Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-hastighet iPhone 6S

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-10-15 22:24

Hej! Jag är ingen expert på nätverk och har en fundering angående wi-fi-hastighet på iPhone. Jag har nyligen installerat fiber med 100/10 uppkoppling. Routern (Dlink DIR-818LW) har två band och hanterar 802.11.ac. På min MacBook som har flera år på nacken får jag runt 60mb/s via wi-fi vilket är ok, mottagningen behöver inte ens vara full. iMacen med kabel närmare 100 men med min förra iPhone 6 och nu 6s plus så får jag max 25, oftast närmare 10. Detsamma gäller iPad mini 1gen och fruns 5s som får samma hastighet. Jag har läst att 6:an ska ha snabbare wi-fi än föregångarna men det är dock inget jag märker. (De uppkopplade på 5ghz bandet)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 22:36

mb? millibit? Eller du menade att skriva Mb, som i Megabit? Eller menade du MB, som i MegaByte?

Det är viktigt att skriva rätt här så att läsaren förstår vilka resultat du säger dig få

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-10-15 23:01
Ursprungligen av zinned:

mb? millibit? Eller du menade att skriva Mb, som i Megabit? Eller menade du MB, som i MegaByte?

Det är viktigt att skriva rätt här så att läsaren förstår vilka resultat du säger dig få

Mbit/s

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-16 09:50

Är du säker på att telefonerna är uppkopplade mot 5GHz och inte 2,4?
Tycker det låter på dina hastigheter som att de är uppkopplade mot 2,4.
Om du inte har så nu, testa att sätta upp de två banden som två separata nätverk och anslut telefonerna till 5 GHz.
Jag har separerat mina då jag upptäckte att logiken i enheterna (bl.a. iPhone 6) för att hantera olika band inte är optimal.

Hur gammal är din Macbook? Tycker inte 60 mbit/s låter bra om du har 100/10 uppkoppling.
Jag har själv en 5,5 år gammal macbook pro och kommer upp i 250 mbit/s trådlöst (har 250/10 från Comhem).
När du kört hastighetstest på det trådlösa, har du då bara haft den enheten som du testar med ansluten till nätverket?
Har routern "fri sikt" när du testar, dvs inte instängd i något skåp eller massa tjocka betongväggar i vägen?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-10-16 10:13
Ursprungligen av bjorsi:

Är du säker på att telefonerna är uppkopplade mot 5GHz och inte 2,4?
Tycker det låter på dina hastigheter som att de är uppkopplade mot 2,4.
Om du inte har så nu, testa att sätta upp de två banden som två separata nätverk och anslut telefonerna till 5 GHz.
Jag har separerat mina då jag upptäckte att logiken i enheterna (bl.a. iPhone 6) för att hantera olika band inte är optimal.

Hur gammal är din Macbook? Tycker inte 60 mbit/s låter bra om du har 100/10 uppkoppling.
Jag har själv en 5,5 år gammal macbook pro och kommer upp i 250 mbit/s trådlöst (har 250/10 från Comhem).
När du kört hastighetstest på det trådlösa, har du då bara haft den enheten som du testar med ansluten till nätverket?
Har routern "fri sikt" när du testar, dvs inte instängd i något skåp eller massa tjocka betongväggar i vägen?

Läser man runt i forum och grupper på FB så verkar det som om väldigt få kan få bra hastighet på wifi. De som kan är bara att gratulera.
Har 4 trådade datorer på mitt 100/100 och de ligger alltid på över 95 bägge håll. Bärbara datorer, två stycken, får man vara nöjd med ung samma hastighet som TS. Jag har en av Asus vassaste routrar (iaf enl. prislappen).

Jag har en följdfråga: Hur separerar du ut dina i-enheter på 2,4?
2 iPad air, en 6S, en 6 och en 5S i familjen

Ursprungligen av bjorsi:

...Jag har själv en 5,5 år gammal macbook pro och kommer upp i 250 mbit/s trådlöst (har 250/10 från Comhem)...

Du skriver ju 250 millibit (mb), och det får man ju verkligen hoppas att du uppnår.

Men om du menar megabit (Mb), så tror jag inte alls på det du säger.

En 5,5 år gammal Mac med 802.11n kommer inte upp i 250 Mbps. Kanske kan du nå sådana hastigheter med de senaste Macarna, med 802.11ac. Men inte på 11n.

http://www.speedguide.net/faq/what-is-the-act...

"802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-16 10:48
Ursprungligen av r_o_n:

Läser man runt i forum och grupper på FB så verkar det som om väldigt få kan få bra hastighet på wifi. De som kan är bara att gratulera.
Har 4 trådade datorer på mitt 100/100 och de ligger alltid på över 95 bägge håll. Bärbara datorer, två stycken, får man vara nöjd med ung samma hastighet som TS. Jag har en av Asus vassaste routrar (iaf enl. prislappen).

Jag har en följdfråga: Hur separerar du ut dina i-enheter på 2,4?
2 iPad air, en 6S, en 6 och en 5S i familjen

Jag förstår inte riktigt din fråga men jag försöker svara ändå :).
Jag har valt i min airport extreme (ac) att ha ett nätverk för 2,4 GHz bandet och ett nätverk med samma namn men ändelsen 5 GHz.
Kör de enheter som kan på 5, de andra på 2,4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-16 10:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver ju 250 millibit (mb), och det får man ju verkligen hoppas att du uppnår.

Men om du menar megabit (Mb), så tror jag inte alls på det du säger.

En 5,5 år gammal Mac med 802.11n kommer inte upp i 250 Mbps. Kanske kan du nå sådana hastigheter med de senaste Macarna, med 802.11ac. Men inte på 11n.

http://www.speedguide.net/faq/what-is-the-act...

"802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc."

Då får jag ta en skärmdump när jag kommer hem från AWn för att motbevisa dig helt enkelt ;).
Enligt bredbandskollen får jag 250 Mbit/s. 11n på 5GHz har väl en teoretisk hastighet på 300 Mbit/s om jag inte minns fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-16 15:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver ju 250 millibit (mb), och det får man ju verkligen hoppas att du uppnår.

Men om du menar megabit (Mb), så tror jag inte alls på det du säger.

En 5,5 år gammal Mac med 802.11n kommer inte upp i 250 Mbps. Kanske kan du nå sådana hastigheter med de senaste Macarna, med 802.11ac. Men inte på 11n.

http://www.speedguide.net/faq/what-is-the-act...

"802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc."

Du behöver inte tro alls på det jag säger men denna skärmdump är tagen för 2 år sedan när jag hade 200/10 från ComHem, router airport extreme (ac) och macbook pro 13" mid 2010.
Enligt din länk ska inte heller 200 vara rimligt ;).
Men som sagt du ska få en färsk skärmdump ikväll nu när jag har 250/10 istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-17 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver ju 250 millibit (mb), och det får man ju verkligen hoppas att du uppnår.

Men om du menar megabit (Mb), så tror jag inte alls på det du säger.

En 5,5 år gammal Mac med 802.11n kommer inte upp i 250 Mbps. Kanske kan du nå sådana hastigheter med de senaste Macarna, med 802.11ac. Men inte på 11n.

http://www.speedguide.net/faq/what-is-the-act...

"802.11n - 40-50 Mbps typical, varying greatly depending on configuration, whether it is mixed or N-only network, the number of bonded channels, etc. Specifying a channel, and using 40MHz channels can help achieve 70-80Mbps with some newer routers. Up to 100 Mbps achievable with more expensive commercial equipment with 8x8 arrays, gigabit ports, etc."

Gjorde en mätning nu på dagen, kom inte upp i 250 nu men ändå hygglig hastighet för en gammal MBP

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-17 16:49
Ursprungligen av bjorsi:

Jag förstår inte riktigt din fråga men jag försöker svara ändå :).
Jag har valt i min airport extreme (ac) att ha ett nätverk för 2,4 GHz bandet och ett nätverk med samma namn men ändelsen 5 GHz.
Kör de enheter som kan på 5, de andra på 2,4.

Tänkte fråga här med, kör en Asus rt-n66u med samma SSID på 2.4 GHz och 5 GHz och samma lösenord. Antar att enheterna själva väljer vilket dem ska koppla upp sig mot. Är det bättre att köra kanske 5 GHz på annat namn och annat lösenord och låta min MBPr och 6s köra på 5GHz då dem kan utnyttja dessa frekvenser?

Ursprungligen av kievY:

...Är det bättre att köra kanske 5 GHz på annat namn och annat lösenord och låta min MBPr och 6s köra på 5GHz då dem kan utnyttja dessa frekvenser?

Ja, jag tycker det.

(Olika namn räcker. Man kan ju lägga in samma lösenord på båda.)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-17 18:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag tycker det.

(Olika namn räcker. Man kan ju lägga in samma lösenord på båda.)

Tänkte att om jag redan har varit uppkopplat mot nätverk x med y lösenord och bildar ett nätverk z med y lösenord tänkte jag att enheterna kanske kommer ändå ibland kunna kopplas in på nätverk x istället för nätverk z. Kollade innan i inställningarna och såg att min MBPr och 6s körde på 5 GHz medan resten körde på 2.4 GHz så dem verkar kunna urskilja och välja det bra ändå.. kanske ändrar det för säkerhet ändå.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-10-20 06:42

Jag är säker att jag kör på 5ghz då jag har skilda namn på banden. Routern står öppet mitt i huset utan närhet till andra tekniska apparater.

Postade denna i en annan tråd igår, iPhone 6S några meter från routern, 250/100-uppkoppling.
Routern är en Asus RT-AC56U (som står i ett skåp). Detta på ett nät med 5-6 trådade enheter och 5-6 WiFi, samtliga aktiva.

2.4GHz/5GHz på separata SSIDs.

1 meter från routern;

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-20 08:51
Ursprungligen av vaim:

Jag är säker att jag kör på 5ghz då jag har skilda namn på banden. Routern står öppet mitt i huset utan närhet till andra tekniska apparater.

Kanske ses som en dum fråga men du har testat datorn och iphonen på samma avstånd från routern?

  • Medlem
  • Boden
  • 2015-12-09 21:42

Jag upplever rätt mesig fart på iPhone 6s över wifi rakt av. Trodde först det var ngt fel på min splonknya Dlink dir-890 när jag bara fick ut knappt 20mbit/s över vilket som av de tre näten som den har(även om jag väljer AC only på ett av 5ghz-näten).
Efter att ha testat med en iPhone 6, samt några 5s och iPads konstaterar jag att det är rätt dålig fart på apples wifi på dem.
Har 100mbit fiber med 97mbit på BBK, och med en macbook pro med AC bottnar jag i princip fibern(92-95mbit).

Varför är det inte bra fart på 6 + 6s, som ska ha AC ?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-10 22:30
Ursprungligen av AAKEE:

Jag upplever rätt mesig fart på iPhone 6s över wifi rakt av. Trodde först det var ngt fel på min splonknya Dlink dir-890 när jag bara fick ut knappt 20mbit/s över vilket som av de tre näten som den har(även om jag väljer AC only på ett av 5ghz-näten).
Efter att ha testat med en iPhone 6, samt några 5s och iPads konstaterar jag att det är rätt dålig fart på apples wifi på dem.
Har 100mbit fiber med 97mbit på BBK, och med en macbook pro med AC bottnar jag i princip fibern(92-95mbit).

Varför är det inte bra fart på 6 + 6s, som ska ha AC ?

Det är inget fel på 6s.
Jag maxar min 100/10-lina via BBK.

AirPort Extreme... 3 meter ifrån till en iPhone 6S

  • Medlem
  • Boden
  • 2015-12-20 19:18
Ursprungligen av KillwithSkill:

AirPort Extreme... 3 meter ifrån till en iPhone 6S

Det där är ren och skär förnedring

Får väl en tiondel, absolut max, med valfri iOS-pryl. Polarens Android-tele drog linan i botten utan problem. ( har två routrar av senare snitt med bättre fart. Faktiskt är det den tredje, en N-draft-router som ger bäst fart på iOS-prylarna. Mycket märkligt.

Ursprungligen av AAKEE:

Jag upplever rätt mesig fart på iPhone 6s över wifi rakt av. Trodde först det var ngt fel på min splonknya Dlink dir-890 när jag bara fick ut knappt 20mbit/s över vilket som av de tre näten som den har(även om jag väljer AC only på ett av 5ghz-näten).
Efter att ha testat med en iPhone 6, samt några 5s och iPads konstaterar jag att det är rätt dålig fart på apples wifi på dem.
Har 100mbit fiber med 97mbit på BBK, och med en macbook pro med AC bottnar jag i princip fibern(92-95mbit).

Varför är det inte bra fart på 6 + 6s, som ska ha AC ?

Testa att återställ nätverksinställningarna.

Ursprungligen av AAKEE:

Det där är ren och skär förnedring

Får väl en tiondel, absolut max, med valfri iOS-pryl. Polarens Android-tele drog linan i botten utan problem. ( har två routrar av senare snitt med bättre fart. Faktiskt är det den tredje, en N-draft-router som ger bäst fart på iOS-prylarna. Mycket märkligt.

Ja men det där är ju löjligt. Vad skulle jag få ut av det på luren? Över 400 Mbit, helt meningslöst. Visst det strular ju aldrig med min apple-tv när man kollar på svtplay eller liknande...men över 400?
Men jag måste säga att Bahnhof är jag riktigt nöjd med.

  • Medlem
  • Boden
  • 2015-12-21 14:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att återställ nätverksinställningarna.

Det är gjort utan framgång. Har väl ingen större brådska med mitt wlan, men det borde går fortare.

1
Bevaka tråden