Att placera brandvarnare eller rökdetektorer är precis som reboot81 skriver inte helt självklart. Är du det minsta osäker, läs råden i exempelvis länken ovan. Ett annat sätt är att låta en expert hjälpa till, här vill jag dock varna för "dörrknackarföretag" som påstår sig vara experter på säkerhet. Det kanske säger sig själv att en nyanställd 18-åring med två dagars säljutbildning inte alltid har de erfarenhet som behövs för att göra en säkerhetsbesiktning av din bostad.
Jag kan ta ett exempel som jag i mitt yrke (ja, jag jobbar som säkerhetssäljare, fast med mer än 20 år i ryggen) stöter på: De ej namngivna "dörrknackarföretagen" säljer gärna in inbrottslarm med rökdetektorer vilket i sig är bra. Det som är mindre bra är att de säljer rörelsedetektorer med inbyggd kamera där syftet är att inte behöva skicka ut väktare eller göra annan åtgärd med mindre än att de ser en "tjuv" eller brandrök i bilden. Visst låter det bra?
Problemet är att om vi pratar brand, vilket vi gör här, så sitter för det första rökdetektorerna kanske inte ens i samma rum som kameradetektorerna. För det andra, det är väldigt ovanligt att branden uppstår precis framför en kameradetektor. Oftast startar bränderna i exempelvis köket, eller ännu vanligare i tvättmaskin eller torktumlare. Det kan också vara ett kvarglömt ljus så här i jultider eller kanske en gammal elkabel som tar eld någonstans. Oavsett var det börjar så är det oftast så att det börjar med rökutveckling innan fulla lågor slår ut. Rökdetektorerna är snabba på att uppfatta röken som glider fram tyst och försiktigt längs taket från rum till rum.