivt. Så "ska" det alltid vara om möjligt. Mer subjektivt är hur många fps man vill ha vid filmning. Jag skulle säga man sällan vill ha högre än 25 fps dock förutom i sportsammanhang då 50 fps är att föredra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-04 08:35
Ursprungligen av dfgh:

Nej det är bra förklarat men det är ju fps hysteri på nya kameror varje år. Sony, gopro m fl marknadsför mer upplösning i bättre framerate. Jag tycker de blir för mycket rörelseoskärpa med 30 och under men jag har inte heller steadycam och Dolly när jag skjuter.

Rörelseoskärpa är inte nödvändigtvis kopplat till bildfrekvens förutom att man vid högre fps måste ha en kortare slutartid vilket ger mindre rörelseoskärp per automatik.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-04 08:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Spel och film ska spelas upp i den frekvnsen de filmades and producerats i. Spel ska hålla, om möjligt, samma frame rate som skärmens refresh rate, ofta 60 Hz eller 60 fps. Filmer är överlag filmade i 23.98, 24 eller 25 fps. Därav måste uppspelningsenheten förstå detta, kommunicera det med skärmen / TV'n och ställa om denna till rätt frekvens. Det fungerar även bra med en jämn multipel, ex 75 Hz kommer visa 25 fps fint, eller 72 Hz för 24 fps.

Ovan är helt objektivt. Så "ska" det alltid vara om möjligt. Mer subjektivt är hur många fps man vill ha vid filmning. Jag skulle säga man sällan vill ha högre än 25 fps dock förutom i sportsammanhang då 50 fps är att föredra.

Off topic nu men menar du att du hellre filmar i 30fps på din iPhone än 60? Jag tycker 60 blir mycket jämnare.

Hur funkar ATV 4 med en nas + plex?
någon som testat eller har koll?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-04 11:36
Ursprungligen av _pojke:

Hur funkar ATV 4 med en nas + plex?
någon som testat eller har koll?

Se följande länk : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJ...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 11:54
Ursprungligen av _pojke:

Hur funkar ATV 4 med en nas + plex?
någon som testat eller har koll?

Det funkar (mycket bra!), men Plex på ATV4 är en nedbantad/avskalad version jämfört med "vanliga" Plex. Sämre filtreringsmöjligheter osv. Man loggar in med mail/lösen och servern dyker upp.
Utvecklarna skrev i förrgår: …we raced to download the new Xcode and read the developer documentation. Our immediate goal was to be on the platform at launch, which means we didn’t have much time.

Plex har ett stort momentum med frekventa uppdateringar så det ser lovande ut. Frågan är om Plex får stöd för Siri.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-04 12:05
Ursprungligen av _pojke:

Hur funkar ATV 4 med en nas + plex?
någon som testat eller har koll?

Jag skulle säga att det fungerar dåligt med tanke på att avt4 inte har så bra stöd för native format utan kräver en del transcode. Inget nas på marknaden är något vidare på transcode, inte ens nysläppta readynas 212 med quad core som bara utlovar 1080p-> 480p stöd.

Jag har själv velat länge om nas och plex men nu lutar det mer åt att vänta på ny Mac mini eller något annat alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-04 12:29
Ursprungligen av dfgh:

Jag skulle säga att det fungerar dåligt med tanke på att avt4 inte har så bra stöd för native format utan kräver en del transcode. Inget nas på marknaden är något vidare på transcode, inte ens nysläppta readynas 212 med quad core som bara utlovar 1080p-> 480p stöd.

Jag har själv velat länge om nas och plex men nu lutar det mer åt att vänta på ny Mac mini eller något annat alternativ.

Det finns många NAS som lätt klarar transcodingen, se länken i mitt inlägg #38.

Sedan är dessa NAS väldigt dyra men det är en helt annan femma.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-04 12:47
Ursprungligen av zinned:

Det finns många NAS som lätt klarar transcodingen, se länken i mitt inlägg #38.

Sedan är dessa NAS väldigt dyra men det är en helt annan femma.

Well doh. Jag känner absolut till det där google dokumentet och precis som du är inne på blir det en hel del euro. Jag tycker inte man kan kräva att det ska vara mycket dyrare med ett färdigt kraftfullt nas jämfört med att bygga ett eget.

Fattar inte varför!

Ursprungligen av flygarn:

Läste just att officiella Plex är släppt, ska hämta och testa snarast.

Plex på AppleTV verkar funka väldigt dåligt. Väljer jag att spela upp en film från min nas (Readynas Ultra 4) via atv4 så tar det ca 5 minuter innan filmen börjar rulla. Men om jag gör samma sak via TV:ns SmartTV så drar den igång i stort sett direkt. Varför är det sån skillnad?

Ursprungligen av islander42:

Plex på AppleTV verkar funka väldigt dåligt. Väljer jag att spela upp en film från min nas (Readynas Ultra 4) via atv4 så tar det ca 5 minuter innan filmen börjar rulla. Men om jag gör samma sak via TV:ns SmartTV så drar den igång i stort sett direkt. Varför är det sån skillnad?

Kan vara att TVn har stöd för format/codecs som inte AppleTV har. Kolla på CPU-användningen på din NAS när du kör från din TV vs. AppleTV så ser du om den måste göra transcoding eller inte.

Märker nu att filmer i .mkv-container tar väldigt lång tid att ladda in i atv, medan .mp4-filmer startar direkt. Det är ju samma beteende som i QuickTime-spelaren. Omkodning av filmerna är det som gäller alltså?

Ursprungligen av islander42:

Omkodning av filmerna är det som gäller alltså?

Japp, med iFlicks t.ex. http://iflicksapp.com/.

Ok. Tack för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-04 16:41
Ursprungligen av EnDumEn:

Iphone 6 och 6plus har hårdvarustöd för H.265 men det används uteslutande till Facetime. (för att få ner bandbredden antar jag, bitraten torde således vara ganska låg)
Men i teorin borde det som sagt inte vara några problem med H.265-stöd.

Precis… Men stöd för h265 för FaceTime och stöd för h265 i full UHDp60 är två helt olika saker. Nu är det inte möjligt kretsen som nyttjas har stöd för det men sannolikheten är hög att den inte har det.

  • Medlem
  • 2015-11-04 20:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Att man inte har stöd för 4K förstår jag. Det är lite synd men jag förstår det. Jag tror dock hårdvaran skulle kunna klara av det också. Det vore trevligt med stöd för h265 och 4K men det tror jag blir om ett eller två år. Jag tror att hårdvaran inofficiellt stödjer h265 så eventuellt kommer ex. Netflix nyttja detta men du får ändå inte ut 4K ur burken (även om hårdvaran output teoretiskt sätt stödjer det med HMDI 1.4 ut).

Precis som du tror jag att Apple faktiskt klarar 4K men att Apple valt att inte gå ut med detta eftersom man väntar in en större lansering av sina egna kanaler. Trots rykten så blev det ju ingen jättelansering av Apple TV som en ersättning till vanlig TV (troligen pga att man inte fick med sig de stora TV-bolagen i US).

Nyckelchippet i ATV4 heter Megachips DP2700A1 (Display-Port -> HDMI) och det finns INGEN info om detta på nätet. Apple kan ju lätt beställa 30 miljoner customchip av denna firma och hålla specarna hemliga...

Det känns lite surt att idag inte kunna spela upp foton eller filmer som jag tagit med min 6S i full kvalitet på min 4K-TV tycker jag men detta ändras säkert med en SW-uppgradering framöver hoppas jag... (Det är ännu värre att man måste använda Netflix och Youtubes egna appar på TVn för 4K istället för apparna på den nya fina ATV4an..)

Ursprungligen av wolf:

Precis som du tror jag att Apple faktiskt klarar 4K men att Apple valt att inte gå ut med detta eftersom man väntar in en större lansering av sina egna kanaler. Trots rykten så blev det ju ingen jättelansering av Apple TV som en ersättning till vanlig TV (troligen pga att man inte fick med sig de stora TV-bolagen i US).

Nyckelchippet i ATV4 heter Megachips DP2700A1 (Display-Port -> HDMI) och det finns INGEN info om detta på nätet. Apple kan ju lätt beställa 30 miljoner customchip av denna firma och hålla specarna hemliga...

Det känns lite surt att idag inte kunna spela upp foton eller filmer som jag tagit med min 6S i full kvalitet på min 4K-TV tycker jag men detta ändras säkert med en SW-uppgradering framöver hoppas jag... (Det är ännu värre att man måste använda Netflix och Youtubes egna appar på TVn för 4K istället för apparna på den nya fina ATV4an..)

Tror inte Apple TV kan leverera 4k eller Ultra HD som det egentligen handlar om via HDMI 1.4 endast då är det ju ngt halvdant som half 3D stereoskopisk ungefär

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-04 21:03
Ursprungligen av @ndreas:

Tror inte Apple TV kan leverera 4k eller Ultra HD som det egentligen handlar om via HDMI 1.4 endast då är det ju ngt halvdant som half 3D stereoskopisk ungefär

Jag har inte ens tänkt på det, är det 1.4 som sitter i den och inte 2.0?

Ursprungligen av zinned:

Jag har inte ens tänkt på det, är det 1.4 som sitter i den och inte 2.0?

Det är HDMI 1.4 i enheten.

Ursprungligen av reboot81:

Det funkar (mycket bra!), men Plex på ATV4 är en nedbantad/avskalad version jämfört med "vanliga" Plex. Sämre filtreringsmöjligheter osv. Man loggar in med mail/lösen och servern dyker upp.
Utvecklarna skrev i förrgår: …we raced to download the new Xcode and read the developer documentation. Our immediate goal was to be on the platform at launch, which means we didn’t have much time.

Plex har ett stort momentum med frekventa uppdateringar så det ser lovande ut. Frågan är om Plex får stöd för Siri.

funkar mycket bra?!
vilken typ av nas använder du då?
Inget lagg, lirar smidigt utan en dator som brummar?

Ursprungligen av _pojke:

funkar mycket bra?!
vilken typ av nas använder du då?
Inget lagg, lirar smidigt utan en dator som brummar?

I mitt fall är det tvärtom. Allt går långsamt och jag får vänta på transkodningen kommer igår - om den gör det. (Kör mot en gammal Mac mini)

Edit: Jag ser att det är fler som beskriver samma problematik som jag upplever. Det tar för lång tid att få filmerna att starta - det hela gör att min gamla ATV med Kodi är en smidigare lösning (ur denna aspekt)

Senast redigerat 2015-11-05 08:26

Låter min Mac mini vid TVn fortsätta agera Plex-klient.
Transcoding lokalt på nätverket går jag inte med på.

Ursprungligen av keptang:

Låter min Mac mini vid TVn fortsätta agera Plex-klient.
Transcoding lokalt på nätverket går jag inte med på.

Dvs: du kör Mini direkt mot TV:n och kör Plex på Mini?

(Bara så att jag förstår hur du har satt upp allt)

Ursprungligen av BlackSmp:

Dvs: du kör Mini direkt mot TV:n och kör Plex på Mini?

(Bara så att jag förstår hur du har satt upp allt)

Kör PMS i en virtuell maskin som körs på en kraftigare dator och PHC/PMP på Mini.

  • Medlem
  • 2015-11-05 09:33
Ursprungligen av Borttaget:

Det är HDMI 1.4 i enheten.

Apple skriver det i sina nuvarande specar. Teoretiskt kan detta mycket väl vara en begränsning gjord mjukvara som Apple valt att sätta i dagsläget. Det som egentligen styr är vad hårdvaran klarar av och det är detta som är grundfrågan: Vilken HDMI-version och vilken upplösning klarar Megachips DP2700A1 av?

Senast redigerat 2018-07-23 13:46
Ursprungligen av wolf:

Apple skriver det i sina nuvarande specar. Teoretiskt kan detta mycket väl vara en begränsning gjord mjukvara som Apple valt att sätta i dagsläget. Det som egentligen styr är vad hårdvaran klarar av och det är detta som är grundfrågan: Vilken HDMI-version och vilken upplösning klarar Megachips DP2700A1 av?

Spåna allt du vill.

I dagsläget får du bara ut specifikationen 1.4 ur porten.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-05 13:59
Ursprungligen av keptang:

Låter min Mac mini vid TVn fortsätta agera Plex-klient.
Transcoding lokalt på nätverket går jag inte med på.

Bha. Jag som hoppades bli av med min Macmini vid tvn. Hoppas de kommer en ny snart åtminstone. Min fallfärdig

Plex på en raspberry då? Vad kan den leverera utan transcode?

Bevaka tråden