Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV 4 Plex ute nu

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Japp, med iFlicks t.ex. http://iflicksapp.com/.

Har du (eller någon annan) koll på vad iFlicks kan när det gäller textning? Kan den leta upp och hämta en .srt fil eller måste jag fixa den själv?

Det är nämligen detta som jag kommer att sakna mest från Kodi - möjligheten att enkelt och smidigt hitta textfiler till TV-serierna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du (eller någon annan) koll på vad iFlicks kan när det gäller textning? Kan den leta upp och hämta en .srt fil eller måste jag fixa den själv?

Det är nämligen detta som jag kommer att sakna mest från Kodi - möjligheten att enkelt och smidigt hitta textfiler till TV-serierna.

Använder inte iFlicks själv, men här verkar det finnas folk som gör det: http://www.99mac.se/forum/t/291016-iflicks-un...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-05 16:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du (eller någon annan) koll på vad iFlicks kan när det gäller textning? Kan den leta upp och hämta en .srt fil eller måste jag fixa den själv?

Det är nämligen detta som jag kommer att sakna mest från Kodi - möjligheten att enkelt och smidigt hitta textfiler till TV-serierna.

Jag har kört iFlicks väldigt länge. Nej, den kan inte hitta en .srt själv utan det är att man manuellt får hitta den och döpa den till samma namn som videofilen.

Dock är det ju inget jättejobb, från det att jag sätter mig för att dra ner .srt:n till att filen är körd genom iFlicks och färdig så tar det ca två minuter

Ursprungligen av zinned:

Jag har kört iFlicks väldigt länge. Nej, den kan inte hitta en .srt själv utan det är att man manuellt får hitta den och döpa den till samma namn som videofilen.

Dock är det ju inget jättejobb, från det att jag sätter mig för att dra ner .srt:n till att filen är körd genom iFlicks och färdig så tar det ca två minuter

Tack för svaret.

Nej, det är inte ett jättejobb men det är frågan om smidighet och att kunna lösa allt från fjärrkontrollen för appletv:n

Med kodi tar det 10-20 sekunder:)

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-05 17:29

Tror ni en rasp 2 med plex klarar mer format utan transcode? Eller vad ska man komplettera Atv med?

Ursprungligen av dfgh:

Tror ni en rasp 2 med plex klarar mer format utan transcode? Eller vad ska man komplettera Atv med?

Jag kan bekräfta att det blir mer directplay med en RPI2.

Nu har jag iofs köpt båda licenserna också (MPEG2 och VC-1).

Fast DTS-MA/Dolby TrueHD bitstream får du inte med RPi2 heller.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-05 19:29
Ursprungligen av theN:

Tydligen kräver Plex för ATV att man loggar in med ett Plex konto. Eftersom jag har exakt noll intresse av att exponera min media-server utanför huset så blir det nog att använda ATV3 med PlexConnect ett tag till.

Hoppas Plex ändrar på detta så att man kan använda sin lokala server utan att logga in via internet. Undra varför de har gjort så här?

Rekommenderar appen Simple X. Kostade förvisso 35:-, men värd varenda krona.
http://simplex.video/

Direkt när man startade den fick man upp en lista på sina lokala plex server(s), samt även ett val som hette "manual ip". Testade dock ej detta eftersom min server dök upp automagiskt.

Appen i sig är även sjukt avskalad, minimalt med "klick" för att nå det man vill, etc.
Ser ingen anledning att gå tillbaka till Plex egna klient.

TIll alla er som gnäller över 4k, super-duper-HD-DTS, etc etc...
1) Vad har ni ens för källor som klarar av detta? Visst det finns Netflix, men det är en ytterst liten del av deras utbud som går i 4K.
Atmos och andra spännande ljudformat vetefan hur många % av Netflix utbud som har?

2) Så festligt hur man alltid ser folk som droppar 10, om inte 100-tusentals kronor på sin hårdvara, men sen är för snåla för att köra en laglig setup med bluray, vilket jag ser som det enda alternativet som är i närheten av att leverera det som egentligen behövs (dvs 1080p i så hög bitrate som möjligt + alla fina ljudformat).
Nänä, olagligt nedladdat som spelas via Plex eller liknande ska det tydligen vara.
Sen sure, dra den om att "jag köper allt i bluray och rippar själv"... Right.

3) Framtidssäkrat.. Återigen, ATV kostade 1690:-..... Den dagen 4K och/eller DTS-HD-SUPERDUPER blivit standard så har man nog råd att köpa ATV #10, som har stöd för dom formaten..... Det är ju fikapengar om man jämför med vad t ex en ATMOS-setup kostar..

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-05 19:35
Ursprungligen av Basss:

Rekommenderar appen Simple X. Kostade förvisso 35:-, men värd varenda krona.
http://simplex.video/

Direkt när man startade den fick man upp en lista på sina lokala plex server(s), samt även ett val som hette "manual ip". Testade dock ej detta eftersom min server dök upp automagiskt.

Appen i sig är även sjukt avskalad, minimalt med "klick" för att nå det man vill, etc.
Ser ingen anledning att gå tillbaka till Plex egna klient.

TIll alla er som gnäller över 4k, super-duper-HD-DTS, etc etc...
1) Vad har ni ens för källor som klarar av detta? Visst det finns Netflix, men det är en ytterst liten del av deras utbud som går i 4K.
Atmos och andra spännande ljudformat vetefan hur många % av Netflix utbud som har?

2) Så festligt hur man alltid ser folk som droppar 10, om inte 100-tusentals kronor på sin hårdvara, men sen är för snåla för att köra en laglig setup med bluray, vilket jag ser som det enda alternativet som är i närheten av att leverera det som egentligen behövs (dvs 1080p i så hög bitrate som möjligt + alla fina ljudformat).
Nänä, olagligt nedladdat som spelas via Plex eller liknande ska det tydligen vara.
Sen sure, dra den om att "jag köper allt i bluray och rippar själv"... Right.

3) Framtidssäkrat.. Återigen, ATV kostade 1690:-..... Den dagen 4K och/eller DTS-HD-SUPERDUPER blivit standard så har man nog råd att köpa ATV #10, som har stöd för dom formaten..... Det är ju fikapengar om man jämför med vad t ex en ATMOS-setup kostar..

Det är naturligtvis våra rullar filmade med 50mbit xavs på en Sony kamera och 5 ljudkanaler på lagt i final cut vi vill se i Plex. ?

Ursprungligen av Basss:

Sen sure, dra den om att "jag köper allt i bluray och rippar själv"... Right.

Du är hjärtligt välkommen hem till mig på en kopp kaffe där du får lov att syna varenda film som finns på min Plex-server och jämföra med bokhyllan fylld av film!

Helt okej att dra alla över samma kam men då får du också vänta dig någon som säger ifrån.

Jag är en av de få som förespråkar att du alltid skall betala för det du använder. Detta eftersom du själv vill ha betalt för det du gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 00:39

DTS / DTS-HD / Dolby Digital / True HD borde vara stött som standard då dessa är standard i bla Bluray och DVD-världen. Att man vill ha stöd för detta handlar inte om piratkopiering alls. Möjligen privatkopiering, dvs att man katalogiserat sina egna, köpta, DVD / Bluray som filer digital.

Jag har hög standard både på utrustning och mediet som ska spelas upp, det handlar för mig inte om att kunna se "skräp" man laddat ner från nätet. Ett problem nu är när SVT's och TV4's TV-sändningar ser bättre ut än det man får via deras Play-kanaler på Apple TV. Det är för mig en besvikelse. Det problemet ligger både hos Apple (märkligt stöd i hård och mjukvara) samt content-provinsers (SVT / TV4 etc).

Ursprungligen av Basss:

Rekommenderar appen Simple X. Kostade förvisso 35:-, men värd varenda krona.
http://simplex.video/

Direkt när man startade den fick man upp en lista på sina lokala plex server(s), samt även ett val som hette "manual ip". Testade dock ej detta eftersom min server dök upp automagiskt.

Appen i sig är även sjukt avskalad, minimalt med "klick" för att nå det man vill, etc.
Ser ingen anledning att gå tillbaka till Plex egna klient.

TIll alla er som gnäller över 4k, super-duper-HD-DTS, etc etc...
1) Vad har ni ens för källor som klarar av detta? Visst det finns Netflix, men det är en ytterst liten del av deras utbud som går i 4K.
Atmos och andra spännande ljudformat vetefan hur många % av Netflix utbud som har?

2) Så festligt hur man alltid ser folk som droppar 10, om inte 100-tusentals kronor på sin hårdvara, men sen är för snåla för att köra en laglig setup med bluray, vilket jag ser som det enda alternativet som är i närheten av att leverera det som egentligen behövs (dvs 1080p i så hög bitrate som möjligt + alla fina ljudformat).
Nänä, olagligt nedladdat som spelas via Plex eller liknande ska det tydligen vara.
Sen sure, dra den om att "jag köper allt i bluray och rippar själv"... Right.

3) Framtidssäkrat.. Återigen, ATV kostade 1690:-..... Den dagen 4K och/eller DTS-HD-SUPERDUPER blivit standard så har man nog råd att köpa ATV #10, som har stöd för dom formaten..... Det är ju fikapengar om man jämför med vad t ex en ATMOS-setup kostar..

Bor du i ett träd också eller ?
Laglig eller inte, det handlar om att en fysisk skiva idag 2015-2016 känns stenålder! Att industrin inte ser till att man på lagligt sätt kan erbjuda BluRay filmer online är insane. Jag har rippat alla mina BD filmer sedan många år tillbaka på en server, sjukt bara att jag skall behöva lägga 2,5h på detta jobb / film. När du kan tanka hem en 3D film BluRay på 20 min färdig och klar så är det ju uppbyggt för att folk skall fultanka och det är filmindustrin som ligger 100 år efter. Så jag "förstår" de som gör det och inte har kompetensen eller tiden att själv rippa allt.
Jag vet att merparten vill betala för sina filmer men hur kan dem göra det när de erbjuds sämre kvalite och sämre format mot att fultanka ? Därmed inte sagt att det är rätt!

Tillbaks till ämnet nu, ATV 4 och Plex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 08:10

Ett antal stora problem finns ju med Apple TV och Plex jämfört med Plex på OSX (tyvärr).

- Formatstöd, ex går det inte att nativley strömma .mkv. Skumt att Apple inte skulle tillåta detta.

- Codecstöd, ex hanteras inte HD-ljud idag korrekt. Synd att Apple inte tillåter detta och troligen har enheten inte stöd för det alls. Man kan förlita sig på Dolby Digital Plus vilket är "bra" men komprimerat ljud. Dock tror jag stödet idag är svagt för detta format.

- Hz-stöd, mediaspelaren hanterar inte korrekt synk av mediaplayback och uppspelningsenheten / skärmen. Stöd för allt från 23.98 Hz upp till 60 Hz borde vara standard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-06 09:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett antal stora problem finns ju med Apple TV och Plex jämfört med Plex på OSX (tyvärr).

- Formatstöd, ex går det inte att nativley strömma .mkv. Skumt att Apple inte skulle tillåta detta.

- Codecstöd, ex hanteras inte HD-ljud idag korrekt. Synd att Apple inte tillåter detta och troligen har enheten inte stöd för det alls. Man kan förlita sig på Dolby Digital Plus vilket är "bra" men komprimerat ljud. Dock tror jag stödet idag är svagt för detta format.

- Hz-stöd, mediaspelaren hanterar inte korrekt synk av mediaplayback och uppspelningsenheten / skärmen. Stöd för allt från 23.98 Hz upp till 60 Hz borde vara standard.

Det absolut största problemet på ljud-sidan är ju att ATV4 inte hanterar de formaten de SKA hantera på korrekt sätt, dvs hur den agerar när du kör surround-inställningen som "Auto" eller som "Dolby Surround". Det finns massor av info från personer med mycket kompetens på området, det hela är en jävla röra så jag kan inte återge det på ett enkelt sätt, men det är ett EPIC FAIL från Apple här! Ingen passthrough och felaktig identifiering av ljudspåren.

Edit

I korta ordalag kan man säga så här gällande surround-inställningarna på ATV4:

AUTO : Matar 2.0 till förstärkare när stereo spelas, matar ut 7.1 för alla surround-signaler
Dolby Surround : Matar ut 5.1 oavsett signal.

Ingen passthrough, ATV4 decodar alla signaler.

Senast redigerat 2015-11-06 10:39
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-06 15:37
Ursprungligen av zinned:

Det absolut största problemet på ljud-sidan är ju att ATV4 inte hanterar de formaten de SKA hantera på korrekt sätt, dvs hur den agerar när du kör surround-inställningen som "Auto" eller som "Dolby Surround". Det finns massor av info från personer med mycket kompetens på området, det hela är en jävla röra så jag kan inte återge det på ett enkelt sätt, men det är ett EPIC FAIL från Apple här! Ingen passthrough och felaktig identifiering av ljudspåren.

Edit

I korta ordalag kan man säga så här gällande surround-inställningarna på ATV4:

AUTO : Matar 2.0 till förstärkare när stereo spelas, matar ut 7.1 för alla surround-signaler
Dolby Surround : Matar ut 5.1 oavsett signal.

Ingen passthrough, ATV4 decodar alla signaler.

Har du länkar till källor? Verkar intressant läsning.
Fattar inte hur det kan vara så jäkla svårt för alla tillverkare att få till ljudet, inte direkt så att DD är purfärskt.

Jag har dock inte upplevt några problem, min stärkare identifierar 5.1 DD från Atvn.

Ursprungligen av Erik.dv:

- Formatstöd, ex går det inte att nativley strömma .mkv. Skumt att Apple inte skulle tillåta detta.

Var ligger din matroska-fil? På Apple TVn själv, NAS eller Mac med Plex media server?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-06 16:26
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Var ligger din matroska-fil? På Apple TVn själv, NAS eller Mac med Plex media server?

På NAS med en MacMini som Plex-server.

Ok skumt. Tycker ju att filformatet borde kvitta om du kör PMS emellan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-06 17:04
Ursprungligen av Basss:

Har du länkar till källor? Verkar intressant läsning.
Fattar inte hur det kan vara så jäkla svårt för alla tillverkare att få till ljudet, inte direkt så att DD är purfärskt.

Jag har dock inte upplevt några problem, min stärkare identifierar 5.1 DD från Atvn.

Finns massor med info på MacRumors forum.

Du säger att du får DD5.1, vilket säkert är korrekt, men vilken inställning har du i ATV4? Jag skulle gissa på "Dolby Surround".

Jag har auto på min ATV3 och får Dolby-loggan på min receiver.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-06 18:55
Ursprungligen av zinned:

Finns massor med info på MacRumors forum.

Du säger att du får DD5.1, vilket säkert är korrekt, men vilken inställning har du i ATV4? Jag skulle gissa på "Dolby Surround".

Inte hemma nu men kan ta en bild imorgon.
Är helt 100% på att det är DD 5.1.

Har bråkat i 2 månader med min Sony bravia google tv. Tillslut släpptes en android 5.1.1 Patch som fixade 5.1, men under all den felsökningen så fick jag stenkoll på stärkarens display. Får även samma info i stärkarens HUD.

Men var så många andra fel på google tvn att jag köpte Atvn istället.
-om- det hade varit 5.1 strul med Atvn hade jag nog fan hoppat från taket

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-06 19:20
Ursprungligen av Borttaget:

Jag har auto på min ATV3 och får Dolby-loggan på min receiver.

På ATV3 ja. Det sker INTE på ATV4.

Apple har helt gjort bort sig här. Å det grövsta.

Personligen tycker jag det värsta är att ATV4 decodar själv istället för att ge en möjlighet till passthrough. Hade man bara haft passthrough så hade ATV4 fåra dicoda hur fasen den vill om man har den inställningen aktiv men med passthrough så hade man ju låtit förstärkaren hantera det och den, till skillnad från ATV4, vet hur man ska göra.

Senast redigerat 2018-07-23 13:46
  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-06 19:42
Ursprungligen av zinned:

På ATV3 ja. Det sker INTE på ATV4.

Apple har helt gjort bort sig här. Å det grövsta.

Personligen tycker jag det värsta är att ATV4 decodar själv istället för att ge en möjlighet till passthrough. Hade man bara haft passthrough så hade ATV4 fåra dicoda hur fasen den vill om man har den inställningen aktiv men med passthrough så hade man ju låtit förstärkaren hantera det och den, till skillnad från ATV4, vet hur man ska göra.

Fast de måste ändå va en bugg som de jobbar på. Auto och dd.

Pass through hade varit trevligt men kommer nog i så fall senare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-07 07:37
Ursprungligen av dfgh:

Fast de måste ändå va en bugg som de jobbar på. Auto och dd.

Pass through hade varit trevligt men kommer nog i så fall senare.

Gör de inte det så är det godnatt. Ridå.

Det MÅSTE de göra.

Det finns en ny version av PMS ute nu som ska lösa en del problem för Plex-appen på ATV4.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-11-08 15:04
Ursprungligen av zinned:

Finns massor med info på MacRumors forum.

Du säger att du får DD5.1, vilket säkert är korrekt, men vilken inställning har du i ATV4? Jag skulle gissa på "Dolby Surround".

Japp, det är dolby sorround. Så det är inte samma sak som dolby digital? Trots att jag får DD loggan på städkaren så är dolby surround nått annat?
Vilken jäkla djungel detta är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-08 17:50
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ok skumt. Tycker ju att filformatet borde kvitta om du kör PMS emellan.

Måste testa detta. Men tycker jag läst många inlägg som nämner krav på transcoding från MKV snarare än MP4 som container.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-08 19:49
Ursprungligen av Basss:

Japp, det är dolby sorround. Så det är inte samma sak som dolby digital? Trots att jag får DD loggan på städkaren så är dolby surround nått annat?
Vilken jäkla djungel detta är.

Precis.

När du har inställningen "Dolby Surround" så skickas det ut en DD 5.1-slinga från ATV4. Oavsett vad den matas med. Spelar du upp musik (2.0) så skickar ATV4 ut DD 5.1. Spelar du upp surround-ljud med t ex 7.1 så skickar ATV4 ut DD 5.1. Värdelöst.

Kör du däremot "Auto" så skickar ATV4 ut stereo (2.0) om du spelar upp musik, vilket är korrekt, men matar du ATV4 med surround-ljud så kommer den att spotta ut PCM 7.1...oavsett vad du matar den med. Värdelöst.

Utöver detta finns ingen möjlighet till pass through. All avkodning för ljud körs i ATV4 istället för förstärkare. Värdelöst.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-11-10 07:13

Vet inte om detta har med plex att göra men ingen annan som har problem med att bilden blir svart efter ett tag? ljudet fortsätter spela.

Tycker allmänt att de kommer fladder i bilden på avt4, även i main menu.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-11-10 07:16
Ursprungligen av dfgh:

Vet inte om detta har med plex att göra men ingen annan som har problem med att bilden blir svart efter ett tag? ljudet fortsätter spela.

Tycker allmänt att de kommer fladder i bilden på avt4, även i main menu.

Aldrig sett det problemet själv , men det kan ju också vara din hdmi-kabel som börjar ge upp?

Bevaka tråden