Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7 tips för brandskyddet hemma

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det är vinter och mörkt ute passar många på att mysa med tända ljus. Idag vill 99mac rädda julen genom att be dig se över alla brandvarnare i din närhet.

Läs hela artikeln här

Bra artikel som alla borde läsa!
Vill lägga till ett par saker:

1. Brandvarnare behöver finnas på så många ställen som möjligt (inte bara två som i artikeltexten) så att alla i hushållet hör dessa när de löser ut. Ex: Ni ligger och sover på övervåningen i ett rum med stängd dörr mot hallen där trappan finns. Då skall det finnas brandvarnare både i hallens högsta punkt och i sovrummet! Det kan ta tid för röken att förflytta sig men när den väl når brandvarnaren, då är det bråttom! Att använda brandvarnare som är sammankopplade är verkligen att rekommendera. Detta kan lösas på två sätt, antingen att man köper ett system med fristående brandvarnare som är sammankopplade trådlöst, eller att man investerar i brandvarnare (eller rökdetektorer som de då heter) till sitt inbrottslarm i hemmet om man har ett sådant. Dessa sista finns både trådbundna och trådlösa. Fördelen med båda varianterna är att om en brandvarnare detekterar rök så startar alla att tjuta och därmed finns större möjligheter att rädda liv och egendom.

2. Brandsläckare skall ALLTID placeras nära utgången från hemmet, ofta i hallen vid entrédörren! Varför? Jo, det är alltid viktigast att utrymma bostaden först på ett säkert sätt, hjälp barn, sjuka och gamla att ta sig ut. Om det därefter är så att du bedömer att det finns en möjlighet att bekämpa elden med en släckare så skall denna vara lättillgänglig när du går in igen. Glöm inte att FÖRST larma brandkåren, och se till att du är SÄKER på att du inte riskerar att skada dig när du går in igen!

Ett tillägg, precis som det står i artikeln är en 6kg pulversläckare ett bra val eftersom alla kan använda den utan att öva innan. Det är bara att dra ur säkringen och trycka ner handtaget så kommer du att lyckas släcka om inte elden är för stor. Man behöver inte ens pricka lågorna eftersom pulvret letar sig fram över allt, dessutom kan man släcka alla typer av bränder med pulver (e. brand i elektronik, brand i olja på spisen, brand i möbler etc.).

Dock finns en STOR nackdel med pulver och det är att det blir mycket sanering efteråt! Om du känner att du har lite kunskap i att släcka bränder (du kanske har varit på övning någon gång) så är en skumsläckare ett bättre alternativ eftersom det är mycket lättare att sanera efteråt! Även med skum kan man släcka de allra flesta bränder.

Glöm däremot kolsyresläckare! De fungerar i stort sett bara på elektronik och brinnande vätska. Fast det är klart, har du ett serverrum hemma så kan du hänga en kolsyresläckare utanför dörren till detta, bara du har ytterligare en släckare av pulver- eller skumtyp innanför entrédörren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-02 16:35
Ursprungligen av kjellebelle:

Dock finns en STOR nackdel med pulver och det är att det blir mycket sanering efteråt! Om du känner att du har lite kunskap i att släcka bränder (du kanske har varit på övning någon gång) så är en skumsläckare ett bättre alternativ eftersom det är mycket lättare att sanera efteråt! Även med skum kan man släcka de allra flesta bränder.

En brandexpert berättade för mig en gång att även försäkringsbolagen rekommenderar pulver, med motiveringen att det är billigare att ersätta saneringskostnader än brandskador. Så definitivt pulver.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-02 18:42
Ursprungligen av kjellebelle:

Bra artikel som alla borde läsa!
Vill lägga till ett par saker:

Att man ställer den vid dörren gör samtliga som besöker bostaden varse om att den finns. Pulver är bra som sagt, man kan föra in slangen i en dörrspringa och trycka av medans slangen gör sin "dans" fram och tillbaka och täcker rummet.
Vid mindre bränder är brandfilten grymt bra, dra ner och täck över. Klart undervärderad. MSB har lite om brandvarnare, text skall den inte nödvändigtvis vara placerad högst upp(!)

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-12-03 01:55

Komplettera stor släckare med några mindre 1 och/eller 2-kilos!

Smidigt om det inte brinner så värst, lätta nog hantera även för äldre personer. Kan ofta köpas för någon hundring eller två, skaffa en till varje rum.

Släckspray är supersmidigt (0,5 kg) om det bara brinner lite, finns även i varianter som klarar spis/fettbränder.

Varje brand kan oftast släckas med (väldigt) små medel inledningsvis, samtidigt som det tar sig väldans fort. Mycket bättre med en liten släckare inom räckhåll än behöva hämta en stor som kanske står på ett annat våningsplan.

Fundera även på räddningsstege om du har sovrum ovan markplan, finns olika lösningar för villor och lägenheter.

Inte fel ta med en resebrandvarnare när man sover borta, inte alla hotell, AirBnB, bekanta osv som har sådant installerat.

Anekdot: Hade en gammal 2 kg släckare stående där ventilen en natt gick sönder, fick pulver i hela j-a bostaden...

Ursprungligen av jas:

Anekdot: Hade en gammal 2 kg släckare stående där ventilen en natt gick sönder, fick pulver i hela j-a bostaden...

Mycket bra synpunkter av jas!
Måste bara berätta att även jag råkat ut för "pulversläckarincidenter"! Den första var när en stor släckare åkte ur en kartong i bilens bagage i en kurva där bilen framfördes med ungdomligt oförståndig hastighet, naturligtvis slogs handtaget in så x antal gram pulver tömdes i bilen. På den tiden hade jag (början av 90-talet) både en CD-växlare, ett slutsteg och en mobiltelefonenhet i bagaget på min bil av sedanmodell. Varje gång jag slog igen bagageluckan så länge jag hade bilen lade sig ett vitt pulver överallt i bilens bagage.

Den andra incidenten var när jag många år senare förvarade en 2 KG-pulversläckare på en hylla i mitt lägenhetsförråd som bestod av hönsnätsväggar som de ofta gör. När jag drog ur en kartong välte släckaren och slog i backen med handtaget först, det handlade om en dutt på handtaget under kortare tid än en sekund men det räckte för att jag fick lägga benen på ryggen och springa ut för att inte fylla lungorna med bikarbonatsliknande pulver. När jag en stund senare kunde gå in igen i det trånga förrådet insåg jag att förödelsen var total! Inte nog med att mitt förråd såg ut som ett vinterlandskap, det värsta var att båda mina grannars också gjorde det.

Det var lagom kul att gå med mössan i hand för att ringa på och be att få låna deras förrådsnycklar. Städningen tog en hel dag, men rent blev det aldrig. Flera år senare hittades spår av pulver så fort en kartong skulle öppnas, även efter att vi flyttat till en annan bostad.

Sensmoral: Har du möjlighet att gå en släckutbildning, gör det! Välj därefter skumsläckare istället!
I bilen däremot SKALL det vara en 2 kg pulversläckare (eller släckspray som jas också nämner, har själv ingen erfarenhet av detta men har läst mycket gott om produkten)!

Ursprungligen av jas:

Komplettera stor släckare med några mindre 1 och/eller 2-kilos!

Smidigt om det inte brinner så värst, lätta nog hantera även för äldre personer. Kan ofta köpas för någon hundring eller två, skaffa en till varje rum.

Släckspray är supersmidigt (0,5 kg) om det bara brinner lite, finns även i varianter som klarar spis/fettbränder.

Varje brand kan oftast släckas med (väldigt) små medel inledningsvis, samtidigt som det tar sig väldans fort. Mycket bättre med en liten släckare inom räckhåll än behöva hämta en stor som kanske står på ett annat våningsplan.

Fundera även på räddningsstege om du har sovrum ovan markplan, finns olika lösningar för villor och lägenheter.

Inte fel ta med en resebrandvarnare när man sover borta, inte alla hotell, AirBnB, bekanta osv som har sådant installerat.

Anekdot: Hade en gammal 2 kg släckare stående där ventilen en natt gick sönder, fick pulver i hela j-a bostaden...

Resebrandvarnare. Tack julklappstipset!

Ursprungligen av reboot81:

MSB har lite om brandvarnare, text skall den inte nödvändigtvis vara placerad högst upp(!)

Att placera brandvarnare eller rökdetektorer är precis som reboot81 skriver inte helt självklart. Är du det minsta osäker, läs råden i exempelvis länken ovan. Ett annat sätt är att låta en expert hjälpa till, här vill jag dock varna för "dörrknackarföretag" som påstår sig vara experter på säkerhet. Det kanske säger sig själv att en nyanställd 18-åring med två dagars säljutbildning inte alltid har de erfarenhet som behövs för att göra en säkerhetsbesiktning av din bostad.

Jag kan ta ett exempel som jag i mitt yrke (ja, jag jobbar som säkerhetssäljare, fast med mer än 20 år i ryggen) stöter på: De ej namngivna "dörrknackarföretagen" säljer gärna in inbrottslarm med rökdetektorer vilket i sig är bra. Det som är mindre bra är att de säljer rörelsedetektorer med inbyggd kamera där syftet är att inte behöva skicka ut väktare eller göra annan åtgärd med mindre än att de ser en "tjuv" eller brandrök i bilden. Visst låter det bra?

Problemet är att om vi pratar brand, vilket vi gör här, så sitter för det första rökdetektorerna kanske inte ens i samma rum som kameradetektorerna. För det andra, det är väldigt ovanligt att branden uppstår precis framför en kameradetektor. Oftast startar bränderna i exempelvis köket, eller ännu vanligare i tvättmaskin eller torktumlare. Det kan också vara ett kvarglömt ljus så här i jultider eller kanske en gammal elkabel som tar eld någonstans. Oavsett var det börjar så är det oftast så att det börjar med rökutveckling innan fulla lågor slår ut. Rökdetektorerna är snabba på att uppfatta röken som glider fram tyst och försiktigt längs taket från rum till rum.

Eftersom röken befinner sig i taket och kameradetektorerna tittar snett nedåt mot golvet så tar det väldigt lång tid innan det går att se röken i dessa, om inte branden uppstått precis framför kameradetektorn som sagt. När brandlarmet löser ut och skickar larmet till larmcentralen så är instruktionen ofta typ så här: "Vid brandlarm, titta på bilderna som skickas från bostadens kameradetektorer. Om inget onormalt syns, stäng ärendet utan vidare åtgärd".

Är ni hemma när detta händer så är det gott nog, för det tjuter som tusan och ni kan rädda livet. Men om det sker när ni redan har åkt till jobbet så är detta obra!

Konklusion: Vänd er till certifierade företag med erfarenhet om ni funderar på att inte bara använda vanliga brandvarnare (vilket ofta är gott nog, och mycket billigare). Använd dörrknackaren som en påminnelse att det kanske är dags att kontakta någon annan firma som NI själva väljer. Inbrottsskyddet i en bostad kan väl vara bra, men spar hellre pengar på att inte sätta så många inbrottsdetektorer utan köp hellre fler branddetektorer för de räddar liv! Glöm inte att blåsa ut ljusen när ni lämnar rummet!!

Till sist: Om en dörrknackare påstår att brandkåren rycker ut vid brandlarm så är detta ren lögn! De enda som kan få den typen av utryckningar är företag som installerar så kallade automatiska brandlarmsanläggningar vilket är något helt annat än ett hemlarm.
En privatperson kan inte ens om denne är villig att betala, få möjlighet till detta. I bästa fall rycker en väktare ut vid brandlarm i en villa, denne kör utan blåljus och liknande och måste anpassa sig efter gällande trafikregler. Under framför allt dagtid är det få väktare i tjänst vilket gör framkörningstiderna långa i många fall.

När jag själv jobbade som utryckningsväktare för många år sedan var det inte ovanligt med framkörningstider på uppemot en timme, och då var jag ändå verksam i en storstad med hyfsat många resurser att tillgå.

Med andra ord: Se till att ni kan be grannar eller andra om hjälp om brandlarmet går när ni inte är hemma. Om grannen springer över till din bostad kan denne säkert se genom fönstret (om man inte bor högt upp i en lägenhet förstås) om det syns rök eller eld och då ringa 112 så att brandkåren rycker ut.

1
Bevaka tråden