Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering till Apple TV 4, 9.0.1 (13T402)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Nu kallar jag 5x6-layouten med bara a-z för "ny", eftersom jag såg den första gången just efter 9.1-uppdateringen. Men kanske logiskt att det är en äldre version som visar sig i någon bugg? I och med att den inte är åäö-anpassad.

Visst kan fjärren ha tappat anslutning då och då, men den hade definitivt anslutning medan jag matade in text via 5x6-layouten. Får leka gömma fjärren ned min Apple-TV ikväll och se om jag får tillbaks fenomenet.

Nu har jag alltså åter den vanliga långa remsan i globala sökfunktionen, som det såg ut vid leverans... Har inte listat ut exakt vad som triggar igång det andra utseendet.

Jag fick fram matrisen nyss utan att veta vad det var som triggade den:)

Och min slutsats blev att jag trots allt gillar remsan bättre, den är lättare att navigera i med fjärren...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-11 20:16
Ursprungligen av kenjon:

Stödjer TVn HDMI-CEC behövs det inte ställs in, det ska funka direkt.

Långt ifrån säkert. På många enheter är inte HDMI-CEC default utan man måste aktivera funktionen.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-11-11 22:07
Ursprungligen av vattenman66:

Nyfiken på hur du sätter upp detta så att du använder ATV fjärren för TVn?

Det enda jag har gjort är att aktiver HDMI Control i förstärkaren som var avstängt. ATV:n och TV pratade med varandra direkt när jag koppla in ATV:n. När jag sedan aktivera funktionen i förstärkaren fungera allt automatiskt.

Det som är intressant är att båda kontrollerna till TV:n och förstärkaren kan styra gränssnittet på ATV:n också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-11 23:20
Ursprungligen av wurpan:

Det som är intressant är att båda kontrollerna till TV:n och förstärkaren kan styra gränssnittet på ATV:n också

Det är ju så HDMI-CEC fungerar. Styrning av basics för produkterna i HDMI-kedjan.

Jag upplever också ett väldigt störande problem som antagligen rör HDMI-CEC.
Använder en multifjärr till det mesta. Har även allt kopplat via HDMI i min receiver.
Jag får följande scenario när jag tittar på vanlig tv ( genom tvn högtalare ) och slår på Apple TV.
Trycker på knappen som slår igång Apple-Tv, startar receiver, samt ändrar receiverns hdmi-output från digitalbox till apple-tv.
Då envisas receivern med att byta tillbaka till digitalboxens hdmi output. Provar ändra manuellt och den ändrar tillbaka på en gång.
Har löst det genom att stänga av digitalboxen och sedan ändra receivern till hdmi för apple-tv.

Har även märkt att när jag sett klart och vill byta tillbaka till tvn. Då byter multifjärren tillbaka till digitalboxens hdmi, slår av receivern och stänger av apple-tv. Men efter en liten stund ser jag att apple-tvn startar igen.
Hade aldrig några bekymmer med min gamla apple-tv. Och har inte ändrat någon inställning i någon av mina enheter efter bytet.

Vad har du? Logitech harmony? Jag har en sådan och allt fungerar som det ska för mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad har du? Logitech harmony? Jag har en sådan och allt fungerar som det ska för mig.

Ja, en Logitech harmony 650. Men det är knappast den som är problemet.
Är ungefär som Apple-Tv skickar någon signal via hdmi att jag inte får välja den. Även om jag manuellt försöker byta till Apple-Tvs hdmi så slänger den tillbaka mig till tvns.
Har fler enheter kopplade via receivern och ingen beter sig på detta vis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-13 11:29

Det kan inte vara så att det är en HDMI-CEC setting i digitalboxen som spökar?

Ursprungligen av zinned:

Det kan inte vara så att det är en HDMI-CEC setting i digitalboxen som spökar?

Osäker om min Vu+ Uno ens har den inställningen. Skall undersöka och i så fall testa avaktivera det.
Men känns ju konstigt den skall börja spöka samma dag man byter till nya Apple-Tv.
HDMI-CEC är ju ingen funktion jag egentligen använder så man kanske även kan prova stänga av det i receivern. ( Yamaha )

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-13 14:10

Som jag har fattat det så är den standarden olika implementerad i olika apparater. Så funkar det inte bra, stäng av det.

Ursprungligen av kenjon:

Som jag har fattat det så är den standarden olika implementerad i olika apparater. Så funkar det inte bra, stäng av det.

Just sånt här är ju ett jäkla otyg. Garanterar att det är för att man ska kunna säga att sin produkt har den här häftiga funktionen, men sen när det inte fungerar så är det för att man inte använder produkter av samma märke.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-11-14 12:01

Jag fick stänga av HDMI-CEC även i TV:n, sen fungerar det (för mig, med en Samsung)

Bevaka tråden