Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV vägrar spela svenskt ljud

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är riktigt skumt tycker jag. Nya Apple TV verkar göra allt för att inte spela Minionerna på Svenska för mina barn.

Jag köpte filmen från iTunes på ATV. Den såg svensk ut men saknade vid uppspelning svenskt ljudspår. Igår sa en kompis att filmen nu fått svenskt ljud. Jag kollar igen men inte för mig.

Jag felsöker lite:
Både menyspråk och region är svenskt.
Förval för ljudspår är svenska.
Andra filmer spelar svenska om jag så vill.
ATV startas om
Movies appen stängs i task switchern.

Nu kommer det bra. Jag kollar på iPad. Där har filmen svenskt ljud. Så jag försöker strömma den till ATV via AirPlay. Nejdå. Filmen spelar på Svenska på iPad men när AirPlay tar över kommer det engelska ljudspåret ur högtalarna. Detta bryter mot all logik jag vill tro på. Detta ska ju strömma det jag spelar till ATV.

Är detta en DRM bug? Alltså att någon rättighet satts att svenska ljudet inte är godkänt för TV?

Streamar inte AirPlay när den tror att sen kan använda den lokala versionen på ATV?

Har jag en envist cachad version av filmen på min ATV? Hur blir man då av med en sån?

Det var länge sedan jag var så här hjälplöst utan idéer och lösningar. Tips välkomnas av nådig och mina barn

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-11-08 19:04
Ursprungligen av eimermusic:

Detta är riktigt skumt tycker jag. Nya Apple TV verkar göra allt för att inte spela Minionerna på Svenska för mina barn.

Jag köpte filmen från iTunes på ATV. Den såg svensk ut men saknade vid uppspelning svenskt ljudspår. Igår sa en kompis att filmen nu fått svenskt ljud. Jag kollar igen men inte för mig.

Jag felsöker lite:
Både menyspråk och region är svenskt.
Förval för ljudspår är svenska.
Andra filmer spelar svenska om jag så vill.
ATV startas om
Movies appen stängs i task switchern.

Nu kommer det bra. Jag kollar på iPad. Där har filmen svenskt ljud. Så jag försöker strömma den till ATV via AirPlay. Nejdå. Filmen spelar på Svenska på iPad men när AirPlay tar över kommer det engelska ljudspåret ur högtalarna. Detta bryter mot all logik jag vill tro på. Detta ska ju strömma det jag spelar till ATV.

Är detta en DRM bug? Alltså att någon rättighet satts att svenska ljudet inte är godkänt för TV?

Streamar inte AirPlay när den tror att sen kan använda den lokala versionen på ATV?

Har jag en envist cachad version av filmen på min ATV? Hur blir man då av med en sån?

Det var länge sedan jag var så här hjälplöst utan idéer och lösningar. Tips välkomnas av nådig och mina barn

Hade du raderat den från ATV:n? Alltså tryckt på den med fjärren tills x:et syns på den vinglande appen? Och sedan dragit hem den igen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-08 19:45

När den filmen släpptes på iTunes så saknade den både svenskt ljud och svenska undertexter, idag har man lagt till svenskt ljud, det kanske blivit något strul om du köpte filmen innan versionen med svenskt ljud släpptes?
Du kan alltid ångra köpet inom 14 dagar och få pengarna tillbaka.

Det finns en inställning i menyn på ATV som går ut på att om du kör Airplay på något som ATV lika gärna kan streama direkt ifrån molnet, så gör den det. Det skulle kanske kunna förklara saken. Avaktivera den så bör du få Airplay på riktigt ifrån telefonen/paddan.

Ursprungligen av Hjopek:

Hade du raderat den från ATV:n? Alltså tryckt på den med fjärren tills x:et syns på den vinglande appen? Och sedan dragit hem den igen?

Ursprungligen av jonmag:

När den filmen släpptes på iTunes så saknade den både svenskt ljud och svenska undertexter, idag har man lagt till svenskt ljud, det kanske blivit något strul om du köpte filmen innan versionen med svenskt ljud släpptes?
Du kan alltid ångra köpet inom 14 dagar och få pengarna tillbaka.

Ursprungligen av Sperious:

Det finns en inställning i menyn på ATV som går ut på att om du kör Airplay på något som ATV lika gärna kan streama direkt ifrån molnet, så gör den det. Det skulle kanske kunna förklara saken. Avaktivera den så bör du få Airplay på riktigt ifrån telefonen/paddan.

Jag kan inte få ATV att radera denna eller någon annan film. Vart skulle det funka? Har testat både i raden på hemskärmen och inne i movie under purchased.

Jag ångrade köpet och köpte den igen... Men det betyder kanske inte att ATV faktiskt raderade och laddade ner igen.

Jag har kört med både inställt på att streama från molnet och inte göra det.

AirPlay är intressant. Varken engelskt eller svenskt ljud finns markerat när jag airplayar. Väljer jag något av dem på iPad så blir filmen helt tyst tills jag stoppar och börjar om AirPlay. Så jag undrar om något kanske är knas med ljudcodec, DRM eller något sånt. Mest lutar jag dock åt att det är något som spökar på nya ATV.

Tack för förslagen förresten.

Efter 45 min med Apple Care så är slutsatsen att de inte har någon aning. En möjlig orsak kan vara att ATV föredrar en 1080p version som kanske saknar ljudet medan iPad och Macen drar ner 720p versionen som råkar fungera.

Jag "löste problemet" nu genom att strippa DRM från filmen på Macen och kopiera över den till min NAS så det kan ses på TV på något sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-09 22:45
Ursprungligen av eimermusic:

En möjlig orsak kan vara att ATV föredrar en 1080p version som kanske saknar ljudet medan iPad och Macen drar ner 720p versionen som råkar fungera.

Om du vill bekräfta att de olika språkversionerna hänger ihop med upplösningen på just denna film kan du ju tillfälligt ändra i Inställningar > Appar > iTunes-filmer och TV-program > Videoupplösnig.

Det är också genom att ändra här man kan komma åt att hyra/köpa billigare lågupplöst version av filmer.

Ursprungligen av IngoX:

Om du vill bekräfta att de olika språkversionerna hänger ihop med upplösningen på just denna film kan du ju tillfälligt ändra i Inställningar > Appar > iTunes-filmer och TV-program > Videoupplösnig.

Det är också genom att ändra här man kan komma åt att hyra/köpa billigare lågupplöst version av filmer.

Tack för tipset. Jag hittade inte tillbaka till den inställningen igår när jag tittade.

Jag kan bekräfta att filmen troligtvis är/var "fel på" i 1080p versionen. I 720p spelar svenskt ljud på ATV4. Jag vet dock fortfarande inte om jag har kvar cachet material som saknar svenska för 1080p eller om originalet i molnet också saknar svenska i 1080p. Det går tyvärr inte att radera lokalt material utan att reaetta hela ATV... och att logga in i alla saker igen känns just nu värre än att köra iTunes i 720p.

En sak är till som lite mysko med denna film är att iTunes på min Mac är satt att föredra 1080p men den laddar ner 720p när jag gör den tillgänglig offline och det som spelas på dator är solklart 720. Det kan ju möjligen antyda att någon logic i iTunes valde bort 1080p... exempelvis pga att svenska saknas (även om min Mac har engelskt språk).

Jag har i alla fall nu både en backup på NASen och 720 direkt från iTunes som funkar så jag är redo att gå vidare

1
Bevaka tråden