Att placera brandvarnare eller rökdetektorer är precis som reboot81 skriver inte helt självklart. Är du det minsta osäker, läs råden i exempelvis länken ovan. Ett annat sätt är att låta en expert hjälpa till, här vill jag dock varna för "dörrknackarföretag" som påstår sig vara experter på säkerhet. Det kanske säger sig själv att en nyanställd 18-åring med två dagars säljutbildning inte alltid har de erfarenhet som behövs för att göra en säkerhetsbesiktning av din bostad.
Jag kan ta ett exempel som jag i mitt yrke (ja, jag jobbar som säkerhetssäljare, fast med mer än 20 år i ryggen) stöter på: De ej namngivna "dörrknackarföretagen" säljer gärna in inbrottslarm med rökdetektorer vilket i sig är bra. Det som är mindre bra är att de säljer rörelsedetektorer med inbyggd kamera där syftet är att inte behöva skicka ut väktare eller göra annan åtgärd med mindre än att de ser en "tjuv" eller brandrök i bilden. Visst låter det bra?
Problemet är att om vi pratar brand, vilket vi gör här, så sitter för det första rökdetektorerna kanske inte ens i samma rum som kameradetektorerna. För det andra, det är väldigt ovanligt att branden uppstår precis framför en kameradetektor. Oftast startar bränderna i exempelvis köket, eller ännu vanligare i tvättmaskin eller torktumlare. Det kan också vara ett kvarglömt ljus så här i jultider eller kanske en gammal elkabel som tar eld någonstans. Oavsett var det börjar så är det oftast så att det börjar med rökutveckling innan fulla lågor slår ut. Rökdetektorerna är snabba på att uppfatta röken som glider fram tyst och försiktigt längs taket från rum till rum.
Eftersom röken befinner sig i taket och kameradetektorerna tittar snett nedåt mot golvet så tar det väldigt lång tid innan det går att se röken i dessa, om inte branden uppstått precis framför kameradetektorn som sagt. När brandlarmet löser ut och skickar larmet till larmcentralen så är instruktionen ofta typ så här: "Vid brandlarm, titta på bilderna som skickas från bostadens kameradetektorer. Om inget onormalt syns, stäng ärendet utan vidare åtgärd".
Är ni hemma när detta händer så är det gott nog, för det tjuter som tusan och ni kan rädda livet. Men om det sker när ni redan har åkt till jobbet så är detta obra!
Konklusion: Vänd er till certifierade företag med erfarenhet om ni funderar på att inte bara använda vanliga brandvarnare (vilket ofta är gott nog, och mycket billigare). Använd dörrknackaren som en påminnelse att det kanske är dags att kontakta någon annan firma som NI själva väljer. Inbrottsskyddet i en bostad kan väl vara bra, men spar hellre pengar på att inte sätta så många inbrottsdetektorer utan köp hellre fler branddetektorer för de räddar liv! Glöm inte att blåsa ut ljusen när ni lämnar rummet!!
Till sist: Om en dörrknackare påstår att brandkåren rycker ut vid brandlarm så är detta ren lögn! De enda som kan få den typen av utryckningar är företag som installerar så kallade automatiska brandlarmsanläggningar vilket är något helt annat än ett hemlarm.
En privatperson kan inte ens om denne är villig att betala, få möjlighet till detta. I bästa fall rycker en väktare ut vid brandlarm i en villa, denne kör utan blåljus och liknande och måste anpassa sig efter gällande trafikregler. Under framför allt dagtid är det få väktare i tjänst vilket gör framkörningstiderna långa i många fall.
När jag själv jobbade som utryckningsväktare för många år sedan var det inte ovanligt med framkörningstider på uppemot en timme, och då var jag ändå verksam i en storstad med hyfsat många resurser att tillgå.
Med andra ord: Se till att ni kan be grannar eller andra om hjälp om brandlarmet går när ni inte är hemma. Om grannen springer över till din bostad kan denne säkert se genom fönstret (om man inte bor högt upp i en lägenhet förstås) om det syns rök eller eld och då ringa 112 så att brandkåren rycker ut.