Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifoga filer i mail finns inte som alternativ

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med iOS 9 så ska det gå att bifoga filer i mail, men för mig dyker det alternativet inte upp.
Jag har googlat, men utan vidare resultat. Har någon annan råkat ut för samma problem?

IPad Pro
IOS 9.2

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-28 16:55

Har du aktiverat iCloud Drive eller Dropbox? Det är bara därifrån jag kan bifoga filer (förutom lokalt lagrade bilder och video)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-28 17:34

Kanske du hittar något guldkorn på denna sida:
http://www.howtogeek.com/231994/how-to-add-an...

Jag ska testa själv också.

Edit:
Verkar fungera för mig!

Ursprungligen av IngoX:

Har du aktiverat iCloud Drive eller Dropbox? Det är bara därifrån jag kan bifoga filer (förutom lokalt lagrade bilder och video)

Jag har sett flera sidor som också säger "aktivera iCloud Drive" - vad menas med detta? Jag har iCloud Drive som en app och jag är inloggad på iCloud i inställningar. Räcker detta eller är det något mer som behövs för att aktivera iCloud Drive/Dropbox?

Ursprungligen av mattiL:

Kanske du hittar något guldkorn på denna sida:
http://www.howtogeek.com/231994/how-to-add-an...

Jag ska testa själv också.

Edit:
Verkar fungera för mig!

Jag gör precis som dom visar, men det fungerar inte för mig.

Efter vidare tester så har jag kommit fram till att jag kan bifoga filer när jag

  • Svarar på mail

  • Skickar en fil från en annan app (t.ex. Box). När mailet öppnats med bilagan i så kan jag välja att bifoga flera filer

Det verkar alltså bara vara när jag skriver ett nytt brev som jag inte kan bifoga filer.
Jag kan nästan svära på att jag inte kunde bifoga filer när jag svarade på brev tidigare idag (det var så jag upptäckte problemet...) men nu kan jag göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-28 18:44
Ursprungligen av neriksson:

Jag har sett flera sidor som också säger "aktivera iCloud Drive" - vad menas med detta? Jag har iCloud Drive som en app och jag är inloggad på iCloud i inställningar. Räcker detta eller är det något mer som behövs för att aktivera iCloud Drive/Dropbox?

Prövat 1) Tvångsavsluta Mail-appen, 2) Starta om iPaden 3) Stänga av och åter aktivera iCloud Drive i iCloud-inställningar?

Ursprungligen av neriksson:

I och med iOS 9 så ska det gå att bifoga filer i mail, men för mig dyker det alternativet inte upp.
Jag har googlat, men utan vidare resultat. Har någon annan råkat ut för samma problem?

IPad Pro
IOS 9.2

Skumt, för det ska finnas ett GEM där du kan välja platser och filer att bifoga.

Ursprungligen av IngoX:

Prövat 1) Tvångsavsluta Mail-appen, 2) Starta om iPaden 3) Stänga av och åter aktivera iCloud Drive i iCloud-inställningar?

Testade det nu, men utan resultat. Tack ändå!

Ursprungligen av CekariYH:

Skumt, för det ska finnas ett GEM där du kan välja platser och filer att bifoga.

Japp, och jag får fram gemet när jag svarar på ett mail eller skickar en fil från en annan app (t.ex. Box).
När jag skriver ett nytt mail finns det ingenting till höger om kameran (se skärmdump från mitt första inlägg).

Detta är något frustrerande då jag verkligen behöver denna funktionen i jobbet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-28 23:01

Har du flera mail-konton konfigurerade, är det i så fall samma problem med alla dessa konton?

Har du testat att ta bort alla konton och lägga till dem igen?
En del problem i mail verkar kunna lösas på det sättet.

Ursprungligen av mattiL:

Har du flera mail-konton konfigurerade, är det i så fall samma problem med alla dessa konton?

Har du testat att ta bort alla konton och lägga till dem igen?
En del problem i mail verkar kunna lösas på det sättet.

STORT TACK! Nu är jag lite närmare ett svar på detta.
Jag har två konton (mitt iCloud-konto och mitt arbetskonto). Mitt iCloud-konto var inte aktiverat för mail - MEN, när jag aktiverar det för mail och skriver ett nytt mail från det kontot så finns gemet mycket riktigt där!

Det är inte möjligt för mig att på ett smidigt och billigt sätt ta bort mitt arbetskonto och sedan aktivera det igen.
Jag testade att avaktivera mailen för det kontot och aktivera det igen, men det fungerade inte.
Finns det något annat sätt än att ta bort kontot?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-29 23:32

-Är det samma problem om du författar mailet i landskap/porträtt-läge?

Ursprungligen av reboot81:

-Är det samma problem om du författar mailet i landskap/porträtt-läge?

Japp. Testade båda lägen och även att rotera lägen medans mailet var öppet.
Jag testade också båda lägen utan Logitech Create tangentbordet monterat eftersom jag vet att iOS 9.2 förstörde något - men det fungerade inte heller.

1
Bevaka tråden